Rondreis 6 weken

In juli en aug ga ik samen met mijn vriend voor 6 weken rondtrekken in Brazilie.
We willen graag naar Rio, Foz do Iguacu, Pantanal, Manaus, Fortaleza, Salvador en zo weer terug naar Rio.

Is dit haalbaar in 6 weken met de bus, of moeten we toch binnenlandse vluchten boeken? Zo ja,…zijn de binnenlandse vluchten ook bv een paar dagen van te voren te boeken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Als iemand nog leuke reisverhalen over Brazilie heeft,…laat dan je site achter, want vind het altijd leuk om andere ervaringen te lezen!!!

Vergeet in Bahia zeker niet langs Chapada Diamantina te gaan, een schitterende ervaring

Hi,

Ik zou als ik jou was toch wat binnenlandse vluchten boeken met GOL of TAM. Of bij het reisbureau opvragen wat een airpass kost.

Een paar dagen vantevoren boeken is toch vaak duurder dan een paar maanden ervoor. Ik deed het last minute en dat kostte me 110 euro van Iguazu naar Sao Paulo. Ik hoorde dat de bustarieven soms niet eens zoveel schelen met de vliegtarieven als je op tijd boekt. Een busritje van 6 uur, Sao Paulo naar Rio kostte mij 25 euro. De mensen van het hostel zeiden dat je voor iets meer ook kunt vliegen en dat veel brazilianen dit doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Grtz,

Debbie

vluchten zijn zeer beter!
de afstanden zijn erg groot in brazilie
tip: boek ze daar!
ga met reismaatschappij CVC (braziliaans)
zo leer je meteen wat van de cultuur, omda tje met eigen volk reist

De afstanden zijn gigantisch, op mijn website (Travel > Brazil) kun je zien welke route ik deed in 6 weken… alleen in het noordoosten, met een paar interne vluchten. De rest met bussen. Wat op de kaart van Brazilië een kippen-eindje lijkt, is al gauw 10-12 uur met de bus. En als je dat een paar keer per week doet, loopt het ook qua geld uit de klauwen, een busrit kost ook al gauw zo’n $4 per uur (dus bv. $48 p/p voor die rit van 12 uur).
Kijk echt even goed in een reisgids hoe veel uur reistijd het is. Bv. Salvador - Rio is natuurlijk gewoon te vinden in een reisgids (volgens mijn Lonely Planet 24-28 uur met de bus! Echt geen pretje… tenzij je onderweg telkens een paar dagen verblijft in andere plaatsjes, bv. ik hoor vaak dat Itaparica, Boipeba, Itacaré, Ilhéus leuk zijn).

Naar Manaus met de bus is overigens wel errug moeilijk, ik weet niet eens of er wegen zijn die het hele jaar open zijn en volgens mij zijn er geen geasfalteerde wegen heel makkelijk daar naartoe… kijk maar eens op een plattegrond.

Ik gebruikte destijds een airpass met 4 vluchten (waarvan ik er twee gebruikt heb om het eiland Fernando de Noronha te bezoeken), maar dat was van Varig en die bestaan geloof ik niet meer… waren in feite al failliet toen, en ik kreeg dus ook te maken met continue wijzigingen en uitval van vluchten. Maar volgens mij zijn die andere maatschappijen (GOL en TAM) nog prima te gebruiken.

Via mijn website vind je ook mijn foto’s en een paar filmpjes van Brazilië.

En ik ben het eens met bovenstaande aanrader van Chapada Diamantina national park!! Heel veel watervallen, ‘zwembadjes’ en een natuurlijke glijbaan in de rivier, grotten, gekleurd zand, mooie heuvels en tafelbergen, rood gekleurd water waar je in kunt zwemmen onder een waterval (Poço do Diabo), etc. Superleuk. 7 uur met de bus naar Lençóis vanuit Salvador de Bahia. Er gaan ook nachtbussen. Lençóis is ook een prachtig en relaxed dorp, ook al lopen er veel toeristen rond, toch is de sfeer erg relaxed en het is er ook heel veilig. KLIK HIER (en scroll dan naar beneden) om meer te lezen over dat stadje en het national park.

Overigens lijkt Fortaleza mij niet zo leuk, veel toeristen en aardig wat criminaliteit. Er zijn in het noorden volgens mij wel leukere strandstadjes als ik dat zo hoor, bv. Jericoacoara schijnt heel leuk te zijn voor jonge mensen.
En van Manaus hoor ik mensen ook vaak zeggen dat het tegenvalt. Jungle trips daar zijn vrij prijzig. Ik hoor van diverse mensen dat je in de Pantanal veel meer dieren ziet en dat dat eigenlijk veel mooiere natuur is. De Pantanal schijnt prachtig te zijn. Ik was er in de regentijd en vond het qua tijd niet meer in mijn plannen passen… een volgende keer.

