Auto kopen?

Hallo,

In mei gaan mijn vriend en ik voor 3 maanden naar Afrika. We beginnen in Kaapstad en vliegen vanuit Zambia weer terug naar Nederland. Wij denken erover om een auto te gaan kopen, omdat dit waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan een auto huren.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen, om zo te kunnen beslissen wat ons het beste lijkt. Dus zijn er reizigers die ervaring hebben met het kopen van een auto in Zuid-Afrika en het verkopen van je auto aan het einde van de reis? Wij gaan niet terug naar het beginpunt dus hebben niets aan een terugkoop-garantie.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Hi,

Ik heb zelf wel ervaring met het kopen van een auto in Zuid-Afrika en dat is wel te doen maar de moeilijkheid zal 'm zitten in het verkopen van die Zuid-Afrikaanse auto in Zambia. Die auto zal daar namelijk niet zomaar kunnen blijven. Hij moet dan door iemand terug gereden / gebracht worden naar Zuid-Afrika of in Zambia worden ingevoerd en zo… Weet niet of dit een slimme oplossing is. Hopelijk krijg je meer reacties van mensen die dit al een keer hebben gedaan!

Groetjes en veel plezier met de voorbereidingen voor jullie reis,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Bedankt voor je reactie.

Zoiets had ik inderdaad ook begrepen. Misschien dat we in Zuid-Afrika dan een auto kopen en hem daar ook weer verkopen. Hoe we het in andere landen gaan doen, moeten we dan maar even zien. IK weet ook niet precies hoe het in andere landen met het openbaarvervoer zit.

Mag ik vragen waar jij een auto hebt gekocht en wat de ervaring daarmee is en hoe je hem weer hebt verkocht?

Groetjes Inge

Hoi Inge,

Wij hebben hier inmiddels al een paar auto’s gekocht en dat gebeurde in Ellisras maar dat is waarschijnlijk niet handig voor jullie. Jullie zullen zeer waarschijnlijk een auto willen kopen in Johannesburg of Kaapstad (afhankelijk van jullie beginpunt van de reis)!
Om een auto hier op je naam te kunnen zetten, moet je eerst via een gemeente een certificaat zien te krijgen. Dat was hier in Ellisras eerst lastig omdat wij geen Zuid-Afrikaans ID-nummer hebben maar een internationaal paspoort maar uiteindelijk lukte dat dan toch. Met dat certificaat kun je vervolgens een auto op je naam zetten.
Grote autodealers kunnen je daarmee helpen. Ik zou gaan voor een geregistreerde dealer of een zaak zoals ‘AutoPedigree’. Of wellicht toch een terugkoopgarantie. Dat lijkt welllicht niet nodig maar als je later weer terug komt in Zuid-Afrika en je hebt niet al teveel tijd om de auto tegen een goede prijs zelf te verkopen, kan het misschien een handige optie zijn. Als een soort van extra gemoedsrust voor jezelf. Je kunt dan in elk geval altijd snel van de auto af!

Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hallo Inge,

een auto kopen in Z-Afrika is op zich goed te doen, maar als je m wil verkopen in een ander land dan geeft dat een heleboel rompslomp. Bovendien zou ik uit eigen ervaring zeggen dat een auto kopen en verkopen pas interessant wordt bij een reis langer dan 4 maanden. Daaronder wordt waarschijnlijk huur aantrekkelijker, of kun je beter kiezen voor een partij die sell/buy back regelingen doet (is feitelijk verhuur, maar is lagere prijs en zij bieden auto-ophaal service). Op onze website www.bushbush.nl hebben we een hele pagina opgenomen over het kopen van een auto in ZA. Hier vind je nog wat meer praktische tips! Succes

Patrick

hi,

ik heb een mitsubishi pajero te koop staan in lusaka, zambia. Deze auto heb ik gekocht om een onvergeetelijke reis te maken door zuidelijk afrika. Omdat het een 4x4 is kon ik ieder park zonder problemen binnenkomen en doorheen rijden. De auto loopt goed en is regelmatig bij een garage onderhouden. Voor info en foto’s mail of bel.

Met vriendelijke groet,

Alexander Smeenk
alexandersmeenk@hotmail.com
06-27465235