4 of 5 weken Brazilie. Pantanal, Carnaval, Watervallen, strand.... what to do?

Hallo allemaal!

Volgend jaar Februari ga ik samen met een vriendinnetje voor 3 maanden naar zuid Amerika. In die 3 maanden willen we graag 4 tot 5 weken in Brazilie gaan backpacken. Nu is de vraag natuurlijk wat zijn echte hoogtepunten die we niet mogen missen!?
We willen graag in Rio beginnen. Dan de omgeving aldaar Ilha Grande, Paraty en Sao Paulo bekijken voor een dag of 10. Dan doorreizen naar Fortaleza… afzakken naar Salvador (20 dagen voor). Terugvliegen naar Rio en daar de carnaval meemaken (1 week). Na de carnaval doorvliegen naar de Iquazu watervallen en dan door naar Peru.

De amazone willen we in Peru gaan bezoeken. Maar nu vragen we ons af of dit een beetje een relaxed reisschema is. We zouden ook graag nog naar Pantanal gaan. Is dit mogelijk tijdens de eerste 10 dagen? Heb je veel dagen nodig voor Pantanal en is het makkelijk om vanaf Rio die kant op te gaan? Zijn de georganiseerde trips duur? We kregen te horen dat je wel op 500 euro moet rekenen?

Dan de Carnaval, is het ook mogelijk om gewoon een dag of 3 naar de Carnaval te gaan? Er is ons namelijk verteld dat de hostels alleen verhuurd worden per week?

Zijn de watervallen Iquazu in een dag of 2 goed te bekijken? Of zijn 3 dagen beter?
Een hoop vragen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de antwoorden :wink:

Lekker dat jullie zo’n reis gaan maken. Brazilië is erg groot dus met 4-5 weken zul je keuzes moeten maken. Met 6 weken heb ik alleen maar het noordoosten gezien, en een dagje Brasilia en een paar dagen Rio Branco. En dan nog had ik vaak om de dag lange busritten (bv. 11 uren), ondanks dat ik ook 4 binnenlandse vluchten had. Verkijk je niet op de afstanden, kijk in een reisgids hoeveel uren het van plek naar plek is. Persoonlijk hou ik het tegenwoordig bij maximaal 3 grote ritten/ ‘verplaatsingen met al mijn spullen’ per week, liever hooguit 2 per week.

Carnaval is ook leuk in het noorden van Brazilië, bijvoorbeeld in Olinda. De muziekbands (blocos) lopen gewoon door de smalle straatjes en je kunt er achteraan lopen als je het leuk vindt. Ik zat ook graag op de trappen van het centrale kerkje, lekker kijken naar alle mensenmassa’s op het plein er onder, en de voorbij komende bands.
Zelf vond ik 3 dagen wel weer genoeg. Dan beginnen de straten al aardig te stinken naar pis en bier, onder die brandende zon allemaal nog versterkt. Denk maar aan Koninginnedag in het centrum van Amsterdam… zou je dat 10 dagen volhouden?
Ik verbleef in een homestay. Mensen verhuren dan tijdelijk kamers in hun huis. Een kwestie van rondvragen en zoeken naar de briefjes. Tussen mijn Braziliëfoto’s kom je ook foto’s tegen van carnaval in Olinda en Recife. Brazil 2006 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com

Ook in Salvador wordt het groots gevierd. Rio is niet de enige plek of perse de leukste plek! Alleen maar de bekendste…

De Chapada Diamantina in Bahia (6-7 uur ten westen van Salvador) is een superleuk gebied met een mooi koloniaal stadje (Lençóis), mooie watervallen waaronder je kunt zwemmen, natuurlijke zwempoelen in rivieren, tafelbergen, grotten, gekleurde stroompjes, gekleurd zand waarmee ze ook kunstwerkjes maken, etc. Ook goed voor dagenlang vermaak.

Dat ‘doorreizen’ van het zuiden naar Fortaleza, hoe zie je dat voor je? Vliegen? Met bussen doe je er dagen over. En je wilt ook diezelfde weg terug lijkt het.

Voor zover ik op internet heb meegelezen in forums, kun je vanuit de Pantanal vrij makkelijk over land door reizen naar Bolivia. Een dag of 3-4 schijn je toch wel nodig te hebben in de Pantanal.

Met je andere vragen kan ik je niet helpen, hopelijk andere mensen wel.

Succes!

1 like

Cecilia,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!! Het is lastig om keuzes te maken als je alles leuk vind :).
Denk je dat 20 dagen voldoende zijn om van Fortaleza naar Salvador te reizen?
We zouden idd als we deze route aanhouden naar Fortaleza vliegen en dan zelf reizen naar Salvador en dan weer terugvliegen naar Rio voor de carnaval.

De Pantanal trekt steeds meer mijn interesse, dus wellicht kunnen we onze tijd iets uitbreiden en die erbij gaan zien. Heb je enig idee van waar de Pantanal het beste te bereizen is? (Rio, Iguacu?)

Hoi , Brazilie is echt schitterend! Je zult er zeker van genieten . Hebben jullie een air-pass ? Is goedkope manier om zich snel te verplaatsen , bussen zijn ook super maar natuurlijk niet zo snel . Pantanal is echt super , persoonlijk vind ik zelfs beter dan he amazonegebied . Veel meer dieren die men kan zien . Verder Rio , Paraty , Salvador , Blumenau , Iguaçu zijn niet te missen

1 like

Hi,

De route vind ik niet erg logisch… Waarom in Rio beginnen, dan naar SP, Fortaleza en weer terug naar Rio? En of Campo Grande mogelijk is in de eerste 10 dagen? Campo Grande is bijna 24 uur rijden vanaf Rio…

Deze route is logischer: Fortaleza, Salvador, Rio, Ilha Grande, Paraty, Sao Paulo, Campo Grande, Iguazu. En wat tijd betreft, ligt eraan wat jullie willen bezoeken. Ik zou voor elke stad 4 a 5 dagen uitrekken.

Grtz

1 like

Hoi , jullie schema lijkt me nogal tijdrovend .Helemaal naar het noorden en dan terug naar RJ . Voor tickets voor het carnaval op de Sambodromo moet je goed uitkijken , veel zwarte markt . Vele hotels werken inderdaad met “pacotes” voor drie dagen maar kijk eens op www.wimdu.nl . Pantanal kan je best naar Cuiaba vliegen en vandaaruit excursie boeken . Prijzen ken ik niet want is reeds enkele jaren geleden . Iguaçu is 2 dagen genoeg Brasil-Argentina en even de brug over naar Paraguay , ook zeker doen !
www.voetrip.com.br en www.voegol.com.br moet je even bekijken voor goedkope vluchten

1 like

Voor het geval het uit bovenstaande posts nog niet duidelijk is: vaak is het mogelijk om vanuit Europa heen te vliegen naar één plaats (of land), en terug te vliegen uit een andere plaats (open jaw ticket). Meestal scheelt dat niet eens zoveel geld, en wel een hele hoop dubbel reizen (dus je bespaart uiteindelijk ook weer geld).
Ik weet niet waar jullie nog meer gaan reizen… maar in jullie geval is het misschien handig om van Europa naar noordelijk Brazilië te vliegen, dan over land (en met binnenlandse vluchten) naar het zuiden en naar de Pantanal, dan Bolivia, Peru… en vanuit bijvoorbeeld Lima terug naar Europa.

Wat trekt jullie trouwens aan Fortaleza? Ik hoor er nooit leuke berichten over eigenlijk.

1 like

Thanks voor alle reacties!
We hadden ons nog niet zo goed verdiept toen ons deze route door een backpackersbureau werd aangeraden. En begin na al jullie tips en het vele opzoeken nu ook in te zien dat we onze route beter anders kunnen plannen.

Het gedeelte van Fortaleza tot Salvador werd ons aangeraden voor mooie stranden, surfen, nationale parken e.d. Is het een mooie route om af te leggen in 20 dagen? Of is het beter om op Salvador te vliegen en vanuit daar het gebied aldaar te gaan zien?
We willen ongeveer 5 weken uittrekken voor Brazilie en de Carnaval (dag of 4?) meemaken (de carnaval zou ongeveer op het einde van onze 5 weken zitten). Juist de mix van Brazilie trekt ons aan. Strand, natuur en cultuur afwisselend.

Dus is het beter om te vliegen vanuit Nederland op Fortaleza. Dan over land naar Salvador, vanuit Salvador vliegen naar een plek richting Pantanal (Campo Grando?, Cubanito?, Cuiaba?..indien mogelijk!), en dan terug via land langs Ilha Grande, Paraty en evt Sao Paulo naar Rio voor de Carnaval een goed idee?
Bij onze vlucht richting vanuit Rio richting Lima (Peru) kunnen we als tussenstop bij Iguazu uitstappen. Scheelt weer een extra vlucht :).

Het is lastig een route voor je te zien als je geen idee hebt hoe de afstanden werkelijk zijn!

De airpass in een mooie optie, ga ik uitzoeken! Thanks
Ergens op het forum hier ook gelezen dat snorkelen bij Bonito helemaal top is?

Ik ben nog nooit in Fortaleza en omgeving geweest, dus kan hier niet zoveel over zeggen.

In noord (cuiaba) en zuid (campo grande) Pantanal zie je andere dingen, dus hier zou je naar moeten kijken. Als je vanuit Rio wilt doorvliegen naar Peru met een tussenstop in Iguazu. Dan kun je inderdaad vanuit Salvador naar Pantanal vliegen, vanaf daar naar Sao Paulo vliegen en dan met tussenstops met de bus richting Rio.

Geografisch gezien is het logischer om vanuit Iguazu of Pantanal verder te reizen. Zelf ben ik in Corumba (Pantanal) de grens overgegaan naar Bolivia.

En idd ik vond het snorkelen in Bonito geweldig!

Het klinkt nog steeds als een erg vol programma, misschien kan het maar het is dan dus een druk schema met in verhouding veel tijd in vliegtuigen en bussen, en weinig tijd ‘buiten’.
Je probeert nu zo ongeveer heel Europa en Rusland aan afstanden in 4-5 weken te proppen.

Reisafstanden en reistijden kun je opzoeken in een reisgids.

Zo’n vol schema is ook duurder dan langzamer reizen en minder plekken aandoen. Vergis je niet in de kosten van Brazilië. Het is een prachtig land maar helaas best prijzig. Hoe meer verplaatsingen per week, hoe meer kosten.
Juist het heerlijke van Brazilië is het trage leefritme! Ga daar lekker in mee… Relax… Hang op een strand… Hang rond in een stadje, en lig een hele dag in een poel onder een waterval… En de volgende dag gewoon lekker nog een keer… Niet teveel plekken proberen ‘af te vinken’ als een Japanner.

Zoals gezegd is carnaval ook groots in Salvador en Olinda. Rio is het bekendst onder buitenlanders, maar die andere in het noorden trekken ook miljoenen feestende Brazilianen (en buitenlanders).

Vliegen over een grens heen (bv van Brazilië naar Peru) is meestal bizar duur, niet schrikken als dat bijvoorbeeld 500 euro is. Vaak loont het om tot vlakbij de grens een binnenlandse vlucht te nemen en over land verder te reizen. En eventueel in het andere land weer een binnenlandse vlucht boeken. Het is mij niet duidelijk welke andere landen jullie nog aandoen in je reis.

Succes!