Ik vind het heerlijk om achterop een ojek te zitten, en dat doe ik vaak. Ik weet het, dat is ook niet veilig, zeker niet als je zonder helm 60-80 km per uur gaat over een slechte weg. Maar om de een of andere reden heb ik meer vertrouwen in die lokale gasten dan in mezelf.
Wat is corrupt… Ik ben op de motor aangehouden door de politie, omdat ik niet op de weg reed. Ik moest stoppen bij een stoplicht. Nou niemand houd zich daar aan de regels, de motoren rijden kris kras om de auto heen om vooraan bij het stoplicht te komen. Dit deed ik dus ook, reed gewoon een balinees achterna. Werd toen aangehouden door de politie, moest mijn motor aan de kant zetten. Nu is het zo, dat mijn man de taal spreek, hij zag dat ik was aangehouden en kwam terug. Vroeg in hun taal waar ze mee bezig waren. Kreeg als antwoord dat ik niet reed op het asvalt, daarom was ik aanhouden. Ik moest in het hokje van de politie gaan zitten. Hij wilde mij internationaal rijbewijs zien. Ik had die ook. Onderwijl zei mijn man;“die andere mensen dan”, onderwijl reed er andere mensen op de plek waar ik dus aangehouden werd. Daar hij zo tekeer ging hebben ze mij zo vlug mogelijk terug op de motor gezet en mocht ik gaan zonder te betalen. Wij wisten dat dit kon gebeuren. Laten eerlijk zijn. Ze zijn dat gewend, toeristen halen ze er uit en die moeten voor iets betalen, wat voor een balinees heel gewoon is. Maar omdat we geld hebben hopen ze op wat extra verdiensten. Ik heb hier op niets tegen, de boete zou ongeveer 5 euro zijn voor hun veel geld voor ons is dit een boete van niks. Ze doen dit niet alleen bij de toeristen. Als je als balinees een ongeluk krijg en je haalt er politie erbij, dan is de gene die het meeste betaald aan de politie de gene die gelijk heb. Nu kan je wel roepen dit is corrupt, de corruptie beging bij de regering en zal ook eindegen als men die het eerst aanpak. Wil je dat je dit niet overkomt gaat dan niet naar landen waar dit heel normaal is. Want indonesche is niet het enige land waar dit gebeurt.
Ik vind dat je groot gelijk hebt. Vele toeristen gaan met de taxi of hebben een georganiseerde reis. Komen dus niet of weinig met de balinees in aanmerking met hun levens stijl. Wij willen daar gaan overwinteren, dus gaan we op vakantie in de kampoeg. Let wel, aangepast een beetje aan onze levenstijl. Dus ac in de slaapkamer en een toilet die wij gewend zijn. Als iemand wil dien hoe de balinees echt leeft, ga dan naar de 24 pasar in Den Pasar. Dan zie je hoe de mensen inkopen doen. Ik raad ook aan, als je iets wil kopen zorg dan dat nog heel is (fruit bijvoorbeeld). Als je het gesneden koop dan heb je kans dat er vuil dat zweef in de lucht word opgenomen in het produkt Wij zijn dit niet gewend, kopen daarom dingen die in stukken zijn gesneden ( vlees) gewoon in de supermark. Want als je dit niet doe, dan heb je kans dat je ziek word. groetjes willy