Tips reisschema zuid-Brazilië

Hoi!

Aankomende juli ga ik met mijn vriend 4 weken rondreizen door het zuiden van Brazilië. Wij hebben een reisschema gemaakt en zouden hier graag tips over ontvangen. Misschien zouden we na Campo Grande nog naar Bonito willen. Raden jullie dit aan? En wat is belangrijk om nu al te boeken en wat kunnen we beter daar doen (Watervallen, Pantanal, vliegtickets)? En is deze reis geschikt voor deze periode van het jaar?

Za 25-6-2016 Amsterdam Sao Paulo Aankomen Guarulhos International
zo 26-6-2016 Sao Paulo Bijkomen/stad verkennen
ma 27-6-2016 Sao Paulo Curitiba Bus 6 uur
di 28-6-2016 Curitiba Stad verkennen
wo 29-6-2016 Curitiba Stad verkennen
do 30-6-2016 Curitiba Iguaçu waterfall Vroeg vliegen
vr 1-7-2016 Iguaçu waterfall Brazilie kant
za 2-7-2016 Iguaçu waterfall Argentinie kant
zo 3-7-2016 Iguaçu waterfall Camp Grande Vliegen naar Campo Grande
ma 4-7-2016 Campo Grande 4daagse trip? Pantanal
di 5-7-2016 Campo Grande 4daagse trip? Pantanal
wo 6-7-2016 Campo Grande 4daagse trip? Pantanal
do 7-7-2016 Campo Grande 4daagse trip? Pantanal
vr 8-7-2016 Campo Grande Rio de Janeiro Vliegen naar Rio
za 9-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
zo 10-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
ma 11-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
di 12-7-2016 Rio de Janeiro Paraty Met bus naar Paraty
wo 13-7-2016 Paraty Stad verkennen
do 14-7-2016 Paraty Stad verkennen
vr 15-7-2016 Paraty Iha grande Met bus en boot naar Ilha grande
za 16-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
zo 17-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
ma 18-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
di 19-7-2016 Ilha grande Sao Paulo Met boot en bus naar Sao Paulo
wo 20-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
do 21-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
vr 22-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
za 23-7-2016 Sao Paulo Amsterdam Vliegen naar Amsterdam

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
Groetjes,
Nienke

Ik zou Curitiba skippen en naar Bonito gaan, https://www.tripadvisor.com.br/Attractions-g303349-Activities-Bonito_State_of_Mato_Grosso_do_Sul.html. Vanaf Iguazu met de bus naar Bonito en in Bonito kun je Pantanal tours boeken. Dan vertrek je met een groep die kant op en kun je Campo Grande overslaan. (Pantanal is nog een stuk rijden vanaf Campo Grande)

En Paraty en Ilha Grande omdraaien, Paraty ligt zuidelijker.

Voor de binnenlandse vluchten de aanbiedingen in de gaten houden via bijv decolar.com Maar altijd op de site van de luchtvaartmaatschappij zelf boeken. Als je in hotels wilt overnachten dan zou ik het eea van tevoren boeken (sommige scholen hebben nml in juni/juli vakantie). In hostels is het minder nodig. Watervallen koop je bij de entree een kaartje voor, hoef je geen excursie voor te boeken. Pantanal kun je ter plekke regelen. Bonito kun je de excursies eventueel via het hotel/hostel alvast vastleggen. In Bonito zijn er namelijk alleen maar excursies naar de populaire attracties te boeken en elke dag een max aantal bezoekers per locatie (ecotoerisme).

Juni/juli is wintertijd, maar winter in Rio is nog minimaal 20 graden en 30 graden komt ook voor. In São Paulo zal het iets kouder zijn.

1 like

Super bedankt voor je uitgebreide reactie SayWhat. Het reisschema is nu aangepast.

We hebben nog een paar vraagjes, hopelijk kun jij (of iemand anders natuurlijk) ons daar weer bij helpen!

