Eerste backpack reis.

Hoi,

Ik drop hier even mijn vragen hoop dat jullie mij nuttige info kunnen geven. Ik ben van plan om volgend jaar maart-mei mijn eerste backpack reis te maken in Zuid-afrika, ik ben van plan om te landen in Johannesburg en terug te vliegen in Kaapstad. Ik wil graag deze tocht doen met het openbaar vervoer of lopend, aangezien ik geen rijbewijs heb. Ik zou graag willen weten wat voor dingen ik volgens jullie echt moet zien of gedaan moet hebben, ik zeg hierbij dat ik eigenlijk niet echt geintreseerd ben in wildlife parken dus die hoeven van mij niet per se. Wel wil ik me reis redelijk goedkoop houden door in dorms te slapen etc… ik hoor graag van jullie

Vriendelijke groet,

Geweldige plannen hoor!

Je kans eens kijken bij de bazbus.
Als je afhankelijk bent van ov is dat een goede en veilige manier om jezelf te verplaatsen. Het is een hop on hop off bus en je koopt een kaartje voor een bepaald traject (zie de site). Via de bus kom je automatisch bij de bekende hostels en hier vind je wel betaalbare dorms. Leuke is ook dat je onderweg veel andere mensen leert kennen. Ik weet niet of je alleen reist? Maar dan kan het zeker leuk zijn!

En over de wildparken… Fan of niet, ik denk eerlijk gezegd dat het zonde is om zo’n mooie reis te maken en er geen te bezoeken. Kruger is natuurlijk de bekendste, maar ook Hluhluwe vond ik prachtig!

Succes met voorbereiden!

Via Wereldwijzer app

Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb gister mijn ticket geboekt naar Johannesburg, ik vlieg begin maart, en kom begin mei terug. Mijn idee was om zig zaggend te reizen richting Kaapstad, dat wil zeggen ene keer binneland dan kust dan weer binnenland dan weer kust, is dit haalbaar allemaal met de Baz?

En wat voor prijs indicatie moet ik rekening mee houden? Kom je daar rond van 50 euro per dag, of is dit te krap? Ga de komende dagen flink aan de slag met plannen, dus als iemand nog suggesties heeft over wat ik echt moet doen/zien hoor ik het graag!

Groeten

De route en mogelijkheden van de Bazz bus staan uitgebreid beschreven op hun site. Er zijn zoveel plekken in het binnenland als aan de kust die ze volgen.

Zelf heb ik in ZA de omgeving van Kaapstad ontdekt, en ben toen vanuit Durban met een kronkel naar J’burg gereisd.

Voor 50 euro per dag kun je rondkomen wanneer je in hostels in een dorm slaapt en regelmatig zelf kookt.

Wat ik zelf vaak deed was overdag uitgebreid lunchen (speciale deals, goedkope warme maaltijden) en 's avonds uit makkelijks. Dat was niet zo zeer uit budgettaire redenen, maar het is wel goed bevallen.

Veel hostels hebben een braai.

Zo ondertussen flink bezig geweest met plannen van de reis. Ik wilde graag weten of mijn route haalbaar is met het openbaar vervoer of evt. Baz bus? Dit is tot nu toe mijn planning, er is evt tijd voor andere dingen. Is dit een leuke route en haalbaar met OV

De reis is van 2 maart tot 30 april

Groet!

2-4 Jo’burg
4-6 Blyde river Canyon (graskop)
6-8 Barberton
8-13 Ezulwini valley
13-15 Dundee
15-20 Durban
20-23 Port Stephstone
23-27 Coffee bay
27-30 Chinsta
30-2 Kirkwood
2-5 Knysna
5-8 Stillbaai
8-12 Robertson
12-17 Stellenbosch
17-eind Kaapstad

Reizen met de Baz Bus is echt een aanrader, zo ontmoet je ook andere internationale backpackers. De Baz Bus haalt je op bij verschillende hostels in Zuid-Afrika. Verder is het heel tof om i.c.m. met de Fair Trade Travel Pass te reizen, je kan ook een super mooie meerdaagse hike maken aan de WildCoast door de heuvels, langs de oceaan en door de lokale dorpjes. Check ook maar eens: http://www.african-backpackers.com/reizen/fairtradetravelpass. Succes met je reisvoorbereidingen als er vragen zijn dan kan je deze ook mailen naar: selma@african-backpackers.com

Dank voor de tips! Iemand anders nog tips met betrekking op mijn reis? Ik hoor het graag!

Mvg

Jori, openbaar vervoer is moeilijk in Zuid Afrika. Je zou met de Intercape bus kunnen gaan, maar die stoppen voornamelijk in de grotere steden. Hun website is http://www.intercape.co.za , dan kan je zelf eens nakijken wat de mogelijkheden zijn. Verder heb je nog Greyhound, SA Roadlink, Translux, Cityliner… Check zelf eens wat de mogelijkheden zijn op de diverse websites van de busmaatschappijen.

De Bazbus is een goede optie en wat het merendeel van de toeristen die niet zelf een auto huren gebruiken. Het voordeel is dat ze stoppen in de toeristische steden en je direct bij een backpackers hostel afzetten.

Wat je ook kan doen is misschien een deel afleggen met een bus en een ander deel met de BazBus. Je moet het best zelf eens gaan uitpuzzelen.

