Hoi!
Ik zit er over te denken om volgend jaar ong. 5 maanden te gaan backpacken door Afrika. Ik heb inmiddels 2 x een paar maanden gebackpackt door Midden-Amerika, en dat ging goed.
Nu wil ik graag weten hoe het zit met de veiligheid om in je eentje te reizen door Afrika. Is het veilig genoeg, hoe zit het met openbaar vervoer, hostels e.d.?
De landen waar ik heen wil zijn: Kenia, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botwana, Namibië en Zuid-Afrika,… (Van boven naar beneden dus, lijkt me een mooie route.)
Heeft iemand ervaringen met het alleen reizen door (een van) deze landen? Ik hoor graag verhalen!!
Daarvoor ga ik waarsch. een half jaar terug naar Guatemala, om te wonen en te werken. Weet iemand toevallig ook nog wat dan het gunstigste is qua ticket? Retour Guatemala en daarna vlucht naar Afrika, of open jaw ticket ofzo?
Voor backpacken door de genoemde Afrikaanse landen en dan Zuid-Afrika in het bijzonder moet ik je waarschuwen. Het is niet geheel zonder risico’s, realiseer je dat goed voordat je eraan begint. Ik backpacken door Zuid-Afrika zelfs afraden; daarvoor heb ik toch iets te veel verhalen gehoord over de meest gruwelijke dingen.
Houd er rekening mee dat je in Namibie met het openbaar vervoer niet de bezienswaardigheden kunt bezoeken. Je kunt vanuit Windhoek en ik dacht ook vanuit Swakopmund toers boeken van een paar dagen tot een paar weken. Maar beter is om met een paar personen een auto te huren, of alleen een landarragement te boeken van een van de rondreizen vanuit Nederland. In Zuid-Afrika kun je veilig backpacken met de Bazbus, die je van hostel naar hostel brengt. Van daaruit kun je met toers de NP in. Ook in Zuid-Afrika is het leuker (vind ik) om met een huurauto rond te reizen.
Ik heb door Kenia gebackpacked en dat was helemaal te gek. Op het platteland en in de dorpen is iedereen heel vriendelijk en gastvrij. In het dorpje Voi(Tsavo park richting Mombasa) kreeg ik een rondleiding door het dorp, heb daar vele handen geschut en zat ik met de rijkste man van het dorp een pilsje te drinken(hij had meer dan 80 koeien en dasss rijkdom in kenia). Ook lokaal voor weinig met een ranger/pickup het Tsavo park in. De toeristen die je zag zaten volgepropt in busjes, wij reden met zn 3en overal snel naar toe. In Nairobi en Mombasa moet je voorzichtig zijn en altijd met een taxi naar toe gaan, sávonds geen risico’s nemen, niet over straat lopen. Ik ben in veel landen geweest en na Cambodja heb ik hier de vriendelijkste mensen ontmoet
Sudan?? Met al die burgeroorlogen en gruweldaden. Waar ruim 1 miljoen mensen constant op de vlucht zijn voor het aanhoudende geweld enzo??
Het lijkt me niet echt veilig om daar te gaan backbacken! Ten minste… niet NU. Maar misschien heb ik het helemaal mis hoor. In ieder geval zal het nooit zo snel bij me op komen daar heen te gaan om te backpacken als je de nieuwsberichten zo steeds hoort.
Hoi!
Bedankt voor jullie berichten!!! Inmiddels weet ik niet meer zo goed wat ik wil gaan doen volgend jaar,… Mijn plannen omtrent Guatemala gaan niet door, heb besloten dat ik echt 's wat anders wil gaan zien, dus waarsch. wordt 't alleen Afrika. Maar waarsch. ook niet meer voor 5 maanden, eerder 2 maanden denk ik. Maar wat ik dus opmaak uit jullie verhalen, is het niet heel verstandig om (als vrouw) alleen te gaan backpacken. Alhoewel Kenia toch wel mogelijk is als ik het bericht van Paully lees.
Hoe zit dat met auto’s huren e.d.? Is dat daar duur of allemaal prima te betalen? Hoe zit 't zowieso met kosten van reizen, hostels e.d.? Ik moet er idd ook niet aan denken om in zo’n volgepropt toeristenbusje te zitten (hoe je toch verwend kunt raken als backpacker hahaha! Ik zit echt veel liever in 'n volgepropte localbus:D). Wie weet kan ik iemand in m’n vriendenkring zo gek krijgen om met me mee te gaan, dan is zo’n 4x4 wel een idee,… Hm, nog genoeg om over na te denken dus:).
Dat van 's avonds niet door de straten gaan lopen herken ik maar al te goed van Guatemala, en, eerlijk is eerlijk, ik zou ook niet alleen in 't donker door de straten van Amsterdam (of zelfs Tilburg!) gaan lopen haha!
En hoe veilig is Namibië nu precies?
Goed, ik lees 't wel weer;) Bedankt!
