Ik ga binnenkort voor een kleine maand terug naar Nederland, na zes jaar in Brazilië gewoond te hebben. Wie kan me adviezen geven wat me daar te wachten staat? Is het er wel veilig? Kan ik met mijn camera op straat lopen want ik ga zeker naar Volendam en Edam. Welke buurten moet ik oppassen? Is er veel veranderd of kan ik gewoon met mijn buitenlandse vrouw op straat lopen want ik lees vrijwel iedere week in de krant dat er wel iemand neergeschoten of gestoken wordt…
Ik denk dat Volendam en Edam niet gevaarlijker zij dan Brazilië.
lol2
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er overal zakkenrollers zijn. Ook in nederland.
Ik raad je aan om jezelf en je vrouw te kleden in de klederdracht van het dorp dat je bezoekt. Maar spreek zo min mogelijk want dan zul je jezelf verraden als outsider. Ga na 5 uur 's middags niet meer de straat op, dat is inderdaad levensgevaarlijk.
Maak aan je camera een tennisracket-snaar vast, dat is niet zo makkelijk door te knippen of los te rukken als het om je hals hangt. Maak niet zomaar ongevraagd foto’s van mensen want ze kunnen je camera of jou dan opeens in elkaar trappen.
Mocht je gaan fietsen, wees dan voorzichtig met bellen naar mensen ook al lopen zij midden op de weg of het fietspad. Ook dan loop je gevaar op scheldpartijen of een klodder spuug in je gezicht.
Voor de schietpartijen hoef je wat minder bang te zijn, die zijn heel persoonsgericht op allerlei vastgoed-onderwereldtypes.
Hoe minder migranten in een streek wonen, hoe angstiger men voor ze is; vermijd dus zeker Limburg. Angst zorgt voor onvoorspelbaar en gevaarlijk gedrag.
Je zult je waarschijnlijk het veiligst voelen in de wat grotere steden. Die hebben zelfs enkele Braziliaanse café’s en restaurants waar je bij ernstige cultuurshock even je toevlucht kunt nemen.
Verder kun je wellicht kinderen tot bondgenoten maken, vertel ze dat je uit het land komt van de film ‘Rio’, met die blauwe vogel.
Mocht je het echt te eng vinden allemaal dan kun je altijd nog met een privéchauffeur overal naartoe gaan.
Veel succes.
Bedankt voor alle adviezen zover, ik zal zeker bepaalde buurten mijden en een kleine camera meenemn voor in mijn broekzak. Geld stop ik toch meestal in mijn sokken. Veel fietsen zullen we niet omdat mijn buitenlandse vrouw daar niet zo goed in is. Goeie tip ook om op te passen met bellen naar mensen op de weg. Ik weet niet of ik veel kinderen zal zien want die schijnen er minder te zijn maar goed, als ik er een tegenkom zal ik zeker de film Rio vernoemen en natuurlijk wat sappige verhalen vetellen over onze schietpartijen in het dorp.
Het eten schijnt ook erg duur geworden te zijn, ik hoop dat friet met fricandel nog wel meevalt want ik ben gewend toch zeker een keer per week naar het kilo restaurant te gaan.
Weet je wat ze zeggen over sarcasme?; it’s the lowest kind of wit.
ondanks dat je stukje erg humoristisch was, vond ik het heel raar om het zo te posten en vooral zo een nare ondertoon waar je echt misselijk van wordt. die beste man vraagt gewoon eerlijk om advies, als hij het zelf sarcastisch bedoeld had dan was jouw post een nobel prijs waard maar dat was het dus niet.
Silencio, ik kan je een advies geven…Brazilie is tig keren gevaarlijker dan Nederland.
Als er in Nederland iemand vermoord wordt dan worden er in Brazilie 40-50 vermoord omgerekend per miljoen inwoners.
Ik zou zo zeggen neem gerust je camara mee, je kan gewoon met een gouden ketting lopen en veel plezier in Nederland.
Ik zou zo zeggen neem gerust je camara mee, je kan gewoon met een gouden ketting lopen en veel plezier in Nederland.