Bij de bussen moet je zelf nog van het busstation naar je hostel geraken, en dan moet je even uitkijken om hoe laat de bussen aankomen. In Zuid Afrika is het niet te veilig om 's nachts van een busstation nog te gaan rondzoeken naar hostels en zo.

Moonrise, bedankt voor de tips ik denk dat ik inderdaad een combinatie doe van reizen met de Baz bus en gewone bussen. Hoorde dat je ook losse tickets voor de Baz bus kon kopen dus ga ik dat maar doen. Voor der rest zou ik wel willen weten of iemand nog tips heeft met betrekking op mijn route, en of er volgens jullie iets is wat ik echt moet gaan zien?

Mvg

De wilde dieren voor 100% natuurlijk. DAT is Zuid Afrika voor de max. Je weet niet wat je meemaakt als je die dieren in het wild ziet lopen, ze hoort en ruikt. Een beleving is dat! Je kan dit nooit vergelijken met een dierentuin.
dus zeker gaan doen.

en ik zie dat je een dag Swazieland wilt gaan doen, de valley, blijf langer daar, is zo mooi daar. ( en is een ander land, dus niet Zuid Afrika)

Thatch22, ook bedankt voor de tips, ja ik ben van plan om 5 hele dagen in Swaziland te blijven. Dat is wel lang genoeg, zijn er nog aandere tips of toevingen op mijn reis?

Mvg

Jori, aangezien je toch voor een wat langere periode blijft zou ik het even ter plaatse bekijken. Als je eerste bestemmingen mar vastliggen en dan van daaruit verder plannen. Je zal wel andere backpackers ontmoeten en zo nieuwe ideeen opdoen, of op bepaalde plaatsen langer blijven of korter.
Bijvoorbeeld, je wil niet echt op safari, maar als je in Graskop bent, in de buurt van het Krugerpark, en je hoort alle fantastische verhalen, wil je misschien toch wel op safari :slight_smile:
Er zijn zovele mooie plaatsen in Zuid Afrika, dus het gaat allemaal wel super zijn.

Trouwens, ik zou je bestemmingen ook een beetje aanpassen aan de mogelijkheden van vervoer. Ik weet niet als je makkelijk met het openbaar vervoer van Graskop naar Barberton en Dundee en zo geraakt. Dat moet je best even uitzoeken en dan kom je misschien nog op een andere planning. Die kanten moet sowieso met openbaar vervoer, want de BazBuz gaat van Joburg via de Drakensbergen naar Durban en komt niet aan de kanten van BlydeRiver en Krugerpark.

Ik ga helemaal akkoord met Moonrise. Zeker niet te veel plannen van te voren en gewoon met ‘the flow’ gaan. Je ontmoet inderdaad veel anderen reizigers die je graag tips geven over je volgende bestemming. De bazbus is goed, maar die komen niet op alle plekken…zeker niet de meer afgelegen en meer autenthieke plekken. Openbaar vervoer is zeker goed te doen, vooral omdat je veel tijd hebt. Het vraagt gewoon meer planning. Sommige reizigers huren ook een auto alleen, en met die mensen kan je soms verder trekken en dan samen de petrol delen. Reserveer zeker een aantal dagen rondom Coffee Bay. Wat ik zeker aanraad is om van Coffee bay naar Wild Lubanzi backpackers te stappen en van daaruit weer verder stappen naar Bulungula lodge. Of als je veel tijd hebt, de hele wild coast trail van Port St Johns naar Coffee Bay. Zelf woon ik in de streek van Hogsback, 2 uur van Cintsa. Ook weer de moeite als je van hiken houdt en van de Xhosa cultuur.
Leuke backpackers op de garden route zijn: wild spirit backpackers in the crags, african array backpackers in plett, Wild farm in Wildernis. In Jo’burg bleef ik in Brown Sugar backpackers. Was wel ok. Zij arrangeren ook shuttles van de luchthaven. "t amusement!!!

Hey jori,

Ik ben jaloers! Ik ben 4 jaar geleden ook begonnen met mijn eerste back pack reis door zuid Afrika en ga dit jaar voor de 5e keer. Dus pas op, dat land laat je niet meer los!
Ik heb ook gebruik gemaakt van de Baz Bus, ideaal. Mooie manier om andere mensen te leren kennen.
Zoals andere ook zeggen, plan niet teveel van te voren. Eigenlijk is de 1e overnachting voldoende in mijn ogen. Zeker omdat je in maart/april gaat, dan is het niet heel druk. Ik belde vaak 's’ochtends naar een volgende hostel en ik kon overal terecht. Je hebt in ieder hostel een gids liggen met alle hostels in heel zuid Afrika, ik ben even de naam kwijt van het boekje. Maar daar staan prijzen etc in. Heel handig! Ik had me eerste reis helemaal uitgestippeld maar dat zou ik echt niet doen, blijf langer op plekken als je het naar je zin hebt of ga eerder ergens anders heen als je dat wil. Dat is het ultieme backpacken!
Verder ben ik ook met het openbaar vervoer geweest, ook een aanrader om gewoon eens te proberen! Een hele ervaring!

Echt heel veel plezier alvast!!

Coast to Coast heet dat boekje :slight_smile: