Ik loop nu al 2 maanden stage in Buenos Aires, en ik blijf nog 2,5 maand hier! Tot nu toe bevalt het geweldig!
Er komen wat familieleden van mij om me te bezoeken en met hen zou ik graag wat meer van Argentinië willen zien.
Nu heb ik mijn twijfels over een rondtrip. Het lijkt mij erg leuk om samen met mijn vriend een weekje per huurauto een gebied te ontdekken. Ik twijfel nu heel erg tussen Bariloche/Mendoza of Salta/Tucuman/Jujuy.
Heeft er iemand tips of leuke bezienswaardigheden daar in de buurt!
Hoewel ik zelf in Bariloche woon, denk ik dat Salta en omgeving net iets interessanter is om veel afwisseling in een betrekkelijk klein gebied te zien. Ook meer het ´echte´ Zuid Amerika, inclusief cactussen Het is ook wat goedkoper in het noordwesten allemaal.
Als het vooral ook sportiever moet zijn, dan zou ik denk ik kiezen voor Bariloche. Daar heb je meer wandelmogelijkheden, kanoën, raften, meerdaagse trekkings, paardrijden over de Patagonische vlaktes, vliegvissen, rapellen, fietsen natuurlijk, duiken, zwemmen (koud!!) etc…
Ik zou voor het noorden gaan, in een week kun je zoveel zien en doen met een huurauto. Bovendien is Bariloche nu gewoon erg lastig te bereiken, dus de keuze lijkt me niet zo moeilijk.
Tips voor het noorden zijn o.a. de route naar Cafayate, Tafí del Valle en SM de Tucumán. Van ruige woestijnlandschappen, door de “Alpen” en tot slot door de jungle, heel mooi. Ook is de omgeving rond Cachi en Molinos erg de moeite waard, kun je ook overwegen. En natuurlijk Jujuy, met de salinas, Tilcara, Purmamarca etc. Eigenlijk moet je al weer keuzes maken als je een week hebt, probeer er tien dagen van te maken als het lukt.
Om je nog meer te laten twijfelen. Als je van wijn houdt is Mendoza echt een aanrader. Met je vriend lunchen bij Belasco de Baquedano is echt heel romantisch!
Zelf had ik een tour bij trouts and wine geboekt. Prive gids en prive chauffeur (want je kunt zelf niet meer rijden na al die wijn!) Een vriendin en ik waren de enigen die dag. Je bezoekt 4 wijnhuizen, krijgt uitleg over het gehele proces, gem 4 wijnen proeven per locatie, met paard en wagen door de wijnvelden, bezoek aan een aromakamer en een 5 gangenlunch met bijpassende wijnen en een geweldig uitzicht! Ok het was aardig aan de prijs en zelf kun je het misschien goedkoper organiseren, ik vond het in ieder geval een geweldige ervaring en ga zeker nog een keer terug.
Het is echt een moeilijke keuze omdat Mendoza inderdaad ook zo leuk schijnt te zijn! Maar ik denk inderdaad om het ´echte Argentijnse gevoel´ te krijgen meer riching Salta, Tucuman etc op te gaan. Heeft er iemand nog leuke tips voor daar in de buurt om écht even langs te gaan?
Allereerst DANK U Flipsen dat je weer aan ons denkt!
En LisaRD jullie zijn natuurlijk van harte welkom!
Je vroeg om wat tips… die heb ik.
Als je binnen die 2,5 maand Salta en omgeving bezoekt, zit je voor het overgrote deel nog in het droge seizoen (regenseizoen begint hier ongeveer eind december tot eind februari) dan is het eigenlijk ideaal om dat met de auto te doen (Was ook al jullie idee).
Wat is er bv mogelijk: bv het “rondje” ten zuiden van Salta te rijden kost je minimaal 3 dagen, bv 1 nacht in Cachi, 1 nacht in Cafayate en de laatste dag weer terug in Salta. Een super mooi gebied, de rit is heel divers en de kleuren echt schitterend. En hoe vaak krijg je de kans om met je familieleden te picknicken in het (pre)Andes met toch al hoogtes rond de 3000 meter. Ten noorden van Salta (en zeker niet minder mooi) in de provincie Jujuy vindt je plaatsjes als purmamarca (vandaaruit een halve dag naar de zoutvlaktes… je gaat die dag het hoogste punt krijgen 4200 meter), tilcara, humahuaca deze plaatjes zijn pitoresk en al met een beetje boliviaanse uitstraling. De quebradas daar (valeien)… het lijkt of het allemaal is gephotoshoped…
Je kunt je hier dus makkelijk een week vermaken (als je een beetje openstaat voor de natuur). Oh ja… en hier in San Lorenzo natuurlijk ook paardrijden en dan gaan “ze” met je de bergen in. En last but not least Salta zelf is ook een erg leuke stad met een mooi koloniaal centrum!!
Ik stem voor Salta en omgeving…
Ps eigenlijk niet eerlijk want ik ken Bariloche niet, Flipsen wanneer nodig je ons eens een keertje uit
dank voor de goede en leuke tips! ik ben zelf ook van plan om eind januari door Argentinie te reizen. inhakend op je bovenstaande reacie: Is in februari Salta van wege het regen seizoen af te raden om daar een paar dagen met de auto rond te reizen? Ik begreep juist ook dat het daar dan hartje zomer is en super heet, toch? Is het bijvoorbeeld eerder aan te raden om ipv Salta Mendoza te bezoeken?
Hola Hernandez,
Ook ik ben benieuwd naar je reactie. Wij gaan in periode 8-23 februari, zojuist tickets geboekt moeten hele reis nog plannen maar we willen hoe dan ook Salta en omgeving verkennen.
Vooruitlopend op het antwoord van Alex: het regenseizoen wil absoluut niet inhouden dat een regio niet het bezoeken waard is. Het is alleen zo dat er in die periode de boordnodige regen kan vallen, vaak in de vorm van tropische buien die helemaal niet zo lang duren maar waarbij de hemel naar beneden komt. Da´s alles. De regenval compliceert wel het openbare leven en vaak zijn de onverharde wegen tijdens het regenseizoen erg slecht…en inderdaad, in de zomer is het in Salta, Mendoza, Córdoba erg warm, maar wel droge warmte. In Buenos Aires en Iguazú is het vochtige hitte, veel onaangenamer.
Wauw helemaal top al die tips!! Ga ik zeker gebruik van maken!
Ik heb net even met mijn stagebegeleider gesproken en waarschijnlijk wordt mijn roadtrip vervroegd en vertrek ik ong 29 oktober uit BA. Ik ga waarschijnlijk met de bus naar Salta toe en vanaf daar een auto huren, anders zijn het zoveel km´s…
Ligt jullie hostel op de route, hoe ik daar gebruik van maken?
Ziet er op de site namelijk heel leuk uit!
Dank aan Jan, hij heeft een beetje het gras voor mijn voeten weggemaaid, maar ben het helemaal met hem eens…
Wij wonen hier nu 4 jaar en heb verschillende zomers hier meegemaakt (4). Soms een stort bui van 2 uur (heel raar maar vaak s´nachts) en soms een paar dagen achter elkaar wat mot regen. Dan dagen achter elkaar zon dan weer bewolkt. Ik denk ook dat het voor onze “pedro paulusma” hier het de moeilijkste tijd van het jaar is om voorspellingen te doen. Wat betreft autohuur hoeft het niet heel veel invloed te hebben, er zijn genoeg routes die geheel geasfalteerd zijn en er dus weinig problemen zullen voordoen. Maar…bv tussen Cachi en Cafayate is het bv 90% ripio (lees onverhard en soms gravel). En wat Jan al schreef zou dat evt problemen kunnen geven. Afgelopen zomer (wel veel regen) hebben we enkele malen een nummer moeten bellen wat de stand van zaken was op dat moment om de " routes" te rijden. En soms moesten de gasten hun plannen wat aanpassen. Als ik mijn verhaaltje tot nu toe terug lees klinkt het misschien warrig en heb je er niet veel aan, maar meer kan ik er niet van maken.
Nog even de afstanden qua tijd:
Salta - Cachi plus minus 4 1/2 uur 80% geasfalteerd
Cachi - Cafayate ongeveer 6 a 7 uur 90 % onverhard
Cafayate - Salta ja ook ongeveer 4 1/2 uur 100% geasfalteerd
Misschien schrikken jullie vd tijden maar alles is met heleboel fotostops, lunch en alles op het gemakje… Wat ik altijd tegen de gasten zeg: het is niet zo dat het is als in Nederland… ik zit nu in Rotterdam en moet om 14.00 uur in Amsterdam zijn (misschien slecht vb ik zelf zou niet weten wat ik in A´dam moet zoeken ) wat ik wil zeggen is dat in dat geval de route van minder belang is. Hier is het net andersom de route is zo mooi en afwisselend, picknick onderweg en je hebt als eind doel een leuk dorpje.
Ok… ten noorden van Salta :
Salta - Purmamarca 3 uur
Purmarmarca- zoutvlakte 1 1/2 uur heen 1 1/2 uur terug (misschien nog een uurtje op de zoutvlakte zelf)
Purmamarca - Tilcara 20 minuutjes
Tilcara - Humahuaca 40 minuutjes
Deze routes zijn allemaal 100 % geasfalteerd…
Hoop dat jullie er toch wat aan hebben aan dit antwoord…
Ps LisaRD, Ja wat dat betreft liggen wij wel op de route, veel gasten gebruiken ons als uitvalsbasis of voor dagtochten of zoals jouw idee met auto huren. 2 dagen hier om te acclimatisren dan het zuidelijke “rondje” terug, en dan het noordelijke gedeelte ( wij boffen toch maar)
Zoals hierboven aangegeven klopt als een bus ! Vooral de reistijden zijn om rekening mee te houden. Start de dag gewoon lekker op tijd. We hebben de 8 om Salta in september gemaakt en de Andes is echt schitterend, geen dag, wat zeg ik, geen uur hetzelfde landschap. September is een droge tijd dus hadden we een normale auto. Maar zou niet graag in het regenseizoen in een gewone personenauto door de Andes willen rijden. Dat wordt trouwens ook afgeraden bij de autoverhuur. Naast dat de onverharde wegen bestaan uit gravel is het oppassen want het wegdek kan zo veranderen in los zand en flinke kuilen/gaten. Maar het is het elke seconde meer dan waard. Het stuk Cachi-Cafayate is wonderlijk mooi. Voor een leuke lunchplek op deze route kan ik je Finca el Carmen aanraden (half uurtje na Molinos, als je vanaf Cachi vertrekt).
Zoals ik hier begrijp is de route Salta-Cachi voor 80% geasfalteerd. Als het heel flink geregend heeft en de weg naar Cafayate niet goed berijdbaar is, is het dan eventueel een goede optie om de weg terug te nemen richting Salta en dan via de geasfalteerde weg van Salta naar Cafayate te rijden? Zou als ik het goed lees een rit van zo’n 9 uur moeten zijn?
Ik ben in diit gebied van 26 december tot en met 8 januari.