Vragen over reisschema en vervoer

Ik ga binnenkort voor 4 weken naar Brazilië. Ik heb al heel wat info op dit forum kunnen vinden, maar wil toch graag nog jullie mening horen over een aantal dingen.

Als reisschema heb ik nu ongeveer (vrij standaard) dit:
Sao Paulo - Curitiba - Foz - Bonito - Pantanal (Corumba) - (Sao Paulo) - Paraty - Ilha Grande - Rio

  1. Ik gok dat ik met 4 weken nog wel wat tijd over heb om een andere plaats te bezoeken. Iemand ideeën voor een leuke plaats die in de buurt van deze route ligt? Of is er iets wat ik toch absoluut zou moeten zien in Brazilië, ook al ligt het wat verder weg?

  2. Wat is de beste/gemakkelijkste plaats om de Pantanal te bezoeken? Corumba? Of kan het net zo makkelijk vanuit Bonito en/of Campo Grande?

  3. Wat is de beste manier om van de Pantanal naar Paraty te gaan? Is het dan noodzakelijk weer in Sao Paulo te overnachten?

Bedankt alvast!! :slight_smile:

Kan niemand mij helpen? Ik ben al blij als je 1 vraag kunt/wilt beantwoorden :slight_smile:

Je kan best de Pantanal in of rond Miranda bezoeken. Dit bespaart je een rit naar Corumba. Best ga je naar “Passo do Lontra” via het buspunt “Buraco das Piranhas” Iedereen kent die plaatsen daar. Zoek in een reisagentschap in Miranda de mogelijkheid om deze streek te bezoeken.
Om vanuit Campo Grande naar Paraty te rijden, ga je best via Sao Paulo. Met de bus tot Sao Paulo is ongeveer 15 uur. Neem daarna nog een beetje wachten op de rit naar Paraty en de rit naar Paraty zelf, dan ben je toch in het totaal 24uur verder.
Neem niet te veel bij jouw vooropgestelde bezienswaardigheden tenminste als je met de lijnbussen reist. Let ook op dat je voor de nachtritten een slaapzak of dekentje mee hebt in de bus. Anders kan je het slapen wel vergeten omwille van de airco.
Veel succes en kijk ook eens op mijn blog: www.bloggen.be/erico
Je zal er wellicht enkele tips kunnen vinden voor jouw bezoek aan de Pantanal. Doe je het Amazonewoud er bij, ga dan niet naar Manaus. Dit is veel te ver en te massatoeristisch. Contacteer me dan en ga met mijn vrienden zoals ik altijd doe. Trouwens de meeste foto`s op mijn blog zijn met hen genomen.

Ik denk dat je er zeker geen plaatsen bij moet doen. Je hebt een hele mooie route met veel mooie plekken.
Natuurlijk zijn er nog veel meer mooie plaatsen in Brazilie (Ten noorden van Rio, Amazone etc.) maar dit kan je nooit allemaal in een reis van 4 weken plannen.

Je hebt nu al genoeg plekken die je wilt bezoeken in 4 weken (28 dagen) dus dat is al druk genoeg denk ik.
Schrijf ook eens op hoeveel tijd je kwijt bent aan reizen, zoals onderstaand voorbeeld

Dag 1: Aankomst Sao Paulo
Dag 2: Sao Paulo
Dag 3: Sao Paulo - Curitiba (8uur)

Reisdagen ben je vaak wel een hele dag aan kwijt, ook al duurt het maar 4 uurtjes. De namiddag die je dan overhoudt, is dan gewoon lekker meegenomen zeg maar. Dus van die 4 weken kun je zo 7 reisdagen afhalen (niet dat die dagen weggegooid zijn, maar je kunt ze niet volplannen met bezichtingen op de plek waar je heen gaat) Reis je met bussen of ook deels met vliegtuig?

Het is ook zeker geen ramp om rustig af te sluiten in Rio. ik ben 6 weken in Brazilie geweest, waarvan 2 weken in Rio. Dus als je 1 of 2 dagen “overhoudt” kun je dat ook rustig daar aanvast plakken ipv te haasten en een andere plek te bezoeken.

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, de Amazone stond nu ook niet op de planning, daar heb ik inderdaad te weinig tijd voor. Misschien was er nog een plaats die redelijk op de route ligt die absoluut een bezoek waard is. Ik denk dat het bij deze planning blijft. Al hoor ik nu ook vaak dat als ik naar Curitiba ga, ik ook Florianopolis moet bezoeken… Ben jij daar geweest? Is het het waard dagen in Rio op te offeren voor Florianopolis? En is Sao Paulo interessant genoeg om te blijven, of moet ik het slechts als transitplaats gebruiken?

Ik heb nog geen binnenlandse vluchten geboekt. Inderdaad bespaart dit veel tijd, maar ik vind het leuk om over land te reizen zodat je wat meer ziet en de belangrijkste reden: als ik een vlucht boek dan ben ik minder flexibel in mijn reisschema.

Ik ben van Sao Paulo naar Foz gevlogen, heb dus niks van Curitiba, Florianopolis gezien. Dus ik kan niet zeggen of je dagen Rio daarvoor moet opofferen.
Ligt er ook een beetje aan hoeveel dagen je nog hebt denk ik.

Sao Paulo is lang niet zo leuk als Rio, maar ik vind het toch wel een overnachting waard. Vanaf het Banespa gebouw heb je een mooi uitzicht over de stad en zie je zover als je kunt kijken alleen maar wolkenkrabbers. (http://i31.tinypic.com/axdxmg.jpg)
Daarnaast is bijvoorbeeld de markt ook wel even leuk om te bezoeken. Sao Paulo is geen must, maar als je een dag over hebt is het wel even leuk om toch wat gezien te hebben.

Daarnaast zijn er best wel wat leuke tentjes met live muziek waar je je wel een avond kan vermaken.

Oke thanks Niek! Ik moet wel in Sao Paulo blijven aangezien ik daarop vlieg en pas in de avond arriveer. Heb je nog leuke uitgaanstips voor Sao Paulo? Waar zou je aanraden te overnachten in Rio? Centrum, Copacabana, Ipanema?

Ik vond Copacabana en Ipanema wel erg mooi,maar dat is ook een beetje afhankelijk van je budget. Centrum heb ik ook geslapen, maar dat vond ik toch minder. Ook omdat ik het heerlijk vond om even vlug op strand te liggen of voetballen als ik nog uurtje over had die dag.

Volgens mij heette de wijk Vila Madeleina, met de kroegjes in Sao Paulo. Daarnaast heb je ook veel clubs en nog de skybar. Vrij prijzig maar wel mooi uitzicht.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer