Hoi,
Ik ga 6 september voor 26 dagen naar Brazilie en wil zo veel mogelijk zien.
Heeft iemand ervaring met binnenlandse vluchten?
Zijn die een beetje goedkoop?
Of is het toch beter om met de trein/bus etc. te gaan?
Hoi,
Ik ga 6 september voor 26 dagen naar Brazilie en wil zo veel mogelijk zien.
Heeft iemand ervaring met binnenlandse vluchten?
Zijn die een beetje goedkoop?
Of is het toch beter om met de trein/bus etc. te gaan?
Je omschrijving is nogal vaag…maar kijk hier om een indruk te krijgen van het vliegen www.decolar.com en hier voor de bus http://www.buscaonibus.com.br/
Treinverbindingen zoals wij ze kennen zijn hier niet echt.
Aanvullend bij wat Saywhat zegt …
Treinreizen moet je hier niet aan denken, de weinige treinen die er zijn worden hoofdzakelijk gebruikt voor goederenvervoer.
Busreizen op lange afstand gebeurt met comfortabele bussen maar het neemt heel wat van je tijd, soms word je daarbij gecompenseerd met mooie of boeiende landschappen onderweg.
Stel vast en zeker eens een degelijke planning op van de zaken die je echt wilt zien/bezoeken.
Tropische groeten :zon02:
Met de bus reizen is zeker te doen, maar het hangt ervanaf waar je naar toe wilt. Ik ben bijv. van Rio richting Pantanal geweest. Een vliegticket was tussen 150 - 200 euro, maar ik vond dit de moeite waard, omdat het met de bus meer dan een hele dag zou kosten, dus dan zou je 24 uur in de bus zitten. Van Pantanal naar Sao Paulo heb ik wel met de bus gedaan, was goed te doen en ook van Sao Paulo naar Rio heb ik met de bus gedaan, ook dit was prima.
Ik zou tegen de tijd dat je gaat even de vliegtickets prijzen bekijken en de bustickets als je een goede deal kan maken met vliegen is dat soms zeker de moeite waard wegens de lange afstanden.
Hee Nien,
Ik weet niet of het nog bestaat: Er waren tickets (eigenlijk heetten ze anders) voor vier binnenlandse vluchten met VARIG. Vrij in te vullen.
Toen kostten die 200 dollar. Volgens mij moest je dan vooraf aangeven
hoe je het in ging vullen, en daar wilde ik niet aan, dus niet gekocht. Misschien wel geschikt voor jullie.
Vraag het even na.
Zeker, het kan allemaal goedkoper, maar buiten VARIG en TAM (en misschien Nordeste) kan ik geen maatschappij aanbevelen.
Ik heb er wel eens in kisten gezeten, je wilt t niet weten.
En de meeste afstanden zijn enorm, 12-18 uur in een bus is niets voor mij.
Ik moet echter wel zeggen dat de meeste busmaatschappijen met prima materiaal rijden (Soms nieuwer dan in NL) en ik heb ook wel meegemaakt dat er een soort van stewardess meereed. Keurig in pakje.
Hans.
Weet niet waar je heen wilt. Ik heb 3 jaar geleden een airpass gekocht van TAM, weet de prijs niet meer. maar dacht dat het iets van 500 euro kostte voor 4 vluchten.
Verder heb ik regelmatig de bus genomen. Op zich zijn de busreizen confortabel.
Ik heb zelf meerdere malen tussen Rio en Sao Paulo, Rio en Belo Horizonte, en een keer Iguazu - Curitiba gereisd. Je kunt als je boekt vaak kiezen uit meerdere klassen. De goedkopere waar je gewoon een normale stoel hebt, maar je hebt ook de Leito, die zijn nog iets luxerder dan Royal class, zoals je die uit NL kent.
Dus op zich zijn de busreizen goed te doen, al zijn ze niet altijd veel goedkoper dan vliegreizen. Ik kan TAM overigens aanbevelen. Verschillende vluchten mee gedaan en prima in orde.
