Reizen door de Pantanal

Hallo allemaal,

Ik vertrek 25 januari 2011 voor 4 maanden naar Zuid Amerika. Het eerste land dat ik bezoek is Argentinie, daarna Brazilie, Bolivia en tenslotte Peru.

In Brazilie breng ik eerst een bezoekje aan een vriendin in Sao Paulo en daarna trek ik met haar en haar vriend door naar Rio om daar carnaval te vieren.

Ik wil of van Sao Paulo of vanaf Rio de Janeiro richting de Pantanal trekken. Nu zie ik dat er veel trips door de Pantanal worden aangeboden waarbij het startpunt overeen komt met het eindpunt. Het startpunt (of eindpunt) is meestal Campo Grande (tenminste als je de Pantanal vanuit de zuidelijke richting wilt bezoeken).

Weet iemand of het mogelijk is om Campo Grande als vertrekpunt te hebben en Corumba als eindpunt (met Bonita als tussenstop)? Een one-way boottour zeg maar. Heeft iemand ook suggesties voor betrouwbare reisorganisaties (goede prijs/kwaliteit verhouding) die deze tour aanbieden?

Alle tips en suggesties zijn welkom!

Hartelijk dank!

Groeten,

Inge

Eind februari/begin maart ben ik in Rio om daar carnaval mee te maken. Dat moet een hele happening zijn! Ben erg benieuwd.

Wij zijn zelf eens in Brazilie op een feest geweest. Ik voelde me helaas niet erg op m’n gemak omdat ik zelf een fotocamera bij me had en daar had het publiek blijkbaar wel een oogje op.

Mijn vakantie in Brazilie was wel goed verlopen. Veel gezien van het land; helaas iets te weinig van de flora en fauna gezien.

Tho schreef;
Wij zijn zelf eens in Brazilie op een feest geweest. Ik voelde me helaas niet erg op m’n gemak omdat ik zelf een fotocamera bij me had en daar had het publiek blijkbaar wel een oogje op.

Het is waarschijnlijker dat van het aanwezige “publiek” iedereen verwonderd naar jou keek van, 'hé? welke idioot pronkt er heden ten dage nog zo opzichtig, met een oude generatie camara" , terwijl alle aanwezigen van elkaar wisten dat zij allemaal, thuis, in het hotel of in hun tasje, een nieuwere generatie foto - video camara hadden.

Het publiek moet ongetwijfelt, ook nog in niet verstaanbaar portugees voor jou, tegen elkaar gezegd hebben , “sommige toeristen zijn toch wel heel erg stom en vragen wel heel duidelijk om problemen, hebben zeker geen landen / steden informatie tot zich genomen en zijn blijkbaar toch ondanks dat zij van zover zijn gekomen, WERELD VREEMD”.

Tho succes met je volgende bestemming.

Aant POA /RS

Beste Aant,

Ik begrijp niet waar ik jouw aanval aan te danken heb.

We hebben die reis gemaakt met 2 geboren en getogen Brazilianen en hadden zelfs plaatselijke bewaking bij ter bescherming, dat zal niet voor niets geweest zijn. Dus niet ‘stom’, ‘idioot’ of iets anders zoals je mij bestempelt. Ik ben een tourist net als alle anderen die zijn momenten graag vastlegt op een foto.

Tho

Aant, Aant, Aaaaaaaaaant …

denk aan je mand :wink:

@ Tho,

je schreef:

We hebben die reis gemaakt met 2 geboren en getogen Brazilianen en hadden zelfs plaatselijke bewaking bij ter bescherming, dat zal niet voor niets geweest zijn. Dus niet ‘stom’, ‘idioot’ of iets anders zoals je mij bestempelt. Ik ben een tourist net als alle anderen die zijn momenten graag vastlegt op een foto.

Ik geloof je bovenstaande verhaal niet!! Ten eerste, iedere geboren en getogen BR had jou erop gewezen die foto camara niet zo opzichtig bij je te dragen, en omdat jouw versie hier niet klopt is de rest ook moeilijk te geloven.

De moraal van mijn sarcastische eerdere post / bijdrage was, dat je dat ding (gadgets) op veel drukke plekken, daar hoort zo’n feest kennenlijk ook bij, in BR niet opzichtig bij je draagt.
Dat wil niet zeggen dat je geen foto’s mag nemen van de momenten of dingen die indruk op je maken.

