Na een afgekeurd verlofaanvraag in maart/april heb ik nu plannen gemaakt om van 21-06-2011 tot 26-07-2011 naar Brazilië te gaan! ( 5 weken )
Er zijn een aantal dingen waar ik nog over twijfel en ja inderdaad, ik hoop dat jullie hier mij wat duidelijkheid over kunnen geven
Ik heb me al wat verdiept in het weer rond die tijd. Tijdens mijn reis naar Australië heb ik een aantal Brazilianen ontmoet, zij zeggen allemaal dat als ik maar ten Noorden van Rio de Janeiro blijf, het wel goed zit met het weer!!! Is dit ook zo? Het hoeft van mij echt geen 40 graden te zijn, maar ik hou niet zo van regen… ga niet voor niks uit Nederland weg natuurlijk En lees op verschillende sites dat het daar dan ook regenseizoen is maar in de Rough Guide staat hier weer niks over, argh!
Mijn plan is om te starten in Rio de Janeiro, dan door naar Amazone/Pantanal en van daaruit vanaf het Noorden de Oostkust afreizen tot Rio de Janeiro om vanaf daar weer terug te vliegen! Eventueel ook nog Iguacu, maar dit ligt wel een uit de richting natuurlijk dus dan zou ik moeten gaan vliegen.
Waar het mij dus vooral om gaat is het weer aan de Noord/Noord-Oost kust, tot Rio de Janeiro! Verder wil ik graag een leuke relaxte tijd hebben, veel gezelligheid, snorkelen, feesten, van de natuur genieten en surfen! Ik vraag me dus ook af of de periode wanneer ik wil gaan wel geschikt is… Zijn er rond deze tijd veel backpackers of is het zoals sommige sites beweren echt low-season aan de Noord-Oost kust en weinig te beleven/weinig mensen? Dat had ik namelijk weer gelezen over Pipa en Natal, dat het hier dan tijdens de winter echt uitgestorven is.
Ga zelf backpacken, dus plan is van hostel naar hostel maar zou wel leuk zijn als ik hier niet alleen ben hehehe :biggrin:
( Hmm, misschien moet ik maar stoppen met het lezen van al deze informatie op Internet )
Een beetje input van mijn kant wat het klimaat betreft.
Hier, Salvador da Bahia, heb je dagtemperaturen die variëren van 28° (winter) tot 32° (zomer) wat je dus een vrij aangenaam gemiddelde mag noemen.
In Salvador zefl hebben we in de zomer af en toe regen, in de winter durft het wat meer regenen maar het is zelden dat het dagen aan 1 stuk door regent, meestal beperkt zich dat tot een bui van een 10tal minuten tot een uur of zo.
Ga je iets meer naar het binnenland (Recôncavo bvb) dan wordt het beduidend droger (héél droog soms) terwijl de temperatuur kan oplopen tot 34° (Feira de Santanta).
Backpacken is geen kan maar hou wel je spullen in het oog
Als je in Salvador passeert laat dan niet na een seintje te geven, ben altijd geïnteresseerd om nieuwe lui te ontmoeten tussen pot en pint :zon02:
Tijdens mijn reis naar Australië heb ik een aantal Brazilianen ontmoet, zij zeggen allemaal dat als ik maar ten Noorden van Rio de Janeiro blijf, het wel goed zit met het weer!!!
In grote lijnen klopt dat aardig en ik zou zelfs een marge nemen en ruim boven Rio blijven omdat er regelmatig koufronten uit het zuiden komen (frente frio) waardoor je een drie tot vijf dagen afkoeling hebt van het zuiden en zuid-oosten van Brazilië. De minima hier aan de kust van de staat São Paulo zijn dan zo’n 20 -22 gr overdag maar 's nachts koelt het soms af tot 12-15 graden en dat voelt écht koud hier met een wind. Anders dan in NL waar je met 15 gr. buiten gaat zitten in het zonnetje. Het is hier dan hartje winter (afzien :zon02:) met droog en fris zonnig weer.
Ik ben zelf in een andere periode in Brazilië geweest maar ik kan me niet voorstellen dat het echt leeg of saai zou zijn in de winter, vooral in het noorden / noordoosten (totaal ander klimaat).
Er zijn toch genoeg reizigers die maandenlang op reis zijn in heel het continent of over de hele wereld en heus wel in die tijd in Brazilië reizen. Bovendien is het de zomervakantie van de VS en Europa dus veel mensen zitten sowieso gebonden aan die tijd.
Het viel mij ook op dat veel relatief ‘rijke’ mensen uit São Paulo in het noordoosten reizen.
Mocht het toch ‘laagseizoen’ zijn dan is dat alleen maar gunstig in de zin van lagere prijzen en meer keuze uit leuke hostels / hotels.
Je schrijft Pantanal/ Amazone, ik neem aan dat je daarmee bedoelt een van de twee? Anders wordt het wel heel veel vliegen. Wat op zich natuurlijk wel kan, als je het geld ervoor hebt.
Als je beslissing de Amazone word, kom dan zeker langs in Tefe. Hier dichtbij ligt een van de beste eco-toerisme projecten: Uakari lodge waarmee we samenwerken: www.uakarilodge.com.br. Ze zijn erg goed, voornamelijk ook door de beperking die ze leggen op toerisme (maximaal 20 personen per week). Ik kan de reserveringen doen voor de lodge en transport van Manaus naar Tefe en vise-versa. Wijzelf hebben onze guesthouse Multicultura (pousada in het portugees) in het stadje Tefe www.pousadamulticultura.com. Wij bieden ook dagtrips aan en eventueel verblijf in een indianen gemeenschap. Het ECHTE leven… geen opgezet theater zoals je veel in de buurt van Manaus tegenkomt. Je kunt meer foto’s bekijken op facebook… onder mijn naam: Bettine Robers