• Wat is een goede prijs voor 4D/3N voor 2 personen in het zuidelijke deel van het Pantanal inclusief transfer van en naar Bonito?
  • Hoe kunnen we het beste reizen van het Pantanal naar Rio? Ik vind alleen 9 uur durende vluchten die via Sao Paulo gaan. Is er een handigere manier?
  • Hoe zit dat precies met zo’n Airpass? Is dat handig voor ons of vliegen we daar niet genoeg voor?
  • Zijn de dagen zo goed verdeeld? Ik heb het gevoel dat we best lang blijven in bepaalde steden. Is de planning niet te ruim? Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat wij ons precies aan deze planning zullen houden, maar het is zonde als we door een te ruime planning, moeten wachten tot we “mogen vliegen” naar een andere stad (van te voren geboekt vliegticket).
  • Wat raden jullie aan als extra opties voor als we tijd over hebben?
  • Kunnen we alle bus en boot tickets gewoon kopen wanneer we in die stad aankomen, dus een paar dagen van te voren of is dat te laat?
  • Als we nog iets van strand willen zien, met grotere kant op mooi weer, maar wel in de buurt van onze route, wat raden jullie dan aan?

Za 25-6-2016 Amsterdam Sao Paulo Aankomen Guarulhos International
zo 26-6-2016 Sao Paulo Bijkomen/stad verkennen
ma 27-6-2016 Sao Paulo Iguacu Vliegen V12.55 A 14.30
di 28-6-2016 Iguaçu waterfall Brazilie kant
wo 29-6-2016 Iguaçu waterfall Argentinie kant
do 30-6-2016 Iguaçu/Bonito Bonito? Busreis of extra dag Iguacu
vr 1-7-2016 Iguaçu / Bonito Bonito? Busreis of extra dag Bonito
za 2-7-2016 Bonito
zo 3-7-2016 Bonito
ma 4-7-2016 Bonito
di 5-7-2016 Bonito Pantanal 4daagse trip Pantanal
wo 6-7-2016 Pantanal 4daagse trip Pantanal
do 7-7-2016 Pantanal 4daagse trip Pantanal
vr 8-7-2016 Pantanal Rio de Janeiro 4daagse trip Pantanal + Vliegen naar Rio
za 9-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
zo 10-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
ma 11-7-2016 Rio de Janeiro Stad verkennen
di 12-7-2016 Rio de Janeiro Ilha grande Met bus en boot naar Ilha grande
wo 13-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
do 14-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
vr 15-7-2016 Ilha grande Eiland verkennen
za 16-7-2016 Ilha grande Paraty Met boot en bus naar Paraty
zo 17-7-2016 Paraty Stad verkennen
ma 18-7-2016 Paraty Stad verkennen
di 19-7-2016 Paraty Sao Paulo Met bus naar Sao Paulo
wo 20-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
do 21-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
vr 22-7-2016 Sao Paulo Stad verkennen
za 23-7-2016 Sao Paulo Amsterdam Vliegen naar Amsterdam

Meer advies en tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Als je van natuur houdt mag je idd Bonito niet overslaan. Wij vonden snorkelen in rio da prata prachtig maar ook de onbekendere watervallen…parque das cachoeiras. Mooier nog als boca da onca. Die waren groter maar mochten we lang niet overal het water in. Cachoeiras was sprookjes achtiger. Wil je de zeldzame hyacint ara zien in de pantanal…er leven bij fazenda xaraes zeker een stuk of 10 koppels. Kun je dagelijks zien mits de gids je de plek heeft aangetoond. Maar goed wij reisden op de bonnefooi rond met huurauto en mijden juist de steden omdat we natuurliefhebbers zijn. Veel plezier in brazilie…de meeste mensen daar zijn erg gastvrij en behulpzaam, zeker de plattelanders.

Sorry ik zie nu de reactie pas. Ik wilde op dit topic reageren, omdat ik afgelopen weekend in Curitiba was. Het was ´s avonds 2 graden en overdag max 12. Ik vond het niet echt een bijzondere stad.

