Over een maand vliegen mijn vriend en ik naar Johannesburg waar wij starten met onze wereldreis. Nu weten we nog niet helemaal wat de beste manier is om te reizen.
We proberen in 3 maanden van Johannesburg via Kaapstad door Namibië, Zambia en Tanzania naar Kenia te reizen. Onze voorkeur gaat uit naar het kopen van een 4x4 in Zuid-Afrika en deze in Tanzania te verkopen, met de trein naar Dar Es Salaam te reizen en dan met ov naar Kenia. Nu vragen wij ons af of dit een goed idee is, of een auto weer te verkopen is in een ander land en welke auto het beste hiervoor is.
Of kunnen we beter met openbaar vervoer gaan? Met de Bazzbus kunnen we goed van Johannesburg naar Kaapstad reizen maar dan…? En ik denk dat dit ook duurder is in vergelijking met bovenstaand idee. Graag sparen we het budget omdat we een jaar weg willen blijven.
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen. Alle tips zijn welkom, voor we het weten is het al zo ver.
Van Lusaka (Zambia) rijdt er een trein naar Dar es Salaam (Tanzania). We willen naar Mombassa (Kenia) dus dat komt goed uit. Maar tot Zambia vraag ik me idd af of het mogelijk is met ov. Ook een auto huren in Johannesburg en afleveren in Zambia lijkt me een dure zo niet onmogelijke optie.
Een auto kopen in Zuid-Afrika is goed te doen en de makkelijkste optie. Ik ben mensen tegengekomen die geheel met openbaar vervoer van Kenia naar Zuid-Afrika zijn gereisd, dus dat is zeker wel te doen. Je grootste zorg met openbaar vervoer is zorgen dat je niet in het donker aankomt, want in het donker zijn veel stations no-go area’s.
Wij hebben onze auto in Stellenbosch gekocht, maar je kunt het natuurlijk overal in Zuid-Afrika proberen. Hoe het zit met een auto in een ander land weer verkopen weet ik niet, dan zit je met importeren e.d., tenzij het de nieuwe eigenaar niet uitmaakt en er zo mee gaan rijden (wat best goed kan in Afrika, het werkt daar anders).
De auto zelf hebben we om gumtree gevonden (gumtree.co.za). Je grootste zorg bij het kopen is voorkomen dat je belazerd wordt, dus als je zelf niets van auto’s weet, zoek iemand om je te helpen of schakel de AA in, die doen keuringen.
Met het openbaar vervoer moet idd te doen zijn, maar het nadeel vind ik dat je niet van de route af kunt wijken, wat ik nogal graag doe Ook denk ik dat we het zat worden opgepropt te zitten in een busje. Daarom lijkt een auto kopen mij de beste en de leukste optie.
Zelf ben ik redelijk handig en heb wel wat kennis van auto’s al lijkt het me bij de aanschaf zeker zinnig de auto te laten keuren. Waar ik alleen niet achter kan komen of het erg ingewikkeld is de auto in Zambia of Tanzania te verkopen. Het lijkt er op dat weinig mensen hier ervaring mee hebben (of op dit topic kijken :wereld: )
Ik had ook al op gumtree.co.za gekeken. Vanaf welk budget kun je een beetje betrouwbare 4x4 kopen? Zelf dacht ik met 50000 ZAR een eind te moeten kunnen komen. :zon02:
In Afrika verkopen de meeste mensen hun auto nog met een briefje met hun telefoonnummer op de ruit. Als je een courante 4x4 koopt, kun je altijd een koper vinden. Voor onze Toyota Hilux kregen we elke maand wel een aanbod hem te verkopen.
Voor 50.000 ZAR moet je redelijk ver komen, misschien dat het nog net iets meer gaat kosten, afhankelijk van hoe oud je auto mag zijn.
Ik ben bevooroordeeld, maar ik zou echt proberen een Hilux te kopen, ze hebben terecht de reputatie onverwoestbaar te zijn en je kunt ze altijd weer verkopen.
Oke top! Niet te veel zorgen over verkopen maken dus. Duurder zou niet zo’n ramp zijn maar wil ook niet te veel afschrijven. Dat gaat ten koste van de rest van de reis
Ik zit idd heel sterk aan een Hilux te denken. Of een andere Toyota. Maakt het nog uit wat voor type Hilux? En wat heeft de voorkeur, diesel of benzine?
Wij hebben zelf een Double Cab, 4x4, Lange wielbasis op benzine. Sommige mensen geven de voorkeur aan diesel, maar het maakt qua kosten niet veel uit, want diesel is vaak even duur als benzine (ca. 1 euro per liter).
Je kunt ook naar landcruisers van Toyota kijken, maar die zijn vaak duurder.
Het fijne van een double cab is dat je je spullen veilig op de achterbank kunt leggen (of mensen mee kunt nemen).
Kijk ook of je er een canopy bijkrijgt (dat is een ding wat je over de laadbak kan zetten, zodat die dicht is).
Woensdag is het zo ver, dan vliegen we naar Johannesburg. we hebben er enorm veel zin in! Bedankt voor alle tips, hier gaan we zeker wat mee doen. Zodra er vorderingen en internet is zullen we jullie op de hoogte brengen!
ben heel nieuwsgierig hoe het jullie is vergaan. Heb zelf nl. een bijna identiek plan. Ik land op 5 mei in Johannesburg en ga daar op zoek naar een 4x4. Als jullie in de gelegenheid zijn ben ik heel benieuwd naar jullie verhaal en tips!