Berliner, bedankt voor de geruststellende woorden, als je de kranten leest ga je je toch afvragen wat er allemaal gaande is daar. Van een afstand lijkt het toch allemaal wat harder, jongeren die elkaar al heel snel te lijf gaan. Maar ja, misschien geeft dat een verkeerde indruk van het land. Dat zie je ook als het over Brasil gaat en de vele vragen die dat oproept, hier op het forum.
Oh, ik dacht echt dat Silencio het als grap had bedoeld!! Serieus. En ik vond hem heel goed eigenlijk!
Ik dacht dat Silencio daarmee doelde op de (overdreven?) angstige vragen van mensen die naar Brazilië reizen, en ook op de invloed van de PVV en de angst voor ‘buitenlanders’. En dat hij eens andersom een hak wou zetten.
Dus ik ging compleet mee in die grap. De eerdere reactie van Silencio las ik ook als één grote dikke vette knipoog.
Silencio, geef jij het verlossend antwoord? Als je het serieus meende, dan mijn excuses en dan moet je mijn eerdere antwoord compleet negeren, behalve dan die Braziliaanse cafés.
Beste Cecilia74, je hoeft je niet te verontschuldigen voor je reaktie. Die zou ik ook hebben kunnen geven :slywink:
Het was enerzijds mijn nieuwsgierigheid naar de veranderde situatie in Nederland en anderzijds een omkering van de vele vragen over Brazilië.
Dus al met al niet al te serieus bedoelt maar met een serieuze ondertoon.
Vergeet niet dat je als je je teen slippers gebruikt, sokken dient te dragen!
Die zal ik zeker meenemen op mijn reis door de lagelanden. Mijn bermuda laat ik maar thuis i.v.m. het weer en mijn rolex zal ik onder mijn mouw dragen, je weet maar nooit met al die arme Nederlanders die midden in de crisis zitten. Ze halen zelfs het koperdraad van de bovenleidingen.
Als goed nederlander zou ik ook zeker Bruine Bonen en rijst mee nemen! Vergeet ook de Braziliaanse koffie, de quiabo en de giló niet. Je weet maar nooit, misschien kan je in Nederland ook geen lekker eten krijgen:
Ja klopt, een goede vriendin van me neemt altijd een vracht bonen mee waarmee ze met moeite door de Douane komt. We nemen zeker wat eigen koffie mee want een stevig bakkie koffie kan ik 's ochtends niet missen. Een echte barbecue zal ik zeker gaan missen en mijn hangmat… dat buitenlands eten hé is toch niet wat je gewend bent! Maar wat veel goedmaakt is een perfect broodje kebab wat ik al in geen zes jaar meer heb gehad.
Aangezien ik en Dezember ben geweest (mijn dochter moest toch minimaal een keer een sneeuwpop maken) heb ik geen picanha mee genomen. Maar om toch maar niet dat lekkere stukje vlees te missen heb ik twee hele ossehazen meegenomen.
Aangezien ik en Dezember ben geweest
Heb je nog iets van een cultuurschok gehad of kon je meteen wennen?
Iedere steen ligt er recht en alle huizen hebben dezelfde kleur, ik ben
benieuwd of dat wat vreemd gaat aanvoelen omdat hier vrijwel geen enkele steen recht ligt en je geregeld bijna struikelt als je niet oplet.
Ja, natuurlijk een cultuurschok. Ik was al 3 jaar of zo niet geweest. Erg wennen dat lopen op klompen!
De temperatuurschok was nog meer wennen. Ik ging on 18:00 weg bij 40 graden en kwam in nederland aan met -10 (met wind-chill -20).
lol2 Heb erg moeten lachen om deze post, hulde voor de vragensteller. Voor het geval je dit wél serieus bedoelt: 't is living on the edge (and beyond) hier in Nederland, en in de IJsselmeerdorpen in het bijzonder, maar met een goede dosis gezond reisverstand moet je zonder al te grote kleerscheuren je rondreis in NL kunnen voltooien.
Ja, zeker niet vergeten om, als je een bootje huurt, op Zondag in Urk aan te leggen om water te bunkeren en je accus op te laden, aangezien ze vanwege de zondags rust, daar op zondag in de jachthaven nog steeds niks voor rekenen lol2