Ik wil begin volgend jaar alleen een reis maken door Afrika. Welk land bevelen jullie aan wat erg mooi is qua natuur en cultuur? Ik ben avontuurlijk ingesteld, heb al vaker alleen gereisd o.a. naar India. Zoek een land wat veilig is, waar ik kan reizen met openbaar vervoer en ook andere reizigers tegenkom.
Alle tips zijn welkom!
Zuid Afrika heeft een mooie natuur en cultuur en er zijn genoeg avontuurlijke dingen te doen.
Veilig is het niet overal… bereid je daarom gewoon goed voor.
Voor backpackers is er een bazbus.
Openbaar vervoer in Joburg zal ik niet doen…
Succes en op mijn sites staan foto’s, als je ze bekijkt dan ben je verkocht…
Hoi!
Zuid-Afrika is idd goed te doen.
Namibie ook wel, en ik vond t ook erg mooi.
Ik ga komende zomer naar Oost-Afrika: Kenia, Tanzania, Rwanda en Oeganda.
Lijken me wel veilige landen om te doen. Al moet je natuurlijk niet t gevaar gaan opzoeken…
(grens met Congo, noord-oeganda…)
Groetjes!
Ik heb het plan om ook naar Kenia en Tanzania te gaan. Volgens mij qua natuur en cultuur erg mooi.
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Kenia is in ieder geval goed te doen! Super land, ik heb er 5,5 maand stage gelopen en gereisd, wel samen met een vriendin (allebei blond ;))
Alle bovengenoemde landen heb ik de afgelopen jaren gezien en zijn erg goed te bereizen (vergelijkbaar met India). Je kunt hier Botswana ook nog aan toevoegen.
Indien je een wat minder toeristisch land zoekt dan kan ik je Madagascar (echter wel veel fransen …) en Mozambique aanraden. Beide veilig uitgezonderd Maputo, waar ik je aanraad een taxi te nemen in plaats van het lokale openbaar vervoer.
Veel plezier.
Ik ben benieuwd of je al naar Kenia bent geweest en wat je er van vond.
Mocht je nog informatie nodig hebben dan kun je kijken op de volgende site:
www.magicalkenya.com. Dit is de officiële site van de Kenya Tourist board.
Bij het kopje travelers guide staat informatie die misschien van pas kan komen.
Groetjes,
Amarens
Ik ben met mijn 18 jaar vorig jaar alleen door Kenia gereisd. Prima te doen! Ga op je gevoel af, dan komt het wel goed.
Ohja ben ook blond ![]()
Groetjes
Ga naar Kenia of Zuid-Afrika en dan komt het helemaal goed.
Dag Blondie,
Ik woon (en werk) al een jaar of 9 in Kenia, regelmatig rondgetrokken en heb zelden gehoord van fysieke molest in de Kenia of omringende landen. Uitgezonderd ten noorden van Kenia, maar daar zul je niet naar toe gaan/willen**! **Ze stelen echter als raven en laat dus niets “glinsteren”. Mijdt plekken waar ze kunnen “jammen”: busstations, in de busjes zelf, etc. Zelf gebruik ik altijd een “Lonely Planet”. Dan hoef ik zelf niet meer zo veel uit te zoeken. Overigens “blond” geeft niets, ze houden van alles wat blank is!
Veel landen zijn georienteerd op de $ en niet op de € (muv Kenia). Dat vindt je terug in een slechte wisselkoers. Bankpassen/creditcards (zoals Maestro en MasterCard, muv visa) worden vaak niet ondersteund (per land verschillend) en kan het pinnen een speurtocht naar een geschikte ATM opleveren. Een visum kun je meestal aan de grensovergang verkrijgen en dienen in cash ($) betaald te worden. Wachtende geldhandelaren kunnen je mogelijk van dienst zijn bij een omwisseling.
Veel plezier,
Jan
Ik zou Malawi aanraden. Ik heb zelf gereisd in Malawi, een stukje Zambia, Tanzania en Kenia. Ook Tanzania vond ik erg indrukwekkend maar al veel toeristischer, wat gevaarlijker en drukker… in Malawi zijn de mensen opener, zonniger, rustiger. En het is er prachtig, en je komt wel andere toeristen en co-schappers tegen bij de hotels.
Zie mijn reisverslagen en tips en foto’s op m’n website, www.xs4all.nl/~cile.
Oh en het maakt echt niet uit of je blond bent of donker haar hebt, als blanke val je sowieso op. Aan mijn donkerbruine haar wilden ook diverse kindjes én volwassenen voelen omdat het zo anders is dan hun kroeshaar.
Je keuze ligt trouwens ook erg aan hoeveel je te besteden hebt. Botswana bijvoorbeeld is duur. En of je bv. op zoek bent naar woestijnlandschappen en -volkeren (Mali, Namibië) of heel groen en met gorilla’s (Rwanda bijvoorbeeld) of met religieuze geschiedenis (Ethiopië), of safari’s met leeuwen enzo (oostelijk en zuidelijk Afrika)…
Goede reis!
Cécile
Oh ja, ik raad je ook aan om in de discussieforums van Lonely Planet eens een ‘Advanced Search’ te doen met bijvoorbeeld de woorden ‘solo female’ (en dan zoeken binnen de Africa Branch). http://thorntree.lonelyplanet.com
Daar zijn in het verleden al etterlijke discussies gevoerd over alleen reizen in Afrika en heel veel tips gegeven voor ervaren reizigers.
En lees daar ook de Africa FAQ thread.
Op mijn website vind je overigens ook veiligheidstips enzo.
Oh ik lees nu iets beter jouw vraag en zie dat je al vaker alleen hebt gereisd. Ik dus ook.
Het grote verschil in Afrika vind ik:
- het is echt gevaarlijker als het donker wordt 's avonds (half 7 al, in bijvoorbeeld Tanzania!). Je kunt dan eigenlijk niet meer over straat, vooral in de steden. Dus altijd in / erg dichtbij je hotel dineren.
- De mannen kunnen soms opdringerig zijn en het helpt dan niet als je zegt dat je een vriend hebt, dan zeggen ze: “maar die is hier toch niet?”. Alleen als je begint over je “husband” (en een neptrouwring draagt) binden ze meestal wel in.
Verder heb je denk ik al alle street smarts opgebouwd tijdens eerdere reizen.
Wat niet zozeer met alleen reizen te maken heeft, maar wel met Afrika: er zijn wellicht wat meer ziektes die je elders niet hebt. Ik reis daar altijd met eigen klamboe. Veel hotels hebben er wel een maar soms niet. Of soms vol gaten.
En over het algemeen staat Afrika niet bekend om z’n heerlijke cuisine dus het is soms wel even doorbijten met niet zulk lekker eten. Maar ik eet ook veel losse hapjes bv. gebakken cassave van een straatstalletje, wortels, een gekookt ei (kan je bv. in de bus kopen door het raam heen, krijg je er nog een papiertje met zout bij ook!), dat soort snacks.