Van Rio naar Salvador

Hallo,

Eind november begin december wil ik voor 3 a 4 weken naar Brazilie. Na wat voorbereidend leeswerk heb ik nu al door ik nooit alles ga zien wat ik wil zien. Verder vind ik het lastig te bepalen wat de beste manier van reizen is. Op dit moment denk ik er aan om vanuit Rio een auto te huren en langs de kust naar salvador te reizen. In de regio van Salvador te blijven en met een binnenlandse vlucht terug naar Rio te gaan.

Gezien mijn onervarenheid met Brazilie, vroeg ik me af of dit haalbaar en de moeite waard is en of jullie wellicht betere tips of reisschema’s voor mij hebben?

Alvast bedankt!
Andries

Beste Andries,

Een redelijke onderneming, maar te doen. Hou er rekening mee dat het verkeer / wegbewijzering en qualiteit wegen anders is als in Europa / NL.
Reis tijden zijn over het algemeen een stuk langer i.v.t. Europa / NL.
Verder kan het wel / niet spreken van de Braziliaanse taal een rol spelen in hoe zelfstandig je dit zo kan ondernemen. Let wel buiten toeristisch ingestelde voorzieningen; hotels / pousadas / tours spreken weinig mensen een andere, 2de taal, op de luchthaven zul je dat ten eerste al snel merken.

Een ander alternatief zou reizen per (slaap)bus (type touringcar vergelijkbaar met Eurolines, maar naar mijn mening relaxter en misschien ook wel luxer) kunnen zijn.
Dit is dus niet een stads bus waar iedereen willekeurig ergens kan in of uit stappen. Ze rijden op echt op tijd en ik heb gemerkt dat ondanks zij stukken van wel meer dan 250 km. achtereen rijden voordat er eens gestopt word er op de minuut nauwkeurig vertrokken word (beter dan de NS dus).
Er zijn diverse busmaatschappijen met een duidelijk vaste reisschema’s die per internet te raadplegen zijn, van te voren zijn de buskaartjes ook per internet te bestellen en je reserveerd bij het bestellen / kopen meteen een genummerde zitplaats die je zelf uitkiest a.h.v een overzichtskaartje van de beschikbare zitplaatsen in die bus.
Busmaatschappij Cometa is één van de grotere busmaatschappijen van BR.
Je zit dan wel wel vast aan vaste op- afstap steden / dorpen, maar je laat je wel veilig, relaxed en goedkoop vervoeren van busstation naar busstation (=rodoviaria).
Mits je weet waar je naar toe wilt of welke steden je wil bezoeken kun je dus via het internet of op de rodoviaria buskaartjes kopen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

En veel suc6 en plezier hier in BR.

