backpacken in augustus

Hallo allemaal,

In augustus ben ik een maandje vrij en ik denk er sterk aan om (zelfstandig) een maandje te gaan backpacken in Brazilië. Echter, het land is immens groot en ik wil mij niet van plek tot plek haasten. Daarom aan jullie de vraag: welke plekken/ gebieden zijn aan te raden? Ik wil tijdens mijn reis graag cultuur, natuur, strand en gezelligheid met andere backpackers combineren. Ik ben mij nu vooral aan het oriënteren op het noorden. Het lijkt mij leuk om een tocht te maken door het amazonegebied, maar ik heb al een paar keer gehoord dat je dit beter vanuit Peru/Bolivia kan doen? Welke plekken in het noorden zijn nog meer de moeite waard om te bezoeken? Ik spreek geen woord Portugees, kan ik mij redden met Engels? Hoeveel geld zal ik ongeveer kwijt zijn voor een maand wanneer ik low budget (in hostels, dorms) ga reizen? Is het veilig om er als jonge vrouw alleen te reizen? Bedankt alvast!

Groetjes Marit

Hoi Marit,

Als je over het noorden denkt zou je Sao Luis en omgeving kunnen overwegen. Leuke stad met mooi koloniaal centrum, en mogelijkheid om trip naar Lencois Maranhenses te maken. Verder: Belem en Ilha Marajo. Als je hetVanuit Belem gaan veel boten het Amazonegebied in; je zou naar Santarem en nabijgelegen Alter do Chao (mooi rivierdorp) kunnen gaan.

Als je van tevoren wat Portugees leert zal dat je reis veraangenamen. Je kunt goed alleen reizen, mits je een paar ‘spelregels’ in acht neemt. Bijvoorbeeld: als je in een grote stad aankomt bij voorkeur van tevoren een hotel boeken, niet je 's avonds laat op stille/verlaten plekken begeven, alleen officiele taxi’s nemen.

Succes met de voorbereidingen,

Peter

1 like

Wat vind je eigenlijk van Manaus?

Hoi Marit,

Ik heb in 2006 in mijn eentje 6 weken door Brazilië gereisd, vooral het noordoosten. Ik kan dat gebied van harte aanraden. Het schijnt ook wat goedkoper te zijn dan het zuiden. De natuur is ontzettend mooi en divers en er zijn veel leuke steden en stadjes met veel cultuur, en natuurlijk heeft Brazilië sowieso duizenden kilometers strand.

Het is inderdaad ontzettend groot, ik had me er wel op ingesteld maar had me er toch nog in vergist en moest toch nog wat dingen overslaan, omdat ik anders echt om de dag een busrit van 11-12 uren zou hebben. Ik had ook wat binnenlandse vluchten.

Zelf vond ik vooral Chapada Diamantina national park helemaal super, je kunt je daar makkelijk een week vermaken. Het ligt 6-7 uur ten westen van Salvador da Bahia, je kunt kiezen tussen dag- of nachtbussen. Het mooie, prettige, veilige stadje Lençóis (niet te verwarren met de duinen Lençóis Maranhences bij São Luís!) is een goede uitvalsbasis. Daar zijn veel lekkere restaurantjes en op loopafstand al diverse watervallen en poelen waarin je kunt zwemmen, en gekleurde rotsen etc.
Met een tourtje kun je naar prachtige stukken verder in het park, met grotere watervallen, grotten, felblauwe meertjes of rode stroompjes, tafelbergen, etc. Ook een leuke manier om andere reizigers te ontmoeten.

Bij Salvador in de buurt heb je allerlei leuke strandplaatsjes, je zou iets naar het zuiden kunnen afzakken (Ilheus schijnt leuk te zijn), of Boipeba, of naar het noorden kunnen reizen (ik vond João Pessoa prettig… veel Braziliaanse gezinnen, relatief rustig en veilig).
Salvador zelf vond ik vooral een grote drukke stad met veel onbetrouwbare steegjes. Het strandje Praia da Barra was wel gemoedelijk en kleinschalig.

Verder heb ik nog allerlei andere gebieden bezocht zoals:

• Fernando de Noronha eiland, duurder dan het vasteland, mooi snorkelen / duiken, zwemmen met zeeschildpadden
  • Sousa en dinosaurus-voetafdrukken, viel mij tegen
  • Piripiri en Sete Cidades national park: heel gaaf national park, maar moeilijk te bereiken, veel uren met de bus voordat je daar bent. Zie foto’s in mijn online Brazilië-album.
  • São Luís, leuk stadje, wel veel verloederde huizen (oude glorie), leuk museum, 's avonds wel oppassen in welk straatje je loopt.
  • Lençóis Maranhences: inderdaad mooie duinen met meertjes, maar ik vond Chapada Diamantina méér bieden.
    (- en de hoofdstad Brasília omdat een vlucht omgeleid werd, bizarre grappige stad, helemaal volgens een plan gebouwd;
  • en Rio Branco midden in het Amazonegebied, ruig en raar stadje… voor mijn reis over land naar Peru…).

Het Amazonegebied in moet best kunnen natuurlijk (waarschijnlijk het snelst met een vlucht naar Manaus). Maar wat stel jij je ervan voor? Regenwoud is relatief eentonig en qua dieren blijft het vooral bij veel geluiden. Alleen papegaaien zie je wel aardig veel, en met wat geluk een rivierdolfijntje, een piranha, een vogelspin… Het is leuk om in zo’n duistere vochtige jungle te zijn, en tochtjes per boot te maken…
Maar als je echt diverse natuur en veel dieren wilt zien, moet je in andere gebieden wezen.

Kosten: Brazilië is absoluut niet goedkoop! Het land heeft een booming economie in de wereld. Ik was er in 2006 maar hoor dat het tegenwoordig nog duurder is. Ik was destijds gemiddeld US$50 per dag kwijt, nog los van de binnenlandse vluchten. Voor dat geld had ik wel altijd een eigen kamer, en vaak ook eigen badkamer (meestal US$10 tot $25 per kamer, in sommige sstadjes kon ik niks onder de $25 vinden). Ik at in goedkope restaurantjes of kocht zelf wat eten op markten of in een winkeltje. Het eten is wel goedkoop, vooral in ‘porquilo’ restaurants, ‘per kilo’. Buffet waarbij je op gewicht afrekent.
In de stad gebruikte ik overdag bussen (spotgoedkoop), en in het donker taxi’s (die zijn relatief duur!).
Georganiseerde tourtjes waren ook relatief duur, maar wel vaak de snelste en handigste manier om enorm veel te zien in korte tijd, met een gids en leuke groep. In zo’n groep zitten ook wel vaak Brazilianen uit het zuiden.
Bussen tussen steden zijn ook best duur, destijds was het meestal wel zo’n US$40 voor een rit van 10 uur (wat daar dus niet zo lang is). Als je dat een paar keer per week doet, hakt het er wel in qua budget.
Door hostels te gebruiken zul je wel wat goedkoper uit zijn dan met privékamers. Maar moet je weer bedenken hoe je je spullen veilig houdt.
Kleding is ook heel goedkoop, dus vrees niet als je te weinig shirtjes of rokjes bij je hebt. Ook die Havaianas-slippers kun je het beste daar kopen, heel comfortabel en daar maar 6 euro (i.p.v. hier zeker 20 euro).

Ik denk dat je nog tijd hebt om wat Portugees te leren! Ik heb 10 weken les gehad van tevoren en toen nog wat geoefend met een collega uit Brazilië. Ik heb er enorm veel plezier van gehad want bijna niemand spreekt Engels.
Ik kwam Canadezen tegen die zich op zich wel redden, met handen en voeten, maar natuurlijk geen enkel gesprek konden voeren. En dat terwijl Brazilianen zulke gezellige kletskonten zijn! Echt, iedereen kletst met iedereen, bij de bushalte, bij de bakker… ook mensen die elkaar niet kennen. Dus ik zou je echt aanraden om zo snel mogelijk Portugese les te nemen (liefst Braziliaans Portugees).
Maar mocht dat niet lukken, neem dan in ieder geval een Point It boekje mee (klik op het plaatje om een paar bladzijden te zien). Superhandig!

Als vrouw alleen reizen: van tevoren vond ik het wel eng maar uiteindelijk viel het me best mee en deed het me erg aan Italië denken. Ook daar moet je op sommige plekken wel oppassen en niet in het donker de verkeerde straat in lopen, of met mannen alleen mee. In Salvador en Recife vond ik de sfeer wel redelijk ruig en had ik het gevoel dat ik erg moest opletten. In Salvador liep ik bijvoorbeeld met een simpel canvas tasje met niks van waarde erin, maar diverse mensen wezen me erop dat ik echt op mijn tas moest letten.
Maar in kleine plaatstjes zoals Lençóis, João Pessoa, en Barreirinhas (bij Lençóis Maranhences), voelde ik me juist superveilig, en kon ik bij wijze van spreken makkelijk 's avonds op straat foto’s maken. Vooral in Lençóis leek het wel de stadbrede afspraak dat niemand een toerist lastig valt, het is immers hun nr. 1 inkomstenbron.

