Waar in Afrika zelf reizen?

Hallo iedereen,

Ik ben ondertussen al op reis geweest naar Azië en Zuid-Amerika. Hier vind ik het heel gemakkelijk om rond te reizen.

Ik heb altijd in gedachten dat je Afrika enkel kunt doen in groep maar dan wordt het ook zo super duur.

Welke landen in Afrika zijn goed te doen om zelf te regelen? Liefst met het openbaar vervoer, maar ik vermoed dat dit niet zo voor de hand liggend is hier.

Onze interesses: voor de natuur, de wildlife en zo.

Wat kan je ons aanraden?

Grs

(zuid)kenia, (noord)tanzania en zuid afrika zijn goed te doen.

Ik had ook gedacht aan deze 3 landen.

Als je uit deze 3 moet kiezen, wat zijn dan de grote verschillen? Want als ik nu nadenk over deze landen (tanzania, kenia vooral) zijn deze identiek voor mij. Maar hoogstwaarschijnlijk zijn ze echt zeer verschillend.

En is er 1 van deze goed te doen om zonder een auto te huren toch te kunnen rondtrekken?

Grs

Zuid afrika heb ik met een eigen auto bereden goed te doen.

In tanzania en kenia met het openbaar vervoer. Tussen de steden, met wat geduld, ook goed te doen.

Er zijn wel degelijk verschillen tussen kenia en tanzania. Lees daarvoor eens het e.e.a. op internet.

Een goede optie kan zijn om te landen op nairobi (daar enkele parken te bekijken) en via dar es salaam weer terug. Even zanzibar meepakken :).

zuid-afrika is ook goed te doen zonder huurauto.

Ben zelf in Oeganda Kenia en Tanzania geweest. Het was opvallend dat de veel mensen in Oeganda redelijk engels spreken, daarnaast heerst er een sfeertje van: “wauw een blanke wat kom JIJ hier dan zoeken?” In plaats van het meer bekende: “Wauw een blanke wat kom jij aan mij geven?” wat wel in Kenia en Tanzania meer voorkomt. Oeganda is qua natuur ietsje minder wat ik heb gehoord maar daarvoor zou je dus eventueel naar kenia of tanzania af kunnen reizen. Voor ongeveer rond de 20 euro reis je al van hoofdstad naar hoofdstad (Kampala, UG naar Naïraboi, Kenya) Daar komt dan wel 50 dollar aan visumkosten bij (dubbel als je op en neer gaat).
Kenia vond ik zelf ronduit onaardig dus ik zou niet aanraden alleen maar daar naartoe te gaan omdat je dan wellicht een raar beeld krijgt van afrikanen.

Ik heb zelf door oeganda gelopen, met busjes gereden, met (eigen) motor gecrossed, veel van de ‘onveiligheid’ is in mijn ogen onzin. Vooral als je met 2en bent moet dat geen probleem zijn.

Hoi,

Afrika is niet zoveel heftiger dan Zuid-Amerika hoor. Alleen is het na het donker wel gevaarlijker. Waar in Zuid-Amerika heb je gereisd?

Ik heb in mijn eentje rondgereisd in Malawi, en van daaruit ook een georganiseerde safari naar South Luangwa national park in Zambia gedaan (een van de mooiste wildparken van Afrika, zegt men, en het was inderdaad prachtig hoeveel dieren je daar kunt zien, en hoe weinig toeristen). In Malawi zelf is veel gestroopt en zijn bv. alleen kleine olifanten over. Maar de natuur is er heel mooi en dat meer is ook tof. De mensen zijn supervriendelijk, nieuwsgierig en zonnig. Op een leuke manier willen ze de hele tijd praatjes met je maken zonder dat ze iets van je vragen (willen hebben).

Ik heb ook in mijn eentje gereisd door zuidelijk Kenia en door Tanzania. Ook goed te doen als je gewoon goed oplet en geen domme dingen doet. Ook prachtige natuur, maar veel drukker met toeristen, vooral Kenia, maar ook Arusha, de parken in het noorden, Dar Es Salaam en Zanzibar. Zuidelijker Tanzania is al een stuk minder toeristisch (maar ook slechtere wegen en dus meer reistijd; en bv. safari’s duurder omdat er minder anderen zijn om het mee te delen).
In Tanzania heb je een goed lopend concept: ‘Cultural tourism’, een soort culturele safari waarbij je bijvoorbeeld langs lokale ambachtslieden gaat, 4000 jaar oude rotstekeningen ziet, met bosjesmannen gaat jagen, een natuurlijke waterbron ziet die gewoon uit de grond omhoog borrelt, langs schooltjes en ziekenhuisjes gaat, door plantages wandelt, etc etc. Uiteraard met de hele tijd volop de gelegenheid om vragen te stellen en te praten met de Tanzanianen. Ik dacht dat het heel nep zou zijn maar de mensen waren echt nog amper gewend aan blanken en het was allemaal welgemeend en heel leuk.

Mijn reisverhalen vind je op mijn website (zie handtekening).
Je kunt prima met openbaar vervoer rondreizen in die landen. Bijvoorbeeld in noordelijk Tanzania zijn gewoon hele goeie wegen en heb je de keuze uit luxe en minder luxe bussen, die allemaal geen drol kosten (bv. 10 euro voor een rit van 10 uur in een airco bus met flesje water en snack, en niet meer mensen dan stoelen).
In minder toeristische gebieden kun je wel in stampvolle bussen (met ook kippen en oogst enzo) terecht komen zonder airco, maar dan is het ook maar een paar euro. En een culturele ervaring… :slight_smile: En dat kun je ook treffen in Peru of in Indonesië.

