Rondreis Brazilie

Hi all,

Ik ben een planning aan het makenvoor een 4 / 5 weekse reis naar Brazilië. De route die ik ben van plan om te volgen is onderstaande, Ik heb een aantal vragen over de tijd die ik wil ik doorbrengen op een plek en hoe van de ene plaats naar de andere:

Ik kom in Belem en blijf daar een dag of twee (is het de moeite waard om hier te blijven, is er iets te doen?) Is Ilha de Marajo mooi?

Van Belem Ik neem een vlucht naar Salvador (hoe lang zou je aanraden? En zijn er goede dag trips zoals mooie landschappen of mooie stranden?)

Van Salvador Ik wil vliegen naar Rio (Of is het aan te bevelen plaatsen zoals Itacare doen? Mijn zorg is dat de afstand tussen Salvador en Rio te groot is om te doen met de bus in de tijd die ik heb. Of is het mogelijk om vliegen van een plek als Itacare naar Rio of zoiets?)

Ik heb een paar dagen in Rio en ga dan naar Ilha Grande (goede plek om te ontspannen 3 dagen of zo?)

Na Ilha Grande wil ik naar de Pantanal gaan via Campo Grande (een vlucht van Rio of neem een bus?) En is echt de moeite waard Pantanal? en hoe lang moet ik daar blijven? En is het betaalbaar?

Na de Pantanal wil ik heel graag naar Iguazu (Bus van de vlucht?)

Misschien na Iguazu wil ik naar Buenos Aires om een vlucht terug naar huis te krijgen.

Denkt u dat het bovenstaande is het mogelijk binnen vier weken? Misschien hebben jullie ook een aantal aanbevelingen die passen in mijn plan tot nu toe? Hoor graag van jullie! zoals het er nu naar uitziet heb ik 3/4 binnenlandse vluchten nodig…air pas aan te raden? zo ja welke?

Hoi,
Ik weet niet alles, want ben niet overal geweest.
Wat ik wel weet is dat het van Salvador naar Rio met de bus erg lang is. +/- 26 uur denk ik. Vliegen duurt iets van 2 uur. Vanuit Itacaré weet ik niet of er een rechstreekse bus naar Rio gaat, maar het zal qua tijd zeker niet zo veel schelen.

Ik vond zelf Porto Seguro, Arraial d’Ajuda erg mooi (45 min vliegen vanuit Salvador).

Rio is supermooi. Ben er zelf een maand geweest. Genoeg te zien, alleen vind ik zelf de stranden niet zo.
Ilha Grande is echt een paradijs. Helaas maar 1 dag geweest vanuit Rio, maar denk zeker dat 3 dagen wel fijn zijn om er te verblijven.

Pantanal weet ik weinig van. schijnt mooi te zijn, maar ook duur. Mocht je er niet heen gaan, en wel naar Iguazu. Is ook schitterend, je kunt er met de bus heen vanuit Rio of Sao Paulo. Of vliegen +/- 2 uur.

Overigens, mocht je met de bussen gaan, is het handig dat je portugees spreekt, want ze spreken niet echt engels en de bussen zeggen soms niet waar ze stoppen, dus als je onderweg iets wilt vragen aan je medepassagiers is portugees handig.

En vanuit Iguazu kun je makkelijk naar Buenos aires (vliegen ongeveer een uur ofzo) en met de bus 18 uur schat ik. Vlieg wel vanuit Argentijns iguazu dan :slight_smile:

Buenos Aires is echt een schitterende stad, ben er zelf maar 2 dagen geweest, veel te kort, zou een dag of 4 zeker doen. Iguazu 3 dagen is genoeg (halve dag braziliaanse kant, hele dag argentijnse kant, eventueel 3 landenpunt/ dam/paraguay).
Rio zou ik zeker 3-4 dagen voor uitrekken voor de grote toeristische dingen als christusbeeld, pao azucar, wat verder leuk is botanische tuin, oude centrum -> let wel op wanneer je er heen gaat, Maracana, etc

Als je van strand houd, ik vond Buzios en Cabo Frio ook heerlijk, je hebt in Buzios mooie baaitjes en Cabo frio mooi wit zandstrand met duinen.

Wordt een beetje lang bericht zo, als je nog vragen hebt mail me maar ok? Ik ben 2x in Brazilie geweest en 1x in Argentinie.

ah, nog iets vergeten. Mocht je veel binnenlandse vluchten nemen, koop dan zo’n airpass. Heb zelf 5 vluchten gemaakt in het hoogseizoen voor iets van 500-600 euro. Wanneer wil je overigens gaan? welk seizoen, want ligt er ook nog aan of het regen seizoen is of niet in bepaalde gebieden.

weer vergeten. Ik had een airpass van TAM (goede maatschappij)

wow bedankt voor je lange antwoord!..Ik ga trouwens in november, het weer is dan goed? Is de Pantanal goed te doen in deze tijd van het jaar ivm regen e.d.?

Oh en waar heb jij de Airpass gekocht?

