Alleen backpacken in Zuid Afrika zonder auto

Hoi,

Deze zomer wil ik graag 3 a 4 weken naar Zuid Afrika.

• Is dit te doen in je eentje (vrouw)
  • Kun je alle geve plekker bereiken met openbaar vervoer/taxi

Wie heeft hier ervaring mee?

Hoi,

Zuid-Afrika leent zich niet zo makkelijk voor back-packen. Dit omdat er niet zo’n goed openbaar vervoer is. De local’s gaan vaak met kleine busjes, en daarin gaan rondreizen is niet aan te raden.

Wel heb je busdiensten tussen de grote steden: de greyhound en de intercape.

Vrienden van me hebben een backpackers lodge in Hazyview: http://www.bushpackers.co.za/index.html en misschien als je hen mailt dat zij je beter kunnen helpen. Vraag maar naar Francis en doe ze de groetjes van me.

Succes :dag:

Corné.

www.amukela.com

Het openbaar vervoer is in vergelijking tot andere landen in Afrika enorm goed en efficiënt geregeld. Als je Engels spreekt kan je overal makkelijk komen… vooral minibusjes zijn handig (vrij goedkoop maar wel krap). Het is leuk om zo de locals te leren kennen…

De grote steden zijn niet echt backpack vriendelijk. Meestal moet je vanaf een busstation een taxi pakken (omdat de busservice te ingewikkeld) naar een hotel/hostel. Kosten lopen dan al snel op. De Bazbus - ik heb 'm zelf niet genomen maar hoorde dat dit zo is - haalt je op bij een hostel en dropt je in de stad waar je heen wil bij een volgend hostel. Maar dat is vrij prijzig.

Auto’s zijn koning in ZA en ook niet echt duur om te huren. Als ik kon kiezen zou ik volgende keer voor een auto gaan… scheelt veel omslachtig werk…

Bedankt voor de reacties!
Nog meer ervaringen en tips zijn natuurlijk welkom.

Is een ander Afrikaans land trouwens wellicht beter geschikt om alleen en met openbaar avervoer te bereizen?

Hoi,

Prima te doen met de BazBus, http://www.bazbus.com , per Backpacker kun je van hun shuttle services gebruikmaken om de diverse highlights te bezoeken. Bazbus is niet goedkoop, maar wel zo veilig.

Mart

hoi,

ik ga in mei naar zuid afrika, eerst verlijf ik 4 weken in johanneburg en daarn wil ik nog 2 maanden rondreizen maar weet ook nog niet hoe…
ik wilde met de kleine busjes gaan maar heb van veel mensen gehoord dat dat gevaarlijk is als je alleen bent… maar misschien kunnen we samen?
de bazbus leek me ook wel een goede oplossing maar is inderdaad wat prijzig…

In de minibusjes is meestal niks aan de hand… alleen in de grote steden Johannesburg & Kaapstad is het een beetje oppassen. In Zuid-Afrika heb ik die verder telkens gepakt: niks aan de hand. Zelfde verhaal voor Zimbabwe, Zambia en Mozambique

zuid afrika is perfect voor backpackers, de bussen rijden op tijd, de bussen zijn in goede staat, de wegen zijn goed, het stickt er van de backpackers om te slapen. eigenlijk allemaal erg makkelijk. en dan is er nog die bazz-bus, heb ik ook niet gedaan, maar is natuurlijk helemaal makkelijk. wil je echter mooiere dingen zien, is een auto toch een aanrader, en die is idd heel goedkoop te huren. maarja (ik heb geen rijbewijs), je kan ook lokale vrienden maken, die een auto hebben.
ik ben ook vrouw en reis eigenlijk altijd alleen, geen probleem tussen zuida frika en andere afrikaanse landen. altijd voor het donker thuis zijn, behalve als je veel vrienden hebt gemaakt! :wink:

even over die mini-busjes, (taxi) die heb ik ook telkens gepakt. maar wij "buitenlanders"denken daar echt anders over dan locals! dat is zeker een aandachtspunt. ik heb een paar keer over 4 maanden in de township bij capetown gewoond (khayelitsha) en ik ging nog wel alleen vanaf de major busstop met zo’n busje naar capetown en in capetown zelf en tussen andere steden. in de township verder was dat te gevaarlijk. In oostafrika is dat niet gevaarlijk (behalve dan met ongelukken). maar het is niet voor niets dat de locals je dat niet aanraden, werkelijk elke zuid afrikaner zal het je afraden omdat er echt nare dingen gebeuren. ben zelf een keer bijna ontvoert, maar wij zijn ergens te veilig opgegroeid, hier staat alles in de krant, daar gebeurt alles echt met de mensen om je heen. dat maakt ons naiever dan je zelf denkt.
ik ben zelfs ook wel gewaarschuwd door de chauffeurs. dus… weet wat je doet.
in ZA is de kans op verkrachting/overval vele malen groter dan elders. wel een punt om als vrouw rekening mee te houden.
(máár, niet om je af te laten schikken!!!)

Ben het helemaal met Marisqa eens. Denk er niet al te makkelijk en té naief over. Klinkt allemaal heel leuk maar het is een ontiegelijk uitgestrekt land met hele einden ‘niets’. Als je daar onderweg iets gebeurt, ben je ook nog niet zomaar weer in de ‘bewoonde’ wereld. In Kenia hebben wij wel eens met de kleine busjes gereisd maar moet zeggen dat ik me daarin niet altijd even veilig voelde. Wel qua mensen, maar zeker niet qua rijstijl. En ook hier in Zuid-Afrika gebeuren heel veel ongelukken - vaak met dodelijke afloop - met de mini-busjes en taxi’s.
Baz Bus schijnt heel goed en praktisch te zijn. Zet je niet 's avonds ergens op een donker busstation af maar lekker bij je hostel / backpackers lodge en die hebben vaak weer allerlei leuke excursies in de aanbieding. Maar hierover staat volgens mij al veel meer in andere topics genoemd…

Veel plezier bij de voorbereidingen van je reis en geniet er straks van, wel met je ogen en oren goed open!

Met zonnige groet vanuit de bush in Limpopo,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

hoi
vroeg me af of het reizen met open baar vervoer nog is gelukt.
ga dit zelf in jan en februari doen.

graag hoor ik van je
leo

Hoi Arlene
vroeg me af hoe jou trip is verlopen
ga zlef in januari 2 mnd door afrika reizen.
is dit zonder auto wel te doen.
wat waren jou hoogtepunten?

leo

Je hebt toch zeker wel door dat dit topic al 3,5 jaar oud is en dat Arlene al 1,5 jaar niet meer ingelogd is geweest op dit forum? Misschien is de reis niet zo goed verlopen… :mad:

:slapen: