De vuilnisbelt die Indonesië heet...

Al jaren reis ik naar Indonesië en wat mij het meest opvalt is het vele afval langs de weg, op zee in rivieren enzovoorts. Het lijkt wel of het elk jaar meer en meer wordt. Vooral al die plasictasjes in alle maten vervuilen het landschap het meest. Ook waterflessen en verpakkingen zijn een goede nummer twee. Om en in de pasar vooral veel groentenafval. De bergen troep gaan tegen de late namiddag steeds meer bewegen van het ongedierte dat daarin rond krioelt. Een goed initiatief zou van de winkels uit moeten gaan om duurzame tassen te verkopen en niet ieder prulletje in een plastic tas verpakken. De vuilnisophaaldienst, als die al bestaat (meestal steekt men de berg afval in de fik), staat absoluut in de kinderlaarzen. Hier en daar worden vuilnistonnen of houten bakken geplaatst die al op een jeugdig tijdstip overvol zijn. De tukang sampah doet wat hij kan…

Dan moet het behoorlijk stinken in Indonesië ?!
Is dit overal zo, of beperkt het zich tot bepaalde plaatsen (steden, marktplaatsen, toeristische gebieden)?
Bepaald geen mooi visitekaartje…

Het is natuurlijk niet overal zo, op plaatsen die jij noemt kom je het vaak tegen. Er zijn in Indonesië nog veel ongerepte gebieden maar dan moet je wel van de gebaande paden afwijken.
Het visitekaartje van Indonesië zie je in de gore en stinkende toiletten op de vliegvelden… in restaurants en andere openbare ruimten :tear:.

Kortom als je naar Indonesië op vakantie gaat en dat doet als 99% van de toeristen dan zit je in de troep en de stank.
Ga je voor de niet toeristische delen dan heb je daar geen problemen mee.
Zijn er op Bali en Java nog plekken over of kan je dat vergeten?

Indonesië staat al 30 jaar ergens in mijn hersens opgeslagen als zijnde een land wat me intrigeert en waar ik heen zou willen. Weet niet of het er ooit van komt en als dat zo is dan zeker niet in de zooi en tussen de holiday makers! (daarvoor hoef ik niet naar Indonesië, dat heb ik zelf vaak genoeg hier noodgedwongen aan de Costa´s en op Mallorca en Can. eilanden meegemaakt)

Zo erg is het nou ook weer niet dat het je tegen moet houden om een prachtig land als Indonesië te gaan bezoeken. De eerste keer zal het je zelfs niet eens opvallen, je bent te druk bezig met de indrukken van al dat moois. :vak02:Als je vaker daar bent zie je meer de details zoals de nonchalance van de Indonesiër m.b.t. het dumpen van het afval, over de rug gooien en het is niet meer hun probleem… :zon02:

Dit lijkt me een tamelijk impulsief gepost topic.
Hier doe je Indonesie zeker mee tekort!

Dit soort foto’s kun je in alle arme landen maken en in alle werelddelen!

Ik herinner me de geur van de natuur, lekker eten, kruiden en bloemen.

Iedereen heeft zijn eigen waarnemingen , ervaringen.
Een mening is vaak subjectief.

Wat mij opvalt is dat mensen die “negatief” over Indonesia en de Indonesiers denken en spreken zijn vaak terug gekomen naar Indonesia.
Of ze hebben daar gewoond , of opa en oma daar hadden gewoond of een of andere binding hadden , door werk ,vriendschappen , relatie etc .

Ik heb alleen de grote plaatsen waar de meeste toeristen kwamen bezocht.
Soms zie ik het wel , de armoede , de vuilnis .
Eerlijk gezegd vanuit een afstand .

Het is natuurlijk eigen keuze of smaak of je per se de afval , de bedelaars , verstopte kanalen etc wil fotograferen .
Ieder zijn meug .
En het is menselijk dat men ook selectief waarneemt.

Ik hou alleen van de mooiere zaken .
Ga niet expressvuilnis belten fotograferen.

Aan Marifran:
Ik kan ook foto’s maken van vulnisbelten , veel te vinden in Amsterdam en oude stadskernen in Nederland.
Maar dat interesseert Japanse of Amerikaanse toeristen niet .
Die wil alleen Keukenhof of Volendam zien.

Inderdaad, hier doe je Indonesië veel te kort mee! Het is inderdaad een negatief iets dat uiteraard bestreden zou moeten worden door de overheid aldaar. Hetzelfde merkte ik in Maleisië. Afval overal…ik stoorde me er ook aan.

Het zou mij absoluut niet weerhouden om hier naartoe te gaan. En het moois wat er te zien is weegt vele malen zwaarder dan deze plaatjes!

:lol:

Niet slap lullen ouwe. We hebben nog geen enkele foto van je van Indonesie op dit forum gezien.
Wie zegt dat men jouw internetvervuilend gezwam op al die forums nog wil lezen, maar we worden er wel mee geconfronteerd:D

Dan reizen jij en ik zeer waarschijnlijk naar soortgelijke stekjes in Indonesie.
Kun je voor de verandering geen foto’s plaatsen van mooie sawa’s, schitterend witte stranden, hotels met zwembad, fraaie balineze danseresjes? Het oog wil ook wat.

Dank je:zon02:

Het zou mij er niet van weerhouden naar Indonesië te gaan, ik zou er alleen wel rekening mee houden bij het kiezen van een bestemming of route aldaar.

Wanneer je binding hebt met dat land (familie, vrouw, het tempo doeloe gevoel). Laat het afval je natuurlijk niet weerhouden om toch naar Indonesie te gaan…

Je houdt natuurlijk rekening met het feit, dat weet je, dat indonesiers overal hun afval wegflikkeren. Wat dat betreft is men niet milieubewust en is men dat nooit geweest ook

Dat regelmatig terugkomen geldt ook voor toeristen die in afgeschermde gebieden als bvb Nusa Dua hun vakantie vieren.
Die herinneren zich natuurlijk de geur van het strand, het mooie **schone **hotel, de bloemen van de mooi aangelegde parken en het lekkere aan de westerse smaak aangepast eten. Voor hen is dat het indonesie, het land van hun dromen waar ze o zo graag willen wonen:wereld:

Graag on-topic blijven, het gaat hier niet over moslimhaters en het oude Batavia.