Misschien moeten jullie het boek " de reis van mijn leven " van lex harding eens lezen. Die heeft zijn hele reis per 4x4 prachtig beschreven. Het maakt je ook goed bewust wat je allemaal tegen komt qua problemen en mooi dingen onderweg. Zo begrijp ik dat een auto de grens over meenemen nog niet zo makkelijk is. Je moet elk geval veel geduld, geld en papieren hebben. In het boek gaat de reis van alexandrie in egypte naar kaap de goede hoop en komt grotendeels over dezelfde routes als jullie willen. Ook is er uitstapje naar zanzibar bijvoorbeeld. Succes mat al jullie voorbereidingen en reizen!
Super bedankt voor al jullie tips en adviezen. Wij zitten op dit moment in Durban Z-A, en we hebben bijna de deal rond voor een prachtige Toyota Hilux! De verkoper doet nog een paar kleine reparaties en zorgt voor de COR (road worthy). Zodra dat klaar is kunnen we hem op onze naam registreren. Hiervoor mogen we het adres van vrienden gebruiken, maar kan ook een hostel oid zijn.
We hebben voor een toyota Hilux gekozen omdat deze onverwoestbaar is. Het is er een uit 1989, 150.000 op de klok, aluminium canopy op het bakkie, uitgerust voor off road en kamperen. Het was een gelukstreffer want heb er niet een kunnen vinden op gumtree.co.za We waren met een taxichauffeur op zoek, en deze belde zijn monteur. Deze wist toevallig de auto te staan. De verkoper was nog niet eens actief aan het verkopen, maar had al een andere auto gekocht, en was verrast door ons telefoontje. Vervolgens hebben we de AA (soort ANWB) een technische keuring laten doen. Voor ongeveer 50 euro krijg je een heel rapport met alle mankementen benoemd. Viel erg mee, moeten paar lagertjes, een lampje en remblok vervangen worden en de ontsteking moet even afgesteld worden.
Foto’s volgen nog. De auto is eind mei te koop in zambia. Wellicht kunnen we wat regelen Albert? Stuur ons dan even een pb.
Super bedankt voor al jullie tips en adviezen. Wij zitten op dit moment in Durban Z-A, en we hebben bijna de deal rond voor een prachtige Toyota Hilux! De verkoper doet nog een paar kleine reparaties en zorgt voor de COR (road worthy). Zodra dat klaar is kunnen we hem op onze naam registreren. Hiervoor mogen we het adres van vrienden gebruiken, maar kan ook een hostel oid zijn.
We hebben voor een toyota Hilux gekozen omdat deze onverwoestbaar is. Het is er een uit 1989, 150.000 op de klok, aluminium canopy op het bakkie, uitgerust voor off road en kamperen. Het was een gelukstreffer want heb er niet een kunnen vinden op gumtree.co.za We waren met een taxichauffeur op zoek, en deze belde zijn monteur. Deze wist toevallig de auto te staan. De verkoper was nog niet eens actief aan het verkopen, maar had al een andere auto gekocht, en was verrast door ons telefoontje. Vervolgens hebben we de AA (soort ANWB) een technische keuring laten doen. Voor ongeveer 50 euro krijg je een heel rapport met alle mankementen benoemd. Viel erg mee, moeten paar lagertjes, een lampje en remblok vervangen worden en de ontsteking moet even afgesteld worden.
Foto’s volgen nog. De auto is eind mei te koop in zambia. Wellicht kunnen we wat regelen Albert? Stuur ons dan even een pb.
Heb je een Carnett de passage voor Tanzania nodig? Staat me bij dat het niet nodig is maar volgens ANWB site is het wel nodig. En zijn ze streng in de controle hier op?
Heb je een Carnett de passage voor Tanzania nodig? Staat me bij dat het niet nodig is maar volgens ANWB site is het wel nodig. En zijn ze streng in de controle hier op?
Mijn ervaring is dat ze bij de ANWB vrijwel niets weten over het carnet. Beter de AA of ADAC raadplegen. Of kijk op horizonsunlimited, daar staat ook veel informatie.
Ik heb in Tanzania wel het carnet gebruikt maar het is ook mogelijk zonder. Geen idee of (en hoeveel dan) je dan moet betalen. Ik weet wel dat het echt een stuk makkelijker is om Zambia binnen te komen met carnet, dus waarom zou je hem niet gebruiken in Tanzania? Als je niet noordelijker gaat dan Kenia heb je nog steeds slechts het kleine carnet met 5 paginas nodig want voor Namibie, Malawi, Mozambique en Botswana is hij niet nodig.
Overigens is het lastig (voor de koper) om je auto te verkopen in Zambia, aangezien het carnet op jouw naam staat en je toch echt in ZA moet zijn om je auto op naam te zetten.
Vooralsnog hebben we helemaal geen Carnet omdat het een ZA auto is. Als ik het goed begrepen heb kunnen we zonder prima door zuid-afrika, namibie en Zambia reizen. Ik probeer daar de auto weer te verkopen. Als ik in ZA alvast export papieren aanvraag moet dat volgens mij geen probleem zijn. Is dit juist?
Vroeg me alleen af of ik ook Tanzania in kan. Zo niet of als dit extreem duur is verkopen we in Zambia en stappen we op de Tazara express.