Over een krappe kleine maand vertrek ik naar zuid-afrika om daar hopelijk een onvergetelijke reis te maken! Ik heb in de afgelopen jaren al redelijk wat gereisd en afrika staat al heel lang bovenaan op mijn lijstje dus nu ga ik deze droom waarmaken!
Ik vlieg op kaapstad en vervolgens liggen al mijn plannen open! Nu heb ik al veel gelezen omtrent het reizen in afrika en ik kan uit de verhalen opmaken dat het niet altijd even soepel en makkelijk verloopt maar dat het wel te doen is! Opzich geen probleem want ik heb voldoende tijd en ik sta open voor een uitdaging! Maar ik ben een meid van 24 en vertrek alleen naar afrika is dit echt een probleem!? Ik wil het reizen afwisselen met werken bij kleinschallige vrijwilligersprojecten. Heeft iemand hier nog leuke adresjes waar ik eventueel terecht kan voor een leuk kleinschalig vrijwilligersproject?
Gaat er misschien iemand rond deze tijd ook richting kaapstad…!? Maby we can meet!!!
Klinkt allemaal heel goed en lekker enthousiast! Zoek alleen via dit forum even wat andere posts op over veiligheid / als vrouw alleen reizen / backpacken e.d. Ik weet niet hoever je kennis rijkt maar het Afrikaanse continent is ontiegelijk groot, afstanden zijn mega en als blanke vrouw van 24 is het lang niet overal aan te raden om met het openbaar vervoer te reizen. Backpacken wordt ook lang niet overal aangeraden. Maar hierover zijn dus al heel veel andere posts te lezen - inclusief allerlei tips van deskundigen. Veel van deze mensen leven, wonen en werken ter plaatse en kunnen je daarom prima van advies voorzien.
Dat zou sowieso eigenlijk mijn belangrijkste tip aan jou zijn: ‘do as the locals do’ en vraag vooral heel veel advies aan de lokale bevolking. En voor Zuid-Afrika specifiek wil ik je in elk geval zeer zeker benadrukken dat het in veel gebieden niet veilig is om in je eentje te gaan trekken met een rugzak. Niet om je bang te maken, wel om ervoor te zorgen dat je een prachtvakantie hebt en daar ook met veel plezier op terug kunt kijken Want dat is ten slotte toch waar je voor gaat…
Wat wel een mooi initiatief is, is de BazBus. Een internationale backpackersbus die een bepaald traject aflegt maar waar je op- en uit kunt stappen waar je wilt. Sterker nog, ze zetten je ook graag voor de deur van het door jou gewenste hostel af. En als je pas een paar dagen later weer verder wilt reizen, dan kan dat allemaal. Google maar eens! Wij kennen veel mensen met goede herinneringen aan deze bus. En het voordeel is dus dat je niet in het donker ergens op een vaag busstation wordt gedropt…
En nog 1 puntje over vrijwilligerswerk: veel projecten in zuidelijk Afrika vragen daar tegenwoordig veel geld voor. Men zoekt euro’s en dollars om hun projecten te ondersteunen. Wellicht is het nog het makkelijkste om ter plekke tegen iets aan te lopen en daar je diensten aan te bieden. Let er wel op dat je toeristenvisum voor Zuid-Afrika maximaal 3 maanden geldig is (tenzij je het via de ambassade laat verlengen). Na de genoemde 3 maanden moet je anders even het land uit (bijv. door even naar Botswana te gaan) en even later kun je dan weer terug en krijg je - als het goed is - weer een visum voor maximaal 3 maanden.
Hmmm, al met al klinkt het niet zo positief maar begrijp me niet verkeerd, Zuid-Afrika is prachtig. Wij wonen hier niet voor niets alweer ruim 6 jaar! Het is alleen wel een land met een ‘gebruiksaanwijzing’. Probeer je dus goed voor te bereiden. Ten slotte is dat ook al een groot deel van je vakantielol.
Ik heb ook enkele weken “alleen” (je ontmoet snel genoeg mensen) door Zuid Afrika gereisd en zonder problemen. Heel veel lieve en leuke mensen ontmoet. Heb o.a. gebruik gemaakt van de bazbus. Mijn advies: gebruik je gezond verstand en vraag regelmatig (vooral aan locals) of dagene wat je van plan bent veilig is.
Veel plezier!
Heel veel plezier Jenny! Geniet ervan.
Hier in het noorden is het vandaag nog 30 graden, heerlijk zonnig dus wij genieten volop van deze ‘nazomer’ :dag:
Zuid-Afrika is een prima backpack bestemming, met de Coast 2 Coast reisgids op zak heb je veel mooie hosteladressen voor Zuidelijk Afrika bij de hand!
Een goede tip is het Makazi’s vrijwilligersproject in de township Khayelitsha in Kaapstad. Je betaalt wel voor je eigen accommodatie en maaltijden: totaal zijn die kosten rond de 12 tot 20 Euro per dag, afhankelijk hoe lang je op het project denkt te verblijven. Voor meer info over het project kan je mailen naar: info@african-backpackers.com en alvast een kijkje nemen op Facebook voor een projectfilmpje!
Alvast heel veel plezier en mochten we je nog kunnen helpen bij je reisvoorbereidingen dan horen wij dit graag: info@african-backpackers.com