Ik vertrek over een aantal dagen naar Brazilië voor een half jaar. Ik snap dat jullie veel willen zien… maar ik zou er goed over nadenken om dat alles in zo’n korte tijd te doen. Buenos Aires is groot, São Paulo is enorm en op Rio raak je ook niet snel uitgekeken. De Iguazu Falls kan je in een dagje wel bezoeken, daar is verder niet superveel anders te beleven. Ik zou zeggen… neem de tijd en wees niet meer tijd kwijt aan het reizen opzich dan aan het genieten en ontdekken van dit prachtige land.
Ik zou dus zeggen, meer kwaliteit dan kwantiteit. Om te moeten haasten en zo is niet gewenst waarschijnlijk. Het is overigens niet onmogelijk hoor, maar het is een keuze die je maakt.
Vluchten… vooral binnenlandse vluchten, maar ook tussen Zuid-Amerikaanse landen kan je eenvoudig en snel (goedkoop!) boeken bij GOL. Een airline met een goede service en een redelijk uitgebreid assortiment aan bestemmingen. Ik hoop dat je er iets mee kan.
Ik had een paar dagen geleden al gereplyed, maar blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan. SP vind ik persoonlijk niet leuk.
Als je nachtleven en strand zoekt dan zijn er zoveel mogelijkheden! Tussen SP en Rio ligt Ilha Grande, een echt paradijsje…maar erg rustig. Ongeveer twee uur rijden ten noorden van Rio ligt Buzios, daar heb je hele mooie stranden en er zijn volop discotheken (oa Pacha). In Rio kun je sowieso iedere dag naar het strand en stappen.
Als je niet vantevoren wil beslissen over welke dag je precies verder gaat, dan is de bus ook een optie. De bus van BA naar Iguazu is 24 uur en van Iguazu naar Rio ook 24 uur.
Rio… tja… een verhaal apart.
Over stappen kan ik zeggen dat je moet oppassen en beter na donker niet meer op straat moet gaan lopen. Neem een taxi (niet aanhouden op straat, maar gewoon bellen en bestellen!). Zorg ervoor dat je geen opzichtige dingen draagt (duur horloge, handtasje, kettingen en sieraden). Doe het gewoon af, laat het zoveel mogelijk in het hotel, dan kan dat in ieder geval al geen aanleiding meer zijn.
In Rio kan je je op veel plekken (met gezond verstand) gerust begeven. Zeker ook op veel plekken NIET! Dus WEET waar je gaat. Vraag het hotel om veilige, goede uitgaansgebieden en ga niet zelf over straat dolen om iets te vinden.
Let op je drankje, houd deze in de gaten. Neem ook geen drankjes aan van “attente” mannen (of anderen) die willen trakteren (zeker geen reeds geopende). Wantrouw opvallend hulpvaardige en geïntresseerde mensen of vlotte babbels. Maargoed… dat geldt voor steden als ons eigen Amsterdam, Barcelona en Madrid en dergelijke ook. Neem niet te veel geld op zak, draag een portefeuille (platte!) onder je kledij op je lijf. Blijf met z’n tweetjes en pak het met gezond verstand aan (tips van het hotel en een taxi). Het is dan prima toeven denk ik zo.
Haha, ik geloof dat het wel een beetje klink als een enge onderneming, maar dat moet het niet zijn hoor. Geniet vooral van de stad en het leven, daar ga je tenslotte voor, neem slechts wat simpele maatregelen.
Ik ben het wel eens dat je voorzichtig moet doen. Maar bijv. 's avonds helemaal niet meer buiten lopen? Om 18 uur is het al donker en je wilt natuurlijk nog wel lekker uit eten. Als je in een hostel/hotel in Leblon of Ipanema zit kan dat prima. Copa en het centrum zijn minder veilig.
Wat wel echt handig is om te weten, om 's avonds niet meer te pinnen en altijd wat geld in je bh te stoppen als je gaat stappen.
Ze weten in het hotel altijd waar je leuk kunt stappen. Bijv: The House (leblon) op di, Casa da Matriz (botafogo) op wo, studentenfeesten op do, de wijk Lapa op vr, Baile funk (soms in de favela’s…ok niet helemaal veilig of op sommige sambascholen) op za of zo. Soms hebben ze ook een rave ergens in de stad. Ik was op een rave die tot 1100 's ochtends duurde, weer eens wat anders dan hier.
Voorzichtigheid inderdaad. Er zijn buurten waar je prima kan gaan, zeker, maar in de buurten waar dat gewoon minder is zou ik persoonlijk het risico niet aangaan en een taxi pakken. Misschien niet zozeer om 18:00, maar wel op tijden als 23:00 uur of later. Maargoed… ik denk dat met gezond verstand en wat inschattingsvermogen (hoe is de buurt, wat zeggen en doen de locals en waarbij voel je je prettig) prima je weg kan vinden in Rio. Ik denk ook dat het voor jullie een toptijd wordt, want Rio is een stad met vele gezichten en er is veel te beleven. Gewoon erg interessant!
Over de veiligheid in Rio… Ik weet het niet, maar ik heb me er echt nooit onveilig gevoeld. Door alle verhalen van te voren was ik echt op t ergste voorbereid maar dat sloeg echt nergens op. Ik was er met 2 andere meiden, als je een goed hostel hebt in Ipanema ofzo, en je neemt 's avonds taxis naar uitgaansgebieden (zowiezo handig want bijv. lapa is best een eind) gebeurt er echt niks. Zolang je niet in die favelas komt is Buenos Aires/Parijs/Amsterdam of welke grote stad dan ook echt niet minder onveilig.
En ik zou idd São Paulo uit je schema weghalen, die stad viel me een beetje tegen. Vooral in vergelijking met Rio. De dorpjes rond Rio zijn dan 15x meer de moeite waard.
Vanaf Foz do Iguacu kun je vliegen naar Rio, volgens mij niet direct naar Buzios. Vanaf Rio is het nog 2 tot 3 uurtjes rijden naar Buzios.
Hostels waar? Op www.hostelworld.com kun je wel een goede indruk krijgen. Volgens mij argentinie tussen de 7 en 10 euro en brazilie 10 en 15 euro per nacht.