Deze maand willen wij de Pantanal bezoeken (Corumba etc.), maar we hebben geen idee wat je betaalt voor een meerdaagse tour. Kan iemand vertellen of de Pantanal echt de moeite waard is, wat de kosten ongeveer zijn en welke touroperator aan te raden valt? Alvast bedankt!
De Pantanal is zeker de moeite waard. Prachtige wildlife en hele mooie omgeving. Het zou zonde zijn om het te skippen. Over het algemeen waren de tours er rond de 100 euro. Dan heb je een 4-daagse tour (is genoeg). De meeste touroperators zijn wel betrouwbaar, gewoon niet voor de allergoedkoopste gaan.
Have fun!
Heel erg bedankt voor deze informatie! Nog een extra vraag: ik heb via e-mail een ´aanbieding´ gehad voor een 3-daagse tour voor zo´n 150 dollar, van ecological expeditions/Pantanal Trekking. Dit is dus vrij duur, begrijp ik?
En heb jij je tour ter plekke geboekt, is dat redelijkerwijs mogelijk rond eind december? En weet je of deze periode van het jaar ook de moeite waard is, ´regen- en diertechnisch´ gezien?
Wederom alvast bedankt voor de reactie!
150 is niet echt goedkoop idd. Ik heb het ter plekke geregeld, makkelijk te doen. Maar ik zat er ook toen het vrij druk was i.v.m. Carnaval. Hoe het nu is of eind december weet ik niet. Maar het zal ongetwijfels ook wel vrij druk zijn. Ik weet niet precies hoe het regenseizoen loopt, maar allebei (droogseizen en regenseizoen) heeft zo z’n voordelen. Toen ik er was was het droog, alleen had het de weken ervoor wel veel geregend zodat je vaak door het water moest lopen. Suggestie: neem goeie sandalen mee!!!
Succes met alles
Hostal Green Track, in t centrum net om de hoek bij de Policia Federal (waar je paspoort gestempeld wordt als je naar Bolivia gaat (of komt)). Ze organiseren goede toers naar t Pantanal. Prijs afhankelijk van de tijd van t jaar en je onderhandelingsvermogen… Denk aan zo[n 200- 250 reais. (ca 100 dollar).
Ik was woonachtig in Bolivia, Het Pantanal is een aanrader. Wel is het dikwijls zo dat je beter niet te veel via het net doet, je hebt dan wel kwaliteit, dat klopt. Maar er zijn enorm veel reiskantoren ginds, allemaal staan ze je op te wachten, dan is het enkel aan jou om de juiste er uit te pikken. Velen zijn goedkoop, maar al snel wordt duidelijk welke jouw voorkeur heeft. Verschillende families baten een kantoor uit, zij geven een prachtige service tegen een ongelovelijke prijs. Zo ging ik drie dagen voor 40 dollar. Succes met de tocht.