Reisroute Zuid-Brazilie

Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje het forum aan het doorspitten, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Aan het einde van dit jaar (december/januari) ga ik voor 4 weken door Brazilie backpacken. De enigste eis die ik heb is dat ik kerst & oud en nieuw in Rio de Janeiro wil gaan vieren. Dat lijkt mij echt te gek!
Ik wil gaan aanvliegen op Sao Paulo en terug vanaf Rio of andersom… Ook aanvliegen op andere luchthavens en terug vanaf andere lucthavens is ook prima.
Nu ben ik bezig een beetje mijn route uit te stippelen (ik wil sowieso alleen in het zuiden blijven), maar ik kom er nog niet helemaal uit…

Kan iemand mij tips en advies geven wat de beste route zou zijn in 4 weken tijd. Ik wil ook graag dieren zien.

Alvast bedankt!

Beste Laura,

Het is me niet helemaal duidelijk waar je naar op zoek bent, dus even een goede reisroute aanraden is wat lastig. Ik denk echter dat je de watervallen van Foz de Iguaçu niet wilt overslaan. En vast ook niet Curitiba en Florianopolis. Ik hoop dan anderen meer tips hebben wat dat betreft.

Bedenk wel, dat december-januari het hoogseizoen is hier (zomervakantie) en dus wat duurder kan uitvallen, en natuurlijk nog eens extra tussen kerst en oud-en-nieuw. En nog weer eens extra in een stad als Rio, waar reveillon (zoals het hier heet) een toeristenval aan het worden is.

Kerstmis bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk niks aan. De meeste restaurants en andere gelegenheden zijn gesloten, en laten we nou eerlijk zijn: kunstsneeuw bij 40 graden in de schaduw, en de kerstman uit de VS (voor u gebracht door Coca Cola), wat is daar zo geweldig aan?
Hetzelfde zou je kunnen zeggen van dat vuurwerk, op Copacabana. Er staan 2miljoen mensen op het strand, best gezellig hoor, en er spelen bands (als je het zien kan is het meegenomen) en na afloop kan je je toekomst laten voorspellen door pijprokende dames in een wit gewaad (wat eigenlijk uit Bahia komt) en je mag/kan wat bloemen in zee werpen vanwege Iemanjá, en wellicht dat er wat feesten zijn tot diep in de nacht. Maar is dat nou echt te gek ?

Er is bijvoorbeeld ook een georganiseerd vuurwerk in Florianopolis…;

Wat de aanvliegroutes betreft, het is niet altijd vermijdbaar, maar ik denk dat je Sao Paulo links wilt laten liggen.

Hi Mtilburg,

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik ben sowieso met kerst en oud en nieuw in Brazilie, dus leek het mij leuk om dat in een stad te vieren.
Andere tips waar het leuker/beter is om te vieren zijn welkom.
Dat het allemaal wat duurder uitvalt, had ik al rekening mee gehouden. Maar ik denk dat ik daar verder niet omheen kom.

Ik wil inderdaad ook zeker de watervallen gaan bezoeken. Curitiba en Florianopolis heb ik eerlijk gezegd niet van gehoord. Ligt dat in het zuiden?
Sao Paulo is natuurlijk niet veel te zien of te doen, maar ik ken er mensen wonen die ik graag wil opzoeken voor enkele dagen.

Hoi,

Tips wat ik in het zuiden erg leuk vond :

  • Iguazu (mooiste zowat in brazilie, mijn mening)
  • Rio natuurlijk
  • Ilha Grande (eilandje dichtbij Rio)
  • Paraty Historisch Stadje in de staat Rio
  • Arraial do Cabo (schitterende stranden ongeveer 2,5 uur rijden ten noorden van Rio)
  • Petropolis (leuk stadje dichtbij Rio)
  • Ouro preto (minas gerais, op ik schat een uur of 8 van Rio), weet niet hoe lang de directe bus erover doet.
  • Florianopolis vond ik ook wel mooi, zeker Joaquina. Schitterende duinen.
    Vanuit Sao paulo is het een uur of 10-12 denk ik met de bus. Wij zijn met de auto gegaan, deden er wat langer over omdat delen van de snelweg open waren.
  • In sao paulo zou ik de botanische tuin niet missen, vond ik ook mooi.

Wat ik minder vond :

  • Morettes (je kan vanuit curitiba een trein nemen, maar toen wij er waren reed die trein niet. Denk dat het met het regenseizoen vaker is dat hij niet rijdt).
  • Ilha bela vond ik ook niets. Er zaten heel veel vervelende steekvliegen waar je weken na de beet nog jeuk en last van hebt.

Verder schijnt Pantanal en Bonito ook mooi te zijn. Ben er zelf nog niet geweest.

Leuk dat je mijn woonplaats Petropolis aanbeveelt. Het doet Duits aan, vanwege de Duitse vluchtelingen die hier ruim 100 jaar geleden kwamen en meehielpen om het zomerpaleis van Dom Pedro te bouwen. Maar ik denk wel dat men daar in een dag of twee op uitgekeken is.

Paraty is inderdaad wel interessant. Nog helemaal in Portugese stijl, en vroeger het eindpunt van de goudroute (caminha real) die o.a. naar Ouro Preto ging. Het ligt aan de Costa Verde, want het oerwoud loopt zowat tot aan de zee. Heel mooi.
Ilha Grande is daar niet ver vandaan, een van de vele eilanden bij Angra dos Reis. Ik beveel het niet echt aan, volgens mij zit je er een beetje vast omdat de boot maar 1x per dag gaat of zoiets, en echt veel meer te beleven dan in b.v. Paraty is er niet.

