Zucht, had ik maar een jaar de tijd. Ik slaap wel 3 weken niet...

Fijn om op het forum al veel vragen beantwoord te zien. Niet te ambitieuze plannen, is het credo. Lonely planet raadt ook al aan om 6 maanden uit te trekken voor alleen de highlights. Maar ik heb maar 3 weken. Tsja…

Brazilie staat al jaren bovenaan mijn lijst, maar ik wilde per se eerst Portugees leren, omdat er diep in mij een cultureel antropoloog schuilt. Ik wil de ziel van het land doorgronden, en snappen waar die fantastische Braziliaanse muziek vandaan komt. In mei ga ik 3 weken naar het land waar ik al zo lang van droom. Met iets van 500 Portugese woorden in mijn bagage, een paar rengympen en nog wat schoon ondergoed. De rest van mijn kleren koop ik daar, om er zo niet toerist mogelijk uit te zien (ik weet dat ik mijzelf voor de gek houd, maar laat me de illusie).

Tot nog toe lijkt het reisprogramma te beginnen in Sao Paulo, en gaat het via Rio naar Salvador. Gezien de tips hier heb ik Bonito, Iguaçu, Brasilia en Pantanal (diep in de cultureel antropoloog schuilt dan weer een toerist) van het menu gehaald. Misschien dat Chapada Diamantinha iets goed kan maken.

Nu heb ik enkele vragen. Ik heb geen bezwaar tegen vliegen, behalve dat je alles mist waar je anders doorheen zou rijden.

Wat is er de moeite waard tussen Sao Paulo en Rio, en tussen Rio en Salvador?
In Nederland zou ik met een rit via Muiden, Utrecht, Zeist en Nijmegen snel een gevarieerd en Romantisch beeld van Nederland krijgen. De vinex-locaties sla ik dan over, behalve misschien om vanuit de auto een blik op te werpen. Snapt u waarnaar ik op zoek ben?

Ook fijn zou trouwens zijn om de uitspraak van die 500 woorden een beetje te oefenen in een leuk klein stadje, waar niemand Engels spreekt. Onder de rook van Sao Paulo misschien, en richting Rio?

Verder, om wat ik zoek nog scherper af te tekenen: ik word nauwelijks warm van hagelwitte palmenstranden, maar van grillige geologie als bergen, watervallen, grotten en dergelijke maakt mijn hart een huppeltje. Als er route’s zijn door zulk gebied, huur ik graag een auto, om daar rustig een dag of drie doorheen te rijden (en dan neem ik wel lifters mee tegen de eenzaamheid).

Nu de belangrijkste vraag: meer dan al het andere wil ik genieten van en kennis maken met Braziliaanse muziek. Bossa, Samba, Forro, net zo goed als Baile Funk en Rock. Ik heb al begrepen dat eraan ontkomen een stuk moeilijker is. Maar toch zijn alle tips welkom. Inclusief websites met concertagenda’s, jam sessies en dergelijke. Of workshops, om zelf mee te doen.

Genoeg vragen voor nu, ze zijn al moeilijk genoeg tussen alle breedsprakigheid uit te pulken (ik heb denk ik al 3 weken nodig om alleen al onder woorden te brengen wat ik allemaal wel niet zou willen). Maar het moge duidelijk zijn, reizen is voor mij geen vakantie. Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen. Groet, Berto

Oi Berto

Je kijkt tegen een interessant programma aan !
De manier waarop je het wil doen lijkt me een interessante uitdaging :wink:

Enkele tips bij bovenstaande paragraaf.
Grillige geologie = Chapada Diamantina, absoluut !
Auto huren … is duur en kan behoorlijk lastig zijn omwille van de bijzonder egocentrische manier van rijden en daarmee gepaard gaande gebrek aan respekt voor verkeersregels, hou er rekening mee !
Heb je een TomTom GPS ? Zeker meenemen (met Braziliaanse kaarten uiteraard).

