Vragen over route, budget, veiligheid

Ik ben mij aan het oriënteren op een reis naar Zuid-Afrika, ik zou in oktober of november willen gaan voor ongeveer 4 weken. Ik heb al rond gezocht op het forum en google voor informatie maar heb nog steeds een aantal vragen:

• Ik begreep dat de route van Kaapstad naar Johannesburg in 4 weken te doen is, klopt dat? Ik zou dan waarschijnlijk met de Bazbus gaan reizen.

• Maakt het nog uit ivm het weer/seizoen of ik van Kaapstad naar Johannesburg ga of andersom?

• Heb ik aan een budget van ca €1200 voor 4 weken genoeg? Hiervan moet ik wel alles betalen (eten, slapen, vervoer, excursies)

• Hoe duur is het Krugerpark ongeveer? En hoe gaat dat in zijn werking want ik lees dat je dat al vroeg moet reserveren. Moet ik dan daadwerkelijk al een excursie daarvoor boeken of kan ik zelf een ticket kopen ofzo en later een tour boeken?

• Qua veiligheid lees ik dat het opzich wel te doen is als vrouw alleen als je je gezond verstand maar gebruikt. Bazbus was ook wel veilig las ik. Mocht het zo uit komen, kan ik dan overdag wel alleen de straat op of is het dag en nacht oppassen?
    Ik las dat je je niet opvallend als toerist moet gedragen, maarja ik bén dan toch ook een toerist en dat zullen ze vast wel op een bepaalde manier merken. Ik zal niet duidelijk weten waar ik heen moet en ik moet mijn spullen toch meenemen wat waarschijnlijk overdag in een gewone dagrugzak zal zijn, ben je hierdoor dan meteen een makkelijke ‘prooi’?

Nog andere tips die leuk of belangrijk zijn om te weten?

Niemand die op een bepaalde vraag een antwoord heeft?

Qua budget ben ik inmiddels wel achter dat ik meer nodig heb (tja, azie gewend…) maar hoeveel is dan realistisch?

Zijn mooie maanden om te reizen, maar als je reist van Joburg naar Kaapstad wilt reizen, kom je niet in Kruger Park dan moet je eerst weer een stuk naar het Noorden, is te doen ook met de Bazz bus. Maar die gaat niet IN het Kruger park. Sommige kampen I. Keuger zijn populair dus snel vol, daarom vaak snel boeken. Maar je moet een auto hebben om in Kruger te komen.
Of je moet buiten het park blijven en dan met tours meegaan, vanuit de backpackers, moet te doen zijn. Info eer daar dan.

maakt niet hoe je reist, Kaapstad is meer Westers, Europees, dan het Noorden.

Hallo Michelle,

Hier vind je alvast alle tarieven van Sanparks, gedeeltelijk in pdf-formaat: http://www.sanparks.org/tourism/tariffs/
Voor singles niet echt goedkoop, vooral omdat de Conservation Fee in Kruger al ongeveer 300 Rand kost bovenop de accommodatie.

Groetjes,
Toetske

Hoi,

Het budget voor backpackers accommodatie is tussen de 10-15 euro per nacht. Je kan meestal ook in Backpackers eten. Dan betaal je rond de 5 euro. Voor meer info over de verschillende backpackers, surf naar: www.coasttocoast.co.za of www.alternativeroute.net. In elke backpackers ligt het Coast to Coast of alternative route boekje, zodat je gemakkelijk je volgende plek kan boeken.

groetjes,

Wat losse flodder antwoorden.

Als je veel parken bezoekt of er langer bent is een wild card misschien te overwegen (was iets van 2250 rand voor 2 personen, en voor ons voordeliger).
Eten en drinken is naar europese maatstaven goedkoop. Voor 10 euro (150 rand) kun je prima dineren.
Als je Kruger in wilt is een auto eigenlijk wel een must.
Overnachtingen in 3 sterren B&B of in lodges was voor ons vaak in de orde grootte van eur 60 per kamer per nacht (wij hadden een wat ruimer budget).

veiligheid: ik heb me eigenlijk nergens onveilig gevoeld, maar heb ook niet met OV gereisd en we hebben ook geen gekke dingen gedaan (en we waren met zijn twee-en, M+V). Je valt altijd wel op als toerist, in ons geval omdat ik vrijwel altijd een tasje met fototoestel bij heb.

Veel succes met het plannen van je reis.

Ook van mij wat antwoorden / tips: Route: ik zou de route in die periode van Jo’burg naar Kaapstad nemen. Dan ontloop je hopelijk de regens die in het noord/oosten zo ergens in oktober of november kunnen beginnen. En als je vóór de echte regentijd in Kruger Park bent, heb je de meeste kans om het wild goed te zien. Het park oogt dan redelijk droog (struiken en bomen zonder blad en nog geen/weinig gras) waardoor je de meeste dieren kunt zien. Richting november kan de temperatuur al fors oplopen. Dan is het beter om aan de kust te zijn dan meer in het binnenland. BazBus: is al eerder gezegd. De bus zelf gaat niet door Kruger Park maar er zijn diverse hostels aan de westkant van Kruger die dag- en meerdaagse tochten in Kruger Park aanbieden. Zie de website van de bazbus (Coast to Coast) voor passende accommodaties. Een auto huren en zelf op pad gaan is natuurlijk ook een mogelijkheid maar voor 1 persoon wordt dat relatief duur. Of je ontmoet andere mensen in een hostel en deelt samen de kosten van autohuur en eventueel accommodatie in Kruger Park waardoor het weer betaalbaarder wordt… Dat is dus puzzelen / uitzoeken. Veiligheid: vraag in de hostels ter plaatse wat je wel en vooral niet kunt doen. Er 's avonds nog op uit gaan is in veel plaatsen niet mogelijk maar daar waar het wel kan, weet het personeel van de hostel niet alleen de plaatselijke gebruiken maar hebben zij ook vast goede tips voor lekker eten en of uitgaan! En je bent en blijft inderdaad toerist. Maar maak het niet al te duidelijk zichtbaar. Dus draag niet onnodig veel (bling) sieraden / duur horloge, hou je ogen en oren goed open (ook overdag ja), en bij twijfel, iets liever niet doen dan later spijt krijgen. En zoek gezellige mede-reizigers op. Door met de BazBus te reizen krijg je al snel vrienden en je zit allemaal op dezelfde route dus het is relatief makkelijk om aan te sluiten :wink: Heel veel voorpret en straks alvast heel veel plezier van Zuid-Afrika. Het land is de moeite zeker waard. Al is het dan wat duurder dan Azië…Met zonnige groet,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

• Updated - - -

Ook van mij wat antwoorden / tips: Route: ik zou de route in die periode van Jo’burg naar Kaapstad nemen. Dan ontloop je hopelijk de regens die in het noord/oosten zo ergens in oktober of november kunnen beginnen. En als je vóór de echte regentijd in Kruger Park bent, heb je de meeste kans om het wild goed te zien. Het park oogt dan redelijk droog (struiken en bomen zonder blad en nog geen/weinig gras) waardoor je de meeste dieren kunt zien. Richting november kan de temperatuur al fors oplopen. Dan is het beter om aan de kust te zijn dan meer in het binnenland. BazBus: is al eerder gezegd. De bus zelf gaat niet door Kruger Park maar er zijn diverse hostels aan de westkant van Kruger die dag- en meerdaagse tochten in Kruger Park aanbieden. Zie de website van de bazbus (Coast to Coast) voor passende accommodaties. Een auto huren en zelf op pad gaan is natuurlijk ook een mogelijkheid maar voor 1 persoon wordt dat relatief duur. Of je ontmoet andere mensen in een hostel en deelt samen de kosten van autohuur en eventueel accommodatie in Kruger Park waardoor het weer betaalbaarder wordt… Dat is dus puzzelen / uitzoeken. Veiligheid: vraag in de hostels ter plaatse wat je wel en vooral niet kunt doen. Er 's avonds nog op uit gaan is in veel plaatsen niet mogelijk maar daar waar het wel kan, weet het personeel van de hostel niet alleen de plaatselijke gebruiken maar hebben zij ook vast goede tips voor lekker eten en of uitgaan! En je bent en blijft inderdaad toerist. Maar maak het niet al te duidelijk zichtbaar. Dus draag niet onnodig veel (bling) sieraden / duur horloge, hou je ogen en oren goed open (ook overdag ja), en bij twijfel, iets liever niet doen dan later spijt krijgen. En zoek gezellige mede-reizigers op. Door met de BazBus te reizen krijg je al snel vrienden en je zit allemaal op dezelfde route dus het is relatief makkelijk om aan te sluiten :wink: Heel veel voorpret en straks alvast heel veel plezier van Zuid-Afrika. Het land is de moeite zeker waard. Al is het dan wat duurder dan Azië…Met zonnige groet,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb inmiddels mijn ticket geboekt, ik vlieg 6 oktober naar Kaapstad en 5 november terug vanaf Johannesburg. En verder zijn de plannen iets gewijzigd dan wat hierboven het plan was. Ik ga 20 dagen met een tour mee vanaf Kaapstad naar Victoria falls (via Namibie enzo).

Hallo Michelle,

Ik wil rond okt, november ook naar zuid afrika maar zie dat je al net wat dingen geboekt hebt. ik ben nog opzoek en misschien heb je tips?! Ga je ook met de bazbus? Zijn er evt andere mensen die een reismaatje zoeken rond deze tijd. mijn bedoeling is van kruger naar kaapstad. Ben 30v en hou van natuur,cultuur en lekker genieten en relxen vind ik ook fijn.
groetjes fanny

Ik heb ook al een ticket geboekt van 12oktober tot 7 november. Voor de rest moet ik nog wat dingen uitzoeken en leuk als ik mensen tegenkom onderweg.

Als je het leuk vind mail mij gerust:)

Groetjes,
Fanny

Via Wereldwijzer app

Hoi fanny,

ik ga 12 oktober met mijn tour mee dus denk niet dat het lukt om af te spreken. Ga je van kruger naar kaapstad? Ik hoop dat je leuke contacten op zal doen en ondanks dat het nog even duurt; hele fijne reis alvast!

Groetjes Michelle