Beste mensen,
Eind september 2011 vertrekken wij (mijn vriend en ik) voor bijna 4 weken (25 dagen minus vluchtdagen) naar Argentinie en Brazilie. Wij hebben tickets geboekt naar Buenos Aires en vliegen terug vanaf Rio de Janeiro (we willen hier een paar dagen stad-strand-rust doen). Hiertussen willen we zoiezo naar Puerto Iguazu die we vanaf de argentijnse en brazilliaanse kant willen bekijken. Maar alles hiertussen is eigenlijk nog open.
Wie heeft tips voor de invulling? Is het een aanrader om ook nog naar omliggende landen te gaan? Wat is haalbaar? Zelf hadden we als idee om ook richting Salta te gaan maar zoals ik al zei alles is mogelijk. Ik las zelfs ergens dat iemand in ditzelfde traject Uyuni (zoutvlaktes Bolivia) had aangedaan. (hier hadden we in eerste instantie graag naar toe gegaan).
Dus wie heeft tips? ik heb zelf al redelijk wat zitten zoeken op sites van reisbureaus maar word er nog niet veel wijzer van.
Heel erg bedankt! Groetjes Marjolein
ps. we houden van backpacken en hoeven niet te veel vooraf gepland hebben. Het is onze eerste keer in zuid amerika maar hebben al redelijk wat rondgereisd in Azie.
Hola Marjolein,
Omdat het winter is zou ik je inderdaad richten op de midden & noordkant van Argentinië en de omliggende landen. Houd er overigens rekening mee dat het óók in Salta en de nog hoger gelegen puna erg koud kan zijn in augustus, vooral ´s nachts.
Zelf ben ik een fanatieke Argentinië-liefhebber, dus ik zal je niet zo snel andere landen insturen (alhoewel ook schitterend). Er is hier zóveel moois te doen/zien. Als ik drie weken zou hebben (met nog één week Rio) dan zou ik het volgende doen:
Buenos Aires
bus naar Mendoza (bezoek bodega´s, Andes)
bus naar La Rioja (bezoeken parken Talampaya & Valle de la Luna), eventueel Laguna Brava (maar dit is het beste vanuit Villa Union)
bus naar Tucumán > bus naar Salta (over Tafí, Cafayate)
Salta/San Lorenzo
bus naar Tilcara > Quebrada de Humahuaca*
directe vlucht naar Iguazú (op woe en zat met Aerolineas)
- hier kun je eventueel nog Uyuni of Atacama aan plakken, afhankelijk van de tijd
Omdat jullie willen backpacken, moet je er op rekenen dat je veel tijd kwijt zult zijn met bussen. Nachtbussen zijn over het algemeen comfortabel (vanaf de klasse “cama” en duurder) én besparen je weer een hotelovernachting uit.
Have fun, geniet van Argentina!
groet,
Jan
Hola Jan,
Ontzettend bedankt voor je snelle reactie! Ik heb nog een paar vragen bij je reactie, ik hoop dat je die wilt beantwoorden. Heb je zelf ook altijd ge-backpacked of op een andere manier gereisd? Zou je misschien een indicatie kunnen geven van hoeveel dagen je ongeveer per stad/regio die je noemde zou rekenen? Als ik het allemaal zo hoor krijg ik er al erg veel zin in!
Groetjes! Marjolein
Hola Marjolein,
Backpacken heb ik wel ooit gedaan, lang geleden toen ik voor het eerst hier rondreisde (inmiddels woon ik zelf in Argentinië en reis is luxer).
Maar ik zal je een idee proberen te geven:
Buenos Aires > 3 tot 4 dgn
bus naar Mendoza > bezoek bodega´s, Andes > 3 dgn
bus naar La Rioja > bezoeken parken Talampaya & Valle de la Luna > goed uitvalspunt is San Agustín de Valle Fértil > 2 dgn (elk park 1 dag)
bus naar Tucumán > bus naar Salta (over Tafí, Cafayate) > 2 dgn
Salta/San Lorenzo > 2 tot 3 dgn
bus naar Tilcara > Quebrada de Humahuaca* > 2 dgn
directe vlucht naar Iguazú (op woe en zat met Aerolineas) > 2 tot 3 dgn
Volgens mij kun je overal met een bus komen, dus ook in de kleinere plaatsjes als San Agustín of Tafí del Valle. Nadeel is natuurlijk dat je bij het missen van een bus of bij een verkeerde aansluiting tijd verliest. Check de website www.plataforma10.com voor bussen & prijzen (tickets worden max 30 dagen van te voren verkocht, dus pak een datum op bijv 14 dagen van nu als je een indruk wilt krijgen van vertrektijden, tijdsduur, prijzen, etc).
