2 weken Brazilië: reisroute en budget

Hallo allemaal,

In november wil ik samen met mijn vriend een reis maken door Brazilië. Omdat we niet meer verlof kunnen krijgen op het werk hebben we maar 2 weken. We willen natuurlijk zo veel mogelijk zien maar zijn ook niet echt van plan ons voortdurend op te jagen. We hebben het idee om heen en terug te vliegen vanop een andere luchthaven (bv. heen op Rio en terug via Brasilia). We zouden dan backpacken van de ene naar de andere plaats.

Heeft iemand van jullie soms tips voor een reisroute? Wat zouden goede vertrek- en aankomstplaatsen zijn? Is het haalbaar om dit te doen zonder binnenlandse vluchten? En als we die toch moeten boeken, kan iemand mij een idee geven van de prijs hiervan?

Voor het budget voorzien we ongeveer1600€ voor 2 personen voor 2 weken (excl. vluchten). Is dit realistisch? Of moeten we meer voorzien?

Bedankt voor jullie reacties!

In zo’n korte tijd zou ik een reis naar Sao Paolo boeken en terug vanuit Rio. Daartussen kun je alles met de bus afleggen.

Trindade, Paraty, Ilha Grande, Visconde de Maua, Petropolis, Teresopolis, Nova Friburgo, Sana, Arraial do Cabo, Buzios. Google een beetje, dit zijn plaatsen met stranden of bergen, plaatsen met watervalletjes, cultuur, outdooractiviteiten etc.

Een ander alternatief voor de reis : vlieg op Salvador en bezoek de Zwarte Parel van Brazilië, Bahia. Op 2 weken tijd kan je hier vast een mooi parcours afmaken (gaande van historisch Salvador, het rurale Recôncavo-gebied met daarin het coloniale Cachoeira, de streek Chapada Diamantina (braziliaanse Grand Canyon), en de palm of cocos-kusten, alles kan met openbaar vervoer voor backpackers.
Als er specifieke vragen zijn over deze streek mag je me altijd bericht zenden … ik woon hier al vele jaren :wink:

Tropische groet uit Bahia

Ik zou ook op Sao Paulo aanvliegen en terug via Rio.
In Brasilia is behalve wat regeringsgebouwen niet veel te beleven voor de toerist. Leuk om een dagje te zien, maar dat is het dan ook. Mijn mening althans. Ligt er ook aan wat je wilt zien.

Qua bedragen ligt eraan of je een hotel/hostel/pousada wilt boeken.
Ik vind de hotelprijzen in o.a. Rio erg duur. Kost daar rond de 80-90 euro per nacht. Althans een redelijk hotel. Verder zijn de busreizen ook niet de goedkoopste. Ik betaalde vorig jaar rond de 35 euro dacht ik van een busreis van 6-7 uur. Eten kun je daarentegen wel goedkoop in veel plaatsen in Brazilie. Qua bedrag wat je nodig hebt kan ik zo niet inschatten helaas. Maar denk dat bv het noorden van Brazilie wat goedkoper is dan het zuiden. Althans als ik de hotelprijzen op booking.nl zie.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vroeg me ook af of er tussen die kleinere plaatsen (bv. die Saywhat aanhaalt) gemakkelijk kan gereisd worden met het openbaar vervoer? Of is dit enkel tussen de grote steden?

@sportgirl
Ik vind 80-90 euro per nacht erg duur!
Bij hostels/pousada’s/appartementjes kun je in Rio voor zo’n 40-50 euro per kamer ook wel terecht.
www.hostelworld.com
www.wimdu.com

In de kleinere plaatsen tussen SP-Rio moet het ook voor zo’n 30-40 euro lukken bij pousada’s.

@Elem
Elke stad heeft een busstation (rodoviaria) daar rijden de bussen vandaan en kun je ook kaartje kopen.

Ik heb ook alleen vermeld waar ik destijds verbleef. Ik kon toen ook op diverse hotelsites geen goedkopere hotels krijgen. Misschien iets goedkoper zeg maar een 65 euro ofzo, maar dan zat je in een ‘veel mindere’ buurt. Ik betaalde bv voor het Ibis in Santos dumont iets van 170 R$, afgelopen jaar een hotel in Flamengo 190 R$. In Copacabana 200 R$. Meeste waren een 2-3 sterren hotel

Zouden backpackers echt uitkijken naar een 2-3 sterren hotel ?

Ik volg Saywhat’s stelling dat het best goedkoper moet kunnen als men niet echt op luxe uit is.

Ivm de busstations kan het misschien handig zijn om voor de langere trajecten toch even op voorhand te informeren en eventueel je ticket te reserveren :wink:

Pousada Favela cantagalo (www.booking.com) 55 euro per nacht voor 2 personen. Niet heel duur en krijgt een goede beoordeling. GL

ja, booking.com kan een goede startbasis zijn, je vindt verblijf in een heel breed budget-gamma, al kan het goed zijn om ook eens rechtstreeks met de pousada/hotel contact op te nemen want soms zijn de prijzen nog wel ietsje pietsje beter :wink:

En Dennis niet iedereen ziet het zitten om in een favela te verblijven.

Hangt er heel erg vanaf… Wat vinden jullie leuk? Natuur, cultuur, bezienswaardigheden in de steden? In Rio kun je namelijk ook prima 2 weken verblijven zonder je te vervelen :wink: