Wat een verhaal seh, ik leg huilend van het lachen op de grond. Wat mij opvalt is dat die SA regelmatig scheldt tijdens zijn reizen, in het Sundanees, in het Betawi, allemaal even “vloeiend” . Dat toch terwijl het schelden in Indonesië “not done” is, er is niet eens een scheldtraditie zoals wij in het westen kennen. Het Indonesisch is zeer arm aan scheldwoorden, van het woord anjing (hond) schrikken ze zich al een ongeluk, dat terwijl in onze traditie het woord hond voor het laatst als scheldwoord in de 18e eeuw werd gebruikt. Ik zie die toerist voor me, opeens komt daar een klein bol vetpropje op hem af, moeilijk lopend, want zit altijd in een huurauto (met chauffeur) en begint te schelden, zou de toerist het begrijpen? Want in wat voor taal schold SA? In het Papiamento, Tongo Sranang, in het Mandarijn of het Spaans ? Wie het weet mag het zeggen.
Deze topic gaat echter niet over de verbale vervuiling die SA heeft te bieden maar de vervuiling in Indonesië. Die is gigantisch, niet alleen dat maar zeer bedreigend. Je hoeft maar om je heen te kijken, deuren die vaak vastgepakt worden, lichtschakelaars, de vloeren in het openbaar vervoer, de vuilnis overal op straat men flikkert zijn afval overal neer onder het motto als je er maar vanaf bent. Moet je kijken naar plekken waar er olie wordt ververst de afgewerkte olie gaat zo de goot in en komt vroeg of laat in het grondwater terecht… Je moet eens zien hoeveel kunstmest er op die sawa gaat, hoeveel er met bestrijdingsmiddelen gespoten wordt. De benzine die wordt gebruikt bevat nog steeds lood, de vervuiling door uitlaatgassen is daarom ook gigantisch, in de grote steden zelfs gevaarlijk. Moet je zien wat sommige uitlaten uitbraken, soms als je achter een bus of vrachtwagen rijdt wordt het ineens donker. De vervuiling door de industrie is ook heel erg, wat ze in de lucht wegblazen en wat ze allemaal voor afval in het water donderen. Het dagblad Kompas heeft enkele expedities georganiseerd o.a. langs de rivieren de Bengawan Solo en de Ciliwung als je die verslagen leest (zijn in boekvorm uitgebracht) wordt je bang om op Java te verblijven, een grote vuilnis- en gifbelt. Het enige positieve wat ik hierin zie is dat er pogingen ondernomen worden om het Indonesische volk bewust te maken voor de rampen die hun te wachten staan, zeker op het eiland Java met zijn meer dan 1000 (!!) inwoners per vierkante kilometer. Maar het Indonesische volk is zeer hardleers (kijk maar naar die SA) en zeer ongedisciplineerd, wil je die wat leren moet je naast iedere inwoner een man in uniform neerzetten. Het is nu regenseizoen en wordt het water dat uit de kraan stroomt smeriger door alle troep die erin spoelt. Prompt krijg ik dan last van herpes op mijn gezicht en armen, brandende blaren, net brandwonden. Ik kan gelukkig bij de apotheek zo een zalfje halen (Viru-Merz) dan gaat het wel weer over. Zo een zalfje kost “slechts” Rp 25.000 voor een tube. Er zijn in Indonesie 76 miljoen mensen die moeten rondkomen van Rp 20.000 en minder per dag, juist hen hebben het meeste last van deze kwaaltjes maar kunnen zo een zalfje niet kopen.
Klopt boss, maar ik vroeg me af waarom miljoenen Nederlandse islamhaters naar Indonesie gaan :evil: en het arme-mensen kijken (slumbtoerisme in oud batavia) geeft natuurlijk ook geen pas.
Het vuilnisbelt Sidoarjo schijnt men dus vergeten te zijn, een fraai stukje Oost-Java. Fantastisch gewoon!
Het verschil is dat een vuilnisbelt in Nederland een georganiseerde puinhoop is, te vinden op een daarvoor aangewezen plaats en in Indonesië een** ongeorganiseerde**… die overal is te vinden.:chin:
Ik kan me de boze reacties van enkele romantici over dit onderwerp levendig voorstellen. Maar dat zijn dezelfden die het alleen maar hebben over schone hotels, lekker westers eten, goede bediening en dergelijke.
In het begin denk je bij al het zien van al die rommel:'“ach ja”.
Maar men werpt zelfs hun afval vanuit auto’s langs de kant van de weg.
Ik heb het fraaie gezicht mogen aanschouwen van honderden meters (papieren) afval langs een rijweg, in de buurt van Magelang
Vergeet daarbij ook niet de stinkende uitlaatgassen van alles wat zich daar motorisch voortbeweegt. In Nederland verboden, maar in Indonesie heel normaal en doodgewoon.
Het hele land wordt - met uitzondering van de afgeschermde toeristische gebieden - als vuilnisbelt gebruikt
Je doet Indonesie - haar wel milieubewuste bewoners - juist wel tekort mee om dit soort feiten niet aan de orde te stellen.
Wat Surya Atmadja betreft. Indonesiers fotograferen het liefst hun eigen familie- en vriendenkring. En het kan natuurlijk niet zo zijn dat dat gebeurt met op de achtergrond een vuilnisbelt, een bak sampah.
Nee, dat kan natuurlijk niet.
Dit lijkt me een tamelijk impulsief gepost topic.
quote]
Juist niet-dit soort opmerkingen worden vooral geplaatst na ampel overleg, nadenken wel/niet en dan toch maar besluiten om ook eens de achterkant van de spiegel te laten zien. Maar plastic stinkt niet-wat er in zit na een tijdje wel.
Is overigens een problem dat vrijwel heel Asia betreft-hier in BKK net zo, als is hier wel een redelijk goed werkende, dagelijks, incl. de zondag, langskomende vuilnisophaaldienst (Bkk clean city staat op hun wagens). Voordat die komen, komen er zo ongeveer 500 plastic/flesjes. e.d. zoekers (zoals de tukan sampah in Indo) die bakken al doorwroet -die juist in toeristenbuurten (die witneuzen kopen steeds nieuwe flesjes met water-je kan ze voor een sentje ook bijvullen-dat weten ze niet of durven ze niet) er nog een aardige boterham (pardon-bordje rijst) mee verdienen. Dus je doet er-onwetend- ook nog goede werken mee.
De Aziaat is nog de tijd gewend dat alles biologies afbreekbaar en in een bananeblad zat-dat kon je overal wegmieteren.
de schoonmaakdames in mijn guesthse hebben ook nooit garderobe kopen nodig-wat veel bekpekkers aan het eind achterlaten is ongelofelijk (in hun ogen)-en een beetje herstellen of naaien kunnen die dames prima.
Goed dat je het voorbeeld van Bangkok heb laten zien.
Het is ook zo in Jakarta en alle grote steden.
Daar heb je relatief goed werkende vuilnis ophaaldiensten.
In de kampungs zorgen de bewoners voor hun eigen omgeving.
Geregeld hebben ze de zgn ‘kerja bakti" ( zo’ n soort algemene diensten ) = zo’ n soort vrijwilligerswerk.
Het werd vaak gedaan als er te veel afval liggen omdat men bijvoorbeeld niet aangesloten zijn bij een stadophaaldienst.
Ik kan me niet voorstellen dat de kampungbewoners het lang volhouden om bij of zelfs op een vuilnishoop te wonen.Het is zelf voor hun eigen bestwil.
Bij steden zoals jakarta etc , wonen de mensen in RT-RW verband (blok-wijkverband) .
Daar wordt geregeld " huishoudelijke" taken verdeeld. Als ze niet geabboneerd zijn voor vuilnisophaaldienst.
Een andere fenomeen is dat mensen in een perumahan (wooncomplex) wonen.Sommigen in schone en beschermde " estate" .
Daar hebben ze ophaaldiensten , ik weet nog dat dat ik 10 jr geleden maandelijks 40.000 rp moet betalen . Ik zit niet eens in mijn huisje , dat bedrag was een post in de zgn maintenance service.Onderhoudskosten dus , je kan zelf tuinmannen inhuren.
Weer je eigen straatje schoonmaken SA? Deze foto’s zijn gemaakt in een stad met 90,000 inwoners. Als je iemand met een fiets met zijspan in een rode overall een geuniformeerde vuilnisman ziet zou ik mijn bril maaar eens schoonmaken… Helaas zie jij Indonesië door een roze bril. :dag:
In verschillende steden van Indonesia gebruiken veel medewerkers van de gemeente , parkeerwachters etc een soort uniform. In het bakje van fiets met zijspan zie je duidelijk de** grote sapu** lidi(veger) ,een afvalzak en andere nog “bruikbare buit” van de dag zoals een witte plastic Jerrycan , een stuk hout .
De nog bruikbare dagelijkse " buit" gaat hij doorverkopen . Verder ben ik eens met bkkflyer als hij zegt dat in vele (zuid Oost) Aziatische landen (behalve de rijke landen zoals Singapura, Korea, Japan) veel afvalbergen zijn .
Kijk onder andere Filipijnen , Pakistan , India , Bangladesh etc .
Natuurlijk ben je het eens met iemand die over andere landen waar je nooit bent geweest spreekt, maar een grotere teringzooi als in Indonesie wordt op de gehele wereld niet vertoond. Je hoeft alleen maar naar je eigen Javaanse gedachtenloop te kijken, dat kan jij niet dat doen wij wel voor je, en we zien een voortdurend groeiende berg afval
Het gaat niet over andere landen SA, het gaat hier over Indonesië. Waarom andere landen erbij halen dan? Om het probleem te bagatelliseren? Het zou een loffelijk streven zijn als je niet elk topic een draai in de verkeerde richting geeft en gewoon erkent dat het op veel plaatsen een bende is. Gelukkig is men bezig om aan dit afvalprobleem te werken. In de loop van de jaren dat ik in Indonesië ben zie ik in sommige steden en dorpen verbeteringen. Nu nog de mensen afval-discipline bijbrengen. Ik denk dat dat nog wel wat tijd zal vergen… Lees het spandoek eens goed op onderstaande foto.
Overigens gaan toeristen natuurlijk niet naar Indonesië om vuilnis te zien, ik ook niet! Je wordt er wel vaak mee geconfronteerd. Maar er blijft genoeg schoons over om van te genieten.
Laatst las ik dat de overheid bezig is met het verwijderen van al die kaki lima en marktkraampjes bij de Kebun Raja in Bogor, de omgeving van de Borobudur (je wordt daar door een wirwar van slingerende straatjes geleid voor je de uitgang bereikt), rond en voor het Kraton in Yogjakarta enzovoort, enzovoort.