Wat te doen - het zuiden van Argentinië/Chili of Salta

Hallo, ik heb een aantal vragen met betrekking tot het plannen van een reis.
Ik bevind met op dit moment in Buenos Aires en half december komen er 2 vrienden langs en willen we gaan reizen. Ik ben daarom aan het plannen waar we eventueel naar toe kunnen gaan. Ik heb hier mijn laatste tentamens op 20 december en daarna kan het reizen gaan beginnen (21/22 dec). Nu zijn er echter wat moeilijkheden betreffende de planning aangezien 1 van mijn vrienden weer in Buenos Aires moet zijn op 29 december aangezien zijn vlucht naar NL vertrekt op 30 december.

Goed, nu heb ik 2 mogelijkheden alleen heb ik nog wat vragen :slywink:

**Mogelijkheid 1: **
Het eerste plan was om te vertrekken op de 22ste richting Santiago en daar aan te komen op de 23ste rond 15:00. De volgende dag zouden we dan een auto kunnen huren en richting het zuiden via Chili naar Bariloche kunnen rijden. In Bariloche kan die ene vriend vervolgens de bus nemen naar Buenos Aires (op de 28ste of uiterlijk de 29ste) en kunnen wij verder richting het zuiden. Echter was dit voordat ik de afstand bekeek (± 1100km :dag:). Dat lijkt me dus onhaalbaar in 4 dagen. Een andere mogelijkheid is om gelijk naar Bariloche af te reizen (of Neuquen, als dat de moeite waard is) en daar een auto te huren. In de buurt van Bariloche kunnen we dan National Park Nahuel Huapi bezoeken (naar N.P. Los anayanes ben ik al geweest) en tevens National Park Puyehue in Chili. Na een paar dagen rijden we dan weer terug naar Bariloche waar mijn vriend op de 28ste de bus richting BA pakt. Vervolgens gaan wij verder richting het zuiden naar Ushuaia waar we onderweg wat National Parks aan willen doen. We willen dit natuurlijk het liefst met een auto doen maar dat is een erg dure aangelegenheid als ik zo de prijzen bekijk. Mocht het te duur uitvallen dan willen we gaan liften naar het zuiden……:thumbsup: In verband met mijn vlucht terug zou ik uiterlijk de 14e in Ushuaia willen zijn.

Vragen:
o Aangezien de wegen in Patagonië/zuiden onverhard zijn kunnen we moeilijk een opel corsa gaan huren. Echter het huren van een jeep kost erg veel geld en ook de drop-off kosten zijn erg hoog aangezien de drop-off in Ushuaia zal zijn. Weet iemand een goedkoop verhuur bedrijf in Argentinië? en wat voor auto zouden jullie aanraden? Verder vroeg ik me af of het misschien goedkoper is om een auto in Ushuaia te huren en vervolgens naar Bariloche te rijden aangezien het verhuurbedrijf misschien blij is dat ze de auto zelf niet terug hoeft te rijden….(dan moet wel heel het schema om maar als dit veel scheelt dan is het de moeite waard).
o Heeft er iemand ervaring met liften in Argentinië, en dan voornamelijk in Patagonië?
o Is er in de buurt van Neuquen veel te zien?
o Any thoughts about the route?

Mogelijkheid 2:
De tweede mogelijke optie is om naar Salta te gaan en daar rond te reizen (eventueel ook door Chile en Bolivia). Ik heb hier echter nog niets van over opgezocht want het liefste ga ik naar Patagonië. Echter is Patagonië heel wat duurder dan het noorden van Argentinië en aangezien Buenos Aires mijn portemonnee al aardig heeft leeg getrokken zou dit een andere optie kunnen zijn mocht blijken dat Patagonië te duur gaat worden. Nu heb ik wat Argentijnen gevraagd wat zij zouden bezoeken, Patagonië of Salta maar dan krijg je het antwoord: Je moet beide gezien hebben :hihi:. Nu zou ik dat natuurlijk heel graag willen maar dat gaat niet lukken door tijdgebrek/geld. Wat denken jullie, wat is meer” vale la pena” = de moeite waard, Salta of het Zuiden?