Veel mensen vinden het wel fantastisch om een paar dagen op zo’n boot op de Amazonerivier te reizen, in een hangmatje slapend. Vaak feest tot 's avonds laat, veel Brazilianen, vieze wc’s en eentonig eten, maar schijnt toch erg gezellig te zijn. En met wat geluk zie je nog af en toe een dolfijntje of een macaw. Dus misschien zou je wel naar Manaus kunnen vliegen en dan met de boot afzakken naar Belem (eventueel tussendoor even bijtanken in Santarem en/of andere plaatsjes) en dan vanuit daar weer met bussen verder ofzo.

Ik vond zelf ook het plaatsje Olinda charmant, maar ik was er tijdens carnaval met overvolle straten en veel feest en heb het niet ‘normaal’ gezien.
Verder vond ik São Luís een mooi stadje en het nabijgelegen Alcantera schijnt ook indrukwekkend te zijn. En het Lençóis Maranhences national park (niet te verwarren met het stadje Lençóis in Bahia) vond ik ook erg mooi.
En ook het Sete Cidades national park vond ik super maar dat is vrij moeilijk te bereiken, kost je veel busritten.
Ik heb me ook vermaakt in João Pessoa, een gemoedelijk strandplaatsje waar vooral veel Braziliaanse gezinnetjes en verliefde stelletjes komen, dus niet zoveel parties en jongelui, met de bijbehorende criminaliteit en hoertjes.

Nog een laatste tip: bijna niemand in Brazilië spreekt Engels. Jullie hebben nu nog de tijd… ik raad je sterk aan om Portugees te leren! Het maakt het reizen daar echt zóveel leuker! De Brazilianen zijn enorme kletskousen, bij de bushalte, in een winkel, op het strand, overal beginnen ze praatjes met elkaar en met jou. Dus wel zo leuk als je dan een beetje terug kan kletsen. (Ik heb Portugese les gehad op dit schooltje in Amsterdam: http://www.leerportugees.nl/

Boa viagem!
Cécile

Manaus kan je niet met de bus bereiken en de vluchten er naar toe en terug zijn duur en tijdrovend.
Ik zou het volgende overwegen:
Vlieg met de maatschappij Tap rechtstreeks naar Brasilia en van daaruit verder met bv Tam, Gol of Oceanair naar Porto Velho, hoofdstad van de staat Rondonia. Daar in de richting van Cuiabà kan je het Amazonewoud beter bezoeken (en vooral veel goedkoper) dan in en rond Manaus. Verder kan je dan van daaruit met de bus richting Pantanal (zowel de noordelijke rond Cuiabà als de zuidelijke rond Campo Grande). Vervolgens kan je met de bus naar Bonito en verder naar de watervallen van Foz do Iguaçu. Dan eventueel met het vliegtuig naar Rio de Janeiro en ten slotte naar Salvador (ook met het vliegtuig). Van daaruit kan je terug met Tap.
Je kan eventueel alles met de bus doen, behalve de verbinding Brasilia - Porto Velho. Het is mogelijk in zes weken. Er zitten dan wel enkele flinke ritten tussen van meer dan 24 uur.
Neem daarom soms een nachtrit. De bussen zijn luxueus en je spaart een overnachting uit.
Wat de tocht in het Amazonewoud betreft (in de omgeving van Porto Velho), kijk op: www.bloggen.be/erico
Het is geen commerciële site maar je kan op een originele en goedkope manier het Amzonewoud bezoeken zonder toegevoegd te worden in een groep toeristen.
Let wel op met de zogenaamde airpass van de maatschappij Tam. Men rekent één coupon aan per vluchtnummer, dwz dat wanneer men van toestel moet veranderen er twee coupons aangerekend worden. De verbinding Rio de Janeiro - Campo Grande (zuidelijke Pantanal) gaat via Sao Paulo met toestel verandering en bijgevolg twee vluchten. Hiervoor worden twee coupons aangerekend. Ook bv Campo Grande - Foz do Iguaçu gaat via Sao Paulo en kosten twee coupons. Het gaat snel vooruit op deze wijze. Ter plaatse kan je altijd boeken bij de low budget maatschappijen Gol en Oceanair. Het is alleen wanneer je de verre vluchten naar en van Manaus er bij neemt dat je goedkoper bent met de airpass. In het andere geval ben je goedkoper met de andere maatschappijen. Je bent daarenboven ook niet zo gebonden aan de vluchturen. Met de airpass is dat wel het geval; die moeten op voorhand geboekt worden. Veranderen kan maar kost geld. Ook moet je bij de airpass rekening houden dat deze duurder is in geval je met een andere maatschappij de transcontinentale vlucht maakt. Indien je met Tam vliegt is de airpass goedkoper maar dan kan je niet rechtstreeks op Brasilia vliegen om boven beschreven route te volgen.

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen het Amazone regenwoud te bezoeken in Bolivia. (Ik heb het bezocht in Peru, is in principe hetzelfde regenwoud alleen in een ander land). Dat is nog veel goedkoper dan Brazilië. Maar is misschien wel gedoe met vluchten / busritten. Je zou het eens kunnen vragen in de Lonely Planet forums of dat een reële optie is.