Volgens mij kun je ook prima zelfstandig reizen in een heleboel andere landen: Botswana, Namibië, Zambia, Ethiopië (ligt eraan welk gebied), Oeganda, Rwanda, Mozambique; en veel landen in West-Afrika maar daar is minder wildlife.

Succes,
Cécile

Ik ben zelf van plan om met de motor door Afrika te crossen volgend jaar, idee is om ergens in Tanzania te starten en dan naar boven te reizen.
Route zal dus gaan van Tanzania, Kenya, Ethiopie, Sudan en Egypte, terug naar NL wil dan via Jordanie,Sirie en Turkije maar Lybie, tunesie -veerboot - Frankrijk is ook een optie.

Tips zijn welkom en weet iemand iets van visa af? met name voor Sudan zag ik dat er allerlei aanvullende visumeisen zijn en ook een zeer lange verwerkingstijd…

Hoi Dieselbiker,

Je kunt beter een nieuw onderwerp starten in het forum zelf, dan lezen meer mensen het en krijg je dus meer antwoorden.

Hier in mijn lijstje reisblogs staan ook een paar blogs van motortochten. Die url van Benka klopt niet meer, maar is nu hier te vinden: Benka Pulko - 1 Woman, 1 Motorcycle, 1 World

Kijk ook eens op het Lonely Planet forum, dit is een zoekresultaat op ‘motorbike’ in de Africa branch van dat forum.

Succes,
Cécile

1 like

OK bedankt

ik ga de webites eens goed doorlezen.
zal een nieu topic starten.

mijn motoravonturen staan hier

www.easysidecarrider.nl

Zo, stoere reizen heb je al gemaakt Dieselbiker! Ik hoop dat je via die sites in mijn lijstje wat tips kunt vinden specifiek over Afrika.

Heb afgelopen jaar door Afrika gereisd, alles per lokaal transport, want vliegen was “cheaten” naar mijn mening.
Alles tussen de Lijn Uganda-Kenia naar beneden Zuid Afrika, behalve Angola, daar het visum voor krijgen was een beetje lastig
Minibusjes, trucks, treinen, bussen, shared taxi’s, fiets, motor, soms een lift, ambulances, you name it, i’ve been in or on it.
Eigenlijk was alles wel goed te doen is met een beetje avontuurlijke inslag, maar moet zeggen dat mozambique wel heel erg vermoeiend was, lange busreizen, die om 3 of 4 uur uur 's nachts begonnen en pas 's anvonds of de volgende dag eindigden.

Heb zelf een keer meegemaakt dat de chauffeur moe was en de bus opzij zette… daar sta je dan, dan maar en-masse in de bus slapen met je knien in je oren en de kippen naast je, op zich natuurlijk wel goed dat ie gewoon stopte op een moment dat t niet meer verantwoord was om te rijden.
Per eigen auto is mozambique ook niet echt een pretje, vanwege de vreselijke wegen, dus als je echt daar heen wilt, wordt het kiezen tussen 2 kwaden denk ik, of 2 avontuurlijke wijzen, zo kijk ik er eigenlijk liever naar. Daar ook de trein genomen, waar ze me zeiden een uur eerder te komen zodat ik nog plek zou hebben, ze hadden me beter kunnen zeggen dat ik beter al kon instappen de dag tevoren, want plek was er echt niet meer. Zat 3e klasse, was eigenlijk heel leuk, maar wel erg vermoeiend dus en warm en vol, als ik er weer aan terugdenk… madness!!!

Zo heb ik nog wel een paar leuke verhalen, maar om het even kort te houden: Zowiezo overal minibusjes die bom-vol zitten en wat erg warm is, maar naar mijn mening wel het échte reizen is.
Tanzania, Kenia prima bus vervoer, alleen een hassle als je van vervoer moet wisselen op het busstation. Trein van DAR naar Mbeya, leuke trip, slaapmogelijkheid en een restauratiewagon; grote kans op flinke vertraging, maar dat heb je bijna overal.
Rwanda geweldige kleine busjes, verbazend goed.motortaxi’s Burundi redelijk, maar krijg je maar een visum voor 3 dagen die je vervolgens wel kunt verlengen hoor voor 5 dagen, maar duurt even.
Uganda; motortaxi’s, bussen (de postbus is een goede en rijd op tijd)
Malawi, bussen, minibusjes en shared taxi’s
Zambia, Namibie en Botswana beter lifts van andere reizigers. Heb ikzelf veel gedaan, hartstikke leuk.
Zuid Afrika; probeer de trein eens, echt een aanrader voor 350 rand van Kaapstad naar Johannesburg. Dezelfde route als de luxe Blauw trein.verder busvervoer zoals capeliner, greyhound, etc.

groeten!

Wauw Nanine, door jouw verhaal krijg ik ook weer helemaal zin om daar te reizen en dan ook eens wat langer… ik heb wel 2x een vakantie van een maand in oostelijk Afrika gedaan (Malawi, Zambia; Tanzania, Kenia). Ja ja die propvolle busjes en kippen enzo… het heeft toch wel z’n charme, vooral achteraf :slight_smile:

hallo Afrikagangers,

Senegal en Gambia is qua reizen ook goed te doen.
En als je goed onderhandelt over een prijs kom je vaak bij de locals ook een heel eind.
Lees mijn ervaringen in het boekje “de geur van Afrika” te bestellen bij Boekscout.nl

Veel reisplezier :zon02:
Martina van der Reijken