Veel plezier en succes met alle voorbereidingen.

Boa viagem!
Cécile

Bedankt voor de tips!!
Ik heb me iets meer georiënteerd op de route die ik wil maken. Er zijn zo veel plekken die me leuk lijken, maar in een maandje is niet alles haalbaar.
Zo heb ik besloten om het amazone gebied te gaan skippen. ik denk dat je daar echt de tijd voor moet nemen, het gebied is zo groot.

Ik denk erover om Bahia te gaan bezoeken en wat plekjes daarboven. Ik vlieg waarschijnlijk op porto seguro, kan van daaruit Arraial d’Ajuda bezoeken, ga vervolgens richting Salvador. Van daaruit wil ik morro de Sao Paulo bezoeken. Vervolgens trek ik ongeveer een week uit voor de Chapada Diamantina. Vervolgens ga ik richting het noorden (ik weet nog niet precies welke plekken ik ga bezoeken, waarschijnlijk Recife, Olinda, Pipa) en ik eindig waarschijnlijk in Natal. Fernando de Noronha lijkt me ook leuk, maar ik weet niet of dit qua tijdsplanning wel haalbaar is. Is het echt de moeite waard om te bezoeken? Ik heb al een keer met schildpadden gezwommen in Maleisië, dus ik hoef niet speciaal daarvoor naar dat eiland.

Wat denken jullie, is dit haalbaar in een tijdsbestek van een maand? Jerricoacoara en Parque nacional dos Lencois Maranhenses lijken me ook erg mooi, maar dat wordt te veel denk ik.

Welke plekken tussen Salvador en Natal zijn volgens jullie mooi en de moeite waard om te bezoeken?

Groetjes, Marit

Hoi Marit, Fernando de Noronha is dan denk ik niet al de moeite van het om reizen en de kosten waard. Het snorkelen is daar wel mooi hoor maar ik durf niet te zeggen of het mooier is dan Maleisië. Het dorpje en de overige huizen op het eiland zijn niet zo mooi. De stranden wel (mooi en verlaten), maar aan het vasteland vind je ook al veel mooie stranden. Er gaan vluchten vanuit Recife naar Fernando de Noronha. Op het eiland betaal je per dag een toeristenbelasting, en het eten is ongeveer anderhalf keer zo duur als op het vasteland (want het meeste moet ingevlogen worden).
Kortom in jouw geval denk ik dat jouw plannen al hartstikke leuk zijn.
Ik zie dat er bij Salvador in de buurt ook schildpadden (Praia do Forte) zijn. En bij Porto Seguro in de buurt schijnen walvissen te zijn.

Ik hoor altijd goeie dingen over Ilhéus, Maceió, Boipeba, Morro de São Paulo, Praia da Pipa. Zelf vond ik Olinda leuk maar toen was het carnaval dus stervensdruk. Het strand daar is geloof ik wat vervuild.
Ik vond ook João Pessoa leuk maar vooral door de leuke mensen die ik daar tegenkwam. Een superaardige taxichauffeur heeft me gratis wat rondgeleid; en met mannen op het strand mocht ik meedoen met beachvolleyballen. Het stadje heeft een zeegedeelte, en het centrum is best een eind verderop. Een beetje net als Den Haag misschien. Er komen vooral Braziliaanse jonge stellen en gezinnen, dus het is niet echt een party stad (en dat was precies wat ik er fijn aan vond).

Over Natal hoor ik bijna alleen negatieve verhalen, over berovingen overdag op het strand en geweld enzo.
Ook op andere stranden moet je zo min mogelijk van waarde meenemen, en liefst in een doorzichtig plastic tasje zodat mensen zien dat er niks te pikken valt.
Op Praia da Barra bij Salvador, en op het strand van João Pessoa voelde ik me wel veilig, er waren altijd wel mensen die even op mijn spullen wilden letten als ik ging zwemmen (op Praia da Barra bijvoorbeeld het gezin dat drank en kokosnoten verkocht).

Je zou je plannen ook eens kunnen voorleggen in het Lonely Planet forum, daar krijg je vast nog veel meer tips en reacties, ook van mensen die er wonen.

Hallo!

Ik heb nog een vraagje: over 2 weken vertrek ik al naar Brazilië, maar ik zie dat de weersvooruitzichten niet al te super zijn. Kan iemand mij vertellen wat ik in de maand juli ongeveer kan verwachten qua weer in Bahia en daarboven (Pernambuco, Paraiba)? Regent het veel en is dit dan een uurtje/paar uurtjes per dag of kan het ook hele dagen aan één stuk door regenen? Bedankt alvast!