Budget trip Pantanal

Kan iemand ons adviseren over hoe een budget trip in de Pantanal te maken. Het mag georganiseerd zijn of een tip voor een goede Fazenda. Het liefst ergens rond de lijn Campo Grande/ Corumba, dus niet in het noorden. De Pantanal zal onze eerste bestemming zijn vanuit Nederland omdat we op Campo Grande vliegen dus misschien is het verstandig dag 2 naar b.v. Miranda te gaan en van daaruit een trip te boeken.
Alle tips zijn welkom. We willen na een lange vlucht wel graag een eigen kamer dus niet kamperen of in een dorm.

Wij hebben direct bij aankomst op het busstation in Corumba een 4-daagse trip naar de Pantanal geboekt. We hoefden daar niet veel te doen; men kwam op ons af om het aan te bieden. De trip was fantastisch en kostte ongeveer EUR 100 p.p. inclusief alles (5 jaar geleden, eigen kamer in de Fazenda). Mocht je dus tijd hebben, dan kun je net zo goed ter plekke direct iets boeken.

Bedankt voor je reactie!
Was dat per persoon per dag? Zo ja, weet je of het ook goedkoper kan? Ik ben bang dat Brazilië zo wie zo erg duur wordt.

Nee, dat was voor 4 dagen (en per persoon, inclusief alles). Inmiddels zal het vermoedelijk zo’n EUR 40 per persoon per dag zijn, als ik internet zo eens rondkijk. Succes (de Pantanal is superb!)!

Ik deed de Pantanal in 2009. We regelden alles in Campo Grande. Ik weet enkel nog dat het vrij duur was, maar goed het is dan ook dé Pantanal. Stel dat je daar ter plaatse bent en alles zou missen…

Hoewel de Pantanal echt fantastisch was, kan ik je zeker iets afraden. Het jump-off punt ‘Passo Do Lontra’ met bijhorend hotel mag er dan fantastisch uitzien (mooie paalwoningen aan de rand van de Rio Miranda, maar wij zijn er serieus bedrogen uitgekomen. De helft van waar we voor boekten ging niet door of werd afgelast en dat zonder terugbetaling. Enkele andere reizigers ter plaatse kwamen met het zelfde verhaal op de proppen. In campo grande is het niet altijd evident om gewoon je kamer te boeken. Er worden schijnbaar enkel ‘pakketten’ aangeboden (of misschien moet je erg hard aandringen). Er is een samenwerking tussen plaatselijke kleine “tour operators” (lees éénmansbureautje) en de fazenda’s. Alles lijkt soms mooi geregeld te zijn, maar bij aankomst in de Pantanal houden de gastheren zich soms van den domme. Bij ons zeiden ze letterlijk ‘Ik weet niet wat jullie geregeld hebben in Campo Grande dus kan ik het jullie ook niet aanbieden’. Vraag zeker ervaringen aan andere toeristen ivm welk reisbureautje je best aanspreekt.

Ik zou je dus aanraden iets dieper de Pantanal in te trekken dan Passo do Lontra en elders naar een goede fazenda te gaan.

Veel plezier ginder!

Joris

Bedankt voor de goede tips!! Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met een bepaalde tour of is er een goede tip voor een goede Fazenda?! Alle tips zijn welkom. Kun je het e.e.a. ook vanuit een andere plaats regelen (b.v. Miranda) en hoe kom je vanaf zo’n plek bij de Fazenda’s als je niets geboekt hebt?

Geloof me, corumba, campo grande, bonito, miranda…de pakketreizen worden bijna je strot doorgeduwd. Het komt vooral op onderhandelen aan, hierin spreek je ook af wat je beginplek is en waar je afgezet wilt worden na de trip.