Groetjes

oi dope

eens in Bahia (Salvador)
zou je naast een uitgebreid bezoek aan de historische stad zelf (reken toch een dag of 3) ook ongetwijfeld een bezoek moeten brengen aan de Reconcavo (met oa. de stad Cachoeira, het historisch hart van Brazilië trouwens) waar je ook kunt kennis maken met het rurale leven van de gemiddelde baiano (reken een dag of 2, 3)

greetz from the tropIX

Hoi,
Ik weet niet of het in november daar goed weer is. Ik heb een boek hier waar bij staat dat de beste reistijd om dieren te spotten daar van maart t/m oktober is. Qua regen staat er gemiddeld 94 mm neerslag per maand. Volgens mij start dan net het regenseizoen, maar zeker ben ik niet.

Verder ben ik zelf in december t/m mei in Brazilie geweest. December, Januari, februari was vrij nat in Porto seguro, brasilia. maar ook in regio sao paulo heb ik de nodige regen meegemaakt in februari. Al is het weer wel onvoorspelbaar. Dit jaar zat ik in Rio in maart/april/mei, en was het in april dat vreselijke noodweer, terwijl normaal in april het daar minder regent geloof ik?

De airpass heb ik bij braziltours.nl geboekt, ben echter niet te spreken over de organisatie. Ze hadden zonder me te vragen mijn vlucht gewijzigd in een andere dag en vervolgens lopen vertellen dat de maatschappij dat gedaan had ivm overboeking. Ze konden niets doen. Ik heb toen zelf TAM gebeld en kreeg te horen dat we gewoon op de oude tijden teruggezet konden worden. heel raar verhaal. Dat zoiets gebeurd kan altijd, maar dat braziltours verder niets doet om het uit te zoeken, alleen als ik zelf naar de maatschappij bel, dat vond ik gewoon niet kunnen.

Succes

Hoi,

Salvador zelf vond ik best een heftige stad, groot, druk, stinkend en met straatjes die onveilig voelden. Het heeft ook toffe stukken hoor, maar best een intimiderende stad. (En ik was al eens in Lima en Nairobi geweest). Ik had een goedkope canvas tas bij me met alleen mijn Lonely Planet erin en een goedkoop cameraatje, maar werd telkens door Salvadorianen aangesproken en gewaarschuwd dat ik heel voorzichtig moest zijn met mijn tas.

Wat ik vooral heel erg tof vond in Bahia was Chapada Diamantina national park, op 7 uur per bus van Salvador. Er zijn ook nachtbussen. Echt een supermooi gebied met watervallen, grotten, tafelbergen, gekleurde waterstroompjes, en een superleuk dorp Lençóis (mooie koloniale gebouwen, heel goeie sfeer, superlekkere restaurantjes, veilig, relaxed).

Ook andere national parks vond ik fantastisch, echt de natuur is zo mooi. (Ik ben geweest in Sete Cidades, en Lençóis Maranhences in Maranhão, niet te verwarren met het dorp Lençóis dat ik zojuist noemde). Dus persoonlijk zou ik meer tijd in de natuur en minder tijd in de steden doorbrengen.

Voor zover ik heb gelezen en gehoord is de Pantanál echt fantastisch, en ook interessanter dan het Amazonegebied. Meer kans om dieren te zien. Maar kan wellicht duur zijn.

Als ze nog steeds airpasses verkopen is dat echt dé oplossing. Destijds had ik er een van Varig maar Varig bestaat volgens mij niet meer (failliet). Laat je goed informeren over waar je voor betaalt en of elke ‘coupon’ van die airpass je echt naar de volgende stad brengt, of dat je extra coupons verbruikt als 'ie toevallig een tussenlanding maakt (dat heb ik ooit gehoord over TAM).

Dit schema is wel redelijk ambitieus voor 4 weken. In 5 moet het misschien wel lukken maar het gaat flink doorreizen worden, vooral als je delen met de bus wilt doen. Dat zijn giga-afstanden hoor, denk Nederland-Spanje. In een Lonely Planet gids kun je het aantal uren wel vinden per rit.

Zo te zien heb je nog een paar maanden, wie weet heb je nog zin en tijd om Portugees te leren. Dat kan het reizen echt vele malen leuker en makkelijker maken. Bijna niemand spreekt Engels. En de Brazilianen zijn gek op kletsen, ook onderling. Bij bushaltes, de bakker, overal zie je ze met elkaar aan de praat raken ook als ze elkaar nog niet kenden. Ik heb een 10-weekse cursus gedaan bij Diga Aí in Amsterdam.

Het reizen in Brazilië is best duur. Ik probeerde het wel beperkt te houden maar gaf toch gemiddeld 50 US$ per dag uit. Wat vooral duur is: taxi’s, bussen van stad naar stad (ongeveer 4 dollar per uur, dus reken maar uit als je een ‘kort ritje’ van 10 uur doet), een gids of tourtje boeken om een national park te bezoeken. Hotelprijzen wisselen heel erg per plaats, van 8 dollar tot 25 dollar voor een simpele kamer, soms met eigen badkamer, soms op de gang.
Wat wel goedkoop is, zijn bussen binnen de stad, eten, kleding.

Mocht je een keer een bus van een stad naar een andere stad nemen, neem dan genoeg warme kleding mee in je handbagage, de airco staat altijd superkoud (15 graden terwijl het buiten 30 is). Geldt ook voor bioscopen. :slight_smile:

Op mijn website vind je mijn route en foto’s.

Veel plezier!
Cécile