Je hoeft maar ergens een BR reisverslag, reisfolder, internet site of forum te raadplegen en je word op de gevaren die je kunt lopen in BR gewezen, en wat doe jij / jullie?
Het geen wat absoluut overal word afgeraden, reken maar dat er meerderen op het feest ook een foto camara bij zich hadden.
Maar die word alleen te voorschijn getoverd als dat nodig is.
Hoop dat je het nu begrijpt.

Aant POA /RS

Aant,

laatste keer … hou het rustig!
onnodig om mensen hier op stang te jagen
je sarcastische opmerkingen worden echt niet door iedereen gewaardeerd!

hopelijk was dit echt de ultieme keer dat ik moet interveniëren op jouw reacties

dit stukje discussie is hierbij afgesloten, verdere commentaren terzake gaan regelrecht de prullemand in

terug on topic please :chin:

Je kunt de Pantanal bezoeken met als startpunt Campo Grande en eindpunt Corumba of vice versa. De naam van de reisorganisatie waar wij toen voor gekozen hadden weet ik niet meer, maar volgens mij maakt dat niet zo veel uit. Je gaat niet met de boot de Pantanal in maar ‘gewoon’ met een terreinwagen.

@ Rugzakjes: Ok. Dank je wel voor je reactie.

Iemand nog andere suggesties?

Thanks!

Tussenstop Bonito is niet echt handig, vergis je niet in de afstanden. Ik zou eerst Bonito doen en daarna het Pantanal. Ze zetten je in elke stad af, geen probleem. Start vanuit Bonito, Miranda, Campo Grande, Corumba…whatever. Volgens mij is vanuit Corumba wel het goedkoopst.

Richting Bolivia loop je de grens over en pak je daar een taxi naar het treinstation, of je overnacht in Bolivia…http://www.tamengo.com/ mooie zonsopgang hier!

Ik veronderstel dat je vanuit Argentinië (of op weg naar Sao Paulo) de watervallen van Foz do Iguaçu bezocht hebt want zoniet dan kan je beter vanuit Rio via Sao paulo eerst naar de watervallen om van daaruit met de bus via Bonito naar de Pantanal te rijden om te eindigen in Corumbà. Dan hoe je niet via Campo Grande.
Verkies je toch vanuit Rio via Sao Paulo naar Campo Grande te rijden om daar te vertrekken dan is het best (zoals hoger reeds gezegd) eerst naar Bonito te rijden. Er zijn dagelijks verschillende afritten vanuit Campo Grande naar Bonito. Na Bonito neem je daar de bus richting Corumbà en die passeert Miranda waar je een fazenda kan bezoeken of een tocht met een operator kan meemaken. Je kan in Miranda op zoek en boeken als de prijs je bevalt. Eenmaal het bezoek hier aan de Pantanal neem je gewoon de bus verder naar Corumbà. Er zijn hier ook dagelijks vele afritten naar Corumbà.
Je kan ook gewoonweg vanuit Bonito naar Corumbà rijden en daar een tocht doen in de Pantanal.
Voor meer inlichtingen wat betreft hotels en zo meer, meldt het dan.
Je kan ook op mijn blog www.bloggen.be/erico tips vinden wat betreft tochten in de Pantanal en het Amazonewoud.

Opnieuw bedankt voor jullie reacties! Eric, ik heb inderdaad iguazu falls dan gezien en vetrek vanaf de watervallen naar Sao Paulo waar ik een vriendin ontmoet. Samen met haar en haar vriend trekken we door naar Rio om daar carnaval te vieren. Vandaar dat ik zat te denken om vanaf Rio naar Campo Grande te gaan en vanaf Campo Grande naar Bonito en uiteindelijk naar Corumba. Ik dacht in Campo Grande een tour door de pantanal te boeken, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik dat misschien beter vanauit Corumba kan doen? Klopt dat?

Hoor graag van je. Bedankt!

Ook bedankt voor de kink naar je blog. Heel leuk!

Groeten,

Inge

Ik zou eerst in Miranda halthouden en kijken voor een tocht in de Pantanal.
De bussen die richting Corumbà rijden vanuit de grootsteden als bv Rio houden halt in Campo Grande, Miranda om ten slotte door te rijden tot Corumbà.
Waarom wil je precies tot in Corumbà rijden?
Vanuit Corumbà heb ik nog geen tocht in de pantanal gemaakt maar toen ik er was zag ik dat er vele agentschappen zijn in het centrum waar je tochten allerlei kan regelen. Wel goed afspreken wat is inbegrepen en wat niet.
Vanuit Miranda (dichterbij dan Corumbà) kan je ook tochten regelen. Er zijn ook fazendas daar in de omgeving maar die zijn niet goedkoop.
Je kan ook in Campo Grande een “low budget” tocht regelen met operatoren die hun bureau hadden in de oude “rodoviaria”. Ik weet niet of die ook al een bureau hebben in de nieuwe rodoviaria maar je kan ze contacteren via hun site.
Zoek bij “Gilpantanaltours” of “Ecological expeditions”. Vroeger was er ook nog “Passo de Lontra” en “Greentrack”. Zoek een beetje en bij twijfel, rij tot Miranda of rechtstreeks naar Corumbà. Moet je daar absoluut niet zijn; ga dan vanuit Miranda. Het is dichterbij en even goed. Je spaart dan ook nog de busrit heen en terug uit.
Veel geluk.

Wat mij de makkelijkste opties lijken:

Vanuit Rio pak je de bus naar Campo Grande, in Campo Grande loop je naar het loket van Cruzeiro do Sul (http://www.cruzeirodosulms.com.br/canais/passagens/linhas/) op de eerste verdieping volgens mij…terwijl je ondertussen alle touroperators van je af slaat. Boek je een enkeltje naar Bonito:
Origem

Destino

Selecione a origem Anastácio Antonio João Bandeirantes Bela Vista Bodoquena Bonito Camapuã Campo Grande Caracol Corguinho Corumbá Dourados Guia Lopes Jaraguari Jardim Maracajú Miranda Nioaque Ponta Porã Porto Murtinho Rio Brilhante Rio Negro Rochedo Sidrolândia Vista Alegre Selecione o Destino Antonio João Bandeirantes Bela Vista Bonito Camapuã Caracol Corguinho Guia Lopes Jaraguari Jardim Maracajú Nioaque Ponta Porã Porto Murtinho Rio Negro Rochedo Sidrolândia
**Horários: **07:00/ 09:00/ 11:00/ 15:30/ 16:00
**Tempo de viagem: **5 horas

**Observações: **

**Horário de Funcionamento: 05:00 ás 23:00 (todos os dias) **

15:30 - esse horário não corre aos domingos e feriados

Gaat 5x per dag zoals je hierboven kunt zien. Als je het vraagt zet de buschauffeur je ook bij je hostel af.

2:
Zodra je in Brazilie bent, ga je naar een reisbureau en vraag je naar de prijs van een vlucht van Rio naar Campo Grande of Bonito. Bij een bedrag rond de 200 reais (= evenveel als een buskaartje), zeg ik boeken! Rio-CG duurt namelijk 22 uur, Bonito nog eens 5.
In Bonito kun je al Pantanal tours regelen inclusief vervoer erheen en je kunt je op het eind in Corumbá laten afzetten. Dan hoef je niet in Campo Grande of Miranda te boeken.

En Corumbá ligt ín het Pantanal, waarschijnlijk steekt ze daar ook de grens over richting Bolivia.

Ik laat deze post al een tijdje aan mij voorbij gaan , maar zal nu eens een (mijn) advies geven;

Vanuit de grote steden, zoals RJ / SP etc., zou ik als toerist niet per autobus reizen naar Campo Grande, Mato Grosso do Sul.
Het is een te grote afstand, je hebt het zo over meer dan 1500 weg kilometers, die je beter per vliegtuig kan afleggen, het kost je heel veel tijd over die afstand en je ziet eigenlijk onderweg ook helemaal niets.

Reizen met de autobus is voor Brazilianen puur zakelijk vervoer, helemaal niets toeristisch als de touringcars die vanuit NL naar Zuid-Spanje rijden met alleen maar toeristen die allemaal het zelfde doel hebben, genieten van de omgeving en wij zijn lekker met vakantie.

