Bedankt Robert voor je snelle en duidelijke reactie! Fijn om te horen dat het moet lukken. Echter vind ik de prijs van het door jou genoemde hostel aan de hoge kant (ruim 80 euro voor een tweepersoonskamer zonder airco). Kunnen we deze prijzen in geheel Zuid-Brazilië verwachten, of is Rio een uitzondering?
Een andere vraag: heb je zowel Iguacu als Pantanal bezocht? En zijn deze afstanden te overbruggen in 3 weken tijd?
dat is ondertussen alweer wat duurder geworden zie ik. Slapen was niet goedkoop, maar wij gaan niet voor de budget bunkrooms. In Rio was het trouwens ook een twee kamer apartement. Wij wilden perse in een buurt als Copacabana of Ipanema zitten, omdat wij graag veel te voet doen.
In Paraty hadden we bijvoorbeeld wel een goedkope kamer, maar slapen is in Brazilië niet goedkoop.
Pantanal hebben we moeten skippen, en zijn vanuit Bonito via Campo Grande naar Rio de Janeiro gegaan. De afstanden zijn gigantisch. De busreis van Sao Paulo naar Foz was enorm, maar gelukkig 's nachts, zodat je makelijk kon slapen.
Een optie zou kunnen zijn:
Aankomst Rio 2 dagen
Vliegen naar Campo Grande, Pantanal tour 4 dagen
Bus naar Bonito 3 dagen
Bus naar Foz 3 dagen
Vliegen naar SP 3 dagen
Bus naar Ilha Grande 3 dagen
Bus naar Rio 3 dagen
Vliegen naar huis
Laatste tijd ben ik erg pro camping, omdat je dan toch een stuk goedkoper uit bent. En op vakantie wil ik zo min mogelijk in m´n slaaparea zijn…liever m´n geld aan excursies, uit eten, souverniertjes besteden.
@roberts
Ik vind die favela tour veel te comercieel, volgens mij iets van 60 reais pp? In Botafogo is een favela Santa Marta waar aan het begin een tourist information hokje staat en je zelfstandig naar boven kunt. En sinds kort is er in noord rio een grote kabelbaan gemaakt tussen een aantal favela´s, kost 2 zoveel en een geweldig uitzicht.
En Botafogo is denk ik een betere optie nu, hoor de laatste tijd van veel toeristen die lastiggevallen/overvallen worden in Copa…is toch een cashcow voor de criminelen. (net als Lapa btw)
Natuurlijk is de favela tour commercieel, maar dat is alles waar je voor moet betalen
Ons ging het ook om het educatieve deel van tour en de achtergrondinformatie, waar deze tour toch wel om bekend staat. Ben normaal gesproken ook niet zo van de georganiseerde tourtjes, maar eerlijk gezegd was ik op eigen houtje niet graag over een pleintje in Rocinha gelopen, waar jeugd met ak47’s de wacht houdt. Ik was vooraf ook sceptisch, maar achteraf blij dat ik het gedaan heb.
Het budget is ongeveer 1000 euro PER PERSOON. Ik heb ondertussen wat meer research gedaan en denk dat we het met 1000 euro net zouden kunnen redden. Hoewel ik me er al op voorbereid dat er wel eens wat ‘onverwachte’ kosten bij kunnen gaan komen.
Het lijkt me achteraf wat ambitieus om zowel Pantanal als Iguaca te bezoeken vanwege lange afstand + het gestelde budget. Wellicht kunnen we Pantanal beter combineren met misschien nog enkele dagen Bonito in plaats van weer een zeer lange reis maken naar Iguaca? En is Bonito een goede toevoeging? Lees wisselende verhalen…
Ik heb ondertussen wat prijzen opgezocht voor excursies in Pantanal en kom uit op ongeveer 400 euro per persoon voor 3 nachten (4 dagen) camping + excursies. Is dit een goede prijs? En is het beter om vooraf te boeken of kunnen we er ter plekke een mooier prijsje uitslepen?
En 400 euro pp voor een pantanal tour is aan de hoge kant. Vooraf boeken is echt niet nodig, er is echt heel veel aanbod. Je kunt makkelijk onderhandelen. Zie hier een voorbeeld, zij vragen 400 reais pp en nog eens 100 reais pp voor de transfer (bijv heen vanuit campo grande en terug naar bonito). http://www.hosteltrail.com/pantanaldiscovery/
Ter plekke kun je nog makkelijk wat van die prijs af krijgen, op het busstation zitten heel veel bureautjes naast elkaar en kun je binnen een half uurtje een aantal prijsopgaves doen.
Ik vind Bonito echt heerlijk, maar ieder z´n eigen mening. Google wat foto´s, de hoofd attractie is snorkelen in een rivier. Maar de excursies zijn niet echt goedkoop, reken op 50 euro pp.
Iguazu is ook echt prachtig en ligt redelijk in de buurt van (voor braziliaanse begrippen) pantanal. Ik zou eerder sao paulo schrappen ipv iguazu.
