Iemand tips voor gezin met 5 personen?

Hoi, Wij 2 volwassenen 2 dochters van 17 en een zoon van 14 gaan begin augustus 2 weken naar Brazilie.Landen op Rio en we willen naar de watervallen en een leuk eilandje. Alle tips zijn van harte welkom. Wie weet er leuke,goede, hostels of hotels. Waar is het safe en waar moet je vooral NIET heen. Zijn er leuke plekken voor die kids in Brazilie?
Alvast bedankt voor reactie

Met name het Noord-Oosten van Brazilie is toch echt minder veilig.
In de grotere steden moet je oppassen niet per ongeluk in een favela terecht te komen. In Rio is dat altijd tegen de helling van een berg, dus…

Voor kids zijn er vast wel leuke dingen, het hangt natuurlijk wel van hun belangstelling af.
Als je in Rio aankomt lijkt me een paar dagen daar wel voor de hand te liggen, op het strand van Copacabana of Ipanema mogen liggen overkomt ook niet iedereen.
Op een terrasje zitten is altijd leuk.
Het ruige nachtleven zou ik vermijden, maar misschien een avondje in een bar in Lapa. Neem wel een taxi, want lopen over straat in het donker moet je echt niet doen.

Bedenk dat Brazilie gigantisch groot is. Foz de Iguaçu is een ruime 2000 km van Rio denk ik, dus als je niet te veel tijd kwijt wilt zijn aan reizen ga je met het vliegtuig. Ik denk niet dat je veel meer moet doen in twee weken. Misschien Curitiba of Florianopolis ?

1 like

Da’s wel heel kort door de bocht Maarten, ook Rio en São Paulo kennen hun aandeel in straatcriminaliteit.
Je moet ook al heel naief of onoplettend zijn om ‘per ongeluk’ een favela binnen te wandelen :wink:
Ik blijf herhalen dat je je veiligheid voor het merendeel zelf in handen hebt : loop niet te koop met zaken waar straatboefjes naar op zoek zijn (vooral smartphones, tablets en dure camera’s zijn tegenwoordig nogal gewild)

Bovenstaand terzijde is het misschien inderdaad wel aangewezen als Monique haar reisgebied enigszins beperkt gezien de gigantische oppervlakte van een land als Brazilië.

Ik wordt verkeerd begrepen vrees ik: Brazilie als geheel is een stuk onveiliger dan Nederland en je moet dus voorzichtig zijn.

Zo wordt mij altijd door mijn (braziliaanse) vrouw verteld om niet openlijk je portemonnee te trekken. Geld bij je hebben mag, maar liever niet meer dan 50 reais, en niet op een al te voor de hand liggende plaats.
We gaan eigenlijk ook nooit naar de buitenwijken, dat wordt echt te gevaarlijk gevonden en er is weinig bijzonders te zien.

Dure camera´s zijn tegenwoordig niet erg nodig als je een smartphone hebt, en die kan je verborgen houden in een borstzak of zo.
Ik denk niet dat het erg verstandig, nog handig, is om met een tablet te gaan toeren.

Over de smartphone: ik heb er sinds kort ook een (ik loop wat achter) en ik heb daar een navigatiesysteem op gezet. Het is geen Tom-tom (vrij duur) maar de kaarten zijn er wel van als ik het goed heb begrepen. Voor de wandelaar met nul kennis van de lokale situatie en niet zo best Portugees sprekend lijkt me dat best handig. Goed om de toeristische plekken en de restaurants etc te vinden.

Inderdaad een goede tip : de gps op de smartphone voor de wandelaars,
gebruik dan wel de bijgeleverde oortjes zodat je niet loop te showen met je telefoon maar die gewoon in je zak kan laten zitten
TomTom en Sygic werken hier aardig goed en de recentste kaartupdates maken het allemaal een stuk bedrijfszekerder
Voor diegenen die al over een gps-programma beschikken volstaat het om gewoon de kaarten van Brazilië bij te laden.

Verder sluit ik mij volledig aan bij de veiligheidstips van Mtilburg :wink:

Beide bedankt voor de tips, Wordt er bijna bang van om daar met mn kids te gaan lopen. Door alle verhalen over de criminaliteit wordt ik wel ontmoedigd om dit ( lijkt mij toch mooie ) land te gaan bezoeken.Wij allemaal kennen geen Portugees maar goed in Cuba is het ons ook gelukt.

Hebben jullie nog tips voor een organisatie waar we excursies ed. kunnen boeken. Zijn daar in Rio zelf ook bureautjes waar je dat kan doen? weet iemand een betrouwbare?en goede betaalbare hotels? Weet iemand een goede gids die ons wegwijs kan maken in Rio?

Prijzen van hotels zijn hier echt een probleem. Betaalbaar is er wel, maar dan zit je in wijken waar ik niet zou willen zijn.
Buiten de grote stad is het beter. Waar ik woon (Petropolis) is wel het een en ander te vinden voor een redelijk budget, maar dan zit je natuurlijk ook 70 km of anderhalf uur met de bus van het strand etc.

Overigens hoort over straat lopen overdag niet zo´n probleem te zijn. Maar vermijd stille straatjes, dat wel. In de avonduren is wat anders, dat wordt door iedereen afgeraden.

Er zijn in Rio diverse reisbureautjes die vast wel tripjes voor je hebben. Je zou daar bv naar je trip naar Foz de Iguaçu kunnen vragen. Ik weet niet of ze stadstours doen, maar volgens mij heb je dat niet nodig. Vraag een taxichauffeur om je naar de bezienswaardigheid te brengen, al of niet via de receptie van het hotel (die hopelijk engels spreekt) en maak een regeling dat hij je daar ook weer ophaalt (of je huurt hem voor de dag).
Er zijn uiteraard Nederlanders die daar wonen, maar of die tijd hebben om je wegwijs te maken is da vraag.

1 like

Het is verstandig om eerst je route op orde te hebben voordat je nadenkt over hotels…

Je geeft aan na de watervallen te willen, dan bedoel je iguazu neem ik aan? Als je vluchten boekt vanaf Rio kost dat je sowieso 2 vluchtdagen en 2 of 3 dagen daar…hoeveel hele dagen heb je nog over? Je zou Rio nog kunnen combineren met paar dagen ilha grande!

Over de veiligheid…je moet er bewust mee omgaan, maar dan gaat het eigenlijk ook automatisch goed. Als je een straatje niet vertrouwt, loop er dan niet in, blijf een beetje bij de drukte, dan is het prima te doen.

Wat betreft hotels, kijk ookeens op homelidays voor appartementen…zoek op copacabana, ipanemaof eventueel leblon

Ha Niek kijk hier heb ik wat aan thanks. Die appartementen zien er goed uit.
Ja we komen aan op zondag de 30ste en vertrekken 11de , iguazu en ilha grande. de tussen afstanden gaan we vliegen. Vanuit Rio naar Ilha grande kunnen we wel met een bus zeker wat is hierin verstandig?

30, 31 in Rio
1 richting iguazu
2,3 in iguazu
4 vroege vlucht Rio, bus il ha grande
5,6 il ha grande
7,8,9,10,11 Rio

Eventueel kun je ook ervoor kiezen om ilha grande toch niet te doen, dan zie je wat minder, maar is het wel wat relaxter…

Wij hebben 5 jaar geleden een deel van onze reis laten organiseren door Ideia Viagems in Recife. Er werkten daar ook twee Nederlanders. Het grote voordeel was dat alles geregeld was en we veel hebben kunnen doen in een korte periode. Zij hebben de binnenlandse vluchten, transfers, tours, huurauto en goede hotels geboekt die in prettige buurten lagen.

goede tip, Ik ga ze contacten kijken wat ze voor ons kunnen betekenen.

Hallo Monique, ben benieuwd hoe het gegaan is. Ik ga van de zomer 3 weken met twee volwassenen en twee kinderen. Zijn jullie nog op Il ha Grande terecht gekomen en hebben jullie zelf gereden met een huurauto?

