Rio de Janeiro of Foz do Iguacu

Dag allemaal, begin januari reizen we voor ca 3 weken af naar Brazilië. Nu hebben we in het midden nog een paar dagen over waar we ‘ruzie’ over hebben, naast een min of meer vaststaand programma beginnend in Sao Paulo en eindigend omgeving Recife/Joao Pessoa.

De discussie gaat over Foz do Iguacu of Rio de Janeiro. Wat adviseren jullie? Ik denk zelf dat Rio een stad is die je gezien ‘moet’ hebben, net zoals je bijv New York in de VS ‘moet’ zien of Tokyo in Japan. De watervallen bij Foz do Iguacu van de Unescolijst lijken me ook geweldig.

Of wellicht zijn er hele andere suggesties (ja ik weet het: het is een groot land…). Ben voornemens om een Brazil Airpass aan te schaffen. Alvast hartelijk dank!

Cheers!

Hele moeilijke keuze :slight_smile: Ik ben in beide plaatsen geweest. Iguaçu is heel mooi qua natuur, het stadje zelf stelt niets voor. Maar de watervallen kun je na 2 dagen gezien hebben.
Hoe lang hebben jullie gepland voor in Rio of Iguaçu? Misschien kan je beide doen?

Rio is een schitterende stad, mooie bezienswaardigheden, heeft ook een mooi natuurgebied (Tijuca Nationaal park met wat kleine watervallen)

maar als je de kans hebt zou ik voor beide gaan.

je kunt ook São Paulo skippen en meteen doorvliegen naar Iguaçu. São Paulo is meer een zakenstad. Minder te zien dan in Rio bv.

Ben je een echte natuurliefhebber zou ik voor Iguaçu gaan. ben je meer een stadsmens ga dan voor Rio.

veel plezier

Thnx Sportgirl, misschien dan toch naar allebei. Meestal reis ik alleen en houd dan een moordtempo aan. Hopelijk krijg ik de rest zo ver… Beetje alcohol doet misschien wonderen…

Cheers!

haha, wellicht is Iguazu in 2 dagen te doen. Als je vroeg aankomt en laat vertrekt ofzo. Hou alleen rekening dat als je naar de argentijnse kant gaat, je soms wat langer moet wachten bij de grensovergang etc. (althans, ik heb het zelf niet ervaren hoor, was er snel doorheen), maar ze zeggen dat er lange wachttijden kunnen zijn.

veel plezier in ieder geval!

We zijn zelf net terug uit Rio. We zijn ook naar Iguazu geweest. Kiezen tussen de twee is niet eenvoudig, want het was in beide locaties de moeite waard.
Je neemt best een volledige dag voor elke zijde van de watervallen. Aan de Argentijnse kant zijn er meer wandelpaden en doe je er meer tijd over om alles te bekijken (meer dan een halve dag). De route langs de Braziliaanse kant is korter, maar deze hebben we zelf 4 maal gedaan omdat het een ongelooflijk schouwspel is waar je maar niet genoeg van krijgt.
Wij zijn de grens overgegaan met een busje van het hotel, dan gaat het iets sneller, maar je moet dan toch nog een uur rekenen om van de ene naar de andere kant te gaan.
aan de braziliaanse kant moet je zeker ook het vogelpark bezoeken (200 m van de ingang)
daarnaast ben je ook wel tijd kwijt van de ingang van het park tot aan de watervallen ( Ong 10 km)
Ben je rond volle maan in Iguazu, dan kan je ook naar de watervallen bij volle maan gaan kijken (Arg kant). Opgelet deze gaat enkel door bij helder weer en genoeg maanlicht.
De watervallen zijn echt uniek en ongelooflijk. als je in de regio bent, moet je er zeker naartoe gaan.
In Rio waren we 3 dagen. We kregen op kerstdag een tour van de stad in het NL door Rodrigo Viera (www.bravietour.com.br). Deze man doet dit echt degelijk en als je speciale voorkeuren of interesses hebt, kan hij je zeker verder helpen.
De botanische tuin in Rio vonden we naast de stranden ook de moeite.

Maar smaken en voorkeuren verschillen, dus het is aan jou om keuzes te maken.

Dank stevevanove voor de info. Vanuit praktisch oogpunt gaan we waarschijnlijk vanuit Sao Paulo met de bus naar de watervallen en omgeving. Rio een andere keer, dat is in ieder geval een reden om terug te gaan…

Cheers!

axelfoley:
Nu hebben we in het midden nog een paar dagen over

axelfoley:
Vanuit praktisch oogpunt gaan we waarschijnlijk vanuit Sao Paulo met de bus naar de watervallen en omgeving

Volgens mij, maar waarschijnlijk ben je zelf beter ingelicht;

Busreis SP (Capital) rodoviario BARRA FUNDA - Foz do Iguacu = minimaal 16 uur reizen met de bus , hartje zomer!, buiten 35+, in de bus 18 graden , bij de diverse wegrestaurants moet je het zeker niet van je engels hebben, dus als je geen BR spreekt is het behelpen.

Vliegreis(zen) verkort de reistijd(en) aanzienlijk, lees meer vakantie tijd /plezier, gezien jullie strakke schema, daarna willen jullie trouwens ook nog naar de andere kant van BR , afstand Foz do Iguacu - Recife/Joao Pessoa afstand meer dan 3500 km, die ook niet even in één , twee, drie uurtjes afgelegd zijn.

