Fijn om op het forum al veel vragen beantwoord te zien. Niet te ambitieuze plannen, is het credo. Lonely planet raadt ook al aan om 6 maanden uit te trekken voor alleen de highlights. Maar ik heb maar 3 weken. Tsja…
Brazilie staat al jaren bovenaan mijn lijst, maar ik wilde per se eerst Portugees leren, omdat er diep in mij een cultureel antropoloog schuilt. Ik wil de ziel van het land doorgronden, en snappen waar die fantastische Braziliaanse muziek vandaan komt. In mei ga ik 3 weken naar het land waar ik al zo lang van droom. Met iets van 500 Portugese woorden in mijn bagage, een paar rengympen en nog wat schoon ondergoed. De rest van mijn kleren koop ik daar, om er zo niet toerist mogelijk uit te zien (ik weet dat ik mijzelf voor de gek houd, maar laat me de illusie).
Tot nog toe lijkt het reisprogramma te beginnen in Sao Paulo, en gaat het via Rio naar Salvador. Gezien de tips hier heb ik Bonito, Iguaçu, Brasilia en Pantanal (diep in de cultureel antropoloog schuilt dan weer een toerist) van het menu gehaald. Misschien dat Chapada Diamantinha iets goed kan maken.
Nu heb ik enkele vragen. Ik heb geen bezwaar tegen vliegen, behalve dat je alles mist waar je anders doorheen zou rijden.
Wat is er de moeite waard tussen Sao Paulo en Rio, en tussen Rio en Salvador?
In Nederland zou ik met een rit via Muiden, Utrecht, Zeist en Nijmegen snel een gevarieerd en Romantisch beeld van Nederland krijgen. De vinex-locaties sla ik dan over, behalve misschien om vanuit de auto een blik op te werpen. Snapt u waarnaar ik op zoek ben?
Ook fijn zou trouwens zijn om de uitspraak van die 500 woorden een beetje te oefenen in een leuk klein stadje, waar niemand Engels spreekt. Onder de rook van Sao Paulo misschien, en richting Rio?
Verder, om wat ik zoek nog scherper af te tekenen: ik word nauwelijks warm van hagelwitte palmenstranden, maar van grillige geologie als bergen, watervallen, grotten en dergelijke maakt mijn hart een huppeltje. Als er route’s zijn door zulk gebied, huur ik graag een auto, om daar rustig een dag of drie doorheen te rijden (en dan neem ik wel lifters mee tegen de eenzaamheid).
Nu de belangrijkste vraag: meer dan al het andere wil ik genieten van en kennis maken met Braziliaanse muziek. Bossa, Samba, Forro, net zo goed als Baile Funk en Rock. Ik heb al begrepen dat eraan ontkomen een stuk moeilijker is. Maar toch zijn alle tips welkom. Inclusief websites met concertagenda’s, jam sessies en dergelijke. Of workshops, om zelf mee te doen.
Genoeg vragen voor nu, ze zijn al moeilijk genoeg tussen alle breedsprakigheid uit te pulken (ik heb denk ik al 3 weken nodig om alleen al onder woorden te brengen wat ik allemaal wel niet zou willen). Maar het moge duidelijk zijn, reizen is voor mij geen vakantie. Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen. Groet, Berto