Als je een stuk van Brazilië wilt zien en dat wilt combineren met Argentinië is er een prachtige uitgangspositie voor je: As Cataratas do Iguaçu oftewel de Iguaçu watervallen. De rivier Iguaçu/Iguazú vormt de natuurlijke grens tussen Brazilië en Argentinië en heeft het grootste watervalpark ter wereld met zo’n 270 tot 330 watervallen (verschillend per seizoen) die zich, in tegenstelling tot de Niagara Falls, volledig in de jungle bevinden. In 2011 is dit natuurgebied verkozen tot één van de New7Wonders of Nature.
Het park bestaat uit twee delen: het Braziliaanse ‘Parque Nacional do Iguaçu’ en het Argentijnse Parque Nacional del Iguazú. Bij de Braziliaanse kant kijk je voornamelijk uit op de watervallen van veraf; een +/- drie uur durende wandeling. Bij de Argentijnse kant loop je achter de watervallen langs (het gedeelte waar je op uitkijkt vanaf de Braziliaanse kant) en is ongeveer een 8 uur durende wandeling inclusief een van de boottours. Op nog geen 18 kilometer van het park vandaan liggen de steden: Foz do Iguaçu in Brazilië en Puerto Iguazú in Argentinië waar je eventueel zou kunnen verblijven. Beide steden zijn verbonden met een ‘vriendschapsbrug’ en hebben beide een eigen vliegveld. Foz do Iguaçu is ongeveer ten grootte van Almere en Puerto Iguazú als Lelystad. De stadjes zijn verder niet zoveel aan behalve dat je er overal wel lekker kunt eten en het onwijs goedkoop is.
Schuin tegenover de ingang van de Braziliaanse kant van de watervallen bevindt zich “Parque das Aves”; het grootste vogelpark van Zuid-Amerika die over meer dan 2000 soorten beschikt. Hier kun je prachtig door volières lopen en de exotische vogels van dichtbij zien. Verder vloeit de Iguaçu rivier Tussen Foz en Puerto iguazú over in de Paraná rivier. De Paraná rivier vormt de natuurlijke grens tussen Paraguay en Brazilië, waarbij de Braziliaanse en Paraguayaanse stad ook dmv een vriendschapsbrug met elkaar zijn verbonden. Je hebt bij de samenvloeiing van rivier dus ook een drielandenpunt. De Paraguayaanse stad Ciudad del Este is de op twee na grootste tax-free zone ter wereld: leuk voor als je goedkoop een leren jas wilt halen of een goede backpack tas.
Tussen Ciudad del Este en Foz do Iguaçu stond tot medio 2011 de grootste dam ter wereld: Hidroelétrica Itaipu. Tegenwoordig is dat de Drieklovendam in China, maar de Braziliaanse dam is nog wel steeds de meest productieve generator van de wereld. Verder ligt er op nog geen zes kilometer van Foz een Boedhistische tuin vanwege de vele oosterse migranten en staat er net buiten het centrum één van de grootste moskeëen van Zuid-Amerika vanwege vele Libanezen die er wonen.
Zelf ben ik twee weken in Foz geweest en als je je daar bevindt kun je prima de bus pakken; de afstanden tussen de bezienswaardigeheden in die regio zijn namelijk niet zo groot. Lokale bussen in Foz zijn goedkoop (+/- €1,50 per persoon inclusief overstap), vrij modern en rijden op tijd; wel moet je meestal staan. Bussen in Paraguay rijden niet op tijd, zijn veel smeriger en minder comfortabel. Bussen in Argentinië zitten daar een beetje tussenin. Je kunt makkelijk de bus pakken in de ene stad en de grens overgaan naar de andere (kost ongeveer €5,- dacht ik). De meeste buschauffeurs in Zuid-Amerika spreken niet of nauwelijks Engels. Voor zover ik weet zijn in ieder geval in die regio in Brazilië voor langere busritten door het buitengebied en tussen steden of dorpen heel comfortabele bussen met zachte stoelen en baggage ruimte.
Taxi’s zijn voor korte afstanden niet duur, wel duurder dan in Azië. Ook daar is het belangrijk dat je van te voren een prijs afspreekt omdat men van je wilt profiteren. Mochten er Mercedes taxi’s zijn, gelieve overslaan want die zijn wel héél duur.
Qua treinen ben ik helemaal niet bekend daar, alhoewel een aantal Braziliaanse kennissen zeggen dat het spoorwegnet er i.v.m de omvang van het land heel beperkt is, in tegenstelling tot Argentinië, waar het stukken beter zou zijn. Er rijdt een aardige trein tussen Rio en São Paulo en er is een spoorverbinding tussen Brazilië en Argentinië maar ik weet niet precies waar. De meeste Brazilianen verplaatsen zich over lange afstanden met de bus of het vliegtuig; Brazilië heeft immers na de VS het meest uitgebreide vliegnetwerk.
Auto’s huren kan, wordt ook veel gedaan maar heb ik zelf nooit gedaan dus kan er ook niet veel over zeggen. De een zegt dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt, de ander dat je alleen je huidige rijbewijs moet vertalen en weer een ander zegt dat zelfs dat niet nodig is en je niets speciaals nodig hebt. Hier zou je even naar moeten kijken voor als je een auto gaat huren. Wel weet ik dat de infrastructuur op snelwegen, hoofdwegen en straten over het algemeen in zuidelijke Braziliaanse steden in vrij goede staat zijn, beetje vergelijkbaar met Frankrijk. Het noorden is armer en schijnt beperkter te zijn. Ook meer landinwaarts is het wegennet aanzienlijk beperkter, slechter onderhouden en onveiliger. Vaak zijn er ook zandpaden die na een kleine regenbui al onbegaanbaar zijn. Qua kwaliteit van de wegen heb ik het zelf in België erger ervaren dan in Brazilië. Tussen grote steden en langs de kust zijn er altijd goede verbindingen. wel rijden ze in Zuid-Amerika als malloten, waar je ook bent. Auto- en snelwegen worden aangeduid met ‘BR’ in Brazilië (Rodovias federais do Brasil) en ‘RN’ (Ruta Nacional) in Argentinië en Paraguay.
Qua Engels is het in Zuid-Amerika over het algemeen erg matig. Oude- en arme mensen spreken geen woord, jonge mensen wel maar dat is ook verschillend. Uiteraard spreekt het voor zich dat je je in de toeristische gebieden en in centra van grote steden prima kunt redden. Je kunt in een hotel verblijven of bij mensen thuis, wat je zelf wilt. Ik zelf was bij lokale mensen verbleven en dat was erg leuk. Brazilianen zijn uiterst vriendelijke en vrolijke mensen die echt om je geven en geheel uitpakken voor hun gasten. Ze geven om mensen, niet om dingen en kunnen daardoor wel erg lomp zijn.
Zoals je misschien weet hebben de grote steden in Brazilië grote sloppenwijken (favelas). Hier is geen enkele vorm van overheid te bekennen behalve zo nu en dan de corrupte en beheersen gangs de armere buurten van de steden. Dit zijn uiterst risicovolle gebieden waarbij je blij mag zijn als alleen maar je zakken worden gerold. Vele toeristen zijn er op gewelddadige wijze beroofd of niet meer terug gezien. Jezelf proberen te vermommen als local heeft geen zin gezien je lichte huid en manier van lopen. Zodra je bijvoorbeeld Rio gaat bezoeken raad ik je aan jezelf goed voor te bereiden en specifiek te laten informeren over wat wel en niet kan. Wel is veel geweld de afgelopen drie jaar drastisch afgenomen, voornamelijk in Rio, vanwege het Wereldkampioenschap voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016. De overheid heeft opdracht gegeven de wijken massaal terug te veroveren. Hierdoor zijn er favela tours ontstaan die je onder begeleiding het leven van de Braziliaan laat zien die misschien 2 dollar per dag verdient.
Op het platteland bevind je je snel ver verwijderd van de bewoonde wereld en is het dus ook oppassen geblazen. Er zal je niet zo snel iets overkomen maar mocht dat wel het geval zijn is er vaak niemand om je redden.
Tsja, bezienswaardigheden, ik heb het al genoemd: de Iguaçu watervallen. Om het alleen bij het Zuiden te houden is Rio de Janeiro een prachtige stad gebouwd tussen de bergen met mooie uitgebreide stranden in de (rijke) wijken Copacabana en Ipanema. Daar kun je ook het Christusbeeld bewonderen die op een 700 meter hoge berg staat in het Tuijca park midden in de stad. Het Tuijca park is het grootste stadsbos ter wereld; kortweg een stuk jungle in het midden van de stad. Verder staat er in Rio het Maracanã voetbal stadion; een van de grootste van de wereld. In de wijk Santa Teresa vind je de trappen van Selaron: trappen in de favela die volledige betegeld zijn met tegels vanuit de hele wereld; ook onze delfsblauw. In die wijk loopt bovendien een beroemde tramroute die over een 400 jaar oud aquaduct de binnenstad ingaat. Vlakbij het Copacabana strand ligt de (rijke) wijk Urca met de 400 meter hoge Suikerbroodberg: een basaltberg die deze naam dankt omdat het volgens de ontdekkers zou lijken op een suikerbroodje. Ook is er nog een prachtige botanische tuin om te bezoeken etc. etc.
Ongeveer 60 km ten noordwesten van Rio ligt het Nationaal Park São Orgoãs: het best beschermde natuurgebied van Brazilië met bergen in allerlei aparte vormen. Ongeveer 150 km ten zuiden van Rio bevindt zich Paraty: het oudste Portuguese dorp van Zuid-Amerika en nog volledig intakt is. Daar vlakbij bevinden zich de prachtige witte stranden van Angra dos Reis en Ilha Grande. Ilha Grande is het grootste eiland van Brazilië en een massaal trekpleister voor de locals vanwege de stranden en feesten en de natuur.
Prachtige stranden vind je ook in de zuidelijke staat Santa Catarina in de stad Florianópolis.
Mocht je uit zijn op architectuur raad ik je aan om eens te kijken naar Ouro Preto. Dit is een stadje +/- 300 kilometer ten noorden van Rio de Janeiro, op een paar kilometer van de grote (toeristische stad) Belo Horizonte. Ouro Preto staat op de Werelderfgoedlijst vanwege de prachtige Barokke gebouwen.
Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben.