Alleen In Afrika

Ik ben van plan dit voorjaar naar afrika te vertrekken, omdat alles nog open staat zoek ik naar ervaringen van backpakkers die eerder in Afrika zijn geweest. Ik zoek antwoorden op vragen als:

Is het mogelijk alleen te backpakken in Afrika ( ik ben 18 jaar, onervaren op het gebied van backpakken)

en zoja welke landen worden aan- of -afgeraden

Hoe is de infrastructuur? kan ik zonder autorijbewijs me makkelijk EN VEILIG voortbewegen?

Kan ik van de toeristische routes afwijken zonder mezelf in al te groot gevaar te brengen

Wat ik dus het belangrijkste vind om te weten, is of ik me makkelijk kan voortbewegen en de (relatieve)veiligheid van zon reis

Ook ik zou dit graag weten want ik verkeer in dezelfde situatie…

Hee hoi,

Als je nog geen backpack ervaring hebt is het misschien beter om georganiseerd te gaan. Of naar Afrika te reizen en dan in de grote steden bij die leuke backpacker agencies een leuke trip te boeken. In Zuid Afrika heb je de Bazzzz bus, dat is een hop on hop off bus die een groot stuk van Zuid Afrika doortoert. Zeker zul je dan veel backpackers tegen komen. En inderdaad, in sommige plaatsen (bv. Johannesburg) moet je niet van de toeristenroute afwijken. Niet dat je meteen om zeep wordt geholpen, maar je zou wel eens beroofd kunnen worden of aangerand, zeker een meid van 18 jaar.

Misschien even wat info over mijzelf. Ben 30 jaar, op m’n 17e voor het eerst alleen naar Mississippie gegaan, High School jaar. Daarna redelijk veel alleen op vakantie geweest. 2 jaar in Spanje gewoon als au-pair. Maand alleen door Australie getrokken, wel bij familie langs geweest. Vorig jaar met mijn vriend 6 weken in Thailand gebackpacked (wat veel toegankelijker is dan Afrika, het beste land om het backpacken onder de knie te krijgen) en afgelopen zomer georganiseerd naar Afrika (Zambia, Botswana, Namibie en Zuid Afrika) geweest, omdat we maar een maand de tijd hadden en dat zou allemaal niet lukken met het openbaar vervoer daar. De bus gaat wel, maar dat kan smiddags zijn, savonds of misschien overmorgen. Auto huren kan ook, maar dat zou ik niet doen in je uppie.

Andere tip is de Lonely Planet, de bijbel onder de backpackers, staat gewoon enorm veel info in en mbv de LP kun je ook je hele reis uitstippelen en dan ga je met een iets zekerder gevoel weg.

In Afrika is het veel kamperen, dus goede tent mee en als je in het winterseizoen gaat, denk dan aan de enorme temperatuursverschillen, overdag 28 graden en snachts 5 graden ofzo.

Ik zou zeggen, boek een ticket naar Kaapstad, ga naar Longstreet (het backpackerswahalla, heel gezellig, jammer dat wij maar 1 dag hadden, das het nadeel van een georganiseerde reis) en informeer bij een van de backpackers agencies wat alle mogelijkheden zijn. De eerste dagen vermaak je je toch wel in Kaapstad.

Heb je nog een vraag, kun je me mailen. Vind ik altijd leuk, want ik vertel graag over mijn ervaringen :slight_smile: en weet sommige dingen ook wel snel te vinden.

backpacken alleen in sommige afrikaanse landen kan wel, maar ik zou het niet zo snel doen. Ik zou proberen met zeker 2 personen te gaan.
Ik heb zelf door zuid-afrika getrokken met mijn backpack, geweldige ervaring die ik nooit zou willen missen.
als je gaat 2 tips:

• probeer met een aantal mensen een auto te huren, ongelofelijk maar dat is goedkoper dan de bazzbus
  • als je op long street bent (idd errug leuk), neem meteen de coast to coast mee, naast de LP onmisbaar in zuidelijk afrika.

groetjes Nicole

hoi, ik ben inmiddels in kenya(2x) tanzania, uganda, mozambique en zuid-africa geweest, met rugzakje. Het enige land dat ik je aan zou raden om alleen te doen als je weinig ervaring hebt is mocambique, gewoon omdat een deel van het land nog niet bereikbaar is en de rest dat wel bereikbaar is er goede busverbindingen zijn en je zo van backpackers naar backpackers kan hoppen. Daarnaast is het een relatief veilig land in tegenstelling tot vb kenya waar mensen harder zijn en het straatleven zwaarder. Als onervaren vrouw alleen lijkt me dit geen optie, behalve dan als je van alles gaat organiseren in het land zelf, zodat je eigenlijk stiekum niet aan het backpacken bent. maar constant met een groep. voordeel van naar mocambique gaan is dat je altijd nog een stuk van zuidafrica mee kan pakken (krugerpark vb)
succes met je keuze!