Wij hadden een oude auto gehuurd in Kaapstad voor 7 euro per dag, en van daaruit hebben we Zuid-Afrika en Namibie bezocht. Namibie is veilig om te bezoeken, alleen in Windhoek werden we gewaarschuwd om op te passen. Maar we hebben er niets van gemerkt dat het daar onveiliger zou zijn. Maar als je lekker in een volgepropt busje met locals wilt reizen, dan zijn Zuid-Afrika en Namibie verkeerde keuzes.
Hola, als vrouw alleen zou ik je niet aanraden door Kenia gaan reizen hoor?
Dan heb ik dit verkeerd begrepen, dacht dat je nog met iemand ging.
Voor als je toch gaat…zou in Kenia alles met het openbaar vervoer doen of met een lokaal geregelde 4wheel drive de parken in. Er is 1 weg van Nairobi naar Mombasa, dus das het makkelijkst per bus…onderweg kan je in allerlei kleine dorpjes uitstappen en zou ik in de Lonely Planet of Rough Guide uitzoeken in welk dorp je kan overnachten. Zoals ik al vertelde is er in Voi een prima hotel en de mensen zijn daar vereerd als je hun dorp aandoet. Als je daarna naar de kust bij Mombasa gaat zou ik per taxi gaan.
Op Mombasa station kan je prima afdingen en voor een leuke prijs naar een hotelletje gaan(ongeveer 20km verderop)
Ik heb trouwens ook in Zuid Afrika gereisd, er staan hieronder een aantal negatieve adviezen die ik tegenspreek. Ik heb de gehele Westkaap rondgereden met een huurauto en alleen in de buitenwijken van Kaapstad moet je uitkijken en ramen en deuren van je auto gesloten houden. Op snelwegen kan je in principe niks gebeuren…In de omgeving van Stellenbosch, Hermanus, Kaap de Goede Hoop hoef je niks te vrezen, daar is alles veilig.
Hoe veilig het hier in (zuidelijk) Afrika is, ligt ook voor een deel aan je eigen instelling. Ik neem aan dat je behoorlijk wat backpack ervaring hebt en dus je voelsprieten in een vreemd land altijd ‘aan’ hebt staan. Oftewel: vaak is het een kwestie van gezond verstand gebruiken en zodra je je ergens niet happy voelt, proberen zo snel mogelijk in een veiliger omgeving te komen. Wat niet wegneemt dat er een hoop narigheid gebeurt waar je zelf geen invloed op hebt…
Ik heb in de omgeving Kaapstad - Stellenbosch wel veel in m’n eentje ondernomen maar dan vaak wel met mountain bike of huurauto. Ik hou er niet van helemaal zonder vervoer te zitten. Als ik af en toe ging wandelen, werd ik wel 100 keer (!) aangesproken door mensen met auto’s die erg medelijdend vroegen of ik een lift nodig had. Oftewel, in veel delen van Zuid-Afrika kijken mensen erg vreemd op als je wandelt c.q. lift. Iedereen gebruikt hier de auto, zelfs voor hele kleine stukjes en helaas is dit niet alleen maar uit luiheid…
Een auto huren is dus zeker een optie. Je kunt op internet overal adresjes daarvoor vinden. Vaak merk ik dat het goedkoper is vanuit Nederland iets te huren (vooral als je dat kunt combineren met een vliegticket -fly-drive) dan wanneer je hier ter plekke bij een Avis, Hertz, National / Aliamo of andere verhuurder binnenstapt.
Een 4x4 huren is wel direct een ambitieus plan. Vooral als je voor een langere periode wilt gaan en door meerdere landen wilt reizen. Vaak betaal je dan zo’n 800 - 1.000 rand per dag. Voor Zuid-Afrika heb je lang niet overal een 4x4 nodig. Sterker nog: het wegennet is hier zeer goed. Er is heel veel asfalt en zelfs de onverharde wegen zijn vaak goed te berijden met een normale personenauto. Neem wel airco, da’s gedurende de meeste maanden hier wel lekker! Kijk alleen uit als je richting Swaziland of Lesotho wilt gaan, daar heb je echt behoorlijk bergachtige gebieden waar je niet met een normale personenauto terecht kunt.
Voordeel van de auto huren is dat je ook direct hulp onderweg hebt. Dus in geval van pech, medische zaken etc. kun je direct de verhuurder bellen voor assistentie.
Maakt ook nogal uit in welk gebied van Zuid-Afrika je gaat rondreizen. De grotere steden zijn redelijk onveilig (bepaalde buurten) maar zoals je zelf aangeeft is dat eigenlijk in Nederland ook al vaak zo.
Wij wonen helemaal in het noorden van Zuid-Afrika, in de provincie Limpopo en hier is het echt superrustig. Vanuit onze lodge maken we ook vaak uitstapjes naar Botswana en dat is ook echt een relaxed land. Hoe en of je daar met openbaar vervoer rond kunt komen, zou ik echter niet weten. We zien daar eigenlijk nooit bussen of zo op de wegen waar wij komen… Wél veel olifanten en ander wild trouwens!
