Wie heeft er nog leuke tips

Beste forumlezers,

Eind van dit jaar wil ik voor de tweede keer naar Brazilië. Nu heb ik de volgende route in gedachte, waar nog plaats is voor een paar dagen naar een leuke plek. Wie heeft er wat tips. Alles is welkom in de omgeving van onderstaande plaatsen. Ik hoef niet helemaal naar het Noorden en de Amazone en Foz d’Iguacu heb ik al eerder bezocht. Het zuiden is nog onbekend.

Sao Paulo / Bonito / Pantanal ingang Campo Grande / via Belo Horizonte naar Ouro Preto /Rio de Janeiro / Pedra Azul /Ilha Grande / Paraty / Sao Paulo

Hoor graag van jullie.

Wil je alleen maar reizen om je cv op te vullen, zoveel mogelijk namen van steden / gebieden kunnen opnoemen die je “bezocht” hebt of wil je daadwerkelijk iets zien?

Geen van de steden en de omliggende gebieden die je noemt, heb je in 1 dag bekeken, tel daar bij de reistijden tussen de diverse steden en je komt tijd te kort om echt iets gezien te kunnen hebben.

Je hebt het wel over een gebied groter dan Italie, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Belgie, Nederland en Luxemburg bij elkaar!

Mijn advies is, minder steden / gebieden aandoen, minder keren over grote afstand reizen (je verdoet anders veel tijd op de luchthavens, met de bus kost je al zo wie zo dagen al dat reizen), gewoon iets langer rond één plek blijven hangen.

Jouw volgende reis weer een ander deel van Brazilie bezoeken en zo werk je het hele land af als je er zoveel interesse in hebt.

Ik kan alleen maar beamen wat Aant vermeldt …
verminder je reistijden en geniet meer van je vakantie !

Al eens gelezen over Bahia ?
Men noemt het wel eens de Zwarte Parel van Brazilie … kan je zowel cultuur, gastronomie, natuur als strandtoestande verenigen

Greetz from the tropix

Beste heren,

Met alle respect voor jullie bijdragen, maar ik vraag mij af of u dit heeft opgeschreven om mij te helpen. U geeft namelijk totaal geen antwoord op mijn vraag. U adviseert mij om mijn reisschema aan te passen, zonder dat u info heeft over mijn totale reisduur, de vervoersmiddelen en dergelijke. Jammer dat u uw oordeel belangrijker vond dan de vraag die een persoon stelt om wijzer te worden.

Serra do Cipó is ook heel mooi om te bezoeken. Mooie natuur met veel watervallen.
Hoe lang verblijf je in Brazilië? Alvast veel plezier toegewenst.

1 like

Beste Beer

Ik zou suggereren dat je ons een gedetailleerd reisplan geeft MET je geplande reistijden vervoermiddelen en het exact aantal reais dat je wenst te spenderen … misschien kunnen je we dan met zn allen wel helpen met (nog meer ?) suggesties … aangepast op maat :chin:

Tropische groet

Ixke

@Wereldbeer

Sorry, maar in jouw vraag geef je aan plek te hebben voor een paar dagen.
Dat geeft naar mijn bescheiden mening al aan dat je krap in de tijd zit.
Wij, Ixke en ik zelf, geven naar alle oprechtheid het advies meer te genieten van vakantie en minder tijd van die vakantie te verdoen aan moeten reizen, nu geef je aan over kennelijk een super vervoer middel te beschilkken om je kennelijk supersonisch over die afstanden te kunnen verplaatsen.

Advies die ik een ieder hier op het forum geef is zoals ik het zelf, met gezond en eerlijk verstand, zou hebben aangepakt, met de redelijke uitgebreide kennis die ik van BR heb.

Het is voor mij niet moeilijk een waslijst van mooie en byzondere plaatsen / bezienswaardigheden hier op te noemen (“name dropping”), dat is misschien wel een antwoord die je wilde ontvangen, maar dat is / was naar mijn mening overbodig gezien de vele steden / de uitgebreidheid v/d gebieden die je al zelf in jouw programma hebt opgenomen.

Uit jouw felle reaktie kan ik opmaken dat mijn / (ons) antwoord bij jou niet goed gevallen is.

Om een “goed” antwoord te ontvangen, moet de vraagsteller ook alle (/ zoveel mogelijk) relevante informatie verstrekken, dan krijg je automatisch het best mogelijke antwoord gebasserd op die verstrekte informatie.

Aan die informatie ontbrak, blijkt nu, kennelijk het één en ander!

In Rio Grande do Sul zijn er nog wat plekjes de moeite waard,
Canela + Gramado , met Lago Negra, http://www.igramado.com.br/galeria-fotos/

Aant POA / RS

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.imagensviagens.com/gramado_us_01.jpg&imgrefurl=http://www.imagensviagens.com/us_br_gramado.htm&usg=__koTc_50fCZxZgySKenznTenoyfE=&h=264&w=397&sz=32&hl=nl&start=15&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=6WmVfitjCdVfoM:&tbnh=82&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dgramado%2Brio%2Bgrande%2Bdo%2Bsul%2Bbrazil%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1

Hallo Wereldbeer,

Denk dat het ook een beetje af hangt van persoon tot persoon…bv: Rio daar kan ik weken blijven rondhangen, vind het de mooiste stad ter werled :slight_smile: Er is zoveel te bezoeken…Kan men van Sao Paulo ook zeggen, alleen vind ik niets wat mij aantrekt in Sao Paulo…Wat ik bv wel leuk vindt is langs de kust met de auto van Rio tot Sao Paulo…of een groot stuk toch…Belo Horizonte Vond ik wel ene leuke stad, al vond ik het ook weer niet de moeite om er langer dan 2 dagen te blijven…hangt echt af van persoonlijke smaak …Ouro Preto, dat vond ik wel hele mooi!! Echte aanrader volgens mij…:slight_smile:
Succes!!:vak01:

Je verwoord het goed, het van persoon tot persoon af hangt.

Ik zelf ken RJ veel minder goed dan SP.
In SP kan ik gewoon de weg dromen, en als ik dan weer in RJ ben dan mis ik die kennis om echt helemaal weg te zijn van RJ.
Omgekeerd mijn vrouw is helemaal weg van RJ (is dan weer mijn gids) maar vind SP weer minder.
Vandaar dat wij altijd 1 weekje RJ doen gecombineerd met 1 week SP.

Aant POA /RS

Als eerste even een positieve reactie op de vele reacties tot op heden. Daarvoor dank. Ik kende het forum niet goed, gebruik meestal de prikborden op de landen startpagina. Het was dus even afwachten hoe actief ieder is.

Om een laatste ding te zeggen over eerdere berichten (laten wij er dan over ophouden) Ik ben namelijk geen landenverzamelaar en reis niet als een Japanner door een reis. (vanuit mij eigen beleving en ben mij bewust dat dit net zo veroordelend is) Ik vroeg mij daarom af of het dan niet handiger was om meer info te vragen dan vanuit het eigen perspectief iets op te schrijven.

Zo…nu de schone lei.

In totaal ben ik zo’n 6 weken in Brazilië.Ik kom aan in Sao Paulo en heb niet de behoefte om die stad goed te zien. Vandaar dat ik er voor kies om de volgende dag in de vroege ochtend door te vliegen naar Campo Grande om vanuit daar door te reizen naar Bonito. Ik geef toe dat is een behoorlijke reisdag. Daar heb ik een dag of vijf gepland. Ik weet nog niet of ik vanuit daar een complete trip naar Pantanal boek of er voor kies om naar een pousade te gaan en vanuit daar dagtrips onderneem. Tips zijn welkom. Ik heb ook in Pantanal een dag of vijf gepland. Hangt nauw samen met de eventuele geplande trip, die meestal 3 à 4 dagen duren of dat je daar zelfstandig verblijft, zonder voorafstaand reisschema. Vervolgens vlieg ik 'smorgens vroeg van Campo Grande naar Belo Horizonte, waar ik ook niet wil blijven. Ik zal de tip van Serra do Cipo meenemen, waardoor het misschien wel weer wat langer wordt dan ik nu in gedachte heb.Nu is nog het idee om direct van Belo Horizonte de bus naar Ouro preto te pakken om daar weer een dag of vier te blijven. Dan wil ik per bus naar Pedro Azul. (heb gelezen dat het bijzonder is omdat die ‘berg’ van kleur veranderd met de lichtinval van de dag. Ik denk dat ik na twee dagen wel klaar ben of er moet nog iets meer te doen zijn in die omgeving dan blijf ik langer. Vaak terplaatste krijg je meer info over omgeving dan vanuit een gids thuis op de bank. Vanuit daar wil ik naar Ilha Grande via Rio. In Rio ben ik mijn vorige reis zo’n 10 dagen gebleven en denk dat ik die stad wel heb gezien en beleeft. Het is een bijzondere stad en heb daar enorm leuke dingen gedaan als een pré feest van Carnaval om het lied van de wijk te kiezen en uiteraard een voetbalwedstrijd bezocht. Daarnaast de highlights en door de stad geslenterd om de sfeer te proeven. Vanuit Rio dezelfde dag nog of anders de dag erna naar Ilha Grande waar ik weer een dag of vijf wil blijven. Vervolgens met de bus naar Paraty om ook daar een dag of vijf te spenderen. Omdat ik een avondvlucht vanuit Sao Paulo heb, zal ik misschien een dag door die stad slenteren, maar heb daar niet iets wat ik persé wil doen. Kortom nog meer dan genoeg dagen over om nog iets te bekijken, te beleven of hoe je het noemen wil. En misschien gooi ik mijn hele reisschema wel omver en doe ik eits heel anders. Net waarnaar ik op dat moment de behoefte voel.

Ik hoop jullie daarmee meer info te hebben gegeven. Hoor graag tips, maar denk met hetgeen wat jullie nu al gegeven hebben al zo goed als vol zit. Maar een mens wil wat te kiezen hebben.

Dan nog even een losse vraag. Lees wisselende berichten over PN Marinho dos Albrolhos. Heeft iemand daar extra info over. Je kunt er walvissen spotten, maar het seizoen is wanneer ik er ben volgens mij zo goed als over. Wat is er dan nog meer.

Alvast bedankt

Nog even gekeken naar Serro do Cipo. Dat lijkt mij een prachtige omgeving om een dag of vijf te spenderen. Kan iemand mij daar meer info over geven. Gek genoeg wordt er niets geschreven over dit NP in the rough guide. Ik heb wel al een aantal pousadas gevonden. Ik zou graag suggesties over pousadas willen krijgen en hoe ik daar het beste kan komen. Alvast bedankt.

Hallo wereldbeer, lijkt me een fantastische reis, ook wel vermoeiend…zelf maak ik meestal ook een hele planning als ik ga reizen, en ook meestal gooi ik heel mijn reisplanning overhoop of doe ze tegen de klok in :slight_smile:
Best leuk…Alleen kan ik je enkel tips geven over de plaatsen die ik je eerder heb geschreven…Die andere plaatsen die jij graag zou doen , daar ben ik niet van op de hoogte, ik weet wel dat een vriendin van mij momenteel op Ilha Grande zit, en die heeft het er erg naar haar zin en een ex-buurvrouw van mij heeft ook 5 dagen pantanal gedaan en vond dit het mooiste van Brazilie zei ze, ze heeft er s avonds met verlichtte helm, te paard door water met krokodillen gewandeld…erg spannend lijkt me, en ze had er super mooie fotos van…al die fonkelende terugkaatsende oogjes van krokos…:slight_smile:
ze zei dat ze het leuker vond dan de Amazone omdat Pantanal vlakte is en dat je dan meer dieren kan spotten…Dit is alles wat ik je er over kan zeggen…hopelijk ben je er wat mee.
Wat je ook doet, geniet er ten volle van!
:slight_smile:

Oh ja wat ik ook wel leuk vond om enkele daagjes uit te rusten, was Ubatuba of Ubachuva, omdat het er zo veel regent :slight_smile: Misschien wat cliché, maar veel Brazilianen uit Sao Paulo en Minas weet ik gaan er naar toe…Pousadas a volanté daar, niet nodig op voorhand te boeken…Vooral het uitzicht met de wagen onderweg naar Minas vond ik heel mooi!

Hey

Serra do Cipo is inderdaad heel mooi. Wij hebben ongeveer 3 dagen daar geweest. Was enorm mooi en rustig. Wij zijn wel in augustus geweest maar het weer was prachtig en hebben gezwommen in het koude water. Wij hebben in deze pousada verbleven: http://www.bellavistapousada.com.br/ Alles was uitstekend verzorgt. Ik denk dat je op google verder wel nog wat informatie in het nederlans hierover vindt. Ik ben naar daar gegaan samen met mijn vriend in de auto. Ik zal eens navragen aan hem hoe je daar het best kan komen met het openbaar vervoer vanuit Belo Horizonte.
Voor meer pousadas kan je hier kijken: Comer e dormir - Serra do Cipó

Iedereen bedankt voor de tips. Ik denk dat ik met enkel serro do Cipó mijn reisschema wel al helemaal vol heb gepland. Nu nog maar kijken of het er allemaal van komt. Pedro Azul is al gesneuveld.

Ik lees ook op andere sites dat veel mensen in dit gebid reizen met eigen vervoer. Nu heb ik wel een rijbewijs, maar vind het ongezellig om het gebied alleen te doorkruizen. Daarbij lees ik ook dat velen het afraden om waar dan ook, zelf te rijden in Brazilië. Ook heb ik een paar tours gezien die vanuit belo Horionte geboekt kunnen worden, maar die zijn denk ik erg duur (5 dagen R$ 2998) en wel erg vol. Ik krijg het gevoel dat je overal een uur blijft en de rest van de tijd in de auto verblijft. Vaak pakken zij ook nog de omliggende plaatsjes mee, waardoor je van de vijf dagen maar 2 dagen verblijft binnen het natuurgebied. Heeft iemand ervaring met tours rondom dat gebied of is eigen vervoer echt de beste oplossing.

hoor graag van jullie.

2998 R is wel super duur!!! Maar autorijden is niet altijd echt af te raden, onibus is gewoon meer relaxed, zeker als je alleen bent…Als er iets gebeurt onderweg…in den donker, begin maar hulp te zoeken…Maar is persoonlijke mening!!
Maar was aan het googlen, Je zou bv een Onibus kunnen nemen op rodoviaria in BH tot in Serra do Cipo…Dat kan niet duur zijn!! En een pousada op voorhand boeken ofzo? is maar een idee…
succes!! :slight_smile:

dit heb ik nog gevonden, is wel van 2008, dus best even nachecken…
Spreek je portugees? Anders vertaal ik wel :slight_smile:

DE ÔNIBUS: saindo de Belo Horizonte
Para chegar de Belo Horizonte até a Serra do Cipó de ônibus é bem simples, há varias saídas todos os dias a partir da Rodoviária de Belo Horizonte, os Horários também são vários durante o dia todo entre as 6:00 da manhã e as 16:00 horas da tarde e as sextas feiras tem horários de ônibus saindo pra serra do cipó até as 20:00
São duas as empresas que fazem o trajeto partindo de Belo Horizonte:
VIAÇÃO SARITUR - (31) 3272-8525
VIAÇÃO SERRO - (31) 3201-9662

Ik plan een tripje naar Pernambuco, heeft iemand ervaring en tips?