Hoi,

Beetje later dan verwacht. Klink super goed die reis van jou. Leuk dat je vader in het begin meegaat. De landen die je gaat bezoeken ken ik niet zo goed. Maar ik heb even rondgekeken op internet:

ik wilde aan je vragen of jij goede sites wist voor (NIET al te
toeristische massale) safari’s
http://www.amazingtanzania.com/atz/index.html
http://www.hippotours.com/
http://www.riversafarimalawi.com/
http://www.kayakafrica.net/
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit of je met een toeristische organisatie gaat of niet. Meestal zijn die organisaties juist het beste geregeld en je leert meteen andere backpackers kennen, wat ook heel leuk is.

iets weet over visa: voor zuidafrika en malawi zijn geen visa nodig als je 30 dagen blijft, maar je blijft langer, dus dan kun je beter even informeren bij een goed reisbureau, die meer ervaring heeft met Backpackers. Geen Arke ofzo bedoel ik, bv. bij www.mytravel.nl of www.nbbs.nl (nbbs is overgenomen door mytravel volgens mij).

wat mee te nemen?
kijk even op onze website en dan zie je de lijsten met spullen die wij allemaal hebben meegenomen:
http://www.partylicious.nl/prive/thailand/index.htm
http://www.partylicious.nl/prive/afrika/index.php

verzekering?
wij hebben bij de rabobank de wereld verzekering, maar de Europeesche (of zoiets) heeft ook goede verzekeringen.

is kamperen wel veilig?
Meeste campings zijn goed beveiligd en rondom goed afgezet, zodat er geen wilde dieren komen.

moet ik een speciale kortingskaart meenemen?
dat weet ik helaas niet, misschien kun je dat ook even bij NBBS vragen, misschien een Youth Hostel Card, daarmee krijg je welleens korting in Guesthouses.

In welke vorm neem ik mijn geld mee?
US dollars contant en in traveller cheques. En zorg dat je zo’n moneybelt hebt wat je op je lichaam draagt, klinkt een beetje ‘burgelijk’, maar je ziet er niks van, zit onder je broek en je merkt er niks van, zo heb je altijd je geld en paspoort etc. op je lijf. De traveller cheques kun je het beste over je bagage verdelen, voor het geval dat er iets gejat wordt of dat je tas van de bus afvalt (die binden ze namelijk wel eens boven op de bus). En zorg dat je een kopie lijst hebt thuis met alle cheque nummers.

is het openbaar vervoer goed te doen?
zuidafrika = prima
uganda = geen idee
tanzania = geen idee, maar denk het wel, aangezien het best een toeristisch land is.
malawi = net als in afrika, trein, bus, vliegtuig en huurauto’s (wegen zijn ook redelijk)

Heel veel plezier en een hele goede reis!!

Groetjes, Barbara

het openbaar vervoer in uganda is redelijk tot goed (noorden zou ik overslaan ivm resistence army of the lord),
ik weet dat het noorden van tanzania ook goed geregeld is.
groetjes

Er is wat fout gegaan met mijn gebruikers naam dus ik schrijf nu onder een nieuwe. Als eerst HEEL erg bedankt voor ale warme reacties!
Meer reacties zijn altijd welkom!

Ik heb nog twee vragen:

weet iemand een betrouwbaar, fijn, goedkoop adres is nairobi voor de eerste nachtenna aankomst ? Ik heb op internet gezocht maar persoonlijke ervaringen zijn nooit mis!

Weet iemand een plek in oosttanzania (in de buurt van Dar es salaam) of malawi waar men hulp nodig heeft. Ik ben niet opzoek naar hulporganisaties of grote projecten maar meer naar iets heel kleinschaligs van de lokale bevolking… een plek waar ze wel altijd een vrijwilliger kunnen gebruiken. Een plek waar sociale dingen gebeuren en wat dus opgezet is door de lokale bevolking en niet door mensen uit andere, rijkere continenten.
Ik moedig grote/kleine projecten opgezet door mensen uit andere continenten natuurlijk wel aan, maar in dit geval is het mijn persoonlijke vraag en voorkeur samen te werken met de lokale bevolking.

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee
ontzettend bedankt alvast en sowieso

Eline

Vorig jaar in Malawi geweest samen met mijn zusje (30 + 28 jaren jong) en we hebben daar geen enkel probleem gehad. Ga alleen niet als het donker is met veel bagage sjouwen (je hebt overal tasjesdieven), maar de meeste mensen zijn heel erg behulpzaam. Als je je niet veilig voelt ergens, stap gewoon op beveiligingsmensen af en ze helpen je heel graag!!

Veel plezier!!
Judith (Malawi-fan)
www.kiboko-safaris.com (goede backpackhotel in Lilongwe met Nederlandse eigenaren)

Een nacht in Nairobi:

• Terminal hotel, op de “Moktar Daddah St.” Ziet er netjes uit en niet duur. Elke taxichauffeur weet waar dat is.

Tips:

• Loop nooit alleen in het donker door Nairobi (Nairobi staat bekent als “Nairobbery”)
  • Vervoer je altijd per taxi als je ver weg moet.
  • Als iemand naar je toekomt en zegt dat ie van de politie is: Niet met hem meegaan…!
  • Safari boeken kun je tegenover de Terminal hotel. Naam: Gametrackers; veel jongeren en relatief goedkoop. Zeer goed, ben er mee meegeweest.
  • Zeer de moeite waard om te eten bij “Carnivore”.

Staat in de ‘Lonely planet’.

Groetjes, Marta Pape garcía

Ben er geweest.