Deze topic kan je ook helpen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=91193
Succes met de voorbereidingen!
groet,
Jan
hoi,
Dat wordt een mooie reis denk ik!
Ik ben in Argentinie niet heel veel tijd geweest.
Maar Brazilie kan ik wel wat tips over geven.
Buenos aires is zeker ook een leuke stad om een paar dagen te blijven.
zoals je aangaf wilde je naar Foz de iguazu. Echt supermooi!
maar wat ik zeker niet zou overslaan in Brazilie is de Pantanal. Een mooi natuurgebied waar je veel dieren kunt spotten. Van Foz de iguazu kun je een nachtbus nemen naar Campo grande. In Campo grande kun je een tour boeken naar de pantanal 3 dagen of meer.
Vandaar kun je naar Bonito. Hier heb je schitterende zoetwaterriviertjes waar je kunt snorkelen. Ook is er een grot die in de morgen een knalblauw meertje heeft door het zonlicht.
Vanaf Bonito kun je naar Sao paolo met de nachtbus en vandaar kun je makkelijk naar rio de janeiro.
Onderweg kom je nog langs Paraty wat zeker een leuke plaats is voor een nacht of 2.
Als je makkelijk kunt slapen in een bus zou ik zeker nachtbussen nemen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en kost je een overnachting minder.
als je nog tijd hebt kun je van Buenos Aires een boot nemen naar colonia in uruguay, dat is zeker een klein leuk plaatsje.
Veel plezier!
1 like
Bedankt voor je tips! Ik denk inderdaad dat het een hele mooie reis zal worden maar voor nu is het maken van keuzes vooral erg moeilijk!
Klinkt erg mooi hoe je het gedeelte brazillie beschrijft. Je had het over de boot naar colonia, kun je dat gewoon in een dagtrip doen of zou je daar ook overnachten? Alvast bedankt!
Colonia ligt aan de overkant van de rio de la Plata en is een uurtje varen met de snelle boot, of 3 uur met de langzame. Er gaan de hele dag boten heen en weer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. 1 dag Colonia is genoeg, het is een ontzettend schattig plaatsje (de oude wijk dan) google maar eens op fotos. Je zou vanaf Colonia ook met de bus doorkunnen naar Montevideo, maar dat is nogal saai. Er gaan btw ook boten naar Montevideo.
De bekendste mij. is Buquebus, maar je hebt bv ook seacat Colonia.
1 like
Ik zou mijn tijd niet vooral in Argentinie door brengen.
Argentinie is prachtig maar het mooiste van argentinie ligt toch een heel eind van BA af. Ik zou na BA de boot naar colonia pakken en via de kust van Uruguay naar boven trekken tot aan Florianopolis en dan via Iguazu naar de pantanal en dan richting Rio.
Anders wordt het veel teveel bussen denk ik. Of je moet willen vliegen wat aanzienlijk duurder is.
In Uruguay is Colonia,Monte Video (mischien),Punta del este en Punta de diablo aan te raden.Colonia is een mooi autentiek dorpje. Punta del este en punta del diablo zijn 2 uitersten. Punta del este is net het drukke benidorm en punta del diablo is een relaxed kustplaatsje om lekker bij te komen.
Dan is het een stuk bussen naar Florianopolis om vervolgens op isla catharina de prachtige stranden te verkennen. dan weer bussen naar iguazu en dan verder naar Bonito en de pantanal (niet te missen als je van dieren houdt.)
Dan bussen naar Rio. De mooiste route is via de greencoast tussen sao paolo en Rio. Nog een paar nachten in paraty en/of ilha grande en afsluiten in rio.