Hmm, het is nogal een lang verhaal geworden, mijn excuses daarvoor.
Overigens heb ik zelf tot nu toe de volgende plaatsen bezocht: Iguazu, Bariloche, Mendoza, El Bolsón, Puerto Madryn, Cordoba

Als je alleen moet kiezen tussen Salta of Patagonie dan is de keus makkelijk. Patagonie.
Je kunt ook vanuit Salta een grote loop maken via san Pedro de atacama en Uyuni en daarna weer terug naar Salta. Dit is één van de mooiste gebieden van zuid amerika vind ikzelf. Deze loop is al mogelijk vanaf een dag of 5 als je supersnel bent. Je kunt dit natuurlijk flink uitbreiden met tripjes in San Pedro zelf en bijv. Potosi. Ook in de omgeving van Salta zijn verschillende uitstapjes mogelijk die zeer goed kunnen met een eigen auto.

Besluit je om naar Patagonie te gaan, dan moet je misschien overwegen om met het vliegtuig te gaan. Een retourtje vanuit Puerto montt naar punta Arenas is volgens mij het goedkoopst. Ushuaia is geen “must see” in patagonie.

Het is aan jou, Ik zou zeggen als je al veel sneeuwbergen en gletsjers gezien hebt in je leven ga dan naar noord argentinie, Chili en Bolivia. Zoniet, dan is Patagonie echt een superlocatie die wel een stuk duurder zal uitpakken.

succes.

Best lastige keuzes inderdaad… als je minder wilt uitgeven maar net zo hard wilt genieten zou ik toch voor de noordelijke variant gaan. Houdt er alleen wel rekening mee dat je middenin de zomer reist en het dus bloedheet kan zijn in Salta e.o.

Het voordeel van Salta e.o. is dat je samen met die vriend die eerder terug moet, een leuke tocht van enkele dagen ten zuiden van Salta kan maken (Cafayate, Tafí del Valle, Amaicha, Molinos, Cachi, San Lorenzo, etc.) met een huurauto. Daarna kun je zelf door op eigen gelegenheid richting Jujuy, Atacama en eventueel Bolivia.

Suerte,
Jan

Hoi Schoentje en Jan,

Bedankt voor de bijdrage! Ik zal er van de week is goed voor gaan zitten en bekijken wat ik kan gaan doen.

Voor degene die informatie zoekt over hitchhiken / liften : Ik was het even vergeten maar er bestaat een hitchwiki:
http://hitchwiki.org/en/index.php?title=Argentina

Over Argentina staat er helaas niet zoveel maar mocht je door Europa willen reizen dan kan ik deze aanraden; het is vooral handig om uit de steden te komen. Tijdens mijn vakantie afgelopen zomer heb ik zo 3500km door oost-europa gereisd in 3,5 week tijd. Het is veel gemakkelijker dan de meeste mensen denken.
Europa: http://hitchwiki.org/en/Europe

[edit]
Nog een site over hitchhiken in Argentina [in Spaans]: http://www.autostopargentina.com.ar/?page_id=2

Einde van deze week maar eens gaan lezen. Morgen eerst maar eens m’n tentamen Spaans maken :wink:

Ik heb wel veel gelift in Argentinié, maar dan heb ik over 10 jaar geleden en eigenlijk nooit over lange afstanden (pakte ik bussen), maar binnen de steden/dorpen etc. Ging altijd heel eenvoudig, vooral met de pickup trucks.

Suerte,
Jan

Ok hier even een update van wat ik uiteindelijk gedaan heb:

We zijn eerst naar het San Juan/Barreal in westen van Argentinie geweest (vlakbij Mendoza). Vervolgens gelift naar Santiago. Daarna was het plan daar een auto te huren maar dat was te duur.

In het hostel in Santiago zijn we echter een aantal leuke portugezen tegengekomen die naar het noorden van Chile gingen en dus… wij met hun mee gereisd naar het noorden (zo denk je een paar maanden lang naar het zuiden van Chile en Argentinie te gaan en zo veranderen we ons plan binnen 5 minuten haha) Maar goed, dat is het beste van reizen… niet teveel plannen en maar zien waar je uitkomt… :nod:

Uiteindelijk hebben we de volgende plaatsen aangedaan:

  • Copiapo (chile)
  • Atacama (chile)
  • Uyuni (bolivia)
  • La Paz (bolivia)
  • Copacabana (bolivia)
  • Puno (peru)
  • Arequipa (peru)
  • Cuzco (peru)
  • Machu Picchu (peru)
  • Lima

Ik had overigens m’n vlucht verzet aangezien ik het toch niet helemaal ging redden haha.

