2 weken Buenos Aires & Salta

Wij hebben twee weken de tijd om wat van Argentinië te zien. Niet lang, maar beter dan niks niet waar?
Dit is een beetje het reisschema:

  • 11 oktober: vlucht Amsterdam-Buenos Aires
  • 12 t/m 14 oktober: Buenos Aires
  • 15 oktober: Vlucht Buenos Aires-Salta
  • 15 t/m 20 oktober: met huurauto rondje Cafayate-Cachi-Jujuy-Salina Grande
  • 21 oktober: Salta
  • 22 oktober: Vlucht Salta - Buenos Aires
  • 23-24 oktober: Omgeving Buenos Aires (tips??)
  • 25 oktober: vlucht Buenos Aires-Amsterdam

Hebben jullie nog tips voor omgeving Salta? Is het bovengenoemde rondje te doen met een compacte huurauto (geen 4x4)?
Hebben jullie suggesties voor de laatste twee dagen nabij Buenos Aires, is Tigre leuk of beter als dagtrip?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Buenos dias!

Salta en omgeving is goed te doen met een gewone personenauto, zolang je maar het stuk ruta 40 tussen Cachi en Susqués vermijd. De rest van de ruta 40 tussen Cachi en Cafayate is goed te doen, alhoewel onverhard, dus rij voorzichtig. Andere wegen zoals de 168 van Salta naar Cafayate en de Quebrada de Humahuaca en ruta 52 tot aan Susques is allemaal verhard. Ook het stuk San Antonio de los Cobres tot aan Salta, door de Quebrada del Toro, is slecht (reed alles vorige week zelf nog, vandaar de update).

De laatste 2 dagen rond Buenos Aires is Colonia in Uruguay leuk, of een dagje varen in de Tigre Delta.

Groet,

Jan

1 like

hey,

de reis rondom Salta heb ik ook gedaan en dezelfde stadjes bezocht, ik ben ook in Purmamarca geweest het is ook prachtig! als jullie tijd over hebben…

in Salta is het heel leuk om "Teleferico"te bezoeken, het is een lift naar boven en je je hebt een prachtige uitzicht over de stad Salta. je kan ook naar boven met de lift gaan ( 35pesos naar boven en 35 pesos naar beneden)en lopend naar beneden. het is ong.3 km.
dan kan je musea en kathedralen bezoeken, ze liggen allemaal zowat naast mekaar.

in Buenos Aires :

must see: Theatro Colon!! met engelstalige gids. kost 130 pesos. ik denk niet dat je daar spijt van zal krijgen.

Recoleta de begraafplaats waar ook Evita Peron begraven ligt.

El Ateneum: hele grote en prachtige bibliotheek gevestigd in een oude theater.

Casa Rosada: het beroemde balkon van Evita Peron (alleen open in het weekend en het is gratis)

San Telmo market: hele lange markt straat, moet je gezien hebben, alleen op zondags (zou je kunnen combineren eerst Casa Rosada en dan naar San Telmo market want het ligt in een zijstraatje tussen Casa Rosada en Plaza de Mayo.) daar worden ook open tango shows gegeven.

Puerto Madera: de haven van Buenos Aires

El tigre zou ik een dagtrip van maken. en ook in het weekend. het is mooi stadje en ik zou een boottochtje maken. duurt ong 1 uur. en heel makkelijk met de trein ernaartoe te gaan. duurt een uurtje.

een dag naar Uruguay! de boottocht duur ong. 2 uur en je bent in een ander land. en Colonia is een heel mooi stadje.

cafe Tortoni: beroemde cafe, daar kan je ook tango shows kijken soort dinnershow.

ik zou ook die open bus tour gaan doen. je komt langs alle bezienswaardigheden en dan kan je zelf bepalen waar je uit wil stappen.

in ieder geval als je vragen heb dan hoor ik het graag! ik heb 5 maanden in Buenos Aires gewoond en ik heb enorm naar me zin gehad! ik zou zo weer terug gaan!

stuur maar een PM als je iets wil weten voor tickets of…

succes en heeeeeel veel plezier!