Aarzel niet contact op te nemen ivm je Bahia-gedeelte indien gewenst :wink:

Tropische groet uit Salvador da Bahia

IX

1 like

De muziek is voornamelijk een samensmelting van Europese volksmuziek (Forro). westerse kunstmuziek (jazz, bossa nova) en Afrikaanse ritmes. Veel van de cultuur (ook b.v. eten) is daarop terug te voren: de kolonialisten en immigranten uit Europa en de ex-slaven uit Afrika. Die zich, veel meer dan in de V.S. onderling mengden.
Wat cultuur betreft spelen de oorspronkelijke Indianen een ondergeschikte rol, het waren ten tijde van de kolonisatie geen cultuurvolken als de Inca´s in Peru of de Maya´s in Mexico. Maar in de taal, met name woorden voor geografische plaatsen, planten en dieren kom je heel veel woorden tegen uit het Tupi of Guarani.

Tot nog toe lijkt het reisprogramma te beginnen in Sao Paulo, en gaat het via Rio naar Salvador. Gezien de tips hier heb ik Bonito, Iguaçu, Brasilia en Pantanal (diep in de cultureel antropoloog schuilt dan weer een toerist) van het menu gehaald. Misschien dat Chapada Diamantinha iets goed kan maken.

Dat is inderdaad een heel mooi gebied.

Wat is er de moeite waard tussen Sao Paulo en Rio,

het natuurgebied Itatiaia, de historische kustplaats Parati, eventueel het eiland Ilha Grande.

en tussen Rio en Salvador?

Moeilijk te zeggen, dat is een fikse afstand. Maar als je bergen wilt zien zou ik iets meer het binnenland in gaan: de serrana van de staat RJ met de resten van het oerwoud, de Mata Atlantica. Je zou kunnen bussen van Rio naar Petropolis, naar Teresopolis naar Nova Friburgo. bijvoorbeeld. Hoe het verder moet weet Ixke vast beter dan ik.

Ook fijn zou trouwens zijn om de uitspraak van die 500 woorden een beetje te oefenen in een leuk klein stadje, waar niemand Engels spreekt. Onder de rook van Sao Paulo misschien, en richting Rio?

Ik denk dat je veel meer moeite hebt om redelijk Engelsprekenden te vinden, zelfs in de grote steden.

Nu de belangrijkste vraag: meer dan al het andere wil ik genieten van en kennis maken met Braziliaanse muziek. Bossa, Samba, Forro, net zo goed als Baile Funk en Rock.

Hier kan ik je niet helpen, helaas. Ik denk dat het het beste is contacten te leggen met de plaatselijke muzikanten. In Brazilie betekent “happy hour” dat er live muziek is…

1 like

Bedankt voor jullie reacties. Ik kwam elders op het forum nog info tegen over de hoge drop-off kosten als je je auto ergens anders wil inleveren. Even wat research gedaan: op de site van Localiza vond ik dat huren in Sao Paulo en 4 dagen later inleveren in Rio boven R$ 1000 uitkomt (dankzij R$ 1,00 per kilometer terugbrengkosten). Van Rio naar Salvador in 6 dagen wordt dan meer dan R$ 2000. Met Sixt kan het eerste traject met de kleinste auto voor R$ 900. Nog steeds belachelijk veel: voor dat geld krijg je in Nederland een Mercedes SLK cabrio mee.

Nog een andere vraag: heeft iemand een leuk idee voor presentjes die je mee kunt nemen uit Nederland? Liefst iets wat geen kilo’s weegt en een paar dagen zonder koelkast kan.

Groet, Berto

Ze rijden hier als gekken, de bewegwijzering is waardeloos, het is na 18:00 uur donker en de wegen zijn onverlicht, vol kuilen en verkeersdrempels waar je max stapvoets overheen kan (ze heten niet voor niets verenbrekers).