Aant POA /RS

1 like

Ik ga akkoord met wat Aant zegt, ik ben zelf van Minas naar Sao Paulo gereden en dan weer door tot Rio…Het is natuurlijk wel leuk met de auto, muziekje op, je stopt waar en wanneer je wil…Het hangt ook van het soort auto af en met wie je reist…als je alleen reist lijkt me de bus zowiezo leuker…Ik ben zelf een ervaren chauffeur en ben zeker niet bang op de wegen, maar bij avond rijden in Brazilie vond ik eerlijk gezegd geen pretje, met al die reflectoren op de weg (als er al waren :slight_smile: ) en de vele vrachtwagens, die ik toch wel vrij gevaarlijk vind…ze rijden heel erg hard, of anders super traag tot bijna stilstaand…wat tot gevaarlijke situaties kan leiden…Anderzijds de kustlijn moet prachtig zijn vanaf Minas tot het Noord-Oosten, vertellen me velen, want deze laatste ken ik zelf nog niet :slight_smile:
Met de bus reis ik hier zelf veel en zoals Aant zegt, ze rijden goed door, ze stoppen enkel om een bezoekje aan toilet te brengen en zijn zeer stipt!!!
Je komt er bij wijze niet gebroken uit zoals uit de wagen…minder vermoeiend…Nu als je toch een wagen wil huren en niet echt de wegen machtig bent…Ik heb bij Localize gehuurd, die niet de goedkoopste zijn, maar als je bv voor 2 weken huurt, zoals ik heb gedaan…ik kreeg per dag meer 60 reals korting, die ik dan gebruikt heb om verzekering te betalen en gps! Gps is goed en kan ook engelstalig worden ingesteld…soms kan hij wel eens een andere route ingeven, ik gaf dan het eerste volgende punt aan dat ik ook op een map volgde en dan kwam ik ook weer perfect aan…Localize vraagt bv ook geen garantie van 1000 reals zoals sommige andere bedrijven wel doen…er zijn ook bedrijven die eisen dat je een rijbewijs in het portugees toont…Localize is ook heel bekend en als je een probleem hebt… in bijna elke grote stad is er één en kan je gewoon de auto daar laten en zij brengen die voor je terug naar de Localize waar jij gehuurd hebt, zonder extra kosten…andere bedrijven durven aanrekenen om de auto terug naar de ‘originele’ garage te brengen.
Veel succes bij de keuze en geniet er van…
:vak01:

Via deze link kun je vrij makkelijk diverse opties tussen steden en dorpen bekijken

http://www.passagem-em-domicilio.com.br/index.asp#passagens-indicador

Via deze link kun je vrij makkelijk diverse opties tussen Rio de Janeiro en Salvador over diverse steden bekijken.
Bekijk op de kaart en jouw eigen planning waar je eventueel onderweg zou willen stippen, en of dit binnen het plaatje van een busonderneming valt.

je kan eventueel door klikken naar de site van de busonderneming.

http://www.guiadeonibus.com.br/retorno.asp?CidadeSaida=360&CidadeChegada=652

Cidade de origem = vertrek plaats
Cidade de destino = eind bestemming

suc6

Aant POA /RS

eens in Salvador mag je me altijd een seintje geven ivm je overnachtingen bvb of andere praktische tips :wink:

tropische groet

ixke

Aant en Vannesa enorm bedankt voor jullie tips en handige links. Ik ben blij dat jullie zo overtuigend positief zijn over het busvervoer in Brazilie. Dit wordt hierdoor een zeer reele optie. Al blijft het avontuur van zelf rijden ook erg aantrekkelijk.

Ixke! Bedankt voor je aanbod, wellicht ga ik je hier nog aan houden :slight_smile:

groet,
Andries

De bussen in Brazilië zijn inderdaad prima. Luxe en punctueel, en je grote bagage is helemaal veilig onderin. Ze zijn streng bij het controleren van je bewijsje en geven jouw tas dus niet zomaar aan een ander mee. De busstations vond ik ook best relaxed, niet zo hektisch en onveilig als in veel andere landen.
Maar die bussen tussen steden kunnen best prijzig zijn. Er staan vast wel prijsindicaties in een Lonely Planet of andere reisgids. Soms was ik US$48 kwijt voor een ‘ritje’ van 12 uren, dus $4 per uur, waar je al snel aan zit met die gigantische afstanden daar. (Ik weet even niet hoe lang een bus tussen Rio en Salvador erover doet.)

In de bussen staat de airco vaak erg sterk, 15 graden ofzo… terwijl het buiten 30 graden is. Dus neem extra kleding, sokken en/of een dekentje mee de bus in. Veel bussen hebben wel een toilet aan boord maar dat stinkt op den duur behoorlijk. Dus probeer ook een stoel in de voorste helft te krijgen (toilet zit vaak helemaal achterin, of net na het midden).

Bussen die binnen steden rijden en veel haltes hebben, zijn minder luxe, en veel goedkoper.

Vlakbij Salvador (nou ja vlakbij, 7 uur ten westen van…) heb je ook het Chapada Diamantina national park wat ik fantastisch vond. Grotten, watervallen waar je onder kunt zwemmen, gekleurd zand en gekleurd water, poelen, mooie tafelbergen, etc. Het dorp Lençóis is een leuke uitvalsbasis: mooie koloniale huizen, gemoedelijk en veilig, leuke markt, in de buurt al allerlei wandelingen naar watervallen en poelen en een natuurlijke glijbaan, erg lekkere restaurantjes. Zie foto’s via mijn handtekening.

Kies inderdaad niet teveel bestemmingen! Ik had 6 weken en dacht me met het noordoosten al te beperken tot een klein gebied, maar heb toch ter plaatse nog dingen moeten overslaan omdat ik me toch in de afstanden en reistijden had vergist, en ik niet om de dag 10-12 uur in een bus wilde zitten. Ik had zelfs enkele interne vluchten maar nog steeds kun je op mijn reisschema zien hoe ‘weinig’ ik heb afgelegd. (Zie via mijn handtekening… die lijnen van en naar Brasília zijn vluchten, dus niet over land… dus dan kun je zien hoe weinig je in 6 weken over land kunt reizen.)
Maar dat is des te meer reden om gewoon heel graag nog eens te willen gaan!! Wat een prachtig land en leuke mensen! :slight_smile:

Boa viagem!

1 like

Andries, ik wil je niet van het zelf rijden afbrengen, ik heb echt geen belangen in de busmaatschappijen … m … . …m…
maaaaaaaaaaar hou het kosten plaatje in de gaten, het voordeel redelijk uitgerust op plaats bestemming aankomen, in de grotere steden is het zonder een navigatie systeem aan boord heel moeilijk je weg te vinden door de stad, heel veel eenrichtings wegen in de grote steden en daardoor ben je snel je orientatie kwijt in een zo’n onbekende stad, helemaal als je tijdens de drukke uurtjes aan het verkeer deelneemt. 's avonds rijden op die voor jou onbekende wegen is echt af te raden.

Ik vind de prijzen voor de buskaartjes best meevallen.

Een auto huren zal waarschijnlijk als je alleen op pad bent, behoorlijk duurder zijn, ligt er ook aan over hoeveel dagen je denkt te huren , maar met een huur gemiddeld per dag van een midden klasse = R$ 75,- + brandstof geschat R$ 0.23 p/km
Reis je 500 km. * 0.23 =115 + 75 = R$ 190,- zou dezelfde afstand afleggen per autobus dan kost dat je gemiddeld zo’n R$ 85 á 90,-

Ik woon in Porto Alegre (RS) en haal geregeld materialen op, die ik eerst zelf moet uitzoeken / voelen / keuren, in Marilia (SP) afstand 990 km kosten enkeltje met Itaperimin R$179,- / ±75 euro, Verbruik met eigen auto is minstens 100 ltr á R$2.30 = R$ 230,-. Ik ga over die grote afstanden met de bus (het liefst 's avonds / nacht) gezien het gemak van zo’n (slaap)Bus / de kosten en het meenemen van veel (zware)bagage helemaal geen probleem voor hun is. Alleen als mijn vrouw meegaat, beiden een stuk rijden en wij ook nog wat kennissen willen bezoeken in die streek, rijden wij zelf over zo’n afstand.

Ik geef toe dat als je met z’n 3 bent dan word auto rijden weer goedkoper maar je moet op een gegeven moment ook zien hoe je dan de bagage van de groep mee krijgt, en dan nog eens de comfort factor een ruime bus of een krappe auto.

De grotere steden hebben over het algemeen goed beveiligde busstations en zoals Cecilia74 ook aangeeft, je bagage is veilig.
Je krijgt bij het instappen per koffer / tas een bewijs, alleen tegen inlevering hiervan kun je weer de spullen bij aankomst terug krijgen.

