Maandje rondreizen in Brazilie: wie heeft hier ervaring mee?!

Hoi allemaal!

In maart ga ik met een vriendinnetje een maand backpacken in Brazilie. Ontzettend veel zin in natuurlijk, maar we weten beiden vrij weinig over Brazilië. Vandaar dat ik jullie hulp inschakel: wie heeft er ervaring met backpacken in Brazilie? We weten beiden wel een aantal dingen waar we naar toe willen, maar ben benieuwd naar jullie tips en wat wij volgens jullie niet moeten missen!

Wat betreft het reizen willen we het volgende:

• Low budget, dus slapen in hostels
  • cultuur proeven
  • paar dagen strand
  • een feestje tussendoor
    Of te wel Brazilië echt ontdekken!

Wie kan ons helpen en wil ervaringen delen?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes Carlijn

Ik heb in 2006 zes weken door noordoost Brazilië rondgetrokken met openbaar vervoer en een stuk of 5 vluchten. Brazil 2006 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com
Het land is gigantisch groot! Ondanks die vluchten, heb ik toch dingen moeten overslaan omdat het anders te veel werd! Vergis je niet in de reisafstanden en de uren die je daarmee kwijt bent.
Zelf houd ik het liefst bij maximaal drie grote verplaatsingen (met al mijn spullen) per week. Oftewel regelmatig 2-3 nachten op dezelfde plaats slapen. Anders word je gek, en zie je juist niks! :slight_smile:

Ik zou je aanraden om een Lonely Planet of Rough Guide te kopen en hun routesuggesties te bekijken, en de onderdelen daarvan verder uit te diepen (dus als bijvoorbeeld Chapada Diamantina in zo’n routesuggestie wordt genoemd, dan ook de bladzijde opzoeken met meer info over Chapada Diamantina).

Lees je ook goed in over gevaren. Leuk dat je wilt feesten maar houd altijd je drankje goed in de gaten en neem niet zomaar iets aan van vreemden.

Boa viagem!

Twee nadelen van Brazilie zijn het prijs niveau en de afstanden. even bussen tussen twee steden kan tientallen uren gaan kosten. Ik denk dat het een goed idee is om een wat meer dense gebied uit te kiezen (of meer met een vlucht ertussen). Auto huren is natuurlijk altijd een optie, maar dat gaat wel ten kosten van het low budget. Je zou bijvoorbeeld Rio, Sao Paulo en de regio kunnen bezoeken of inderdaad het noordoosten. Betreft het drankje, ghb is meer en meer een populair ingredient in een mixd

Eens met Tiec. En ook de bussen vond ik best duur! Bijvoorbeeld 10 uren met de bus (wat daar een kippe-eindje is, want er bestaan ook veel ritten van meer dan 20 uren), kostte al ongeveer €40 p/p. Als je dat een paar keer per week doet, is het gauw over met je low-budget.

Dus kies een compact gebied en dan nog: ook daar zijn de afstanden nog steeds gigantisch! Zo heb ik in 6 weken nog maar een fractie van ‘het noordoosten’ kunnen zien, ondanks 5 vluchten.

Wij reizen zelf altijd met onze auto als we binnen Brazilie op vakantie gaan, je moet van rijden houden (:

Ja, wij ook.

Hier bij ons in het noord-oosten moet je wel voortdurend opletten op de (soms verdraaid diepe) putten.
Bovendien raad ik toch ten zeerste af om 's nachts te rijden omwille van net de putten maar ook en vooral omdat paarden, koeien en andere ezels soms los rondlopen en je die wel eens onverwacht net om de bocht kunt tegenkomen …
Ook zijn bepaalde plekken nogal overval gevoelig 's nachts.

Toch een tip voor diegenen die met de auto rijden (maar kan eigenlijk voor iedere reiziger van pas komen), als je een smartphone hebt vergeet dan niet een gps-progje te installeren (bvb TomTom of Sygic die beide redelijk up to date braziliaanse kaarten hebben) zo kan je op elk moment terugvinden waar je bent en hoe je verder dient te gaan.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan

Als alles volgens plan loopt gaan we begin volgend jaar richting Salvador met de auto (:. Putten hebben wij minder last van, de auto heeft wat terrein aanpassingen… Het grootste probleem met nachtrijden zijn de mogelijke overvallen… het is dan ook altijd aan te raden om een paar bussen of vrachtwagens op te zoeken, die rijden 's nachts vaak in convooi en die hebben er geen problemen mee als je daar als auto tussen kruipt. Met cygic heb ik hier betere ervaringen als TomTom. Ook een tip, rijd altijd met een zoveelmogelijk brandstof in de auto en ga er niet vanuit dat bij tankstations je met Creditcard kan betalen, sommige tankstations in the middle of nowhere hebben geen telefoon of gsm aansluiting (was even een leermomentje op mijn eerste trip).

Betreft hostels, ga er niet al te veel van uit dat die dingen goedkoop zijn en op goede locaties liggen. Hier in Brasilia bijvoorbeeld hebben we er een paar op een industrieterrein en je betaald al gauw 60 Brl per nacht (rond de 20 euro) voor echt niets. Daar gaan dan je taxikosten bij komen. Geen idee hoe dit in het noordoosten geregeld is.

Heb je enig idee waar je heen wilt gaan?

Verschilde heel erg per plaats. Ik heb alleen maar in hotels geslapen met eigen kamer; soms met eigen badkamer, soms zonder. Maar niet in slaapzaaltjes in hostels.
Bijvoorbeeld in het niet-zo-toeristische Sousa betaalde ik 20 euro voor een vies kamertje zonder badkamer (die was op de gang) met kakkerlakken. In het toeristische maar erg leuke Lençóis (plaatsje in Chapada Diamantina in Bahía, niet te verwarren met duingebied Lençóis Maranhences) had ik voor ongeveer 10 euro een kamer met eigen badkamer én groot ontbijt.

De regel leek te zijn: hoe toeristischer het stadje of dorp, hoe meer keus uit schone, goede betaalbare accommodaties. Hoe minder toeristen, hoe duurder de hotels.

Dit was in 2006 dus inmiddels zal het wel wat duurder zijn. En sowieso schijnt het zuiden van Brazilië (dus Rio e.d.) veel duurder te zijn dan het noorden.

Tijdens carnaval was alles letterlijk 10x zo duur. Maar dat lopen jullie denk ik net mis.

2006 en vandaag is inderdaad een groot verschil qua prijsniveau. Al is het de laatste maanden beter omdat de Real niet meer zo belachelijk hoog is. Het is inderdaad waar dat touristische plekken goedkoper zijn, je zou kunnen overwegen om naar Rio te gaan en vervolgens een stuk Minas in te gaan. Daar zijn de afstanden niet zo belachelijk groot en daar zijn echt hele coole plekken te vinden. Het is echter wat minder tropisch in die hoek. Daarvoor moet je naar het oosten van het noordoosten gaan (vlucht op Recife, Salvador of Fortaleza oid). Als het gaat om een feestje dan moet je proberen hier met Carnaval te zijn, dan kan je zien dat Brazilianen best goed zijn in feestjes (:.

Bedankt voor de reacties allemaal!
We hebben er inderdaad over nagedacht om met Carnaval in Rio te zijn, alleen de drukte en hoge kosten hebben ons hiervan weerhouden. Ons plan is nu om op 7 maart te vertrekken vanuit Amsterdam naar Rio.
Wat wij tot nu toe hebben is:

• Maximaal een week in Rio, het volgende bezoeken: Capacabana, Ipanema, Corcovado, Lapa, Voetbalwedstrijd, Christusbeeld
  • Watervallen iquazu: maximaal 3 dagen
  • Pantanal: maximaal 3 dagen
  • Pipa
  • Fernando de noronha

En we sluiten af bij Natal… (7 april)

Weten iemand of de reis tussen Rio en Iquazu te doen is met een bus?
En van Iquazu naar Pantanal ook met de bus?
Tussen Pantanal en (waarschijnlijk) Pipa met binnenlandse vlucht…

Carlynnn,

Carnaval is idd een stukje duurder om in Rio te zijn als buiten Carnaval om. Wat betreft Rio / Iguazu / Pantalal / Rio, mensen vergeten vaak dat Brazilie ongeveer zo groot is als europa, maar dan zonder duitse autobahnen en treinen. Het is ook voor ons altijd weer schrikken als ik de km’s ga uitrekenen van een geplande trip…

x Rio Iguazu: ongeveer 1600 km dus ik schat een 23 uur durende busreis
x Iguazu Pantanal: Moeilijk in te schatten, pantanal is nogal een groot gebied, maar zeg rond de 1300 km om bij de intressante plaasen te komen maar zeg rond de 18 a 19 uur bussen
x terug naar rio: wederom de pantanal is groot dus weet niet vanaf waar maar rond de 1400 a 1500 km terug.
x Rio Pipa is ongeveer 2500 km schat ik zo in dus dat met de bus…

De Pantanal is een super mooi gebied met hele mooie plaatsen, echter als autoloze tourist is het een uitdaging om die allemaal met het openbaar vervoer te bezoeken. Het zou een overweging kunnen zijn om een auto te huren (geen idee hoe jullie budget eruit ziet). Vervolgens Pipa uit de planning te gooien en een mooie kustrit er van maken. Naar Natal op en neer vind ik zelf de moeite waard, echter dat zal een wat kostbaardere vlucht worden. Anders binnenlandse vluchten zijn best wel te doen qua prijs, je gaat immers niet zoveel geld uitgeven aan een vakantie om vervolgens die hele vakantie in een bus door te brengen.

23 uren in de bus, ik moet er niet (meer) aan denken. En dat is nog best duur ook. Misschien is vliegen goedkoper of even duur.

Naar Fernando de Noronha gaan is ook alles behalve low-budget…
Mooie stranden, mooi onder water, lelijke huizen.

Enne carnaval vieren ze niet alleen in Rio… :wink: In Olinda bijvoorbeeld was het superleuk, kun je gewoon tussen de bands lopen. Wel is ook de accommodatie duurder. Er zijn ook homestays (mensen die kamers in hun huis verhuren). Dat is wat betaalbaarder.

Recife is mijn favoriet met carnaval! Dag carnaval in Olinda, vervolgens nacht carnaval in het historisch centrum… je moet er alleen voor zorgen dat je niet nuchter word tussendoor anders stort je in (:. Ja, tijdens carnaval zijn tickets duur, echter hier als wij met creditcard betalen krijgen we airmiles, we boeken altijd ruim op tijd de tickets met miles (minimaal half jaar vantevoren) en een groot appartement in het historisch centrum (gaan altijd met een grote groep)… daarbij vliegen wij meestal de maandag ochtend na carnaval naar huis om de ticketprijs lager te houden. Als je die twee dingen geregeld hebt vind ik carnaval in Recife echt zeer betaalbaar, meestal gaan we op stap met een oude telefoon (VEEEEEL zakkenrollers vieren ook carnaval) en iets van 100 BRL (30 euro) per persoon. Dit is genoeg om je taxi van en naar olinda te betalen, drankjes, snacks en thuiskomen met wat er over blijft. Kan mij mijn laatste carnaval in Maastricht nog herinneren, was ik veel meer kwijt!

We hadden niet verwacht dat de afstanden zo groot waren! Goed dat ik jullie hulp heb ingeschakeld! We hebben de vliegreis in ieder geval geboekt: 7 maart - 7 april

Je zou kunnen kijken naar vluchten op bijvoorbeeld decolar.com.br. Ik vermoed dat je dan niet de hoofdprijs gaat betalen om rond te reizen. Én mocht je verdere vragen hebben, laat het weten (:

Jullie vliegen naar Rio en terug vanuit Natal. Dit wordt geen low-budget vakantie, dat kan ik je nu al vertellen!

Ik zou de vliegtickets zo vroeg mogelijk boeken, bustickets kunnen ter plekke op de busstations gekocht worden. En idd Fernando de Noronha schrappen, of je moet min 1000 reais over hebben voor de vlucht en hiernaast nog de toeristenbelasting en het verblijf.

Dit zou een schema kunnen zijn:
7/3-14/3 Rio
14/3-17/3 (bus naar) Ilha Grande
17/3-20/3 (bus naar) Sao Paulo
20/3-23/3 (vliegen naar) Foz, slapen aan de argentijnse kans is goedkoper
23/3-26/3 (bus naar) Bonito
26/3-30/3 (bus of tour vanuit Bonito naar) Pantanal
30/3-07/04 (vliegen vanuit Campo Grande naar) Natal (evt ook wat dagen in Pipa)

Grtz