Veiligheid in Brazilië

Hoi iedereen,

Eind deze maand (maart) vertrek ik voor vijf weken naar Brazilië om rond te reizen. Ik heb wat twijfels over de veiligheid. Kan iemand hier meer over vertellen en daarin ook wat do’s en dont’s?

Ik ga naar: Rio, Sao Paulo, Manaus, Sao Luiz, Recife, Salvador, Puerto Iguazu en Florianopolis.

Alvast bedankt!

Groet,
Hans

Hai Hans,

Even de puntjes op de i : veiligheid (zoals overal ter wereld) heb je voor een GROOT deel in EIGEN HANDEN.

Reis discreet en daarmee bedoel ik “VERMIJD ALLE TEKENEN van UITERLIJK VERTOON”.
Met andere woorden loop voortdurend niet te zwaaien met je ifoon of ipad om fotootjes te trekken, want dan trek je inderdaad gegarandeerd straatboefjes aan !
Halskettingen, gouden horloges of armbanden zijn eveneens uit den boze.
En je houdt het niet voor mogelijk hoeveel reizigers aan bovenstaande vierkant hun laars vegen (zelfs nadat ze er duidelijk op voorhand op gewezen werden) en uiteindelijk beroofd worden.

Een andere tip : vermijdt kleine steegjes of straten waar je een ‘verkeerd buikgevoel’ van krijgt.

Loop niet 's nachts alleen over de straat, maar ook niet 's morgens héél vroeg (vorig jaar werden hier vlakbij 6 belgische dames overvallen die rond 6u in de ochtend foto’s maakten met tablets en smartphones … als je het mij vraagt liepen die met een uithangbord rond ‘alstublieft, wilt u ons overvallen ?’)

Wandel niet rond met je reisdokumenten, een copy van je passpoort en een minimum aan geld (net het nodige om je dag confortabel rond te maken) is voldoende.
Als je dan toch een foto wilt maken af en toe steek dan onmiddelijk je toestel op zak na het schieten van je plaatje.

Als je nou echt met bovenstaande rekening houdt Hans, dan kan je met een gerust hart rondreizen in Brazilië :zon02:

Tropische groet uit Salvador da Bahia,

Ivan

Een collegablogger schreef over veiligheid in Brazilië twee stukken:

Zo veilig mogelijk reizen in Brazilië (of elders) 1
**
Zo veilig mogelijk reizen in Brazilië (of elders) 2**

Op mijn website staan een aantal

**Losse notities veiligheid in Brazilië
**

1 like

Ik ben het met Ivan eens!
Wij hebben net met de auto heel Brazilië doorkruist en heb me nergens in zuid-Amerika veiliger gevoeld! Zo onveilig is het hier echt niet!

Ben net terug van een solo trip door zuid Brazilie (Sao Paulo, Iguacu, Bonito, Campo Grande, Cuiaba, Belo Horizonte, Ouro Pretu, Rio) en doe ook een duit in het zakje omdat ik me ook een beetje zorgen maakte over veiligheid voordat ik weg ging.

Veiligheid is een relatief begrip en vergeleken met NL is Brazilie onveiliger. De Brazilianen geven dit ook aan (95% van hen die ik heb ontmoet zijn wel eens beroofd). Dus ik vind het onzin om te zeggen dat je overal overvallen kan worden etc (zoals in West Europese steden, zoals men wel beweert op sommige forums) - Brazilie is simpelweg gevaarlijker dan bv West Europa omdat je er grote ongelijkheid in welvaart hebt, drugs een groot probleem is en er wapens rouleren. Dit gezegd hebbende, denk ik dat de kans dat je iets vervelends overkomt (zoals beroving met wapen) zeer klein is als je Ivan’s tips opvolgt. Dit heb ik ook gedaan en ik heb niets vervelends meegemaakt, sterker nog ik vind het een geweldig land (met name de Brazilianen, zijn erg vriendelijk in het algemeen).

Probeer dus Ivan’s tips op te volgen maar NIET je vakantie te laten verpesten door steeds aan veiligheid te denken. Tot slot, laat je niet gek maken door wat men op het internet/nieuws beweert: hier zal je hoofdzakelijk juist de negatieve uitzonderingen (beroving) op de regel (leuke tijd hebben in Brazilie, zoals ik) vinden…

Vriendelijke groet,

Jurriaan

Beste Ivan,
Wij hebben voor komende zomer ook brazilië op de planning staan. We hebben inmiddels al geboekt en doen de plaatsen rio, iguaza, salvador en manaus aan. Salvador hebben we om verschillende gekozen, maar o.a. omdat we hebben gelezen dat het langs de kust van salvador walvissen te spotten zijn.
Heb jij voor ons een goed adres om een excursie te boeken (walvissen en schildpadden spotten)?
Alvast bedankt
Groetjes uit Nieuw-lekkerland (Nederland)
Erwin Groenendijk
Danielle van Oosten
Duke Groenendijk (11 maanden)