Ow, we hebben trouwens de salcantay track gedaan (alternatieve track naar machu picchu i.p.v. voor de inca trail). Dit hebben we zonder gids gedaan aangezien we een goede beschrijving hadden en niet zo van de gidsen zijn. Met z’n tweeen en volle bepakking 4 dagen door de bergen gewandeld. Erg mooi. Mocht iemand hier meer van willen weten -> stuur me een bericht of reageer op dit forum.

Goed, dat was het dan weer. Iedereen bedankt voor het reageren!

Groet,
D’n oliesjeik

Hoi oliesjeik. Klinkt gaaf! Wij bevinden ons nu in Cordoba (morgen gaan we naar het park qeubrada del condorita) en trekken hierna richting het noorden. We reizen ook via Salta en Jujuy. Zijn er nog dingen daar die we niet mogen missen en of niet zo duidelijk worden aangegeven?

Die alternatieve tocht klinkt goed en het lijkt me ook wel een mooie ervaring dat zonder gids te doen. Ik zou er wel wat meer informatie over willen hebben. Is het goed te doen qua overnachten (tent, hostels?) en wat zijn de afstanden een beetje. Ik hoor graag van je en reacties van anderen zijn natuurlijk ook welkom.

Groeten!

Wat je bij Salta (San Lorenzo) niet mag missen natuurlijk is een (paar) nacht(en) in La Casa Hernandez :slight_smile: Sowieso is dit gebied prachtig, als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker voor een paar dagen een auto huren om de Valles de Calchaquiés te zien (Salta - Cachi - Cafayate - Salta) en de dorpjes ten noorden van Salta; Purmamarca, Tilcara en Humahuaca. De weg “La Cornisa” tussen Salta en het noorden is geweldig.

De weg naar het noorden vanaf Salta is ernstig beschadigd ( aardverschuivingen en afgebroken delen van de weg, overstromingen enz.) na een heftige regenval van +/- 2 weken geleden. De weg is ook even gesloten geweest.
Dus eerst even informeren voor je vertrekt.

Sent from my U20i using Wereldwijzer App

Ok, bedankt! We gaan het navragen bij de busmaatschappijen.

Hola jacoustique,

Weet je welke weg beschadigd is ? Want voor mij is dat nieuw…
Heb er zelf niks over gehoord en gelezen en ook niet van onze gasten die naar het Noorden zijn gereisd en weer bij ons zijn terug gekomen…
Denk dat het meevalt eerlijk gezegd…

Ps Dank Jack, voor je mooie kritiek!

Alex yRijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar

Het gaat om de weg van Salta via Cachi, La Poma naar San Antonio de los Cobres.

Sent from my U20i using Wereldwijzer App

Hoi thanks voor je info…
Dat is een gedeelte route 40, de bus naar het Noorden zal daar (gelukkig) niet overheen gaan die neemt route 9, die overigens geheel geasfalteerd is tot aan La quiaca het grensplaatsje met Bolivia…
De route die jij beschrijft wordt door alles en iedereen hier als te gevaarlijk beschouwd om het met je eigen (gehuurde) auto te doen. Veel te geisoleerd, te hoog (punt Al Acay 5000m), geen telefoon signaal meer, en als je 2 lekke banden hebt dan hebt je ook echt pech want met geluk kom je 2 auto´s per dag tegen…
Ik heb hem ook gedaan… zeker spectaculair maar voor mij hoeft het niet meer, toch op sommige momenten te veel zitten knijpen…

Ja Hans als je dit leest… Ik heb me destijds groot gehouden :wub: …

Dikke Saludos
Alex y Rijkje

Ik heb wel even gedacht dat je wat wit was soms rond je neus :slight_smile: dacht dat het kwam omdat het boven wat fris was… maar hier het onomstotelijke bewijs

http://img232.imageshack.us/img232/9138/45475499.jpg

Lex met Silvia boven op de Abra el Acay. De werkelijke hoogte is wat meer, maar omdat ze dan aan de wegbeheerder meer moeten betalen hebben ze de hoogte eigenhandig naar beneden bijgesteld. Dat is nog eens creatief boekhouden! Wel een adembenemend tochtje hoor, zo mooi…
Ook zonder veel regenval kun je daar wegspoelen:

http://img225.imageshack.us/img225/1144/37678418.jpg

maar het is wel de moeite waard hoor:

http://img28.imageshack.us/img28/3846/13584192.jpg