Reizen met OV en route

Mijn vriend en ik gaan van 1 t/m 29 aug. 2015 rondreizen door Zuid-Afrika. Na wat research en een globale route te hebben gepland, heb ik nog een paar vragen die me bezighouden. Hopelijk kunnen jullie me helpen en hebben jullie tips!

1. We reizen van Johannesburg naar Kaapstad, i.v.m. beperkt budget met het openbaar vervoer. Het lijkt alsof de Baz Bus de enige (veilige) optie is, klopt dit? Of kunnen we ook prima zelf een andere bus regelen zodat we niet vast zitten aan de Baz-reistijden? Scheelt dit dan ook in kosten?

2. Het eerste stuk (Jo’burg, panoramaroute, Kruger, Swaziland, St Lucia) komt alleen geen Baz bus, is dit stuk te doen met andere openbaar vervoersmogelijkheden? Of kun je bijvoorbeeld met een tour van Jo’burg in een dag over de panoramaroute richting Kruger NP? En vanuit zuidkant Kruger NP naar Swaziland? En vanuit Swaziland naar St Lucia? Of moet je hier echt een auto voor huren?

3. De volgende route zouden we graag willen afleggen. Is dit realistisch? Zo niet, wat zouden jullie dan schrappen?
    Dag 1-2 — heenvlucht naar Jo’burg
    Dag 3-5 — via panoramaroute richting Kruger NP
    Dag 6 — Swaziland
    Dag 7-9 — naar St Lucia & Hluluwe-Imfolozi NP
    Dag 10-12 — via Durban naar Drakensbergen
    Dag 13-14 — Coffee Bay
    Dag 15-16 — Chintsa
    Dag 17 — Hogsback
    Dag 18-19 — Port Elizabeth en/of Addo Elephants NP
    Dag 20-21 — Crags
    Dag 22-23 — Wildernis
    Dag 24 — Hermanus
    Dag 25-28 — Kaapstad
    Dag 29-30 — terugvlucht vanuit Kaapstad

Alvast bedankt!

Hallo

Om te beginnen is eigenlijk dag 0 tot 6 al erg veel van het goede, zelfs met eigen vervoer,
laat staan met openbaar vervoer als dat überhaupt al mogelijk is!
Veel mensen vergissen zich in de grote van het immense land!
Jammer dat je vluchten al vastgelegd zijn, anders zou ik zeggen, spreid dag 0 tot en met 10
uit over de 30 dagen en geniet meer!

veel planplezier

Ik vind het ook redelijk ambitieuze planning, vooral met OV. Je kunt hier niet zomaar in elke vage bus stappen!
Je kunt je route natuurlijk wel alsnog aanpassen door ergens tussendoor een binnenlandse vluxht in te plannen. Hoeft met vliegmaatschappij als Mango of bijv Kurhula niet eens zo duur te zijn.

Groetjes en veel voorpret,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience

Bedankt voor jullie reacties! De reden dat we in een maand tijd van Jo’burg naar Kaapstad reizen, is omdat we in Kaapstad willen/moeten eindigen aangezien mijn vriend daar voor een half jaar blijft voor een stage. Hij heeft daarna dus nog genoeg tijd om alles op z’n gemakje te verkennen. Ik zelf ben al 2x in Zuid-Afrika geweest, maar toen steeds alleen in het noorden gebleven (Jo’burg, Pretoria, Pilanesberg NP, panoramaroute, Polokwane, Nelspruit, Krugerpark NP), dus voor ons is in die eerste 6 dagen eigenlijk alleen het doel om van Jo’burg naar het Kruger Park te komen om dat ook even mee te pakken. Dat moet lukken in die 6 dagen toch? Gewoon met de bus vanuit Jo’burg naar Nelspruit/Hoedspruit, en vanuit daar een tour regelen het Kruger NP in?

Daarna zouden we het liefst via Swaziland naar Durban reizen, maar als dat niet lukt met het OV dan via een rechtstreekse route. Is het dan echt zo ambitieus om binnen 23 dagen vanuit het zuiden van het Kruger NP langs de kust naar Kaapstad te reizen met de Baz bus en onderweg wat mooie stops te maken?

En is de Baz bus echt de enige optie? Of is de Greyhound, Intercape e.d. ook prima reizen?

Alvast bedankt weer!

Via een andere post heb ik al op je bericht gereageerd. Het lijkt misschien goedkoper om met het OV het eerste stuk te doen ipv met huurauto, maar dat vraag ik me heel sterk af. En hoe kom je uiteindelijk dan van Kruger NP naar Swaziland? Zie mijn andere post waarin ik nog wat punten aangeef.

Verder lijkt het mij dan prima te doen hoor om binnen 23 dagen dan naar Kaapstad te reizen met de Baz bus. Het zal misschien alleen een beetje uitzoekwerk zijn met hun data en routes om ervoor te zorgen dat je op tijd in Kaapstad bent.

O ja, en pak ook je winterkleding in. Binnenland is koud, maar Kaapstad in augustus kan redelijk Nederlands aandoen (hagel, sneeuw, etc)!

Met zonnige groet vanuit de bush en alvast heel veel voorpret,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Bedankt voor jullie input. We hebben nu besloten een auto te huren voor het eerste stuk tot aan Durban. Sunny Cars lijkt goedkoop… En als ik het goed begrijp heeft deze standaard de all-in verzekering?

Vanaf Durban reizen we dan verder met de Baz bus. In het Kruger Park hebben we besloten te overnachten in Letaba, Satara en Lower Sabie. Dit leek ons een mooie verdeling in afstanden en deze waren ook nog beschikbaar (Olifants niet meer).

Heeft iemand misschien nog een tip waar we heen moeten in Swaziland? Wat is een leuke plek om te overnachten (enigzins low budget)? Welke plekken in Swaziland mogen we absoluut niet voorbij rijden?

Ik vind Mlulwane Nature Reserve altijd heerlijk releXte plek voor overnachting. In een ‘bee hive’ slaap ik dan altijd,met eigen douche en toilet. Maar ze hebben er ook goedkopere accommodatie. In het park kun je lekker fietsen, wandelen, paard rijden. Boeken doe je viaBif Game Parks (ff Googlen). Werkt prima.

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Mlilwane, sorry!!