Ouro Preto is dacht ik een 300 km van Rio, dus zo´n 4 uur. Ik ben er nog niet geweest, maar het schijnt leuk te zijn.

Als je dieren wil zien moet je absoluut naar de pantanal, dit is één van de beste plekken ter wereld om veel wildlife te zien.
Bonito is inderdaad ook de moeite waard.
Verder ilha grande,ilha santa catharina, paraty, trinidad.
Ouro preto is leuk met pasen ivm semana santa, ik zou hier op andere tijden niet naartoe gaan of je moet veel van kerken houden.

Beste mensen,

Ontzettend bedankt voor alle tips en info!!! Hier heb ik zeker wat aan :slight_smile:

Ik ben idd ook geinteresseerd om naar de Pantanal te gaan… waar moet ik heen gaan/aanvliegen om daar te komen??

Als het mogelijk is zou ik graag wat meer info over de Pantanal willen.

Groet, Laura

Ik zou naar campo grande gaan en daar een 3 daagse tour boeken. zij brengen je dan naar de pantanal en brengen je weer terug.
Je kunt ook aangeven dat je afgezet wil worden in Bonito. Dit moet je dan wel vantevoren aangeven.
Boek bij een bureau waar je een goed gevoel bij hebt en niet meteen de goedkoopste. Sommige tours zijn echt slecht.
Anders vraag je aan reizigers die net uit de pantanal komen wat hun ervaringen zijn met een bepaald bureau.
Je moet geen bange schijterd zijn in de pantanal. veel tours waden door rivieren met kaaimannen en piranhas.

Kun je ook vanuit de Iguazu fall naar Bonito en vervolgens pantanal gaan of is dat een lastige route?

@jjbwa,

Ik zou op de rodoviaria in Foz voor de zekerheid navragen voor een directe bus naar Bonito, maar hoogstwaarschijnlijk zul je moeten overstappen in Dourados. Al met al toch wel een dag reizen.

:vak02:

@jjbwa
Nee dit is een hele logische route die veel backpackers nemen.

De plekken die ik wel erg leuk vond zijn al gezegd, maar de route die ik volgde wil ik even doorgeven. Misschien handig bij plannen.

Ik kwam vanuit uruguay, reisde naar foz iguasu

  • nachtbus naar Campo grande, direct terplekke 3 daagse toch pantanal geboekt. Ook meteen vertrokken.
  • vanuit pantanal naar Bonito (dit aangegeven bij reisburo, dan zetten ze je af op een kruispunt waar de juiste bus stopt)
  • bonito via campo grande via een nachtbus Sao paolo naar paraty
  • naar Ilha granda
  • via rio de janeiro naar Ouro Preto
  • naar Rio de janeiro

Ouro preto kan ik ook zeker aanraden. Je kunt daar makkelijk per nachtbus komen. Het kleine stadje ligt in bergen.

Vanuit paraty ben ik met de bus een dagje naar Trinidade geweest. Ook een erg leuke plaats!

Heel veel plezier!

Ontheroad thanks. Een check alles is dus prima ter plaatse snel te regelen, ook als je portugees zeeer beperkt is?

jjbwa, graag gedaan! Ja hoor, alles prima terplekke te regelen. Soms moet je bussen een dag van te voren geboekt, maar vaak deed ik dat ook nog dezelfde dag.

En ik spreek ook geen woord portugees en heb daar prima kunnen rondreizen. Soms is het natuurlijk wat behelpen en handen en voeten werk, maar wat ik wilde regelen is gelukt.
Veel plezier!

Wij gaan voor de volgende reisroute in mei.

Rio voor een paar dagen

  • sugar loaf
  • Joggen langs het lagoa meer
  • Boatanische tuin
  • Het jezus beeld
  • Fietsen in Rio langs de beach Ipanema/Leblon/copacabana lijkt mij fijn
  • Weet er iemand een goede stad tour/gids ?
  • Nog tips voor in rio?

Vlucht naar campo grande
Niet zoveel gevonden in de trotter
Een tour zoeken voor 3 a 4 dagen kajak, boot, wandelen in Pantanal

bus naar Bonito
snorkelen

Nachtbus naar Iguaçu
De watervallen van Foz do Iguaçu Argetijnse kant Braz. kant

Vlucht naar Florianopolis (Tip van een Braziliaanse die in Gent werkt)

  • Surfen, genieten van de Natuur, zon en strand :vak02:
  • Cruisen met de auto naar het schijnt moeilijk met het openbaar vervoer

Vlucht naar Rio
Vandaar naar Paraty naar het schijnt de moeite of/en Ilha Grande …
We zien wel hoeveel tijd we nog hebben

In Rio…
Kabelbaan, stap op in Bonsucceso
Hicken/lopen op Pedra Bonita & naar het hoogste punt in het Tijuca park
Vista Chinesa en Parque das Ruinas voor een mooie panorama foto
Strand Prainha/Grumari
Sambaschool
Musea als je dat leuk vindt

Bedankt voor de tips SAyWhat zal ik zeker doen.

Over Florianopolis heb ik hier op het forum nog niet veel gevonden. Ik zal het ervaren en mijn ervaring achteraf neerschrijven :vak02:

florianopolis ligt bij het eiland santa catharina wat meestal bedoeld wordt. de stad zelf is leuk maar niet echt interessant, het gaat om het eiland wat erg mooi is.