Hoe is de politie in Indonesië?

Wat vind jij van de politie in Indonesië? Behulpzaam? Te vertrouwen? Of juist corrupt?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je mening toe!

Behulpzaam en corrupt:dag:

Ik denk niet dat je van corrupt kan spreken, de politie op zich is behulpzaam, in de steden is het anders dan op het platte land, daar horen ze gewoon bij het volk. De politie in de steden is ok, zeker voor toeristen, maar op het platte land zijn het een soort sociaal werker voor je, een soort oom.
Tenzij je dingen doet die niet mag want dan ben je de sigaar.

Op aardig wat plekken zou ik zeggen corrupt. Zelf heb ik er niet heel veel last van gehad, redelijk wat agenten daar hebben de zelfde pencak stijl als mij beoefend en hierdoor kun je soms door het oog van de naald springen :wink:

Ik heb een keer met de politie te maken gehad, dat was na een beroving. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze zeer vriendelijk en behulpzaam waren!

Maar ze zijn zeker ook corrupt… Gisteren was er bv een grote controle bij Semiyak/Kuta waar alle buitenlanders met een motor werden aangehouden. Geen geldig rijbewijs is officieel een boeite (moeilijk), dus waar het op neer kwam is dat veel mensen de boete afkochten. Een NL zurkel bewijs is nl niet voldoende om een motor mee te besturen.

Maw de ambtenaar/politie wordt omgekocht door de toerist, dus wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de corruptie? Ook ik ben in Yogya wel eens aangehouden door de politie nadat ik door rood was gereden, nadat de politie begreep dat ik (vloeiend) Bahasa Indonesia sprak kreeg ik de keus, een ochtend verkeersles bij de politie zonder boete of gelijk een bedrag van RP 60000 afrekenen, ik koos vanzelfsprekend voor het laatste.

Over het algemeen gesproken is de politie, tegenover toeristen zeer correct, en ook al komen ze soms arrogant over ze zijn nog behulpzaam ook. Maar ga je over de schreef, motorrijden zonder rijbewijs, zonder helm, of voor mij part in je blote kont, ben je aan het rotzooien met drugs, aan het rotzooien met minderjarigen dan ben je terecht de lul.

Daarom vind ik deze peiling weinig betekenis hebben, de meeste komen nog niet eens in de buurt van een politieagent, omdat ze geheel verzorgde reis maken. En mensen die hier zonder reden corrupt aanvinken neem ik ook niet echt serieus.

Ik ben al 12 keer in Indonesië geweest en heb nog nooit met de politie te maken gehad. Mijn zoon ging op een avond in Bali naar een discotheek. Hij had netjes zijn haar gekamd. Hij ging met een brommertje zonder helm. Politie, hij mocht doorrijden en moest Rp 10.000,-- betalen, dit is € 0,80. Dat zou je hier eens moeten proberen, politie € 0,80 geven. Hou ze hier maar eens een paar honderd euro voor. Ik denk dat je ze kwijt bent.

De politie is heel aardig voor de ‘‘gasten’’ want ze brengen wel geld in het laatje!!! Maar…als er iets is dan zijn ze zo corrupt als het maar kan. Ierdereen houd elkaar de hand boven het hoofd!!! Op Bali zijn onze koffers open gebroken terwijl de koffers op slot zaten maar de belangrijke spullen hadden wij in de hotelkluis dus denk je niks aan de hand maar Roeland kon wel een nieuwe koffer kopen!!! Dat koste ons dus 1 hele dag politiebureau!
Wij hadden de hotelbeveiliging precies voor ons huisje dus dan denk je dat je hartstikke goed zit!!! De beveiliging zit er ook vaak bij in dus wees ALTIJD op je hoede!!! Mijn moeder (leeft niet meer) is met een Balinees getrouwd geweest en vroeger was het al corrupt en dat is nu nog zo! Om een klein voorbeeldje te noemen is: geld wisselen op de kleine kantoortjes langs de weg. Ze tellen het geld uit en je ziet dat het ‘‘klopt’’ maar…er zitten sleuven op de bali en daar verdwijnt een gedeelte van je geld in zonder dat je daar erg in hebt. Dus als je deze truc niet kent: Tel ondanks dat het lijkt te kloppen altijd nog alles na voordat je het kantoortje verlaat want ze besodemieter de boel als ze denken dat je een slachtoffer voor ze kunt zijn!!!
Hoe lief ze ook zijn vergeet niet dat de Indonees Australiers, Japanners en Nederlanders NIET MOGEN ondanks dat ze zo lief zijn!!! Ik weet heel veel van de geschiedenis van dit land en als ze je heel elegant kunnen flessen dan doen ze dat ook! Yoga is heel leuk maar voor de toerist die niet weet wat daar allemaal gebeurd ben je zeker de klos!!! Vergeet niet dat Indonesie een derde wereldland is en wij zijn in hun ogen een wandelend kapitaal!!! Groetjes, Jacquelien. En denk erom als je die kant op gaat: je moet ogen in je kont hebben!!!