BazBus ken ik niet uit persoonlijke ervaring. Ik weet wel dat er een heel leuk boekje is met allerlei accommodatie en uitjes langs de route van de BazBus. Dit boekje heet ‘Coast to Coast’ en is geschreven door heerlijk gekke mensen. Bevat veel betaalbaar goede tips. Moet te doen zijn met die bus maar ik denk niet dat ik dat snel helemaal in m’n eentje zou gaan doen.
Enfin, volgens mij draaf ik beetje door. Laat dit eerst maar eens op je inwerken. Zulke reizen plan je toch niet in 2 dagen. De voorbereiding is ook al onderdeel van de pret, toch! Geniet er dus alvast van en maak er een gave reis van
iedereen heeft gelijk als het gaat om veiligheid en voelsprieten, maar verder is voor een vrouw alleen kenya, zuid afrika, mozambique, lesotho, uganda prima te doen. In zuid afrika is de bazbus leuk als je ervan houdt om elke keer met (dezelfde) jongeren rond te reizen. Ik hou daar niet zo van. De gewone bussen zijn daar perfect en veel relaxer. ze komen op tijd en zorgen uitermate goed voor je. (greyhound, city to city enz) Niet aan te raden zijn de taxibusjes, helemaal als je de omgeving niet kent.
kenya is ideaal, neem wel je tijd. maar alles valt te regelen. uganda en mozambique zijn nog relaxer. het leuke aankenya enz. tov zuid afrika is dat er naast backpackers heel veel hele goedkope guesthouses zijn omdat de locals ook nogal reizen. zit je niet de hele tijd in een backpackers. ontmoet je meer lokale mensen en kom je daardoor weer op hele andere plaatsen. Als vrouw alleen is ales prima te doen. alleen is het jammer dat je wel voorzichtig moet zijn. kan je zien als vrijheidsbeperking, maar ook gewoon als verstandig.
safari njema (fijne reis)
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik kan hier wel echt wat mee! 't Zal nog wel een tijd duren voor ik echt weg kan (vanwege gebrek aan financiële middelen e.d.), en wellicht is 't toch wel een goed idee om niet alleen te gaan reizen, en tja, dan zal ik eerst 's iemand moeten vinden die met me mee wil natuurlijk:) Maar goed, ik heb geen haast, ik ben nu iig een stuk wijzer geworden! Meer tips blijven ontzettend welkom! Vooral over openbaar vervoer in de verschillende landen, omdat daar om een of andere vreemde reden nog steeds mijn voorkeur naar uitgaat haha. En tips voor goedkope, en vooral leuke/bijzondere overnachtingsplekken, ik hoor ze graag! Bedankt!!
Hoi! Ik hoop dat ik je binnenkort (naja over ene paar maanden) van wat tips kan voorzien. Ik vertrek namelijk half september in mijn eentje naar Oeganda. Waarschijnlijk blijf ik alleen in dat land, al overweeg ik nog om via Kenia door te trekken naar Tanzania. Tanzania schijnt namelijk ook erg mooi te zijn en goed te doen als vrouw alleen.
Ik ga waarschijnlijk wat rondreizen en hopelijk wat verhalen schrijven voor tijdschriften/kranten hier in Nederland. Maar dat moet ik nog even goed organiseren voor ik daadwerkelijk weg ga.
(Ik ben trouwens 22, meisje en nooit eerder in Afrika geweest (op Marokko na dan,maar niet in Afrika beneden de Nijl)
Zolang je niet beslissen kan welke landen je in twee maanden wil bezoeken, kan je ook niet een plan maken, wel of niet met openbaar vervoer/eigen vervoer. Alleen of met meer…noem het maar op. Ik ben net terug van een reis van 10 maanden waar van een half jaar in Afrika.Samen met mijn man en dochtertje van 2 hebben wij Zuid-Afrika/Namibie/Zambia/Malawi/Mozambique/Tanzania en Zanzibar/Rwanda/Uganda/Zimbabwe gadaan met een 4x4 die nu overigens te koop is! Eerder hebben wij met een fordje fiesta 2 maanden Zuid-Afrika onveilig gemaakt. Kenia, Gambia en Senegal met de rugzak. Ik moet zeggen alleen Zuid-Afrika is heel goed mogelijk met de rugzak om dat je daar de bazz-bus hebt. Kijk eens op coast to coast (google) of bazz bus, misschien is dat precies wat je zoekt? Wij zijn zeker overal wel backpackers tegen gekomen maar vaak in vloekende toestand en het is zeker niet zo evident dat een meid alleen Afrika gaat ontdekken. Wil je meer weten kijk dan op www.sylvietakke.nl (verslag van de afgelopen maanden met auto, laat staan met openbaar vervoer/lifts die er niet zijn.
Succes, sylvie