Heb afgelopen jaar door Afrika gereisd, alles per lokaal transport, want vliegen was “cheaten” naar mijn mening.
Alles tussen de Lijn Uganda-Kenia naar beneden Zuid Afrika, behalve Angola, daar het visum voor krijgen was een beetje lastig
Minibusjes, trucks, treinen, bussen, shared taxi’s, fiets, motor, soms een lift, ambulances, you name it, i’ve been in or on it.
Eigenlijk was alles wel goed te doen is met een beetje avontuurlijke inslag, maar moet zeggen dat mozambique wel heel erg vermoeiend was, lange busreizen, die om 3 of 4 uur uur 's nachts begonnen en pas 's anvonds of de volgende dag eindigden.
Heb zelf een keer meegemaakt dat de chauffeur moe was en de bus opzij zette… daar sta je dan, dan maar en-masse in de bus slapen met je knien in je oren en de kippen naast je, op zich natuurlijk wel goed dat ie gewoon stopte op een moment dat t niet meer verantwoord was om te rijden.
Per eigen auto is mozambique ook niet echt een pretje, vanwege de vreselijke wegen, dus als je echt daar heen wilt, wordt het kiezen tussen 2 kwaden denk ik, of 2 avontuurlijke wijzen, zo kijk ik er eigenlijk liever naar. Daar ook de trein genomen, waar ze me zeiden een uur eerder te komen zodat ik nog plek zou hebben, ze hadden me beter kunnen zeggen dat ik beter al kon instappen de dag tevoren, want plek was er echt niet meer. Zat 3e klasse, was eigenlijk heel leuk, maar wel erg vermoeiend dus en warm en vol, als ik er weer aan terugdenk… madness!!!
Zo heb ik nog wel een paar leuke verhalen, maar om het even kort te houden: Zowiezo overal minibusjes die bom-vol zitten en wat erg warm is, maar naar mijn mening wel het échte reizen is.
Tanzania, Kenia prima bus vervoer, alleen een hassle als je van vervoer moet wisselen op het busstation. Trein van DAR naar Mbeya, leuke trip, slaapmogelijkheid en een restauratiewagon; grote kans op flinke vertraging, maar dat heb je bijna overal.
Rwanda geweldige kleine busjes, verbazend goed.motortaxi’s Burundi redelijk, maar krijg je maar een visum voor 3 dagen die je vervolgens wel kunt verlengen hoor voor 5 dagen, maar duurt even.
Uganda; motortaxi’s, bussen (de postbus is een goede en rijd op tijd)
Malawi, bussen, minibusjes en shared taxi’s
Zambia, Namibie en Botswana beter lifts van andere reizigers. Heb ikzelf veel gedaan, hartstikke leuk.
Zuid Afrika; probeer de trein eens, echt een aanrader voor 350 rand van Kaapstad naar Johannesburg. Dezelfde route als de luxe Blauw trein.verder busvervoer zoals capeliner, greyhound, etc.
groeten!