Buenos aires en noord argentinie maart-mei

Wat een luxe dat ik hier al mijn (voor mij heel belangrijke, maar voor de rest van de wereld misschien wat minder :slight_smile: ) vragen over mijn reis kan stellen!
Ik ga medio maart voor twee maanden naar Argentinië, eerst zal ik een maand spaans leren en daarna een maand door het noorden reizen. Ik had in het begin echt geen benul van de afstanden, maar nadat mijn oog viel op de schaal van mijn kaart heb ik mijn reisplannen wat aangepast! Ik zou alleen heel graag even willen checken of ik een goed plan heb, omdat ik moet gaan beslissen vanaf waar ik terugvlieg. Gewoon weer vanaf buenos aires, of is het misschien verstandiger om vanuit een meer westelijk gelegen plaats te vertrekken?

Plan (met ruimte voor improvisatie …)

Buenos aires - Colon (2/3 dagen) - Iguazu (2/3 dagen) - Liberia (1/2 dagen) - Salta (4 dagen) - Met een huurauto (als ik een reisgenoot vind) naar Cafayate (2 dagen) - het liefst weer met de huurauto verder rijden naar Cordoba en dan onderweg nog wat plekken aandoen (2/3 dagen) - Cordoba (2/3 dagen) - Buenos aires

Hmmm…goed, ik zie dat ik op deze manier te weinig reis heb voor een maand :), maar dat lijkt me voor nu een luxe probleem! Is dit realistisch? Dan kan ik dus makkelijk ook vanuit BA terugvliegen?

Bedankt in ieder geval!

Leuk hoor, maar waarom Colon en Liberia? Ik ken die plaatsen niet is daar wat bijzonders te doen?

Je kan natuurlijk ook met de nachtbus naar Salta en daar een auto huren?

Als je op de terugweg langs Cordoba gaat (Rosario is ook leuk) kun je natuurlijk het beste weer vanuit Buenos Aires terugvliegen, Cordoba is ong 700 km

Als je denkt dat je nog tijd over hebt, kun je ook na Salta naar Mendoza afzakken.

Hola Michelle,

Je hebt een mooi plannetje in elkaar gesmeed en in grote lijnen is het allemaal wel te doen. Er zijn een paar dingen die ik niet begrijp:

1. Verblijf in Colon is nog best leuk voor 1 nacht als stop naar Iguazú (er is ook een mooi NP El Palmar in de buurt), maar van “Liberia” heb ik als ervaren Argentinië kenner nog nooit gehoord… bedoel je “Iberá” oftewel de moeraslanden van Iberá? Als dat zo is kun je een bezoek hieraan vergeten, het is een heel ontoegankelijk gebied en je hebt minimaal een paar dagen nodig om het daadwerkelijk te verkennen.

2. Je wilt met een auto afzakken van Salta naar Córdoba. Niet doen, gewoon naar Cafayate met de bus vanuit Salta op en neer (eventueel met de auto als je met iemand kunt delen). En gewoon met de bus van Salta naar Córdoba. Als je een auto meeneemt moet je hoge drop-off kosten betalen namelijk, niet interessant.

Het plan van Gallina om op de terugweg van Córdoba naar Buenos Aires nog 1 of 2 dagen Rosario aan te doen is echt leuk. In Salta zou ik ook zeker een bezoek aan de Quebrada de Humahuaca in Jujuy overwegen.

Suerte, groet,

Jan

@Galina: Colon is volgens mijn rough guide een leuke badplaats en er liggen wat interessante parken omheen! Ik twijfel zelf nog wel een beetje over deze stop, maar het leek me een fijne overgang na vier weken Buenos aires. En ik bedoelde inderdaad Iberia, de moeraslanden (oeps, dankje Jan). Dat is een heel mooi natuurgebied (ook, aldus mijn rough guide). En bedankt voor de tip! Ik twijfel of ik dan Rosario nog aan zal doen, of verder ga naar Mendoza en dan vanaf Mendoza terugvlieg.

@Jan:Ik bedoelde dus de moeraslanden! Het leek me heel bijzonder. Maar is volgens jou dus echt een slecht idee, of moet ik er gewoon meer dagen voor uittrekken? En ik heb inderdaad niet echt een idee van de kosten wat betreft een huurauto. Het leek me geweldig om zelf gewoon rond te kunnen zwerven door dat gebied en onderweg te kunnen stoppen. Maar beter met de bus dus. Of misschien om Salta heen, met een potentiële reisgenoot die plaatsen aandoen? Dan kan ik ook die Quebrada de Humahueca aandoen?

Ik heb er zo’n zin in!

Colon ken ik niet, misschien wel leuk dan, maar Rosario is ook een “badplaats” aan de rivier dan. Colon ligt btw niet aan zee als je dat bedoeld.
Rosario heeft een mooi monument van de vlag die daar is ontworpen.
Vond ik wel leuk om te zien. Daarnaast is het restaurant van Messi wat gerund wordt door zn familie.

@Michelle: “Het leek me geweldig om zelf gewoon rond te kunnen zwerven door dat gebied en onderweg te kunnen stoppen.” Ik hoop dat je daarmee niet de Esteros de Iberá bedoelt, want daar is letterlijk 1 weg :slight_smile: Wel een prachtig gebied, maar inderdaad moeilijk begaanbare weg. Vanuit Mercedes gaat er wel een busje. Een gouden tip: neem eens contact op met het hostel in Mercedes, deliciasdelibera@yahoo.com.ar. Zij kunnen je prima helpen met het verkennen van de Esteros op een ´low-budget´ manier (nog altijd prijzig, daar niet van). Ze spreken perfect Engels mocht je dat handiger vinden.

@Flipsen :hihi: nee! Ik bedoelde met de auto rondzwerven tijdens een tocht vanuit Salta, richting de wijn in Cafayate! Bedankt voor de tip over ibera, het begint me een beetje te lastig te lijken, ik ga inderdaad ook low-budget reizen.