Ik ga 27-01-2013 (bijna dus) voor 3.5 weken naar Brazilië. Het wordt een low-budget reis. Bij het bekijken van mijn mogelijkheden loop ik tegen een paar dingen aan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen…
Mijn planning:
[ul]
[li]De eerste dagen blijf ik in Rio. Ik ben er nog niet over uit of ik een hostel neem of wil proberen een bank te scoren met Couchsurfing. Ik wil de hoogte punten bezoeken. Iemand enig idee wat ik ongeveer als dagbudget in Rio moet rekenen? (rekeninghoudend met de excursies naar suikerberg en christus de verlosser?
[/li][li]Na een paar dagen Rio wil ik de bus pakken naar Campo Grande. Ik weet dat het een hele lange reis is, maar ik spaar hier ook weer een overnachting mee. Ik wil een tour doen in de Pantenal. Nu hoor ik verschillende prijzen: van 1000 USD tot 150 USD voor 3/4 nachten. Iemand een realistisch beeld? Hele hoge prijzen passen namelijk niet in mijn budget.
[/li][li]Na de Pantenal wil ik naar Foz de Iguazu. Kan dit met een tussenstop in Bonito?
[/li][li]Bij Foz wil ik de watervallen van zowel de Braziliaanse kant als de Argentijnse kant zien. Is dit een dure tour? Zijn dit net als in de Pantenal tours van 2 dagen of zijn dit losse dagen?
[/li][li]Vanuit Foz ben ik graag weer op tijd terug in Rio om de laatste 3 dagen van Carnaval mee te maken. Dit doe ik alleen als ik een bank vind op couchsurfing. De kosten voor een hostel rond deze dagen zijn simpelweg te duur (bijna 100 euro per nacht, met een minimale afname van 5 dagen. Dan slaap je ook nog eens in een slaapzaal met 11 anderen :S)
[/li][li]Als ik Carnaval gevierd heb dan wil ik de laatste 5 dagen chillen aan de baai bij Paraty en/of Ihla Grande. Het ligt een beetje aan Carnaval of ik beiden doe. Als ik door de hoge kosten Carnaval over moet slaan, blijf ik langer genieten van het strand of pak een dag of 2 Sao Paulo (hoewel ik van deze stad niet heel veel mooie dingen lees en hoor).
[/li][/ul]
Totale kosten (zonder extraatjes als uitgaan en Carnaval)
[ul]
[li]al met al denk ik voor alle busreizen ongeveer 350 euro kwijt te zijn.
[/li][li]overnachtingen gemiddeld 15 euro per nacht
[/li][li]ontbijt 4 euro per dag
[/li][li]lunch 4 euro per dag
[/li][li]avondeten 7 euro per dag
[/li][li]drinken (vooral water en thee) 2 euro per dag (of zit ik dan te laag?)
[/li][li]Pantenal tour 200 euro voor 3 nachten
[/li][li]Foz tour 100 voor 2 dagen
[/li][/ul]
**Is dit realistisch? **
Eigenlijk is dit is al ver boven mijn geraamde kosten, maar ik wil natuurlijk een onvergetelijke vakantie hebben. de busreizen zijn ontzettend duur, wat ik begrijp gezien de afstanden. Als de wat ik hier schets ver onder de realiteit zit, zal ik waarschijnlijk de Pantenal moeten schrappen. Of hebben jullie andere suggesties? Ik sta voor alles open
Low Budget en Brazilie gaan niet goed samen tijdens carnaval!
Tip 1 neem een studentenkaart mee. Krijg je vaak 50% korting mee, wettelijk verplicht bij culturele events (voor Braziliaanse studenten). Maar met mijn Nederlandse kaart heb ik ook vaak die 50% korting gekregen bij concerten, bios, theater.
Pantanal moet denk ik voor zo´n 450 reais te doen zijn voor 4 dagen en slapen in een hangmat of slaapzaal, valt te onderhandelen op het busstation van Campo Grande.
Ja je kunt naar Bonito vanuit Campo Grande, maar als je wilt snorkelen (waarvoor iedereen komt) kost het je tussen de 100 en 150 reais voor een dag (inclusief lunch, dat dan weer wel).
Ilha Grande is niet zo goedkoop. Je kunt eventueel slapen in Angra dos Reis en overdag een boottour om Ilha Grande doen. Paraty heeft betere prijzen, hiernaast ligt ook Trindade met een heerlijk strand. São Paulo lijkt me alleen een optie als je een couchsurf adresje hebt, anders zit je snel aan een hoog dagbudget. Zijn vele mooie gebouwen en musea te bezoeken. En denk eraan dat alle vakantiebestemmingen tijdens carnaval duurder zijn, de Brazilianen gaan zelf ook reizen.
Busreizen zit je makkelijk aan de 350 euro. Uiteraard goedkoper om vanuit Foz naar SP te reizen en vanuit daar richting Paraty/Ilha Grande etc. Dan sluit je af met nog een paar daagjes Rio ipv tussendoor.
Reken tussen de 15 en 20 euro per nacht, ontbijt vaak inbegrepen bij hostels.
Ruil het budget voor lunch en avondeten om. Eet ´s middags warm (net als de rest van de bevolking) en ´s avonds iets kleins, dan ben je het voordeligst uit (en dan nog is je budget erg krap inclusief een drankje). Kijk ´s middags naar de daghap (prato executivo/prato feito), kilorestaurant (je rekent af per gewicht) of sem balança (1x opscheppen tegen een vaste prijs).
Fles water in de supermarkt kost zo´n 1 real per stuk.
Die studentenkaart zit nu in mijn portemonnee die ga ik zeker meenemen (ook al ben ik al een jaar afgestudeerd :P)
Ik heb ongeveer 1.500 totaal om daar uit te geven. Ik kan tot 2.000 gaan, maar wil ook proberen zoveel mogelijk te doen voor zo weinig mogelijk
Dank je wel voor de tip naar Rio. Ik ga tussendoor, omdat het mij leuk lijkt daar Carnaval te vieren. Ik begrijp uit andere topics dat je daar alleen al wel bijna 1000 euro moet reserveren (dus dat ga ik toch maar niet doen).
Ha! en als je hoort van dat meisje uit Nederland die is gestrand in Brazilië wegens te weinig budget dan ben ik dat
Ik zou in Rio al een hostel op voorhand reserveren, anders ga je niets vinden tijdens carnaval, althans niet op de locatie die je zou willen. In sommige hostels ben je zelfs verplicht om voor een week te boeken tijdens carnaval.
Iedereen zegt wel dat carnaval echt de moeite is, dus tijdens carnaval komen maar niet gaan is een beetje gek. Je hebt de parade in de sambadrome: moet je op voorhand een plaats boeken, maar de meeste jongeren hebben het over de feesten in de straten in Copacabana.
Busreizen zijn niet zo duur: van Rio naar Sao Paulo: 75 reais. Van Porto Seguro naar Rio: 170 reais geloof ik.
Wat betreft je budget zou ik het dubbele rekenen wat betreft overnachting! Besparen kan je door bijvoorbeeld door meer op eigen houtje te doen ipv excursie.
Wat een toeval! Ik kom in dag later aan in Rio (28ste). Vindt het zo spannend…
Carnaval is wel een must be! Als je er toch bent… Hopelijk vindt je een accommodatie wat redelijk betaalbaar is.
Ik zal 4 weken in Brazilië verblijven. Wil hetzelfde doen als jou. Foz de Iguassu (Bra en Arg kant), Pantanal en Bonito. Ik twijfel een beetje over Pantanal maar zal me besluit nemen wanneer ik daar ben.
Na de Carnaval wil ik ook naar Ilha Grande, Paraty, (dagexcusrsie Trinidade) en dan door naar Florianopolis.
