Over een maandje ga ik met mijn vriendin reizen door Zuid Afrika. We zijn van plan om met onze backpack 4 weken door zuid afrika te reizen.
Van Johannesburg naar Kaapstad. Nu ik zo kijk naar andere berichten over zuid afrika hebben de meeste het over zelf rijden naar alle bestemmingen in met auto. Is het ook te doen door alles met de bus te doen en/of te liften als een echte backpacker en dan niet naar hotels maar naar hostels met andere backpackers. Dat hebben ze wel toch?
Iemand die mij kan helpen met mijn vragen? Alvast bedankt voor enige respons!
Hoi Justin,
Naar mijn idee is backpacken door Zuid Afrika niet veilig. Wij wonen sinds april 2015 in Johannesburg, zien wel lifters (nooit blanken overigens), maar het wordt ons ter zeerste afgeraden om lifters mee te nemen. Ik zou niet durven te liften en helaas durf ik ook geen lifters mee te nemen. De slechterikken verpesten het voor diegenen die wel goede bedoelingen hebben. Vooral rond en in Johannesburg is veel criminaliteit.
Wbt bussen heb ik geen idee, ik heb weleens gehoord dat dit goed te doen is, maar ik weet niet of dit op zo’n grote afstand goed te doen is.
Er zijn wel leuke backpakkers plekken, van campings tot guesthouses. Wij zijn net terug van de reis Johannesburg-Kaapstad-Johannesburg met een huurcamper en hebben leuke backpakkersplekken gezien, onderweg.
Sorry, ik kan je dus niet heel erg helpen, wij zijn geen backpackers.
Wat voor plekken willen jullie bezoeken???
Groetjes, Jessica.
De Baz Bus is inderdaad aan te raden! Samen met een vriendin heb ik hier gebruik van gemaakt om van Kaapstad uiteindelijk in Port Elizabeth te komen, met een aantal leuke tussenstops. Dit is een hop-on hop-off bus speciaal voor backpackers. Ze komen je bij je hostel ophalen en brengen je naar het hostel waar je heen wilt. Veilig dus! En leuk om zo meer backpackers te ontmoeten.
Er zijn enorm veel backpackers hostels in Zuid Afrika. Als je me ongeveer een route geeft kan ik je wel een aantal aanraders geven. De meeste backpackers die geen auto huren gaan inderdaad met de Bazbus touren. Voordeel is dat ze je dadelijk bij een backpackers hostel afzetten (kijk eens op de website, daar staat op met welke hostels ze samenwerken). En je komt veel andere backpackers tegen (afhankelijk natuurlijk welke tijd van het jaar, sommige momenten is het heel rustig en zit je soms bijna alleen in de Bazbus).
Je kan ook met een gewone “coach” rondtouren. Maar die gaan enkel van de ene grote stad naar de andere, en zetten je aan het busstation af, welke meestal niet in de beste buurt gelegen is. Vandaar moet je dan al een taxi nemen of zoiets naar je accommodatie en naar eventuele bezienswaardigheden.
Liften zou ik zelf niet doen in Zuid Afrika (ik heb er waarschijnlijk al te lang rondgereisd om dat nog te doen), maar ik ben recentelijk nog reizigers tegengekomen die het wel doen. De laastse was zelfs een meisje alleen. Nu ja, zoals gezegd, je kan het doen maar ik zou het niet aanraden.
Aangezien de Bazbus nogal prijzig kan zijn en je toch met 2 bent kan je ook eens kijken om toch een auto te huren, het komt misschien wel voordeliger uit. Zo kan je zelf naar de bezienswaardigheden rijden, of zelf het Krugerpark rijden, zonder dat je daarvoor een duurdere excursie moet nemen. Maar alles hangt ervan af wat jullie exact willen zien.