Hier op de Gilis is er geen politie! De eilanden, Gili Air, Gili Meno en Gili Trawangan, regelen zelf alles. Op Trawangan hebben we nu sinds een jaar touristen politie, geen echte politie maar mogt er iets gebeurd zijn dan an je daar er melding van maken.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen.Eigen ervaringen zeker corrupt.Maar er valt altijd wel iets te regelen ! Wat dan weer positief is,ALS JE MAAR GELD ONDER DE TAFEL SCHUIFT.he he:chin:

Een kennis van mij probeerde een politieman om te kopen tijdens een verkeerscontrole gevolg: een middag en een avond vastgehouden op het bureau. Moraal, blijf beleefd en betaal gewoon de gevraagde boete. :slapen:
Aan het eind van de maand zijn er vaak verkeerscontroles waarbij soms het gehele korps van een stad erbij betrokken is en wordt bijna iedereen aan de kant gezet. Het feit dat men staande gehouden is voor controle van allerlei autopapieren en vergunningen kost Rp15.000 (Sumatra 2011).
Kan me niet aan het gevoel onttrekken dat het een soort aanvulling op het salaris is…:dag:

Lands wijs, Lands eer zou ik zeggen, ik heb helemaal geen moeite met de politie in Indonesie, In Nederland zijn ze nog veel rücksichtsloser, want in Nederland moet de politie hun boete quota volkrijgen anders lopen de agenten in Nederland de kans om ontslagen te worden, is dat niet hetzelfde als de maandelijkse controles in Indonesie?(En mijn schoonzus is hoofdagent dus die zal het wel goed weten) vinden jullie dat dan beter? is dat dan ook niet om de staatskas te spekken door oneerlijke controles? Ik zeg niet dat die controles niet nodig zijn maar de manier waarop en de reden waarvoor stinkt.
Dus aub geen critiek op politie in andere landen als het in Nederland ook nog niet helemaal koosjer is.

Mijn subjectieve ervaring: ten opzichte van toeristen i.h.a. correct, tegenover locale bevolking soms redelijk agressief. En of ze corrupt zijn? Vraag dat aan je becakrijder of taxichauffeur… Vaak hebben die een andere definitie van corruptie dan wij “brave” Nederlanders met onze bouwfraude!
Peter

:slapen:

1 like

Ondanks dat zij de middelbareschool hebben doorlopen, is het Engels bar en boos. Handig op z’n tijd, wapperen ze met een boetepapiertje dan kan 50000 RP wonderen doen. Dat gaat in hun kontzak. Moet je naar een politiebureau om iets gerealiseerd te hebben dan staat een heel ’ team’ klaar? Nee…1 bureau + 4 tot 6 mensen. Kennis van zaken, lijkt dat zij het niet hebben of moet je 50000 RP onder de tafel schuiven. Bij ons gaat alles gestructueerd, hier loopt het allemaar anders. Dus aanpassen is wat je kunt doen. En een big smile!:kus:

De lokale mensen zijn bang voor iedereen met een uniform, politie en leger. De uitdrukking de politie is je beste vriend hebben ze echt nog nooit van gehoord.

In de rest van Indonesie zijn ze niet zo gespitst op toeristen, daar zijn ze heus behulpzaam en zullen ze eerder naar je zwaaien dan je aanhouden.
Maar in het zuiden van Bali (Denpasar, Kuta, Sanur) hebben ze door dat het goed bijverdienen is. Want wie neemt nou een internationaal rijbewijs mee (10 euro bij ANWB winkel op halen, even pasfoto mee, en 10 minuten later sta je weer buiten).
Waren vorig jaar de boetes nog R 100.000 (10 dollar), volgens de lokalen het normale bedrag. Dit jaar hadden ze een mooi briefje in elkaar getyped voor de toeristen. R 1.000.000. Je leest het goed, 1 miljoen (100 dollar). Tip: we zeiden dat het in de hotelsafe lag (was nog echt waar ook) en toen vielen we in de categorie ‘kan rijbewijs niet tonen’ a R 250.000. Tandenknarsend betaald, je kunt niet anders. Je krijgt dan echt geen bonnetje ofzo hoor, dat gaat in de pocket.
Tja, geef ze eens ongelijk, wij lopen er rond als miljonairs. Eten zij voor R 5.000, wij eten in een toeristen restaurant voor R 50.000.

Met mijn internationale rijbewijs (voor de auto) mag ik in Indonesie nog steeds geen scooter besturen. Daar heb je echt een motorrijbewijs (cat. A) voor nodig, of een SIM cat C als je een Indonesisch rijbewijs hebt.

Hoi Jenny,

Ze lieten ons wel eens door met internationaal auto rijbewijs… maar klopt inderdaad niet helemaal, daar zaten wij ook wel mee. Misschien was dat een gelukstreffer.

Koop jij dan in Indonesië een motor rijbewijs bij het politiebureau? (Tenminste de lokalen vertelden dat je voor R 200.000 een rijbewijs voor de scooter koopt, geen examen ofzo.)
Maar kan dat ook als toerist?

Komt er anders op neer dat je geen motorbike kunt huren, maar wel een auto.

Ik huur nooit een motorbike in Indonesie. Inderdaad, omdat ik geen rijbewijs heb. Het Indonesische rijbewijs is niet eens mijn grootste zorg, de politie is om te kopen, maar het feit dat ik onverzekerd rond rijd zit me niet lekker. (Volgens de Nederlandse wet zijn de Indonesische ‘brommertjes’ van 100-120 cc nl motoren.)

Ja ze kunnen ook best hard… Je hebt volkomen gelijk, niet scooter rijden is het verstandigst.
Helaas ben ik al verslaafd, vind scooter rijden heerlijk! Gevoel van vrijheid…
Links rijden met een auto daarentegen vind ik lastig (mn bochten in druk verkeer) en dan vind ik het verkeer te chaotisch. Met een brommer heb ik daar geen last van… tja. Nou ja, echt grote afstanden doen we met auto en in de stad pakken we taxis/bejaks.