Als je het leuk vindt kunnen we mekaar in Rio ontmoeten. Wil zoveel mogelijk hoogtepunten van Rio gezien hebben. Laat het me maar weten, wie weet kunnen we hierover iets afspreken…
Lijkt me leuk!
Rio met carnaval kon inderdaad wel eens heel duur uitvallen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, dus neem dat met een korrel zout als je wilt, maar het is een feit dat de meeste hotels enz gewoon volgeboekt zijn en/of driedubbele prijzen rekenen in die periode.
Het zou gunstig kunnen zijn, om in een nabijgelegen plaats te verblijven in die tijd. Mabijgelegen moet je dan door Braziliaanse maatstaven nemen, mijn woonplaats Petropolis b.v. is 65 km van Rio, dat is voor Braziliaanse begrippen vrijwel om de hoek.
We geven tips aan iemand die een beperkt budget heeft. Niet aan iemand die 500 euro voor een hostel voor 5 dagen kan neerleggen. Zij geeft zelf aan dat ze alleen tijdens carnaval in rio kan verblijven indien ze een couchsurf adresje heeft.
En welke feestjes zijn ´s avonds? Bijna alle bloco´s zijn overdag, alleen de parade in sambadromo begint ´s avonds en duurt tot een uurtje of 7 ´s ochtends.
@Dsantos, Hey Daniëlle, klinkt goed! ik ga ervan uit dat ik ergens wel WIFI kan vinden dus dan spreken we daar wel af (privé bericht). Ik ben waarschijnlijk de 29ste ook nog in Rio volgens mij maakt iedereen wel een beetje dezelfde trip… heb mijn route ook een beetje afgekeken van fora
Hallo, heb zelf wat ervaring met het traject Sao Paulo richting Mato Grosso/ Mato grosso Do Sul (pantanal, bonito, Campo Grande,…). Normaalgezien is de bus idd het goedkoopst. Maar als je veel geluk hebt (tijdelijke promoties ofzo), en veel zoekt, vind je ook soms goedkopere vliegtuigen . Voor de goedkoopste vliegtuigen, kijk op http://www.decolar.com/, voor de busmaatschappijen ga naar google, en tik in ‘buscaonibus’ (maar deze site blijkt eventjes niet meer te werken). Kijk zeker ook eens na om een combinatie te vinden om eerst van Rio naar Sao Paulo te gaan, en dan van Sao Paulo naar Campo Grande, zou wel eens goedkoper kunnen uitkomen. Sao Paulo-campo grande kost ong 140 reais. Over pantanal zelf weet ik niet zoveel. Bonito bezoeken is zeker de moeite waard. Probeer via hihostels te boeken, zijn goedkoop en betrouwbaar (naar mijn mening). Zij regelen ook excursies (heb voor bv een snorkelen een 100 a 150 reais betaald, incl middagmaal en vervoer). Dan met de bus naar Foz heb ik ook gedaan (wel met tussenstop in Dourados). Is wel een lange en vermoeiende reis. Wij kwamen daar 's ochtends toe, bagage in locker gestoken, met openbare bus naar de Braziliaanse kant (doe de Braziliaanse kant op de dag wanneer je het minst tijd hebt), dan gecouchsurfed, en de volgende dag met de bus naar de Argentijnse kant. (Hier kun je kiezen om een snelle, dure toeristenbus te nemen die je rechtstreeks, met kleine tussenstop aan de grens, naar de watervallen brengt, ofwel kun je verschillende openbare bussen nemen, dit duurt wat langer, maar is wel goedkoper). Je hoeft Foz dus niet als een 2daagse tour te doen, maar kan de 2 dagen gerust alleen uitvoeren (als je natuurlijk wel gewoon bent om je plan te trekken, en best ook een mondje Portugees praat). Als je nog vragen hebt, stel ze maar gerust