Hoihoi,
Ik ben vanaf 2 september in Sao Paulo (1 week). Van daaruit naar Manaus (1 of 2 weken), daarna een paar dagen een kennis opzoeken in de binnenlanden om vervolgens via de noord-oost kust af te zakken naar Rio waar ik op 18 oktober een vriendje ophaal om 3 weken verder mee te reizen (1 week Rio, 1 week Iguazu falls e.o. en 1 week Buenos Aires). Mocht het je leuk lijken kunnen we contact houden op facebook, misschien treffen we elkaar daar nog wel even.
Een vraag aan de experts: klopt het dat wanneer ik een vlucht boek van Sao Paulo-Manaus en Manaus-Maceio (bijvoorbeeld) ongeveer aan 350euro moet denken? Ik had altijd het idee dat binnenlandse vluchten goedkoper waren namelijk… En met bussen zijn eerder genoemde afstanden niet te doen helaas.
Verder tips en tricks zijn altijd welkom!
Groeten.
Mark
Nee, Varig is failliet. In 2006 betaalde ik al ongeveer 500 euro voor een Varig airpass van 5 vluchten. Tijdens mijn reis was de maatschappij al aan het instorten en vervielen veel vluchten, wat mij wel een onverwacht dagje in de stad Brasília opleverde. Geinig. ![]()
Ik moest inderdaad alle vluchten van tevoren al vastleggen qua plaats en datum; wijzigen kostte toen 30 euro per keer. Maarja Varig bestaat dus niet meer.
Over TAM hoorde ik dat die ongunstigere airpasses hebben, maar dat zou je moeten uitzoeken… ik hoorde dat je dan bijvoorbeeld wel 4 vluchten op een airpass hebt, maar als je van Rio naar Fortaleza wilt en die vlucht maakt toevallig een tussenlanding in Brasília, dat het dan als 2 vluchten telt. Dan ben je natuurlijk gauw door je vluchten heen. Check even hoe de regels voor een airpass nu zijn. Een airpass kun je waarschijnlijk wel in Nederland boeken, bijvoorbeeld via Kilroy of Vliegwinkel.
Misschien zijn losse vluchten gunstiger. Het kan zijn dat het voor losse vluchten goedkoper is om ter plaatse te kopen, dat weet ik niet. Ik lees wel eens dat je via internet niet kunt betalen met een Europese debit card, alleen een Braziliaanse.
Ook ben je natuurlijk flexibeler als je daar pas boekt.
Ja de meeste bussen zijn luxe en met wc aan boord. En duur. Voor een rit van 12 uren zit je al gauw aan de 40 euro p/p als het tegenwoordig niet meer is. En met 12 uren kom je nog niet zo ver, dat zie je wel in je reisgids als je de reistijden opzoekt van stad naar stad.
Dus vliegen kan een oplossing zijn.
Maar je zou ook kunnen kiezen om je te beperken tot een bepaald gebied of twee gebieden, en dan daar veel zien. Bijvoorbeeld in het Noordoosten kun je je prima 6 weken vermaken zonder je te vervelen, je kunt er veel afwisseling vinden in landschappen: watervallen en riviertjes waar je in kunt zwemmen, grotten, woestijn, stranden, bergen, rotsformaties, dinosaurusvoetstappen; en grote bruisende steden, kleine koloniale stadjes, veel muziek en lekker eten… Hier zie je mijn Brazilië-foto’s en op mijn website zie je mijn route.
Maar zelfs dan zijn sommige afstanden nog heel groot, tijdens mijn 6 weken noord-oost Brazilië had ik dus 5 vluchten (waarvan 2 naar het eiland Fernando de Noronha en terug). Kan je nagaan hoe gigantisch groot Brazilië is.
Boa viagem!
Misschien nog wel meer. Alleen tijdens sommige promotieweken zullen er gunstige prijzen zijn. Manaus is lastig te bereiken, zal altijd wat duurder zijn.
Als je naar Manaus gaat vanwege het Amazonegebied, kun je misschien ervoor kiezen om het Amazonegebied in Bolivia te bezoeken, vanuit de Pantanal. Jungletours zijn ook half zo duur in Bolivia.
Ik hoor wel van Brazilianen dat de Pantanal mooier en afwisselender is dan het Amazonegebied.
Ok, dank voor je tip. Ik zal er eens over nadenken… Groeten!