Site met de meeste bus maatschappijen, je kunt hier ook meteen zien welke steden zij aandoen.

http://www.emsampa.com.br/page29.htm

Heel veel plezier nu al met het plannen en voorbereiden en straks het echte werk.

Aant POA / RS

Ja, ook al omdat je hem ergens anders wilt terugbrengen dan waar je hem ophaalt.

Ik heb in IJsland wel zelf gereden in mijn eentje maar dan kun je wel veel minder goed naar het landschap kijken omdat je ook op de weg moet letten. In IJsland was echter nauwelijks openbaar vervoer (1 bus per dag, en niet naar de gebieden waar ik heen wilde). En daar is eigenlijk maar 1 weg dus kun je niet verdwalen. :slight_smile:
In Brazilië zou ik alleen zelf willen rijden als ik met minstens 1 ander persoon was die ook kan rijden, anders ben je toch helemaal gaar na 10 uur rijden (en verdwalen)!

Beste Aant en Cecilia74,

Gelukkig ga ik niet alleen, maar met z’n tweeen. Maar goed, dan nog is de bus een goedkopere en denk ik makkelijkere oplossing. Mijn idee is inderdaad om van vanuit Salvador naar Chapada Diamantina national park te gaan. Veel meer tijd zal er dan niet meer over zijn, dus waarschijnlijk wordt het dan met een binnenlandse vlucht terug naar Rio. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er geen ruimte en tijd meer is voor de Iguassu Falls, dat lijkt me echt waanzinnig mooi. Maar ja, daar moet ik nog maar eens voor terug komen :slight_smile: Thanks voor de tips!

Groet,
Andries

Als dat je plan is, kun je misschien daarheen vliegen en in Salvador een auto huren? Soms is een vliegticket namelijk even duur als een buskaartje. Kijk op webjet…

@Saywhat

Kun jij met een buitenlandse credit kaart bij WEB jet terecht?
En hoe kan Andries eventueel meer dan 1 x max. 23 kg (dus maar 1 stuks bagage!) de man mee op die binnenlandse vlucht, als die niet gekoppeld is aan een internationale ticket?

Als Andries besluit te vliegen is het aan te raden, dit te koppelen aan de internationale ticket, ook bij een eventuele vertraging of een andere overmacht (staking bijv.) tijdens die binnenlandse vlucht terug naar Rio is hij verzekerd dat zijn vlucht word omgezet anders rest hem niets anders dan een nieuwe retour vlucht te kopen.

Je moet wel het grote geheel in de gaten houden.

Aant POA / RS

Je kunt dit via een reisbureau in BR doen (internet en volgens mij zit er ook iemand hier op het forum) en anders bij aankomst. Zoals ik het las verblijft hij ook in Rio en omstreken. En 1 koffer/backpack van 23KG als je 3 weken gaat reizen lijkt me heel normaal.

Het is toch handig als we allemaal andere manieren aandragen zodat je alles in overweging kunt nemen?

In ieder geval ik zou de afstand Rio-Salvador niet met de auto doen, is toch 3 weken-1 hele dag in de auto. Vanaf Salvador zijn er mooie dingen te bezoeken die niet heel ver weg liggen, kun je genoeg rijden van plek naar plek.

Natuurlijk Say What kan iedereen zijn steentje bijdragen aan het verstrekken van goede informatie aan een vraagsteller. Ook ik steek er zo nu en dan weer iets van op, dus wat dat betreft wel blijven posten. :chin:
Maar in BR werken sommige dingen net iets anders als iedere NL / BE tourist zijn hele leven gewend is en misschien ook zou mogen verwachten.

Je kunt dit via een reisbureau in BR doen (internet en volgens mij zit er ook iemand hier op het forum) en anders bij aankomst.

Klopt, kan via een reisbureau, maar op de luchthaven zul je bedoelen, anders moet hij er in Rio eentje zien te vinden.
Op de luchthaven bij de balie van de luchtvaartmaatschappijen betaal je wel meer dan de internet promo’s .
Internet booking tickets binnen BR vereisen een creditcard geregistreerd in BR, dus neem ik aan voor Andries geen optie. En iemand die op het forum zit en het kan “regelen” , zal ook moeten / willen verdienen.

Als Andries eenmaal in BR zit, moet het wel echt meezitten dat de vlucht die hij zo graag wil hebben niet vol geboekt is, dus daar zit wel enig risico in.

En 1 koffer/backpack van 23KG als je 3 weken gaat reizen lijkt me heel normaal.

Hij is misschien een backpacker (weet ik niet, dus dat is gissen) maar als dat zo is gaat hij misschien wel terug naar huis met een groot souvenier bijv. een muziek instument, ik noem maar iets geks.

De eeste jaren toen ik een paar keer per jaar tussen NL en BR, op en neer vloog nam ik iedere vlucht 30 kg baby kleertjes mee (die bij ons op kantoor in NL werden ingezameld) voor een weeshuis, en ik ging ook steeds voor maar 3 weken. Het mocht mee dus ik verrichte een goede daad, dacht ik daarmee.

Het is toch handig als we allemaal andere manieren aandragen zodat je alles in overweging kunt nemen?

Andries stelt hier zijn vragen en wil natuurlijk zoveel mogelijk informatie vergaren om dan zijn goede keuzes te kunnen maken. De gedane voorstellen moeten wel praktisch uitvoerbaar zijn voor hem in BR.

Ik zelf zou essentiele zaken redelijk goed geregeld willen hebben voordat ik in BR zou zijn, mijn eerste vakantie reis naar BR in 1998 ondernam ik ook zonder één woord BR te spreken, maar een beetje zekerheid is wel handig.
Ik ben naar veel plekjes op deze aardbol getrokken, ook naar landen waar ik niet eens twee woorden kon begrijpen met de hulp van zo’n zakpocket woordenboek , maar had veel van te voren goed uit gestippeld (met enige flexibiliteit) dat geeft mij wel een beetje rust. Iets regelen op vreemde bodem kan vaak tegenzitten en stress opleveren.

…is toch 3 weken-1 hele dag in de auto

Klopt, misschien wil Andries dat in meerdere etappes om nog iets onderweg te bezichtigen / te zien, ook het vliegen kost trouwens veel tijd, tenminste vooral alles er omheen.

WEBJET is een kleinere prijsvechter, vliegt 1 vlucht p/d en niet rechtstreeks.
Meer vlucht mogelijkheden / tijden volgens mij met GOL en TAM, promo prijzen nagenoeg het zelfde volgens de websites als die van WEBJET. Echter GOL en vooral TAM zijn wel te koppelen aan INT. ticket van bijv IBERIA, TAP en KLM / AIR FRANCE.

Aant POA /RS

Oi Andries,

Ik heb een leuk compleet reispakket van 5 dagen vanuit Salvador naar Chapada Diamantina, met mijn voertuig en je beschikt dus over een (vlaamse) gids die 24/24 ter beschikking staat en kennis van het terrein heeft zodat jullie in alle rust kunnen reizen en direct naar de meest interessante plekjes kunnen zonder zoekwerk terplaatse :zon02:
Je mag me gerust PMmen voor extra info

Tropische groet

Ixke

Nogmaals allemaal bedankt voor de uitgebreide info. Enne Ixke bedankt voor je anbod, ik ga eerst de huidige info even voor me zelf verwerken en wellicht kom ik er later bij je op terug!

groet,
Andries

Dag Ixke,

Ik ben in januari in Salvador en overweeg vanaf daar Chapada Diamantina te bezoeken. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden?

gr. Ad

hai Ad,
stuur je me even een privé-berichtje met je e-mail ajb ?
dan stuur ik je info door
dankje
Ivan
Bahia Guide