Je moet dit inderdaad allemaal kunnen zien in 3 weken hoor, en ook met 1000 euro pp. Bonito zeker niet overslaan.
Inderdaad niet teveel hier boeken, daar is alles goedkoper. Busreizen kosten gemiddeld 2 euro per uur bussen. Dus nog steeds goedkoop, maar 2 keer zo duur als bijv. Bolivia.
Ik ben het met Saywhat eens, eerder sao poalo schrappen als iets anders.
ik ben vorig jaar februari maart 2011 naar Brazilie geweest.
Ik ben gegaan met alleen vliegticket >>>
Brazilie is gigantisch maar mijn ervaring waar ik was dat veel mensen niet me lieten logeren maar uiteindelijk vond ik toch een gezin die nam me weer mee naar andere familie waar ik ook mocht logeren :vak01:
verder lijken hostels me erg handig die kun je zoeken via internet waar ze zitten, of natuurlijk hotels e.d. maar dat vind ik erg duur zoals andere zeggen meestal gauw rond de 50 real (ik reken altijd dat 1 euro 2 real is ookal was toen de euro iets meer waard dan 2 real)
verder ben ik een beetje met die familie opgetrokken omdat ik zo goed de cultuur kon leren kennen en ben met hun rondtrokken en heb plaatsen bezocht, maar niet zozeer wat andere mensen zouden doen e.d. dus echt aanraders enso heb ik niet
Iedereen zei me altijd dat alles gevaarlijk was lopen e.d. in straten vooral als t donker is, maar ik heb dat wel gedaan en heb 1 keer (midden in de nacht was dat) wat meegemaakt maar verder geen enkel probleem gehad :slapen:
Als vrouw moet je de keuze zelf maar maken:cheer:
Leuk dat je gaat alvast heel veel plezier :vak02:
Pousada Santa Clara in de Pantanal vraagt ongeveer €265,00 voor 4 dagen, 3 nachten in prive kamer met badkamer inclusief excursies en eten. Veel minder dan €400,00 dus. Kom je aan in Campo Grande dan krijg je daar een gratis nacht en vervoer naar de Pantanal.
Hi Giulio en andere reizigers van het wereldwijzerforum,
Ik wil in februari 2016 Rio de Janeiro bezoeken (o.a Carnaval meemaken :cheer2:) en vanaf daar naar de Iguazú watervallen bezoeken, om vervolgens door te steken naar Argentinie, Bolivia en Peru. Heb jij plekken die je kan aanraden op de route Brazilie- Argentinie of ken jij plaatsen die niet op mijn route liggen, maar zeker niet overgeslaan mogen worden?
Ik wil graag low-budget reizen. Ik ga backpacken voor het eerst en reis alleen by the way. Alle tips en informatie zijn dus welkom!
Leuk zeg.
Ik heb inmiddels vele maanden in Brazilie doorgebracht maar vooral in Fortaleza.
Ik ben ook in Rio De Janeiro geweest (uiteraard)
Ik zou niet zo snel tips hebben voor je en neem aan dat je de meeste (standaard) dingen al weet
als je vragen heb laat maar weten, ik stuur je persoonlijk berichtje
Die standaard dingen zijn o.a.
Cristo Redentor
Pao De Açucar
Marktje op Copacabana
tour door de favella (rocinha)
Ipanema
Copacabana
Praia Vermelho
Ik houd zelf niet zo van uitgaan, maar heb dat wel paar keer gedaan
wellicht aanrader
Mijn favoriet is het strand
Ik vind het zelf heel leuk (in het weekend worden straten afgezet en kun je skate en van alles)
rond lopen of gewoon aan t strand chillen
Ik zou zeggen wandel van begin tot eind een keer over Ipanema en Copacabana.
Er tussenin in de hoek zit een rots waar je ook overheen kan wandelen
Ze noemen de strandjes die eraan grenzen anders maar ik zou zeggen loop er even rond
Er is een KFC in Rio, die zit niet overal in Brazilie haha
Nog meer markten zijn er uiteraard (in de buurt van Ipanema)
Je heb natuurlijk het finale stadion van het WK in Rio
Ik ben zelf nog naar een eilandje in de buurt gegaan waar ik n fiets kon huren waar je met zn 3en op kwam
erg leuke ervaring ook
Geniet van Iguazú
Die wou ik ook bezoeken maar niet gedaan
Wat het “fietsen” betreft wou ik gelijk even melden dat je hier in Salvador da Bahia sedert een tijdje ook (bijna) GRATIS een fiets kan gebruiken.
Je herkent de plekken makkelijk aan de verzameling oranje fietsen die je op diverse strategische locaties kunt vinden in de stad (oa in Barra)
Enige voorwaarde is je te registreren met je creditcard, kostprijs 10R$ voor 1 jaar, en dan kan je voor 90min gebruik maken van de fiets.
Als je de fiets niet binnen de 90min terug brengt dan betaal je huurgeld (5R$ per 30 minuten)
Makkelijkheidshalve even de app downloaden naar je smartphone.