gr Edita

      • Updated - - -

hey,

de reis rondom Salta heb ik ook gedaan en dezelfde stadjes bezocht, ik ben ook in Purmamarca geweest het is ook prachtig! als jullie tijd over hebben…

in Salta is het heel leuk om "Teleferico"te bezoeken, het is een lift naar boven en je je hebt een prachtige uitzicht over de stad Salta. je kan ook naar boven met de lift gaan ( 35pesos naar boven en 35 pesos naar beneden)en lopend naar beneden. het is ong.3 km.
dan kan je musea en kathedralen bezoeken, ze liggen allemaal zowat naast mekaar.

in Buenos Aires :

must see: Theatro Colon!! met engelstalige gids. kost 130 pesos. ik denk niet dat je daar spijt van zal krijgen.

Recoleta de begraafplaats waar ook Evita Peron begraven ligt.

El Ateneum: hele grote en prachtige bibliotheek gevestigd in een oude theater.

Casa Rosada: het beroemde balkon van Evita Peron (alleen open in het weekend en het is gratis)

San Telmo market: hele lange markt straat, moet je gezien hebben, alleen op zondags (zou je kunnen combineren eerst Casa Rosada en dan naar San Telmo market want het ligt in een zijstraatje tussen Casa Rosada en Plaza de Mayo.) daar worden ook open tango shows gegeven.

Puerto Madera: de haven van Buenos Aires

El tigre zou ik een dagtrip van maken. en ook in het weekend. het is mooi stadje en ik zou een boottochtje maken. duurt ong 1 uur. en heel makkelijk met de trein ernaartoe te gaan. duurt een uurtje.

een dag naar Uruguay! de boottocht duur ong. 2 uur en je bent in een ander land. en Colonia is een heel mooi stadje.

cafe Tortoni: beroemde cafe, daar kan je ook tango shows kijken soort dinnershow.

ik zou ook die open bus tour gaan doen. je komt langs alle bezienswaardigheden en dan kan je zelf bepalen waar je uit wil stappen.

in ieder geval als je vragen heb dan hoor ik het graag! ik heb 5 maanden in Buenos Aires gewoond en ik heb enorm naar me zin gehad! ik zou zo weer terug gaan!

stuur maar een PM als je iets wil weten voor tickets of…

succes en heeeeeel veel plezier!

gr Edita

1 like

Bedankt Jan voor de info. We willen voor 5 dagen een huurauto huren op Salta Airport. Wat is een leuk rondje denk je (en goed te doen met normale compacte huurauto)? We willen in ieder geval de bergen en de zoutvlakte zien, en een leuk dorpje met inheemse bevolking is ook interessant!

Wow bedankt Erica, voor je uitgebreide info en tips. Super! Ik krijg er spontaan zin in :wink:
Mocht ik nog vragen hebben kom ik erop terug.
Inmiddels heb ik voor de laatste twee dagen een ontzettend leuke accommodatie geboekt in Tigre (een floating house). Heb je enig idee of er openbaar vervoer gaat van de luchthaven Europarque naar het treinstation waar de trein naar Tigre vertrekt?
Gr. Chantal

Hallo Chantal,

In 5 dagen zou ik in ieder geval 1 nacht Cachi, 2 nachten Cafayate en 1 nacht Tilcara doen. De zoutvlaktes bovenaan de Cuesta de Lipan kun je doen vanuit Tilcara, ga daarna wel terug naar Purmamarca want de rit via San Antonio de los Cobres is veel te slecht qua wegen.

Je vraag over de connectie Aeroparque > Retiro: zal vast wel een bus zijn, maar ik zou gewoon een taxi pakken. Kosten niet veel en het is een korte rit.

Groet,

Jan

Graag gedaan Chantal!

ik zou echt de taxi pakken vanaf de luchthaven naar de treinstation Retiro. Wat Jan ook zei het is een klein stukje en de taxis zijn idd goedkoop. het is niet aan te raden om met je koffers in de bus te stappen in buenos aires! hihi

het klinkt allemaal heel leuk jullie reis geniet ervan!

groetjes Edita

Hola Chantal,

Oeff wat een adviezen…top niet ?

Heb weinig toe te voegen aan advies van Jan…
Zou misschien wel er 1 nacht van maken in Cafayate, omdat het anders wel een hele lange dag in de auto wordt vanaf Cafayate naar Tilcara…

Hierbij een klein overzichtje wat je qua uren kunt verwachten per dag van A naar B… Let wel alles met fotostops, bezienswaardigheden ect… Afstanden hier zeggen niet zoveel als wel de tijd die je eraan kwijt bent om ergens te komen…

Probeer zo de volgende route te doen ten zuiden van Salta (en nu kopieer ik de privegidsen waar we ook mee samen werken) en niet andersom… Nu heb je de meeste tijd van de dag het zonnetje achter je ipv dat je erin zit te staren… (misschien niet geheel onbelangrijk)

Salta - Cachi ongeveer 4 1/2 uur 80 % geasfalteerd…
Cachi - Cafayate ongeveer 6 a 7 uur 90 % ripio ( niet-geasfalteerd)
Cafayate - Salta 4 1/2 uur 100 % geasfalteerd

Salta - Tilcara ongeveer 3 1/2 uur (via de cornisa een schitterende weg)
Tilcara - Purmamarca 0.20 min met auto
Tilcara - Humahuaca 0.40 met auto
Tilcara - Salinas Grandes 2 uur (one way) met auto…

(al deze routes in Noorden zijn geasfalteerd)

Let wel probeer te voorkomen dat je strakjes alleen maar in de auto zit… het is best vermoeiend rijden…
Bv hier kun je ook schitterend paardrijden van een paar uur tot een dag, of lekker wandelen, Salta zelf is ook een leuke/mooie stad om te bezoeken minimaal een halve tot hele dag…

Keuzes…

Genietse van je voorbereiding!!

Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
B&B Casa Hernandez

1 like

Gallina heeft er ook nog wat aan toe te voegen…:wink:

Het is niet nodig om helemaal naar station Retiro (groot, druk, vies en ook niet echt veilig) te gaan. Je doet er minimaal een half uur over per taxi, terwijl het station Lisandro de la Torre in Palermo , slechts zo’n 10 minuten per taxi vanaf Aeroparque is. Daar neem je linea Mitre naar Tigre.
Opde terugweg kun je eventueel met het boemeltreintje van de Tren de la Costa terug, die langs schattige historische stationnetjes rijd. Wel dan overstappen op station Maipu op de Mitre lijn naar de stad.

Aanvulling op de tips van Edita (welkom hier!) ga wat later naar de zondagsmarkt in SanTelmo. aan het eind van de dag zo rond een uur op 7-8 als de kraampjes weg zijn, is er op plaza Dorrego een spontane (tango) milonga. Jong en oud danst danst dan met elkaar echt super leuk en gezellig en eigenlijk zoveel beter dan een officiële tangoshow, maar dat is mijn mening.
Op die zondag inderdaad het casa Rosada in, maar daarnaast is sinds 3 jaar het Museo del Bicentenario een absolute must in mijn ogen al je toch in de buurt bent. Over de geschiedenis van de stad en het land. Vooral de architectuur is prachtig, oud en nieuw gecombineerd. Echt even binnenwandelen, zit bijna aan het casa Rosada vast (rechts als je voor de casa staat).
http://www.museobicentenario.gob.ar/

Wat betreft Salta, het MAAM museum (denk nou niet dat ik een museum freak ben, maar dit is ook echt geweldig) dat voornamelijk gaat over de ontdekking van 3 Inca kindjes van bijna 500 jaar oud, gevonden hoog in de bergen. Doordat er zo weinig zuurstof op die grote hoogte is en natuurlijk ijskoud, zijn de lichaampjes van die kinderen vrijwel helemaal intact gebleven. Je kunt dan ook één van de kinderen zien in een speciale ruimte. Verder veel opgravingen maar ook films van de expeditie toen ze de kinderen vonden. Enorm indrukwekkend, ben er in 1 week 2x geweest, maar vind de geschiedenis van de Inca’s enorm interessant.

Museum is op het grote plein, al je met je rug naar de grote kerk staat, rechts.

En niet te vergeten als je een perfect, goed te betalen B&B zoekt in Salta met schatten van eigenaren ga naar dan Casa Hernandez, even buiten de stad. Daar heb ik vorig jaar een dikke week gelogeerd en de tijd van mijn leven gehad!
http://www.lacasahernandez.com.ar/dutch/houseN.htm

btw Alex, leuk je hier weer te zien! Beso voor Rijk!

1 like

als ik dit weer allemaal lees wil ik weer terug naar Argentinië! Wat Gallina ook zegt, de museum MAAM is echt heel bijzonder en de geschiedenis van de Inca’s is heel indrukwekkend!

nou Chantal straks wil je niet meer terug naar Nederland :wink:

… Dank voor je positieve kritieken Gallina…
Ja was mn wachtwoord (een tijdje) kwijt :frowning: ,ga weer mn best doen!!

Jij ook dikke besos van ons!!

Chips, en we hebben maar twee weken… :wink:
Bedankt allemaal voor de tips, die ga ik zeker onthouden/meenemen. En het museum klinkt zeer interessant!!

Hoi Argentina experts!
Ik heb toch nog even jullie hulp nodig (vooal de kenners omgeving Salta)…
Ik probeer voor mezelf die route uit te stippelen voor de 5 dagen dat we de huurauto hebben.
Ik denk dat we moeten kiezen voor óf het noorden, óf het zuiden.
We willen liever niet elke dag doortrekken maar twee nachten op één plek blijven en veel zien/wandelen in die omgeving.
Omdat mijn vriend en ik allebei (hobby)fotografen zijn, trekken ons de zoutvlaktes in het Noorden heel erg, maar we willen ook graag de mooie bergen zien en over de hoogvlakte met cactussen rijden etc.
En willen we niet teveel km’s maken op één dag, zodat we wat fotostops in kunnen lassen.
Je hoort het, niet veel wensen hoor :wink:

Wat adviseren jullie dan, Noorden of Zuiden? Zijn de bergen in het Noorden net zo mooi en ruig als in het Zuiden of is het toch anders?

De twee rondjes die ik in gedachten heb zijn als volgt.

Noorden
15 oktober: Salta Airport - Vaqueros/La Caldera (28 km, ca 1 uur rijden)
We komen om 14.30 uur aan op Salta Airport, waar de huurauto klaar staat.
Accommodatie net ten noorden van Salta op max. 1 uur rijden van de luchthaven.
Ik zit aan Vaqueros of La Caldera te denken.

16 oktober: Vaqueros - Humahuaca (207 km, 5 uur rijden)
Accommodatie in Humahuaca.

17 oktober: Humahuaca en omgeving (tips?) bekijken
Accommodatie in Humahuaca.

18 oktober: Humahuaca - Purmamarca (69 km) ca 2 uur rijden
Via een aantal stops onderweg, waaronder in Tilcara. Tot slot Purmamarca bekijken en rondje “Paseo de los Colorados” lopen.
Accommodatie in Purmamarca

19 oktober: naar Salinas Grandes (2x 63 km, 2x 2 uur rijden)
Accommodatie in Purmamarca

20 oktober: Purmamarca - Salta (173 km, 4 uur rijden)
Auto inleveren op de luchthaven en accomodatie in Salta centrum.

Zuiden
15 oktober: Salta Airport - Chicoana (37 km, 1 uur rijden)
We komen om 14.30 uur aan op Salta Airport, waar als het goed is de huurauto klaar staat. We willen dan gelijk al een beetje op weg (circa 1 uur rijden) en een accommodatie op weg naar Cachi nemen. Bijv. in het dorpje Chicoana.

16 oktober: Chicoana-Cachi (118 km, 4 uur rijden)
Accommodatie in Cachi.

