Backpacken Zuid Afrika

hallo, nog even een vraagje
wat raden jullie aan als je zo goedkoop mogelijk door zuidafrika wilt reizen, is dit het goedkoopst als je een auto huurt of als je het met het openbaar vervoer doet?
En stomme vraag misschien maar hoeveel euro is 1rand?

Groeten Mi

openbaar vervoer is het goedkoopst.
je kunt met de gewone locale minibusjes die niet iedereen veilig vind maar die ik wel gebruik. je kunt voor de lange afstanden met de touringcars. ben even de naam kwijt maar zoals greyhound enzo. Die heb ik ook regelmatig gebruikt. niets mis mee.
Verder is er ook nog een backpackers bus. google even op Bazbus
en voor de rand…kijk even bij een wisselkoers site. want het schommelt nogal

ik zal een auto huren.
minibusje in joburg zijn allerminst veilig…

is zuid afrika niet een piezeltje groter dan joburg alleen???

neem in joburg een hostel met pick-up vanaf het vliegveld.
Vanaf daar heb ik toen een lange-afstands touringcar naar Bloemfontein. allemaal helemaal niets aan het handje :wink:

de minibusjes zijn echt niet aan te raden. Ik heb zelf meerdere keren een aantal maanden in khayelitsha gewoond, een sloppenwijk naast capetown. ik ging ook altijd met een busje, maar het is gewoon niet aan te raden, helemaal als je de omgeving niet kent. De gewone bussen zijn meer dan prima. kaartjes kan je bij de supermarkt kopen. Checkers (shoprite), busmaatschappijen: greyhound, city to city ze staan daar allemaal aangegeven. en ze gaan werkelijk overal heen en ze rijden ook nog eens op tijd. (dat was ik in afrika niet gewend) en ik vond het helemaal niet duur. maarja ze rijden natuurlijk alleen van stad naar stad, wil je de mooiste zaken in zuid afrika zien is een auto handig. (ik ga ook altijd met het openbaar vervoer, heb geen rijbewijs, maar heb inmiddels wat vrienden in het land met auto en is toch wel een aanrader)
auto huren is niet al te duur als je met ongeveer 3 personen bent anders wordt het wel wat te duur, je kan natuurlijk ook een goedkope auto kopen en daarna verkopen, maar dat ligt aan hoe lang je blijft. veel plezier, wat en wanneer ga je?

1euro was laatst nog bijna 10 rand

Minibusjes zijn misschien niet overal aan te raden maar ik heb ze toch echt heel veel en vaak zonder probleem gebruikt in Kwazulu-Natal. Van St. Lucia naar Empangeni of van Eshowe naar Richards bay ging altijd perfect.
Wil je van Bloemfontein naar Lesotho dan kun je niet anders…met jou nog een handvol toeristen die allemaal in zo’n minibusje stappen. Ook die route heb ik meerdere keren afgelegd en daar was niets mis mee.
Waar ik gewoon mee wil zeggen. Vraag ter plekke wat het advies is en zo kom je ook in de wat kleinere plaatsjes waar de leukste backpacker hostels liggen waar je zonder auto niet kunt komen.

thanxxx voor de info. Ik ga begin december, eerst 3 weken werken in een kamp voor kinderen uit townships en daarna nog ongeveer 3 weken rondreizen. Ik wil het zo goedkoop mogelijk doen,dacht dat de prijzen in afrika zo’n beetje hetzelfde zijn als in azie maar dat si dus niet zo voor Zuid Afika begrijp ik.

nee afrika is geen Azie. Ook de rest van Afrika niet!
ik noem het prijs niveau van zuid-afrika altijd: 75% van nederland.
mozambique, Swaziland en Lesotho zijn net zo duur/goedkoop. wij hebben toen afgezien van een reis naar Nambibie en botswana vanwegen de kosten. dat konden we toen simpelweg niet betalen ;-( ( we kwamen net uit azie en waren even in shock)
Je gaat naar die landen om oa de wildparken te bezoeken en die zijn vrij prijzig en het vervoer ernaar toe vaak ook.
Maar vergeleken met europa valt het wel mee hoor!

Auto huren, zo heerlijk die vrijheid om te gaan en staan waar je wilt . Liter prijs benzine lag ca. jaar geleden rond de 60 eurocent.

huur een auto. Het is veilig, het geeft je de vrijheid en je hoeft je geen zorgen te maken of je goed aankomt.