Kijkend op de kaart van Brazilie lijken dit eenvoudig snel te overbruggen afstanden, echter de schaal is iets anders als die van de Benelux.

Mocht jouw / jullie praktische reden s’nachts reizen zijn, smorgens aankomen, zou je ook voor een heel laate avond vlucht naar Foz do Iguacu kunnen kiezen.

Financieel;
Vliegen-
TAM / GOL vliegt voor ± R$ 200 SP Colgonhas (CGH) - Foz do Iguacu (ICU), als je woensdag, (donderdag), zaterdag of zondag reist dan kan het zelf iets goedkoper (prijzen midden januari 2011) .

http://www.rapi10.com.br/gol.htm?Parceiro=6&gclid=CL-OkJaNlKYCFQUs3godlV6lnw

Tegen-
Busreis ~R$160 met bijvoorbeeld PLUMA ,maar je hebt een paar restaurant stops voor de boeg , die uiteindelijk totaal de reis duurder maken dan de vlotte vliegreis met een “gratis” broodje en een drankje.

Bus is handig voor een reis naar tussenliggende steden waar TAM / GOL / WEBJET etc. niet komen.

Maar jij hebt kennelijk jouw goede reden!!!

Aant POA /RS

De bus van Sao Paulo nar Foz hebben wij afgelopen oktober nog met Pluma gedaan. Deze vertrok laat in de middag en de volgende morgen ben je al vroeg aanwezig in Foz. De bus is zeer comfortabel en zoveel stops zaten er niet in. Volgens mij 2, maar ik kan er ook een gemist hebben vanwege slapen.

Ik vind wel jullie dilemma lastig. Rio en Foz kun je niet echt met mekaar vergelijken.

Vergeet ook niet dat je niet via internet een vlucht bij Tam of Gol kunt boeken met een niet Braziliaanse credit card!

Vergeet ook niet dat je niet via internet een vlucht bij Tam of Gol kunt boeken met een niet Braziliaanse credit card!

Daar is een mouw aan te passen.

1. In EU een airpass kopen bijvoorbeeld.
  2. En ja je kunt zeker reserveren !! maar op de luchthaven moet je de creditkaart pas echt gebruiken , dit ter controle en met ID , dit om misbruik van buitenlandse Credit kaarten in BR via het WWW tegen te gaan. Niet BR hebben meestal nl. geen CPF waar via de meeste controle plaats vind.
  3. Vluchten kan je normaal “a la minute” gewoon aan de balie op de luchthaven kopen, eenvoudig vooral als je niet op maandag en vrijdag wil vliegen want dan reizen de meeste zakenmensen / politici en ambtenaren.

Aant POA /RS

Dit was ik nog vergeten te melden :
als je de full moon tour langs de argentijnse kant wil meemaken, moet je er wel rekening mee houden dat deze geannuleerd wordt bij slecht weer of bij veel bewolking. Soms pas een kwartier voor de tocht. Als je aan de braz kant op hotel bent, kan het zijn dat je de grensovergang voor niets maakt (zoals ondergetekende).
Ofwel neem je een hotel/hostel aan die kant ofwel maak je de tocht aan de argentijnse kant op de dag dat je de argentijnse kant bezoekt. (we betaalden ong 70 EUR voor de transfer via het hotel aan de braz kant)
je kan reserveren via de website van het Argentijse park.

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en tips!

@Aant: ben niet beter ingelicht :smile: Voor mij maakt 16 uur in een bus niet uit maar heb er niet bij stilgestaan dat anderen dat misschien te lang vinden voor een paar dagen. Roberts heeft het ook over de nachtbus, wat mij een aardig en praktisch alternatief lijkt. En Roberts: heb bij Tam laatst wel online kunnen boeken met Mastercard, had eerder wel problemen met Gol. @Stevevanove: ik zal er aan denken bij de grens. Enfin: morgen naar Brasil :cheer:

Cheers!

Gol en Tam lukte niet via internet. Op een reservering wilden we het niet laten aankomen, want wie weet of die stoel nog voor je vrij is als je aankomt…? Een Braziliaanse vriendin van ons heeft voor ons een ticket Campo Grande - Rio geboekt met haar creditcard.

Als je zeker weet wanneer je wilt vliegen, dan kun je het op een vliegveld doen. Alleen online gaat blijkbaar niet t/m betalen.

Mocht je weten wanneer je in BR met GOL of TAM wil gaan vliegen kun je tickets via je EU vliegmaatschappij kopen en linken.
Maar probeer via site TAM met je EU creditcard, tijden veranderen!!

Tickets gelinkt aan een internationale ticket bieden zo ie zo een bagage voordeel (2 stuks van 23 kg max) mocht je op een gegeven moment veel te veel mee sjouwen.

De Bus (Pluma) vertrekt om 16:00 uur uit SP en is 8:00 in Foz do Iguacu.
Je kunt in SP met de metro naar het busstation, scheelt een dure taxi rit s’middags.

Op tijd een stoel reserveren voor de bus reis is wel verstandig! Het is hier nu tot half febr. vakantie in BR, iedereen is dus op pad (vakantie vieren of naar familie in de binnenlanden van de diverse staten).

Aant POA /RS