Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op het doen van vrijwilligerswerk in Afrika. Mijn voorkeur gaat uit naar Zuid-Afrika, Tanzania of Zimbabwe.
Daarnaast wil ik natuurlijk wat meer van het land zien en rondreizen.
Heeft iemand ervaring met rondreizen in Afrika alleen? Is dit veilig genoeg? Kom je genoeg andere backpackers tegen?
Zijn er veel backpackers die alleen naar Afrika gaan?
Ik heb al enkele maanden alleen gereisd door Azië, maar ik kan me moeilijk voorstellen of dit in Afrika qua andere backpackers vergelijkbaar is?
In Azië ben ik in Thailand en Laos geweest en je kwam altijd, ook in minder toeristen plaatsjes altijd wel een andere backpacker tegen.
Kan je in Afrika ook gewoon de bus pakken, is dat veilig?
Hoi hoi,
Ik heb een half jaar alleen door kenia en tanzania gereisd. Heel goed te doen en zolang je de normale veiligheidsmaatregelen neemt komt het goed. er zijn alleen wel echt weinig backpackers vond ik, en zeker alleen reizenden zijn sporadisch. dat maakte het sinds best eenzaam en ben daarom uiteindelijk ook wat langer op 1 plek gebleven om meer mensen te leren kennen!
groetjes Kirsten
Helaas ben ik net 2 weken terug van 4 weken vrijwilligerswerk en 2 weken reizen in Zuid Afrika. Het was fantastisch!! Ben al bezig met het plannen van de volgende ronde;) Ik ben alleen geweest en heb dit zeer positief ervaren. In de hostels kom je zeker veel andere alleen reizende tegen (ook dames:). Qua veiligheid heb ik geen nare ervaringen meegemaakt.
Een verschil met andere landen is wel dat alleen rondlopen over straat niet overal kan (wel in Kaapstad bijvoorbeeld). Het is gewoon nog niet de norm en lokaal rijd men of neemt men een taxi. Het is niet dat je nergens kan rondlopen hoor, maar ik doe graag veel lopend als ik reis en in Afrika moet je daar iets selectiever in zijn. In de hostels of B&B kunnen ze je dat altijd precies vertellen.
er zijn genoeg plekken waar je kan lopen overdag en als het donker is. je moet gewoon vragen waar je overnacht in Zuid Afrika. Ook in Johannesburg, (niet onveiliger als Kaapstad overig) zijn er plekken waar je kan zijn ook als het donker is.
Alleen reizen in Z.A. kan je bijvoorbeeld met de Baz bus. Het openbaar vervoer is helaas in ZA niet meer zo goed. De localen mensen reizen per bus, trein en met die kleine busjes. Die laatse zijn echt geen openbaar vervoer, maar particuliere taxies en in Gauteng zeker niet veilig.
@ Hellen; wat voor vrijwilligerswerk heb je gedaan en waar in Zuid Afrika?
Vond je vier te kort of lang genoeg? Ik zit te denken aan 4 of weken.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat alles mega ver uit elkaar weg is en dat je dus weinig backpackers tegenkomt. Ik wil ergens eind van het jaar, begin volgend jaar, ik had begrepen dat het dan hoogseizoen is, dus wellicht dat het dan drukker is met backpackers. Is het echt onveilig om alleen rond te lopen of enkel in bepaalde wijken?
Kom je snel genoeg reizigers tegen om bijvoorbeeld aan auto mee te huren?
Inderdaad in Zuid Afrika, is het zomer, school vakanties van rond 8 december t/m 15 januari. Bijna alle Zuid Afrikaners gaan dan op vakantie. Of het druk met Back pakers zijn dan, kan best. Je komt veel alleen reizende tegen in de backpackers hotels. Zeker als je met de Baz goed gaat.
Wil je met een huurauto rondtrekken, reserveer er een vanuit Europa, is goedkoper, ongl. Km’s (heb je wel nodig hier) verzekering is beter enz.
Inderdaad de afstanden zijn zeer groot. Bijvoorbeeld Johannesburg naar Kaapstad is net zo als bijvoorbeeld zeg Utrecht naar Nice (cote dazur)
Nee het is zeker NIEt onveilig om in bepaalde wijken rond te lopen, maar vraa dit altijd ter plekke waar je logeert,zij kunnen je de beste info daarover geven!!! Echt!
voor vrijwilligerswerk kan je niet lang genoeg gaan volgens mij check wat binnen je budget valt! Het is immers voorbij voor je het weet! Heb je zin om iets met dieren/natuur te doen, bekijk dan zeker mijn website eens! www.volunteerforwildlife.com
In Zuid-Afrika zijn genoeg backpackers te vinden hoor! Ik ben in de eastern en western cape geweest, en inderdaad de BazBus stopt op alle leuke plaatsen langsheen de kustgebieden. Je ontmoet er sowieso andere backpackers/vrijwilligers!
Wat betreft veiligheid: gebruik je gezond verstand zoals je ook in Europa zou doen en alles loopt prima. Informeer je bij de locals waar je beter niet komt.
Ik hoor van de meeste mensen dat je genoeg backpackers tegenkomt, dus ik vertrouw er op dat dat wel goed gaat komen!
Ik lees ook veel over het boeken van de Baz bus vooraf. Wat is jullie mening daarover? Van te voren boeken of gewoon in ZA zelf?
@ Panini: Bedankt voor je tip. Ik zit alleen meer te denken aan vrijwilligerswerk met kinderen!