Hee hoi,
Als je nog geen backpack ervaring hebt is het misschien beter om georganiseerd te gaan. Of naar Afrika te reizen en dan in de grote steden bij die leuke backpacker agencies een leuke trip te boeken. In Zuid Afrika heb je de Bazzzz bus, dat is een hop on hop off bus die een groot stuk van Zuid Afrika doortoert. Zeker zul je dan veel backpackers tegen komen. En inderdaad, in sommige plaatsen (bv. Johannesburg) moet je niet van de toeristenroute afwijken. Niet dat je meteen om zeep wordt geholpen, maar je zou wel eens beroofd kunnen worden of aangerand, zeker een meid van 18 jaar.
Misschien even wat info over mijzelf. Ben 30 jaar, op m’n 17e voor het eerst alleen naar Mississippie gegaan, High School jaar. Daarna redelijk veel alleen op vakantie geweest. 2 jaar in Spanje gewoon als au-pair. Maand alleen door Australie getrokken, wel bij familie langs geweest. Vorig jaar met mijn vriend 6 weken in Thailand gebackpacked (wat veel toegankelijker is dan Afrika, het beste land om het backpacken onder de knie te krijgen) en afgelopen zomer georganiseerd naar Afrika (Zambia, Botswana, Namibie en Zuid Afrika) geweest, omdat we maar een maand de tijd hadden en dat zou allemaal niet lukken met het openbaar vervoer daar. De bus gaat wel, maar dat kan smiddags zijn, savonds of misschien overmorgen. Auto huren kan ook, maar dat zou ik niet doen in je uppie.
Andere tip is de Lonely Planet, de bijbel onder de backpackers, staat gewoon enorm veel info in en mbv de LP kun je ook je hele reis uitstippelen en dan ga je met een iets zekerder gevoel weg.
In Afrika is het veel kamperen, dus goede tent mee en als je in het winterseizoen gaat, denk dan aan de enorme temperatuursverschillen, overdag 28 graden en snachts 5 graden ofzo.
Ik zou zeggen, boek een ticket naar Kaapstad, ga naar Longstreet (het backpackerswahalla, heel gezellig, jammer dat wij maar 1 dag hadden, das het nadeel van een georganiseerde reis) en informeer bij een van de backpackers agencies wat alle mogelijkheden zijn. De eerste dagen vermaak je je toch wel in Kaapstad.
Heb je nog een vraag, kun je me mailen. Vind ik altijd leuk, want ik vertel graag over mijn ervaringen
en weet sommige dingen ook wel snel te vinden.