Ik ben niet Monique maar ook wij zijn met onze kinderen een paar jaar geleden door Brazilië getrokken.
We zijn op Ilha Grande geweest. Eén dag hadden we mooi weer en hebben we een boottocht gemaakt en de andere dag hadden we regen en hebben we een wandeltocht gemaakt. Verder zijn we in die omgeving naar Parati en Rio geweest.
We zijn ook naar Pantanal, Bonito en Foz do Iquacu geweest.
Voor de kinderen was Brazilië de mooiste reis die we ooit gemaakt hebben.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Liza

1 like

Hallo Liza,
Wat goed, dat is exact hetzelfde als waar wij aan zitten te denken! Ik ben vooral erg benieuwd hoe jullie van de Pantenal naar Iguacu zijn gekomen. We zitten eraan te denken om dat met de auto te doen. En in welke periode waren jullie daar? Wij gaan in juli en ik las ergens dat het dan bij de watervallen 16 graden kan zijn, Niet erg natuurlijk maar wel handig om rekening mee te houden. Wij beginnen met een paar dagen Rio, en ik vraag me ook af of we ook Sao Paulo zouden moeten bezoeken. Verder zijn alle tips welkom!
Groeten, Sandra

Wij zijn in de periode van eind juli en begin augustus op vakantie geweest in Brazilië.

Wij hebben 3 binnenlandse vluchten gemaakt. De eerste van Sao Paulo naar Campo Grande, vervolgens na een bezoek aan de pantanal en Bonito zijn we van Campo Grande naar Foz gevlogen. De laatste vlucht was van Foz naar Sao Paulo waar we diezelfde dag vertrokken naar Amsterdam.
Het was wel duurder dan het nemen van de bus of auto maar het bespaarde tijd en doordat we met de kinderen (leeftijd 9, 10 en 12 jaar) waren hebben we hiervoor gekozen.

Het kan koud zijn maar wij hebben daar geen last van gehad. De nachten waren wel fris maar overdag hadden we volop zon en lekkere temperatuur. Toen we aankwamen in Foz do Iquacu hoorde we dat het de dag ervoor rond het vriespunt was geweest. Wij hebben dat soort temperaturen niet meegemaakt.

Ik zou niet naar Sao Paulo gaan zeker niet als je Rio bezocht hebt. Sao Paulo zal dan flink tegenvallen. Dit is mijn persoonlijk mening allicht dat er mensen zijn die er anders over denken.

Je moet keuzes maken, het is een groot land, je kan een beperkt deel zien in die paar weken die je hebt.

Succes met de voorbereiding, als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Liza

1 like

Ik denk inderdaad dat vliegen een betere optie is dan zelf met de auto rijden. Ik heb het vaker gezegd: ik denk dat de gemiddelde Europese automobilist een halve hartverzakking krijgt in het Braziliaanse verkeer, waar achter elkaar aanracen op een meter afstand en rechts inhalen heel normaal is.

Als je wat meer van dingen onderweg wilt zien is een bustocht ook goed te doen, maar dat kost natuurlijk wel aanzienlijk meer tijd.
IK heb gehoord dat er een goede verbinding tussen Campo Grande en Iguaçu is.

Juli is midwinter, even opgemerkt dat we op het zuidelijk halfrond zitten. Hoe verder naar het zuiden, hoe kouder het kan zijn. Alleen in de zuidelijkste deelstaten komt wel eens sneeuwval en nachtvorst voor, maar voor een “warm land” waar ze vaak geen verwarming hebben kan het best frisjes zijn, dus een trui mee is een goed plan.

Ik zou Sao Paulo ook niet echt opnemen als bezienswaardigheid, tenzij je van wolkenkrabbers houdt :slight_smile:

Als ik een suggestie mag doen voor een andere stad: ik vond Brasilia een belevenis. Het schijnt een vreselijke stad te zijn om echt in te wonen, maar het is heel bijzonder om eens te zien van dichtbij.

1 like