Ik laat deze post al een tijdje aan mij voorbij gaan , maar zal nu eens een (mijn) advies geven;
Vanuit de grote steden, zoals RJ / SP etc., zou ik als toerist niet per autobus reizen naar Campo Grande, Mato Grosso do Sul.
Het is een te grote afstand, je hebt het zo over meer dan 1500 weg kilometers, die je beter per vliegtuig kan afleggen, het kost je heel veel tijd over die afstand en je ziet eigenlijk onderweg ook helemaal niets.
Reizen met de autobus is voor Brazilianen puur zakelijk vervoer, helemaal niets toeristisch als de touringcars die vanuit NL naar Zuid-Spanje rijden met alleen maar toeristen die allemaal het zelfde doel hebben, genieten van de omgeving en wij zijn lekker met vakantie.
Brazilianen verplaatsen zich confortabel over grote afstand met de autobus van A naar B.
Die tussen liggende kilometers zijn voor Brazilianen niet intressant, dus trekken zij / wij alle gordijntjes dicht, dat heeft ook praktische reden want anders verbrand je ook nog in de bus! en gaan daarna rusten / slapen.
Bij de tussenliggende Rodovarario’s, vaste busstation af- / opstap plaatsen, stappen er mensen op en af en met enkele minuten is de bus weer op weg, volgens een strak tijd schema verloopt de reis, om de zoveel uur stopt de bus, bij over het algemeen goed uitgeruste , luxe wegrestaurants, waar je in een half uur even naar het toilet kan en iets te drinken en te eten kunt kopen en nuttigen, daarna weer op weg. Let wel, met alleen engels kom je op deze plekken niet ver en moet je het van de non verbale communicatie hebben als je geen BR spreekt.
Autobussen rijden er over die afstand redelijk rustig, de vrachtwagen cominaties komen ze vaak voorbij stuiven, als de weg het toelaat rijden de bussen maximaal 80-85 km en echt niet harder, reken maar uit hoe lang je dan onderweg bent.
Het zijn gedissiplineerde / verantwoordelijke chauffeurs die het vervoer van mensen serieus nemen, de busrit is dan ook confortabel en vertrouwd, dat in tegenstelling tot veel stads bussen die bijna altijd te hard rijden, bonken en stoten, ieder vrije meter in het verkeer ook gebruiken en allle regels aan hun laars lappen.
Als je dus om kosten te drukken per bus wil / moet reizen over zo’n grote afstand suc6, echter je wint er niets mee , bus kaartje + alle restaurant stops kosten uiteindelijk net zoveel als de vliegreis en je hebt veel tijd verloren.
Vlieg op Campo Grande, daar is alles zelf te regelen, zoek het toeristisch bureau op, die geven kosteloos , in het engels mocht je geen BR spreken, veel (alle) informatie en hebben diverse folders van aanbieders liggen, zij kunnen je zo op weg helpen (eventueel kunnen zij je helpen met het telefoon gesprek naar zo’n aanbieder, even beleefd vragen om hulp), je bent niet de eerste die zo’n reis onderneemt!!
Voor de rest is de hele Pantanal mooi, overal is veel te zien van de natuur, ook als er geen mooie brochures / internet site van een bepaalde plek zijn gemaakt.
De zuidelijke staten zijn duurder, hotels, eten etc. , de voorzieningen zijn er ook beter vergeleken met de andere gebieden.
Aant POA /RS