Met de bus is veel relaxter, en je ziet dus meer.

Kijk voor cadeautjes even bij Blokker rond. De typische toeristendingen zoals een sleutelhanger met een klompje of en tulp vinden ze prachtig. Of Hollandse chocolade, die is echt veel beter dan de Braziliaanse. Maar vooral geen drop, dat lusten ze echt niet.

1 like

Wat cadeatjes betreft is de raad van Maarten heel goed. In Nederland kocht ik bij Blokker altijd stapels leuk bedrukte papieren servetjes. De Braz. huisvrouwen zijn er dol op en het weegt bijna niets in je koffer. Een andere mogelijkheid om toeristische cadeautjes te kopen zijn de vele shops op Schiphol, wel wat aan de dure kant, kwaliteit goed en het voordeel is dat alles wat je in de taxfree koopt mee mag aan boord en je koffergewicht niet belast. Ik kocht regelmatig mooie spulletjes in de shop van het Rijksmuseum tegenover pier F op Schiphol.

Een tussenstop tussen SP en Rio. Het al aangegeven park is mooi, heel veel rotsformaties maar ik denk dat de Chapada meer te bieden heeft. Wel geweldig voor vogelobservaties, helaas een vrij kille temperatuur buiten de zomer.
Een zeer interesante stop zou kunnen zijn “Aparecida” om de patrones van Brazilië te zien en de gigantische pelgrimage daaromheen. Veel reisgidsen gaan hier niet of nauwelijks op in maar het is toch interessant om dit deel van de Braziliaanse cultuur mee te krijgen.

Ik zou veel tijd aan Rio besteden. Ik kom er al sinds 1994 en heb daar nog lang niet alles gezien en beleefd.

De bus van Rio naar Salvador ??? Ik ken de route vrij goed maar zou het toch niet aanraden.
De weg door Minas Gerais is een tweebaansweg, dit betekent dat een goede beschermengel tijdens deze trip geen overbodige luxe is.
Misschien beter een vliegtuig pakken vanaf vliegveld Santos Dumont naar Salvador.

De Chapada en Salvador zijn zeer aan te bevelen.

Mocht je iets heel aparts willen (binnenland) ga dan naar Canudos. Lees echter eerst “de Binnenlanden” van Euclydes da Cunha, in het Engels verschenen als Rebellion in the backlands.
Geinspireerd hierop is Mario Vargas Llosa´s “De oorlog van het einde van de wereld”
Ken je de Braziliaanse brieven van August willemsen ? Deze geschiedenis was voor hem de aanleiding zich in Brazilië te verdiepen. Hij maakte ook een pelgrimage naar deze plek.

Iets heel bijzonders is de monding van de rio Sao Francisco. Ik verbleef daar naar aanleding van de brieven van Maurits van Nassau over dit gebied en om zoals ik graag doe de plekken te bezoeken waar belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden.
De monding van de rivier is een belevenis.
De “Velho Chico” zoals ze de rivier noemen is fascinerend.
Probeer te dowloaden de film “Espelho d´agua” dan weet je wat ik bedoel.

Stroomafwaarts zijn de watervallen van Paulo Alfonso, bij de Europese toerist niet zo bekend, wel geliefd bij de Brazilianen.

Last but not least iets over muziek.
Probeer te zien de film/documentaire van Fernando Trueba (2004)
genaamd “El milagro de Candeal”
Hier zoekt de bekende pianist Bebo Valdés zijn Afrikaanse roots.
Veel muziek met de meest legendarische musici, veel cultuur afro/bahiano.

Ik wens je een fantastiche reis !
Ines

1 like

Dank iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Als ik het goed begrijp is de route van Rio naar Salvador over land de tijd en de moeite niet echt waard. Of zou via Ouro Preto en Belo Horizonte en daarvandaan vliegen een goed alternatief zijn?