Brazilianen verplaatsen zich confortabel over grote afstand met de autobus van A naar B.
Die tussen liggende kilometers zijn voor Brazilianen niet intressant, dus trekken zij / wij alle gordijntjes dicht, dat heeft ook praktische reden want anders verbrand je ook nog in de bus! en gaan daarna rusten / slapen.
Bij de tussenliggende Rodovarario’s, vaste busstation af- / opstap plaatsen, stappen er mensen op en af en met enkele minuten is de bus weer op weg, volgens een strak tijd schema verloopt de reis, om de zoveel uur stopt de bus, bij over het algemeen goed uitgeruste , luxe wegrestaurants, waar je in een half uur even naar het toilet kan en iets te drinken en te eten kunt kopen en nuttigen, daarna weer op weg. Let wel, met alleen engels kom je op deze plekken niet ver en moet je het van de non verbale communicatie hebben als je geen BR spreekt.

Autobussen rijden er over die afstand redelijk rustig, de vrachtwagen cominaties komen ze vaak voorbij stuiven, als de weg het toelaat rijden de bussen maximaal 80-85 km en echt niet harder, reken maar uit hoe lang je dan onderweg bent.

Het zijn gedissiplineerde / verantwoordelijke chauffeurs die het vervoer van mensen serieus nemen, de busrit is dan ook confortabel en vertrouwd, dat in tegenstelling tot veel stads bussen die bijna altijd te hard rijden, bonken en stoten, ieder vrije meter in het verkeer ook gebruiken en allle regels aan hun laars lappen.

Als je dus om kosten te drukken per bus wil / moet reizen over zo’n grote afstand suc6, echter je wint er niets mee , bus kaartje + alle restaurant stops kosten uiteindelijk net zoveel als de vliegreis en je hebt veel tijd verloren.

Vlieg op Campo Grande, daar is alles zelf te regelen, zoek het toeristisch bureau op, die geven kosteloos , in het engels mocht je geen BR spreken, veel (alle) informatie en hebben diverse folders van aanbieders liggen, zij kunnen je zo op weg helpen (eventueel kunnen zij je helpen met het telefoon gesprek naar zo’n aanbieder, even beleefd vragen om hulp), je bent niet de eerste die zo’n reis onderneemt!!

Voor de rest is de hele Pantanal mooi, overal is veel te zien van de natuur, ook als er geen mooie brochures / internet site van een bepaalde plek zijn gemaakt.

De zuidelijke staten zijn duurder, hotels, eten etc. , de voorzieningen zijn er ook beter vergeleken met de andere gebieden.

Aant POA /RS

Wow!! Wat een info!! Super, hier kan ik echt wel wat mee. Het wordt dus inderdaad een vliegticket Rio - Campo Grande.

Aant, ben jij 1 van de ‘forumbeheerders’? En heb je als specialiteit Brazilie? Mocht ik meer vragen hebben, zou ik deze dan aan je mogen stellen? Het lijkt er op dat je het weet waar je het over hebt.

Groeten,

Inge

Aant is geen forumbeheerder maar zeker en vast wel 1 van de betere informatie-bronnen inzake Brazilië (omdat ie dan ook al jaren in het land woont) hier op het forum :slywink:

Inge,

suc6 met de hele onderneming.
Ik ben geen forum beheerder, (bots te vaak, jammer genoeg :crybaby: door mijn (te) scherpe directe antwoorden / opmerkingen :crybaby: met forum bezoekers / beheerder) probeer gewoon oprecht de juiste info hier te geven.
En zoals IXKE schrijft, ik woon in en ken BR.

In BR moet jij zoveel mogelijk (de leuke - positieve dingen) een keer hebben mee gemaakt, ik weet zeker dat je hier daarna jouw belevenissen zal delen.

Maak waar nodig, ook wel een bus-reis mee, maar niet over te grote afstand! Het is handig om naar plekken te reizen waar er geen vlieglijn dienst komt.

Tussen de grote steden, lees hier alle hoofdsteden en grote belangrijke economische steden, van de diverse staten worden er lijnverbindingen onderhouden, door diverse ondernemingen.
Enkele ondernemingen die in het zuiden vliegen (dus Rio en zuidelijker) zijn GOL, TAM, WEBJET, AZUL, (<–grotere spelers), PASSAREDO, OCEANAIR, VARIG bij hun balies op de luchthavens is zo een ticket te kopen
TAM is de allergrootste vlieg maatschappij in BR, met de meeste mogelijkheden in vluchten op de hoofdsteden.
Een vliegticket lijkt in BR meer op een kassabon , zo simpel en goedkoop(voor wie het kan betalen :smile: ) is vliegen hier geworden.

Hoor wel hoe het je bevallen is in BR.

Aant POA /RS