• Wat is een goede prijs voor 4D/3N voor 2 personen in het zuidelijke deel van het Pantanal inclusief transfer van en naar Bonito? Geen idee, ter plekke vergelijken.
  • Hoe kunnen we het beste reizen van het Pantanal naar Rio? Ik vind alleen 9 uur durende vluchten die via Sao Paulo gaan. Is er een handigere manier? Je kunt vanaf Campo Grande direct naar Rio vliegen. Kijk op kayak.com
  • Hoe zit dat precies met zo’n Airpass? Is dat handig voor ons of vliegen we daar niet genoeg voor? Geen idee
  • Zijn de dagen zo goed verdeeld? Ik heb het gevoel dat we best lang blijven in bepaalde steden. Is de planning niet te ruim? Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat wij ons precies aan deze planning zullen houden, maar het is zonde als we door een te ruime planning, moeten wachten tot we “mogen vliegen” naar een andere stad (van te voren geboekt vliegticket). Er is echt heel veel te doen in steden als Rio en SP, Iguacu is precies goed en in Bonito verveel je je echt niet met alle mogelijke excursies. Ilha Grande is alleen strand en hiken, dus met slecht weer ben je snel uitgegekeken. Paraty is leuk voor 2 dagen, maar ook vrij klein. Trindade ligt er naast, de moeite waard als het mooi weer is.
  • Wat raden jullie aan als extra opties voor als we tijd over hebben? Buzios, Arraial do cabo, Petropolis.
  • Kunnen we alle bus en boot tickets gewoon kopen wanneer we in die stad aankomen, dus een paar dagen van te voren of is dat te laat? Ik doe het meestal op de dag van vertrek of 1 dag van tevoren als het een feestdag is. Vorige week zelfs m´n vliegticket 3 dagen vantevoren geboekt. Als er meerdere vluchten op een dag gaan en je bent erg vroeg op het vliegveld, dan kun je kijken of je met een eerdere vlucht mee kan, is hier heel normaal om te vragen.
  • Als we nog iets van strand willen zien, met grotere kant op mooi weer, maar wel in de buurt van onze route, wat raden jullie dan aan? In Rio en SP is het momenteel koud, maar ook wisselvallig… kan ook zomaar 30 graden in juli worden. Vandaag is het bijv 19 graden overdag in Rio, maar over een paar dagen voorspellen ze 29 graden. Over het algemeen geldt, hoe zuidelijker, hoe kouder.

Ik woon toevallig in de buurt van Petropolis, dus daar ben ik vanzelf nogal trots op. Een aardige stad, niet heel groot en druk, met wat interessante plekken zoals het keizerlijke paleis (je moet het alleen niet vergelijken met de Europese paleizen, het is wat minder), het glazen paleis, het huis van Santos Dumont en het huis van Stefan Zweig (die hier zelfmoord pleegde overigens, geen echte aanbeveling). Verder best leuke winkelstraten, o.a. een straat met bijna uitsluitend kleding.

De omgeving is ook mooi. Het is een groot beschermd natuurgebied (APA) met de overgebleven delen van de Mata Atlantica, een oerwoud dus. Tussen Teresopolis en Petropolis is een reservaat (Serra de Orgãos) waar een wandeling mogelijk is van een dag of twee. Voor de echte liefhebbers dus.

Toen ik hier op zoek was naar huizen, viel ik meer op Teresopolis. Het is ook een bekende plaats waar de rijken een tweede huis hebben, maar bij nader inzien is de naam mooier dan het stadje zelf: één lange rechte weg. Niet veel te zien.

Nu, in de winter, valt het leven niet altijd mee. Het ligt vrij hoog in de bergen, op ca 800 a 1000 meter boven zeespiegel. En hoe hoger, hoe koeler. Dat is ca 1 graad kouder dan Rio per 100 meter hoogte. Overdag in de zomer is dat heerlijk, maar nu in de winter is een graad of 13 overdag echt niet fijn, en de temperatuur ´s nachts nog veel minder. Helaas hebben de meeste huizen, appartementen en ik vrees ook hotels enz geen echte verwarming.

De hoofdweg van Rio naar Petropolis, die je kan doen per bus bijvoorbeeld, is heel mooi als het weer een beetje meezit. Dat is de oude route, slingerend langs de weg die vroeger met paarden werd gedaan (de drinkbakken staan er nog). Helaas zal dat binnenkort anders worden, er komt een nieuwe weg met tunnels etc.