De reistijden van Eba zijn wel goed weergegeven. Als je de tijd hebt, is het zeker een goede en schitterende manier om van Quito naar Salta te reizen. Er is onderweg heel veel te zien en te doen, en ik zou het eigenlijk bijna zonde vinden om alleen maar in de bus te zitten en nergens te kunnen blijven;-)
Houd er wel rekening mee dat, zeker als je via Bolivia gaat, de wegen slecht zijn en de reis per bus op een gegeven moment echt afzien kan worden. Bolivia is zeker de moeite waard, maar echt alleen als je er een aantal weken voor uit kunt trekken! (Je kunt overigens ook de bus nemen van La Paz naar Uyuni en daar op de trein stappen ipv vanuit Oruro).
De route via Peru is een beter en comfortabeler alternatief. De wegen zijn beter en de bussen wat nieuwer. Maar ook dat is een zeer lange route als je alles per bus zou willen doen.
Vliegen zoals Eba aangeeft is zeker een goede optie, maar je moet wel geluk hebben met de prijzen. Soms rijzen die echt de pan uit. In Ecuador kan je vliegen met Aerogal of Icaro van Quito naar Loja. In Peru kan je met LanPeru vliegen, Taca heeft ook goede prijzen en anders met AeroCondor, TansPeru, StarPeru of WayraPeru. En het plaatsje in Noord-Chili heet trouwens Calama…
Als je de tijd niet hebt om over land te reizen, kan je ook vliegen van Quito naar Buenos Aires (rechtstreeks op Salta ben ik nog niet tegengekomen, volgens mij gaan er wel vluchten vanuit Bolivia naar Salta, maar dan zit je weer met het superdure ticket van Quito naar La Paz). Ik ben zelf met Lan gevlogen, een prima Chileense maatschappij. Zij hebben dochters LanPeru, LanEcuador en LanArgentina. De service is heel goed en de prijzen best schappelijk (afhankelijk van de bestemming en de periode). Als je ruim van te voren kunt boeken, profiteer je van gunstigere prijzen. Ze hebben ook de mogelijkheid om een Latin America Pass te nemen, heb dat zelf niet gedaan, maar kan je wel bekijken op www.lan.com
Je kunt volgens mij ook met Copa Airlines of Taca vliegen, maar dat zou je even uit moeten zoeken.
Ik zou zelf in het noorden van Argentinie de plaatsen aandoen die Flipsen al heeft genoemd. Mendoza, Cordoba, Salta en omgeving, maar ook Iguazu en natuurlijk Buenos Aires. Rosario vond ik niet echt de moeite waard, is alleen leuk als het prachtig weer is en je er de loungeclubs aan de rivier kunt bezoeken.
Je kunt alle grote steden met goede nachtbussen bereiken, die super comfortabel zijn met heerlijke stoelen. Prijzen liggen rond de $50 voor een enkele reis. Van Salta kan je ook met de bus naar Iguazu. Je reist dan of via Paraguay (vond ik zelf beetje tricky, dus niet gedaan) of via Tucuman en dan een rechtstreekse bus naar Iguazu. Duurt in totaal zo’n 33 uur. Maar is echt een schitterende route door een afwisselender dan afwisselend landschap.
Nou, hoop dat je hier nog wat aan hebt, de anderen hadden je al redelijk wat tips gegeven. Ben overigens wel benieuwd wat je precies in Quito doet en hoe je die stad vindt…
Veel plezier nog daar, cuidate mucho.
Grtz Colette