hoe onveilig is het daar nu.

Je leest toch veel verhalen van criminaliteit, overvallen en berovingen.
Hoe veilig is dat land nu eigenlijk. Onze zoon gaat morgen daar naar toe
en we hebben geen enkele kennis van dat land. Alleen via de PC of gidsen.
Zijn er welkome tips op de valreep. ook wat betreft auto huren.

Groet ameander

Intrigante vraag …
Hoe veilig is het daar nu bij jullie eigenlijk ?
In jullie “lage landen” ?
Ga je nog naar een concert, de cinema, … ?
Kogels kunnen daar nu blijkbaar ook op elk moment rondvliegen, niet ?
;-))))

Maar goed, zoals ik reeds vele keren meldde : veiligheid heb je hier in Brazilië voor een heel groot deel zelf in handen, wees diskreet en loop dus niet te pronken met allerlei zaken die een potentiëel straatboefje graag zou hebben :wink:
In wijken waar je buikgevoel zegt “Die straat ga ik beter niet in”, vertrouw je best dat gevoel.

Als je een auto huurt zorg dan zeker voor GPS (je kan je eigen smartphone van een app voorzien zoals TomTom of Sygic die beide goede Braziliaanse kaarten hebben nu OF je kan een GPS mee huren met je voertuig) en RIJ 's nooit nachts (hou ook rekening met het feit dat men na 22u niet meer verplicht is om te stoppen voor een rood licht)

Zelf woon ik hier al 10 jaar en heb nog maar 1 keer een ernstig probleem gehad, en dat was net door de onvoorzichtigheid van mijn partner die zich NIET hield aan de veiligheidsregels die ik onvermoeibaar blijf aanhalen :wink:

Laat je zoon vertrekken met een gerust hart en vooral genieten van dit land.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan

Hallo Ivan, enorm bedankt voor je reaktie. Dat waardeer ik zeer. Al die onveilige berichten waar ik het over heb komt allemaal uit de boeken, reisgidsen van oa ANWB etc. Dus zo raar is het niet dat ik dat denk dus. Maar heel fijn dat je me deze geruststellende berichten mee geeft. Nogmaals dank, nog tips verder.Groet Ameander

Brazilie is natuurlijk wel degelijk behoorlijk onveilig als je het vergelijkt met Nederland.
Maar wat Ivan zegt is ook waar: je hebt veel zelf in de hand.

Het is bovendien nogal relatief: Brazilie is een groot land en er zijn grote regianale verschillen Zo komt het NO (Fortaleza en Natal b.v.) slechter uit de bus dan het zuiden (Florianopolis en Curitiba b.v.). Grote steden als Rio en Sao Paulo zijn niet zo slecht als je in de betere wijken blijft en geen gekke dingen doet als leuk romantisch wandelen in een stille straat of strand.
En natuurlijk, al is het misschien nog zo aantrekkelijk: wegblijven van prostitutie en illegale handeltjes (b.v. drugs).

Streetwise zijn is de boodschap. En voorbereid zijn op het ergste is beter dan te denken “mij overkomt het niet”.

In 2005 mijn eerste bezoek hier gehad… was iets jonger… iets naiver… Met een groep brazilianen die ik in het hostel heb leren kennen de stad in gegaan… avond van mijn leven gehad en aan het einde van de nacht gaan sterren kijken op een rontonde vlakbij het Aqueduto da Carioca. Daar in slaap gevallen en ik denk dat ik vandaag de dag nog steeds twee nieren heb (:. Maar inderdaad vakantie hier is geen groot probleem als je maar een beetje sensible blijft nadenken ik vind het erg vergelijkbaar met Zuid Afrika bijvoorbeeld.

Auto huren en hier rijden vind ik persoonlijk voor nederlanders wel een punt van aandacht. Wij zijn zo gewend aan het feit dat iedereen zich aan de regels houd dat we zelf niet meer 100% anticiperen. Hier moet je rustig aan doen en alles verwachten. Tevens in de nacht rijden is op veel plaatsen geen aanrader, zeker als je wat minder de signalen ziet of je door een wijk moet of niet en of je gaat stoppen voor stoplichten of niet (hier na 10 uur pakken veel mensen rode stoplichten voor veiligheidsredenen).

Inmiddels is onze zoon alweer 5 weken daar en komt hij eind deze week weer naar huis.
Voor zover ik nu weet heeft hij het daar erg naar de zin en geen gekke dingen meegemaakt.
Ze kwamen aan in Rio en verbleven in hostels. Jammer dat het in het begin erg regende daar en
volgens zeggen al ruim 2 weken. Ze zijn toen naar het noord-oosten gegaan. Daar was het rond de 30
graden steeds. Ze waren in Fortaleza, Nathal, Pipa, Recife. De laatste vond hij maar niks.
Ben erg benieuwd naar zijn verhalen zodat we ook een andere kijk op het land krijgen.

Ja, dat klopt, na een tamelijk erge droogteperiode (het water raakte op) slaat het nu door naar de andere kant. Bijna 3 weken nu al bijna elke dag hoosbuien.

Mij viel Recife eigenlijk ook tegen. Het is dat het een plaats met Nederlandse historie is, maar op zich was ik niet erg onder de indruk.