Ik vroeg me trouwens nog iets af: kun je steden als Rio en Sao Paulo ook met de fiets verkennen? Of misschien met een brommer of rollerskates? Of is dat Russisch roulette met die gekke Braziliaanse rijstijl? Zijn er eigenlijk Brazilianen die zich op die manier verplaatsen?

Hier in Bahia is “den brommer”, eigenlijk klein motootjes met 150cc motortjes, algemeen in omgang (ook bijzonder gecontroleerd door de politie want het meest gebruikte transportmiddel bij criminaliteit).
Ik heb in België in een vorig leven vele tienduizenden kms (professioneel) met de moto (RT1200) afgelegd en niettegenstaande ik terzake geen doetje ben zou ik hier toch voor geen geld op de moto willen stappen (ook al vanwege de redenen die Mtilburg opgaf).
Maar goed als je wat avontuurlijk aangelegd bent zou je aan volgende kunnen denken : voor het geld van een huurwagen zou je eventueel al iets of wat van een tweedehandse moto kunnen kopen type Yamaha Dakar of Honda Transalp (of iets gelijkaardigs waar je ook het platteland op mee kan) en die dan terug verkopen op het einde van je reis.

Fietsen zie je bijna niet in de stad (ik doe het af en toe maar moet toegeven dat het nogal gevaarlijk is) wel veel meer op het platteland.

Rollerskates heb ik hier nog nooit gezien.

Af en toe eens een skate-board.

Met de moto van Rio naar Bahia, dat klinkt wel heel erg Che Guevara! Mag je in Brazilië op 150 cc zonder speciaal motorrijbewijs? Ik denk niet dat ik dat aandurf met mijn paar motorrijlessen. Hier in NL niet eens.

Ik heb in Buenos Aires een keer rollerskates gekocht om toch wat meer van de stad van boven de grond te zien. Makkelijk om vervolgens in een taxi weer mee te nemen. Met vlakke gladde stoepen en een beetje behendigheid op die dingen leg je toch snel meer kilometers af dan lopend. Toegegeven, een beetje gek is het wel, en je zag weinig mensen hetzelfde doen, maar het is bijzonder praktisch. Mits je goed onderhouden gladde stoepen hebt of fietspaden. Zou er ergens in Brazilië een stukje fietspad liggen?

DAN zou ik hier zeker aan zo geen avontuur beginnen.

hehe, je mag 2 keer raden ;-)))

Misschien moet je het dus toch ietsje conventioneler gaan zoeken :wink:

Ik heb één keer geraden en één keer gegoogled. Vond ik verrassend:

En elke zondag sluiten ze een paar weggedeelten af en dan worden de trajecten met elkaar verbonden, begreep ik. Dus midden in de week niet maar zondags wel. Alleen nog ergens een fiets vandaan toveren.

Bertosa, klein stukje over Rio… In Zona Sul, Barra, Recreio zijn goede fietspaden langs het strand en om Lagoa, fietsen zijn er ook te huur. Af en toe zie je wat rollerskates en skateboarden langskomen.

Nadeel van verblijven in hostels in zona sul is dat je vooral onder de toeristen bent en weinig Portugees kan oefenen. Ik weet niet wat voor verblijf je zoekt, maar kijk op couchsurfing.com om bij mensen thuis te logeren. Kijk in de wijken Tijuca, Maracana, Vila Isabel om je in het leven van de middenklasse in Rio te wanen.

Hier worden vaak concerten gegeven: http://www.circovoador.com.br/ en voor samba ga je uiteraard naar 1 vd vele sambascholen.

Iets algemeens… luister regelmatig naar http://www.mpbfm.com.br/ om alvast aan de klanken te wennen.

En kleding kopen in BR is vaak duurder dan in NL. Dus neem gewoon wat simpele shorts (lange zwembroeken) en tshirts mee. Als je dat niet in je kast hebt liggen, dan ga je even langs de Primark. Voor het uitgaan neem je een jeans, lage sneakers (dc, vans, asics) en een tshirt of polo mee. Slippers kun je wel hier kopen, havaianas of kenners. Maar denk eraan! slippers draag je alleen naar het strand of ff snel naar de supermarkt. Als je ermee gaat stappen, dan weet iedereen dat jij de buitenlander bent.

1 like

Rolschaatsen en fietsen kan ook in het Flamengo Park
Geen last van verkeer vanaf Museo do Arte Mo0derno tot de baai van Botafogo.
Fietsen en rolschaatsen op de rijweg is een ludieke manier van zelfmoord.

Ouro Preto bezoeken kan beter vanuit Belo. Het beste is de bus naar Belo te nemen en dan
een bus naar Ouro Preto (2 uur). Ouro Preto is beeldschoon, je hebt hier meerdere dagen voor nodig.
Indien dit niet mogelijk is zou ik een gids nemen om in ieder geval de belangrijkste zaken te zien. Belo - Salvador kan per vliegtuig. Probeer vanaf vliegveld Pampulha, scheelt vele kilometers en verplaatsingsgeld.

Een leuk alternatief is het oude treintje te nemen tussen Belo en Vitoria (ES).
Het doet er veertien uur over en je ziet het prachtige landschap van Minas en bovendien
kan je in het treintje allerlei leuke contacten aanknopen.
Zoek even op internet.
Vanaf Vitoria kun je dan vliegen naar Salvador.

1 like

Dat valt wel mee. Men heeft hier de gewoonte om tegen het verkeer in te gaan, aan de verkeerde kant van de straat. Het is even wennen, maar je ziet de ergste gekken aankomen…

Ouro Preto bezoeken kan beter vanuit Belo. Het beste is de bus naar Belo te nemen en dan
een bus naar Ouro Preto (2 uur). Ouro Preto is beeldschoon, je hebt hier meerdere dagen voor nodig.

Mee eens, al heb ik Ouro Preto nog steeds niet gezien (erg he). De bus erheen gaat (vanaf het grote busstation van Rio) over de BR040 via Petropolis (waar ik woon) en Juiz de Fora naar Bela Horizonte. Vanaf de laatste buitenwijk van Rio is dit een prachtige weg, tot Petropolis klim je ca 1000 meter, over het oude karrespoor van de caminho real (de paardendrinkbakken zijn er nog). Ik zou je aanraden een dagje in Petropolis te blijven. Het (zomer)paleis van de keizer is niet echt omverwerpend als je Europese paleizen kent, maar toch best interessant. Daarnaast is er het huisje van Santos Dumont.

En heel veel groen hier, mocht je er van houden, een beschermd natuurgebied.

Een leuk alternatief is het oude treintje te nemen tussen Belo en Vitoria (ES).
Het doet er veertien uur over en je ziet het prachtige landschap van Minas en bovendien
kan je in het treintje allerlei leuke contacten aanknopen.
Zoek even op internet.

Dat treintje was ik bijna vergeten, maar als treintjesgek moet dat eigenlijk op mijn planning (vergeet in dat geval het trammetje in Rio naar Santa Teresa niet, al ruim 100 jaar oud)

Vanaf Vitoria kun je dan vliegen naar Salvador.

of Porto Seguro. Als suggestie.

1 like

Ha Berto,

Ik ben het met de mensen eens die je Ouro Preto en omgeving aanraden. In de regio zijn veel prachtige bekende en minder bekende koloniale stadjes. En omdat je aangeeft van de bergen te houden zit je ook goed. In de omgeving heb je prachtige (wandel)gebieden, onder meer bij Lavras Novas (vlakbij Ouro Preto).

Je kunt een rechtstreekse bus nemen vanuit Rio of Sao Paulo, of vliegen op Belo Horizonte. Vanaf luchthaven BH is 't ca drie kwartier naar het busstation (rodoviaria), vervolgens twee uur met de bus van de Passaro Verde.

Op mijn weblog staan een aantal posts over deze regio:

Succes & groeten,

Peter

1 like

In plaats van met een huurauto zou ik lekker met de bus gaan. Je kunt dan veel meer genieten van het uitzicht (je hoeft niet op de weg en het verkeer te letten), en je zit vrijwel zeker naast een Braziliaan, die vrijwel zeker een praatje met je begint. Zo kun je dus ook je Portugees oefenen en je antropologisch onderzoek voortzetten. :wink:
Brazilianen zijn ontzettende kletskousen, ook met vreemdelingen. En ik ben er in 6 weken maar eentje tegengekomen die wat Engels sprak.
Probeer voordat je gaat nog wat Braziliaanse films te kijken om alvast te wennen aan de geluiden, tongval, zinsstructuur.

Wat bijzondere geologie betreft vond ik het Sete Cidades national park in het noorden erg fascinerend maar dat ligt wel erg afgelegen en helemaal niet in de buurt van de plekken die jij nu op het oog hebt.
Chapada Diamantina is ook heel mooi, met veel grotten en tafelbergen, gekleurd zand, rivieren met poelen om in te zwemmen, watervallen, een natuurlijke glijbaan in de rivier op loopafstand van Lençóis… en dat stadje is ook heel leuk, mooi, veilig, gezellig.

Brasília vond ik wel een bizarre, interessante stad.

Ik vraag me wel af of je dan met een vliegtuig tussen al die plaatsen reist? Want Iguaçú, Pantanal, Rio, Brasília, Salvador… liggen allemaal ver van elkaar vandaan.

Kleding is goedkoop. Brazilianen kopen veel bij C&A! In het zuiden wonen ook veel blonde (Europees uitziende) Brazilianen; dus doorgaan voor een (Paulista) Braziliaan lukt je misschien wel, als je het juiste loopje oefent en je mond houdt :wink:
Aan mij vroegen ze in het noorden heel soms (voordat ik zelf had gesproken natuurlijk) of ik uit het zuiden kwam, maar de meesten zagen toch wel direct dat ik echt uit een ander land kwam. Maar ik was dan ook een vrouw met kort haar en zonder strak kort spijkerrokje, dus dan val je erg snel door de mand. Alhoewel ik in Brasília wel wat stoere vrouwen zag met kort haar, broeken, etc. Maar in het noorden is het allemaal vrij standaard.

Succes met al je plannen, en bedenk ook dat je altijd nog een keer terug kunt gaan en niet alles in deze 3 weken hoeft te zien. Voor relatief weinig geld koop je een all-inclusive ticket + hotel vakantie naar bv. Praia da Pipa en kun je vanuit daar weer eens een Brazilië tripje maken in de toekomst.

Mijn foto’s van mijn Braziliëreis vind je hier.

Boa viagem,
Cécile

1 like

Iedereen enorm bedankt voor de reacties. De huurauto is voorlopig uit het script geschrapt. Het reisplan is geworden om van Sao Paulo de bus naar Paraty te nemen, en vandaar door naar Rio. Met de bus naar Ouro Preto, en vanuit Belo Horizonte vliegen naar Salvador. Wijzigingen voorbehouden natuurlijk.

Ik krijg wel eens te horen dat ik lijk op een Portugese voetballer, dus verloren raken in de massa moet in het zuiden wel lukken. Mits ik ergens dat loopje op kan duikelen natuurlijk. En mijn mond houd. En niet ga dansen.

Ik zal als ik terug ben een beknopt reisverslag proberen te posten. En komende weken zoveel mogelijk Braziliaanse films, muziek en feestjes opzoeken. Voor wie trouwens ook Portugees wil leren, ik heb veel baat bij de podcasts en Youtube-filmpjes van BrazilianPodClass, Semantica en StreetSmartBrazil. En voor werkwoordsverbuigingen: Conjuga-me.net

Até mais, Berto