17 oktober: Cachi
Wandelen, Cachi bekijken, etc.
Accommodatie in Cachi

18 oktober: Cachi - Cafayate (161 km, 7 uur rijden, 90% ripio)
Lange reisdag. Accommodatie in Cafayate

19 oktober: Cafayate
Cafayate en omgeving bekijken.
Accommodatie in Cafayate

20 oktober: Cafayate - Salta (185 km, 4 uur rijden)
Auto inleveren op de luchthaven en accommodatie in Salta centrum.

De meeste stemmen gelden! :wereld:

Hola Chantal,

Ben het met je eens om " 1 iets" goed te doen, als er niet genoeg tijd is…
Vraag wordt wel vaker gesteld aan mij wat mooier is het noorden of het zuiden tov Salta, wel… kan geen keuze maken…
Beiden zijn niet met elkaar te vergelijken …de weg naar en de zoutvlakte zelf is erg mooi om te doen, zelfde geldt voor quebrada de Humahuaca…
Maar kan ook echt genieten van de uitzichten en het rijden in (pre) Andes tussen Cachi en Cafayate met onderweg haar dorpjes… En niet vergeten een winetasting in Cafayate…

Of doe toch beiden, als je toch alles wilt zien het is zeker niet onmogelijk…
Dan wordt het waarschijnlijk zoiets van :

15 overnachting Salta
16 Cachi
17 Cafayate
18 Salta
19 Tilcara
20 Salta

Genietse met de voorbereiding

Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
B&B Casa Hernandez
www.lacasahernandez.com.ar

1 like

Thanks Alex,
De laatste vind ik eigenlijk geen optie, omdat we dan ook geen tijd hebben voor de zoutvlakte (2 uur heen en terug rijden), dit kan je dan nooit combineren met van Salta naar Tilcara rijden qua tijd.
Jammer hoor!
Want van Cafayate naar Tilcara (of Purmamarca) rijden op één dag is geen optie toch?
Chantal

… volgens mij kan het wel :slight_smile:

En wordt ook door velen zo gedaan (zij die 1 nacht hebben in het noorden), ben met je eens dat 2 nachten meer relaxed is …ok.

Jullie zouden dan het volgende kunnen doen: vertrek Salta (de19e) bijtijds naar de zoutvlaktes, en diezelfde dag overnachten in Purmamarca of Tilcara en de dag erna op het gemakkie terug naar Salta…

Alex

Jemig, wat een gepuzzel :slight_smile:
Maar ik denk dat ik eruit ben, dit wordt m dan:

15 oktober: Salta Airport - … (ri Jujuy)
Over de highway richting Jujuy. Accommodatie op ca anderhalf uur rijden vanaf airport (bijv. Perico)

16 oktober: …-Salinas Grandes-Purmamarca (160+60 km, 6 uur rijden)
Vroeg weg, naar de zoutvlaktes. Accommodatie in Purmamarca.

17 oktober: Purmamarca
Omgeving Purmamarca (Paseo de los Colorados-Cerro de Siete Colores-Tilcara-Humahuaca)

18 oktober: Purmamarca - Salta (158 km, 4 uur rijden)
Over de Cornisa bergweg. Het idee is om in San Lorenzo te overnachten, ik heb daar een leuke b&b gezien :wink:

19 oktober: Salta-Cachi (168 km, 5 uur rijden)
Accommodatie in Cachi.[FONT=Calibri]

[COLOR=#222222][FONT=Verdana]20 oktober: Cachi - Salta airport (155 km, 5 uur rijden)

Bedankt! :vak01:
Chantal
[/FONT][/FONT][/COLOR]

Hoi Chantal,

Ook wij hebben het plan om naar Argentinië te gaan en de omgeving van Salta te verkennen.
Nu zie ik dat jullie al heel snel daar naartoe gaan dus zou ik graag daarna jullie ervaring willen horen.
Met name de geplande trip op 16 oktober en 17 oktober.
Wij hebben wat meer dagen de tijd en gaan dan ook het rondje ten zuiden van Salta doen.

Ik hoor graag van je en alvast een fijne vakantie!

Liza

Is goed Liza, ik laat het je weten!

Heel fijn Chantal.

Alvast bedankt!